REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup wierzytelności podlega VAT gdy jest usługą

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Opodatkowanie lub zwolnienie z VAT sprzedaży wierzytelności wyłącza z PCC. Sprzedaż własnej wierzytelności nie podlega opodatkowaniu VAT po stronie zbywcy. Usługodawcą opodatkowanym VAT może być jednak także nabywca wierzytelności.

Nie jest jasne, kiedy sprzedaż wierzytelności podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC), a kiedy jest czynnością podlegającą regulacjom ustawy o VAT. Jednolitego rozstrzygnięcia tej kwestii nie przynosi orzecznictwo sądów administracyjnych. Eksperci podatkowi z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy wyjaśniają, że decydujące jest ustalenie, czy w danym przypadku taką transakcję można potraktować jako usługę, przy czym usługodawcą jest w tym wypadku nabywca wierzytelności.

REKLAMA

REKLAMA

Wyłączenia z podatku

W praktyce strony transakcji sprzedaży wierzytelności często stoją przed dylematem, czy należy od tej transakcji zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych czy też nie. Sprzedaż wierzytelności mieści się z zakresie przedmiotowym ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 68, poz. 450 z późn. zm.) jako sprzedaż praw majątkowych. Jednak, jak wskazuje Rafał Kłagisz, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, ustawa ta zawiera wiele wyłączeń z zakresu opodatkowania.

PCC nie podlegają m.in. czynności cywilnoprawne, jeżeli choć jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana lub zwolniona z VAT. Zatem dla rozstrzygnięcia, czy dana umowa podlega opodatkowaniu PCC, trzeba odwołać się do regulacji VAT.

REKLAMA

- W doktrynie oraz orzecznictwie przyjmuje się, że sprzedaż własnej wierzytelności pieniężnej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w VAT po stronie zbywcy. Podmiot taki dokonuje wprawdzie odpłatnego świadczenia, jednak nie działa w charakterze podatnika VAT - mówi Rafał Kłagisz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że stanowisko takie potwierdziła m.in. Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej Komisji Europejskiej w punkcie 4 pisma z 11 listopada 2004 r. skierowanego do Ministerstwa Finansów.

Nie oznacza to jednak jeszcze, że sama transakcja sprzedaży wierzytelności własnej będzie opodatkowana PCC.

- Usługę podlegającą VAT, a zatem wyłączoną z PCC, może bowiem świadczyć również nabywca wierzytelności - podkreśla ekspert.

Wyjaśnia, że strony umowy sprzedaży wierzytelności wiąże specyficzny stosunek prawny, w którym nabywca wierzytelności może być uznany za podmiot wykonujący świadczenie na rzecz zbywcy. Takie rozumienie cesji wierzytelności potwierdzają sądy administracyjne.

- Ograniczenie się do stwierdzenia, że sprzedaż własnej wierzytelności pieniężnej stanowi przedmiot opodatkowania PCC z uwagi na okoliczność, że sprzedawca nie jest w związku z jej dokonaniem podatnikiem VAT, byłoby zbytnim uproszczeniem - twierdzi Rafał Kłagisz.

Nabywca podatnikiem VAT

Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, zwraca natomiast uwagę, że opodatkowanie VAT, w przeciwieństwie do PCC, dotyczy czynności wykonywanych w ramach obrotu profesjonalnego. Podkreśla jednocześnie, że dla opodatkowania określonej czynności VAT nie jest istotne to, czy dany podmiot generalnie prowadzi jakąkolwiek działalność gospodarczą, lecz wyłącznie to, czy tę konkretną czynność wykonuje w ramach prowadzonej działalności.

- Wyznacznikiem prowadzenia działalności jest przy tym jej wykonywanie w sposób, który nie może być uznany wyłącznie za okazjonalny - wskazuje ekspert, zwracając też uwagę, że za okazjonalne nie można uznać czynności, które wprawdzie są wykonane jednorazowo, jednak z zamiarem ich wykonywania w sposób częstotliwy.

 

- Nie można przypisywać wykonywania działalności gospodarczej podmiotowi, który dokona kilkukrotnej transakcji zakupu wierzytelności w celu jej kompensaty. Trudno jest tu dostrzec profesjonalny charakter tej działalności - ocenia Tomasz Siennicki.

Ekspert dodaje, że polska klasyfikacja wyrobów i usług (PKWiU) nie wyróżnia usługi nabycia wierzytelności jako odrębnie klasyfikowanej usługi. Należy jednak przyjąć, że w zakresie, w jakim nabycie wierzytelności może być traktowane jako świadczenie usług (bądź element świadczenia usług), dotyczyć to będzie usług obrotu wierzytelnościami, ściągania długów, faktoringu.

- Usługi te są klasyfikowane wspólnie w PKWiU jako usługi pośrednictwa finansowego - wyjaśnia Tomasz Siennicki.

Opodatkowanie lub zwolnienie

Niestety, ustalenie, że zbycie wierzytelności podlega VAT, nie rozwiązuje wszystkich problemów, które się z tym wiążą. Tomasz Stanek, doradca podatkowy w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, wskazuje, że trudności powstają również przy ocenie, czy jest to czynność opodatkowana VAT czy też zwolniona z tego podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się z podatku m.in. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Natomiast w załączniku tym w poz. 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego (sklasyfikowane w PKWiU w działach 65-67), z wyłączeniami. Wśród wyłączonych ze zwolnienia z VAT czynności pośrednictwa finansowego wskazano m.in. usługi ściągania długów oraz faktoringu.

- W przypadku gdyby nabycie wierzytelności następowało jako element świadczenia usług ściągania długów lub usług faktoringu, to taka usługa będzie podlegała opodatkowaniu - wyjaśnia Tomasz Stanek.

W ocenie eksperta, gdy nabycie wierzytelności własnej innego podmiotu nie wiąże się ze zobowiązaniem nabywcy do jakichkolwiek świadczeń na rzecz tego podmiotu, innych niż zapłata ceny, mamy do czynienia z usługą obrotu wierzytelnościami inną niż faktoring, która jako usługa pośrednictwa finansowego jest zwolniona z VAT.

- Jeśli jednak umowa zbycia wierzytelności przewiduje również inne zobowiązanie nabywcy niż tylko do zapłaty ceny, mamy do czynienia z usługą faktoringu podlegającą opodatkowaniu, jako wyłączoną ze zwolnienia od VAT - mówi Tomasz Stanek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opodatkowanie sprzedaży wierzytelności

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA