REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragon nie zastąpi faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Rząd pracuje nad uproszczeniem rozliczeń podatkowych. Jeden z pomysłów to zastąpienie faktur VAT paragonami przy kupnie paliw. Zdaniem ekspertów likwidacja faktur będzie niezgodna z prawem Unii Europejskiej.

Rząd pracuje nad zlikwidowaniem barier w roz- liczeniach podatkowych. Premier obiecał, że uproszczone zostaną przepisy, z którymi na co dzień stykają się obywatele. Chodzi np. o odejście od faktur VAT, tam gdzie wystarczy jedynie paragon. Premier jako przykład podał zastąpienie faktur paragonami przy kupnie paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Szczegółów tego pomysłu jeszcze nie znamy, ale już dziś można powiedzieć, że będzie go trudno zrealizować. Dlaczego?

Zdaniem ekspertów zastąpienie faktur paragonami, mimo że byłoby korzystne dla podatników, jest niezgodne z prawem wspólnotowym. Przestrzegają też, że dokonywanie rozliczeń VAT tylko na podstawie paragonów przyczyni się do rozwoju oszustw w zakresie odliczania podatku naliczonego.

- Ze względu na dużą ogólność wypowiedzi pana premiera trudno się jednoznacznie odnieść do zapowiadanych rozwiązań w zakresie upraszczania dokumentowania czynności opodatkowanych VAT. Z jednej strony, rzeczywiście konieczność częstego podawania danych do faktury wprowadza pewną komplikację w obrocie gospodarczym. Z drugiej jednak strony, większość społeczeństwa przywykła już do obrotu fakturowego, a komplikacje związane z wystawianiem faktury nie należą do największych bolączek przedsiębiorców - komentuje Andrzej Pośniak, doradca podatkowy w Kancelarii CMS Cameron McKenna.

REKLAMA

Dodaje, że dane zawarte w fakturach VAT mają w wielu przypadkach bardzo dużą doniosłość na gruncie przepisów prawa podatkowego i rachunkowości. W efekcie, zastąpienie faktur VAT paragonami nie zawsze może okazać się wykonalne. W każdym jednak przypadku, zważywszy na rolę faktur VAT w obrocie gospodarczym, ewentualne uproszczenia w tym zakresie powinny być starannie przemyślane. W szczególności zaś nie powinny one wprowadzać dodatkowych niejasności, co dość często obserwujemy w przypadku kolejnych nowelizacji prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególna dokumentacja paliwa

Obecnie faktura VAT dotycząca zakupu paliwa musi zawierać numer rejestracyjny tankowanego pojazdu. Na ten aspekt zwraca uwagę Dorota Borkowska, doradca podatkowy w Grant Thornton Frąckowiak, która wyjaśnia, że ręczne dopisanie numeru budzi już wątpliwości co do prawidłowości sporządzonego dokumentu. Dlatego też tak daleko idące uproszczenie w dokumentowaniu zakupu paliwa i uznanie prawa do odliczenia VAT na podstawie paragonu, który nie zawiera nazwy kupującego, a także numeru rejestracyjnego pojazdu, może okazać się uproszczeniem niemożliwym do realizacji.

- Faktura VAT stanowi podstawę systemu, a wskazanie czynności, które mogą być potwierdzone dokumentem o ogra- niczonych danych, jest odstępstwem od jego zasad. Wynika to z uregulowań Dyrektywy 2006/112/WE Rady, a mianowicie faktura VAT jest nie tylko dokumentem pozwalającym na realizację podstawowego i fundamentalnego prawa, tj. obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ale także dokumentem, który umożliwia funkcjonowanie całego systemu podatku od wartości dodanej - stwierdza Dorota Borkowska.

Dodaje, że potwierdzenie zatankowania paliwa do firmowego samochodu jedynie paragonem, bez tracenia czasu na wystawienie faktury na podstawie otrzymanego paragonu, byłoby zapewne w tym zakresie ułatwieniem dla przedsiębiorcy. Jednak ułatwienie nie powinno być sprzeczne z uregulowaniami Dyrektywy.

 

- Nadużycia związane ze sprzedażą paliw, pojawiające się w obiegu faktury niemające przełożenia na paragony w nich wskazane, są okolicznościami niewpływającymi pozytywnie na przyznanie paragonom za zakup paliw przymiotu wystarczającego dokumentu do dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nim wskazany - ostrzega nasza rozmówczyni Grant Thornton Frąckowiak.

Oszustwa mogą być powszechne

Faktura to szczególny dokument, jest ona niezbędna dla skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Według Adama Sękowskiego, prawnika w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, zastąpienie faktur paragonami byłoby ułatwieniem dla przedsiębiorców, lecz jednocześnie wiązałoby się z niebezpieczeństwem nadużyć. Podatnik mógłby odliczać VAT na podstawie paragonów, dokumentujących sprzedaż niekoniecznie na jego rzecz, lecz np. na rzecz rodziny czy znajomych - wystarczyłoby posłużenie się paragonem tej osoby.

- Co prawda w świetle obowiązujących przepisów podobne ryzyko też istnieje i analogiczne sytuacje się zdarzają, jednak w przypadku zastąpienia faktur paragonami to zjawisko na pewno przybrałoby na sile. Co więcej, takie zmiany byłyby co do zasady niezgodne z prawem wspólnotowym, chyba żeby próbować wprowadzić je jako środek specjalny mający na celu uproszczenie poboru podatku - podpowiada Adam Sękowski.

Jego zdaniem Dyrektywa 2006/112, która zawiera unormowania dotyczące wystawiania faktur, nie przewiduje kompetencji państw członkowskich do zwolnienia z obowiązków fakturowania w dowolnym zakresie.

Ważniejsza treść faktury

Przypadki, w których konieczne jest wystawienie faktury, uregulowane są dosyć precyzyjnie na poziomie prawa wspólnotowego. W szczególności - jak podaje Marek Wojda, doradca podatkowy współpracujący z Baker & Mckenzie - fakturą należy dokumentować dostawę towarów oraz świadczenie usług na rzecz podatników VAT oraz osób prawnych niebędących podatnikami.

Obowiązek taki przewiduje również ustawa o VAT. W przypadku transakcji z konsumentami, poza pewnymi wyjątkami, ustawa wymaga wystawienia faktury wyłącznie na żądanie klienta.

- Przepisy Dyrektywy zezwalają na zwolnienie podatników z obowiązku wystawienia faktur innym przedsiębiorcom wyłącznie w przypadku określonych czynności podlegających zwolnieniu z opodatkowania, z prawem do odliczenia (stawka 0-proc.) lub bez prawa do odliczenia. Ewentualne odstąpienie przez polskiego ustawodawcę od obowiązku wystawiania faktur na podstawie tej delegacji mogłoby więc mieć dosyć ograniczony zakres - wyjaśnia Marek Wojda.

Twierdzi też, że z punktu widzenia polskich przedsiębiorców większym ułatwieniem byłoby nie tyle ograniczenie przypadków, gdy konieczne jest wystawienie faktury, ile uproszczenie technicznych przepisów dotyczących np. treści faktur korygujących, fakturowania elektronicznego, wystawiania faktur przez nabywcę.

Kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Na zdjęciu Premier Donald Tusk zapowiedział zastąpienie przy dokumentowaniu zakupu paliwa przez przedsiębiorców faktur VAT paragonami

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA