Księgowi nie złożą wniosku o certyfikat
REKLAMA
Księgowi mogą mieć problemy ze złożeniem odpowiednich dokumentów do Ministerstwa Finansów, aby otrzymać certyfikat księgowy albo zakwalifikować się do egzaminu. Taka sytuacja jest konsekwencją braku przepisów wykonawczych w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Dotychczasowe rozporządzenie ministra finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. nr 120, poz. 1022 z późn. zm.) straciło swoją moc z końcem grudnia 2008 r.
REKLAMA
Warto zwrócić uwagę na obowiązujący od 1 stycznia art. 76i ustawy o rachunkowości. Zobowiązuje on ministra finansów do określenia w drodze rozporządzenia m.in. wzoru wniosku i wykazu dokumentów składanych przez osoby ubiegające się wydanie certyfikatu księgowego. Przy tym musi być uwzględniona możliwość poświadczania kopii dokumentów.
Do końca 2008 roku przepisy wymagały, aby wszystkie kopie dokumentów były potwierdzane notarialnie.
Nie ma też wytycznych dla osób, które będą się ubiegały o zakwalifikowanie do egzaminu, sprawdzającego wiedzę ubiegających się o uprawnienia księgowe. Przypomnijmy, że od początku 2009 roku przepisy określają nowy system wydawania certyfikatów w ten sposób.
W tym celu najpierw należy złożyć wniosek o zakwalifikowanie się do egzaminu, spełnić dwa warunki, o których mowa w art. 76b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o rachunkowości i wnieść opłatę egzaminacyjną.
Dopiero po zdanym egzaminie kandydat może się ubiegać o wydanie certyfikatu. W tym celu musi złożyć dokumenty poświadczające minimum dwuletnią praktykę w księgowości i wykształcenie średnie.
Rozporządzenie, które nie zostało jeszcze wydane, powinno również regulować wysokość i sposób wnoszonej opłaty egzaminacyjnej, pracę komisji egzaminacyjnej, wysokość wynagrodzeń dla jej członków jak również sposób organizowania egzaminów.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA