Formularze elektroniczne w gminach
REKLAMA
To nowe upoważnienie przewiduje przyjęta przez rząd autopoprawka do projektu zmiany Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw, o której pisaliśmy już wczoraj. Autopoprawka przewiduje m.in. nowelizację ustaw: o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym. Zakłada fakultatywność wprowadzenia przez gminy możliwości składania informacji i deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Z tego powodu proponuje się upoważnić rady gmin do określenia formy elektronicznej deklaracji i informacji, stosownie do treści uchwalonych wzorów formularzy. Przyjęcie rozwiązania o charakterze fakultatywnym wynika z wysokich kosztów, różnego stopnia informatyzacji urzędów gmin, jak również braku warunków technicznych w niektórych gminach – podkreślono w rządowym komunikacie.
REKLAMA
Ponieważ gminy administrują podatkiem od środków transportu, uzasadnione jest pozostawienie w kompetencji rad gmin decyzji o możliwości składania w formie elektronicznej deklaracji podatkowej od środków transportowych. Jednak w przypadku tej deklaracji, elektroniczny format, sposób przesłania oraz rodzaje podpisu elektronicznego – jednolicie dla wszystkich gmin – określi w rozporządzeniu minister finansów.
Projektowane zmiany w ustawie o podatku od spadków i darowizn, ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz w ustawie o opłacie skarbowej wynikają z treści projektowanego przepisu art. 3a ustawy Ordynacja podatkowa.
W odniesieniu do obecnego stanu prawnego, zakres obowiązków ciążących na podatnikach i płatnikach nie ulega zwiększeniu – zapewniono w rządowym komunikacie.
Przepisy dotyczące obowiązku składania przez płatników deklaracji w formie elektronicznej uzasadniają także znowelizowanie ustawy o opłacie skarbowej.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat