REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja firmy przez internet - formularz CEIDG-1

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 lipca wchodzą w życie przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli zarejestrować firmę przez internet posługując się formularzem CEIDG.

Z początkiem lipca wchodzą w życie przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Określa je znowelizowana ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Elektroniczna rejestracja działalności gospodarczej ma ułatwić rejestrowanie działalności i pozwoli na gromadzenie danych o przedsiębiorcach. CEIDG ma umożliwić ewidencjonowania działalności gospodarczej w formie elektronicznej, co jest zgodnie z ideą działania „Jednego okienka”.

Jak informował wiceminister gospodarki, Dariusz Bogdan dzięki projektowi "przepływ danych między rejestrami urzędów będzie odbywał się automatycznie, a podane informacje zostaną natychmiast zweryfikowane".

Przedsiębiorca, który będzie chciał rozpocząć działalność przez Internet musi posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny lub zaufany profil - nową formę autoryzacji dostępną od 1 czerwca 2011 r. w urzędach wojewódzkich, urzędach skarbowych oraz wybranych oddziałach ZUS. Urzędy gminy w ciągu pół roku od daty uruchomienia systemu przekażą do niego wszystkie dane ze swoich rejestrów. Zebrane informacje będą opublikowane w Internecie.

REKLAMA

Do zarejestrowania działalności gospodarczej będzie służył nowy formularz wniosku CEIDG-1 (tutaj znajduje się wzór formularza CEIDG-1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek CEIDG-1 dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą jest jednocześnie:

- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);

- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP);

- oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych;

- zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;

- oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.

Wniosek CEIDG-1 służy także do dokonywania aktualizacji danych nieobjętych wpisem do CEIDG.

Należy podkreślić, że przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis. Wpis ten jest dokonywany nie później, niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku. Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Istotne jest również to, że przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG wskazać późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.

Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numer identyfikacji podatkowej (NIP) - w momencie założenie jednoosobowej działalności gospodarczej prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się numerem firmy.

Natomiast wniosek o zmianę danych w CEIDG musimy zgłosić w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych. Tak samo w przypadku zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, należy w ciągu 7 dni złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru.

W rejestrze tym znajdą się dane przedsiębiorców będących osobami fizycznymi.

 

Obowiązkiem wpisania do CEIDG objęte są dane wymienione są w art. 25 znowelizowanej ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Są to m.in.:

- firma (czyli nazwa lub w przypadku osoby fizycznej imię i nazwisko osoby prowadzącej działalność) przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, 

- REGON przedsiębiorcy (numer REGON można sprawdzić na stronie http://www.stat.gov.pl/regon/; w przypadku osób, które nie maja przyznanego numeru REGON, wniosek o wpis do CEIDG jest równoznaczny z wnioskiem o wydanie tegoż numeru),

- NIP (analogicznie, wniosek o wpis do CEGID jest równoznaczny z wnioskowaniem o nadania numeru NIP, jeśli osoba prowadząca działalność go nie posiada),

- miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy oraz adres korespondencyjny i adres wykonywania działalności,

- data rozpoczęcia działalności gospodarczej,

- podanie przedmiotu prowadzenia działalności zgodnie z PKD,

- adres e-mail i adres strony WWW.

 

Więcej informacji na temat Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej znajduje się na stronie Ministerstwa Gospodarki

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA