REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w maju 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących działalności towarzystw funduszy inwestycyjnych, turystyki wodnej, dokonywania przez fundusze inwestycyjne inwestycji w instrumenty pochodne oraz lokaty, ochrony gruntów leśnych i rolnych, jak również ostatnio publikowane orzecznictwo Sądu Najwyższego.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

TURYSTYKA WODNA


1 maja 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 460), na podstawie którego:

- uproszczono system uzyskiwania uprawnień żeglarskich i motorowodnych poprzez zwolnienie użytkowników niektórych kategorii statków z konieczności zdobywania patentów;

REKLAMA

- wprowadzono trzystopniowy system zdobywania uprawnień do pływania większymi jachtami oraz łodziami motorowymi z mocniejszymi silnikami;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- określono jakie kategorie uprawnień potwierdzają patenty, a jakie licencje;

- sprecyzowano kryteria, które należy spełnić, aby uzyskać poszczególne patenty lub licencje;

- określono zasady przystępowania do egzaminów na wymienione w rozporządzeniu patenty i licencje.


DZIAŁALNOŚĆ TOWARZYSTW INWESTYCYJNYCH


23 maja 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu, trybu oraz warunków prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 538), na podstawie którego:

- wprowadzono nowy system kontroli wewnętrznej towarzystw funduszy inwestycyjnych, na który składają się: system nadzoru zgodności działalności z prawem, system zarządzania ryzykiem oraz system audytu wewnętrznego;

- określono procedury jakie towarzystwa są zobowiązane wprowadzić celem wdrożenia nowego systemu kontroli wewnętrznej oraz wskazano podmioty w strukturze towarzystw odpowiedzialne za jego realizację;

- zobligowano towarzystwa do wdrożenia nowej polityki zarządzania ryzykiem;

- wprowadzono obowiązek pomiaru ekspozycji na ryzyko każdego zarządzanego przez towarzystwo funduszu przy zastosowaniu jednej z trzech metod: metody zaangażowania, metody absolutnej wartości zagrożonej albo metody względnej wartości zagrożonej;

- zobligowano towarzystwa do opracowania regulaminu w związku ze świadczeniem usługi zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych oraz doradztwa inwestycyjnego;

- wprowadzono nowe rozwiązana w zakresie zapobiegania powstawaniu konfliktów interesów oraz zapewnienia ochrony interesów uczestników funduszy.


INWESTYCJE FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH W INSTRUMENTY POCHODNE


23 maja 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zawierania przez fundusz inwestycyjny otwarty umów, których przedmiotem są instrumenty pochodne, w tym niewystandaryzowane instrumenty pochodne (Dz. U. z 2013 r. poz. 537), na podstawie którego:

- zwiększono wymogi w zakresie redukcji wartości ryzyka kontrahenta w danej transakcji poprzez wprowadzenie warunku lokowania środków pieniężnych stanowiących zabezpieczenie wyłącznie w instrumenty rynku pieniężnego emitowane, poręczone lub gwarantowane przez Skarb Państwa, inne wymienione instytucje lub państwa lub też w określone w rozporządzeniu depozyty;

- poszerzono katalog warunków jakie muszą spełniać papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego, by mogły stanowić zabezpieczenie, o wymóg, aby ewentualne ich nabycie przez fundusz, w wyniku realizacji zabezpieczeń, na dzień przyjęcia zabezpieczenia nie naruszało przepisów dotyczących lokowania przez fundusze inwestycyjne własnych aktywów wynikające z ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.);

- wprowadzono obowiązek wyznaczania maksymalnego zaangażowania funduszu w instrumenty pochodne poprzez obliczanie całkowitej ekspozycji funduszu.

 


LOKATY FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH


23 maja 2013 r. weszło w życie także rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie dokonywania przez fundusz inwestycyjny zamknięty lokat, których przedmiotem są instrumenty pochodne oraz niektóre prawa majątkowe (Dz. U. z 2013 r. poz. 536), na podstawie którego:

- katalog warunków, które muszą spełnić papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego, aby stanowić zabezpieczenie, został poszerzony o wymóg by nabycie tych instrumentów przez fundusz, w wyniku realizacji zabezpieczeń, na dzień przyjęcia zabezpieczenia nie naruszało przepisów dotyczących lokat funduszy inwestycyjnych wynikających z ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.);

- wprowadzono obowiązek wyznaczania maksymalnego zaangażowania funduszu w instrumenty pochodne poprzez obliczanie całkowitej ekspozycji funduszu.


OCHRONA GRUNTÓW ROLNYCH I LEŚNYCH


26 maja 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 503), na podstawie której:

- wprowadzono obowiązek uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne wszystkich użytków rolnych klasy I-III (w dotychczasowym stanie prawnym zgoda ta była wymagana jedynie dla gruntów, których zwarty obszar przekraczał 0,5 ha);

- ustalono, że wyrażenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze i nieleśne następuje na wniosek wójta lub odpowiednio burmistrza albo prezydenta;

- rozstrzygnięto, że dochody budżetu województwa związane z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych są niepodatkowymi należnościami budżetowymi;

- wskazano, że organem właściwym do egzekucji należności z tytułu dochodów związanych z wyłączaniem z produkcji gruntów rolnych jest marszałek województwa.

Zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych


ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO


W dniu 16 lutego 2012 r. Sąd Najwyższy podjął istotną uchwałę, zgodnie z którą zawarcie umowy o przedłużenie użytkowania wieczystego może nastąpić także po upływie okresu, na jaki prawo to zostało ustanowione. W uzasadnieniu Sąd Najwyższy wyjaśnił, że aby możliwe było zawarcie umowy przedłużającej użytkowanie wieczyste wystarczy, że przed upływem okresu użytkowania wieczystego zostanie złożony wniosek o przedłużenie tego prawa (sygn. akt III CZP 94/2011).

W uchwale Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że złożenie wniosku o zawarcie umowy przedłużającej użytkowanie wieczyste wyklucza wygaśnięcie tego prawa wskutek upływu okresu, na jaki prawo to zostało ustanowione. Prawo użytkowania wieczystego nie wygaśnie choćby ów wniosek został złożony w ostatnim dniu dotychczas ustalonego okresu użytkowania wieczystego. Sąd Najwyższy podkreślił także, że użytkownik wieczysty, z chwilą złożenia wniosku o przedłużenie użytkowania wieczystego, nabywa wobec właściciela roszczenie o zawarcie umowy o przedłużenie użytkowania wieczystego. Ponadto, w uchwale zwrócono także uwagę, że odmowa przedłużenia użytkowania wieczystego na żądanie uprawnionego zgłoszone w odpowiednim terminie jest dopuszczalna tylko wyjątkowo, ze względu na ważny interes społeczny (np. jeśli nieruchomość jest niezbędna do realizacji celu publicznego).

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA