REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w maju 2013 r.

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w maju 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących działalności towarzystw funduszy inwestycyjnych, turystyki wodnej, dokonywania przez fundusze inwestycyjne inwestycji w instrumenty pochodne oraz lokaty, ochrony gruntów leśnych i rolnych, jak również ostatnio publikowane orzecznictwo Sądu Najwyższego.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

TURYSTYKA WODNA


1 maja 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 460), na podstawie którego:

- uproszczono system uzyskiwania uprawnień żeglarskich i motorowodnych poprzez zwolnienie użytkowników niektórych kategorii statków z konieczności zdobywania patentów;

- wprowadzono trzystopniowy system zdobywania uprawnień do pływania większymi jachtami oraz łodziami motorowymi z mocniejszymi silnikami;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- określono jakie kategorie uprawnień potwierdzają patenty, a jakie licencje;

- sprecyzowano kryteria, które należy spełnić, aby uzyskać poszczególne patenty lub licencje;

- określono zasady przystępowania do egzaminów na wymienione w rozporządzeniu patenty i licencje.


DZIAŁALNOŚĆ TOWARZYSTW INWESTYCYJNYCH


23 maja 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu, trybu oraz warunków prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 538), na podstawie którego:

- wprowadzono nowy system kontroli wewnętrznej towarzystw funduszy inwestycyjnych, na który składają się: system nadzoru zgodności działalności z prawem, system zarządzania ryzykiem oraz system audytu wewnętrznego;

- określono procedury jakie towarzystwa są zobowiązane wprowadzić celem wdrożenia nowego systemu kontroli wewnętrznej oraz wskazano podmioty w strukturze towarzystw odpowiedzialne za jego realizację;

- zobligowano towarzystwa do wdrożenia nowej polityki zarządzania ryzykiem;

- wprowadzono obowiązek pomiaru ekspozycji na ryzyko każdego zarządzanego przez towarzystwo funduszu przy zastosowaniu jednej z trzech metod: metody zaangażowania, metody absolutnej wartości zagrożonej albo metody względnej wartości zagrożonej;

- zobligowano towarzystwa do opracowania regulaminu w związku ze świadczeniem usługi zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych oraz doradztwa inwestycyjnego;

- wprowadzono nowe rozwiązana w zakresie zapobiegania powstawaniu konfliktów interesów oraz zapewnienia ochrony interesów uczestników funduszy.


INWESTYCJE FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH W INSTRUMENTY POCHODNE


23 maja 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zawierania przez fundusz inwestycyjny otwarty umów, których przedmiotem są instrumenty pochodne, w tym niewystandaryzowane instrumenty pochodne (Dz. U. z 2013 r. poz. 537), na podstawie którego:

- zwiększono wymogi w zakresie redukcji wartości ryzyka kontrahenta w danej transakcji poprzez wprowadzenie warunku lokowania środków pieniężnych stanowiących zabezpieczenie wyłącznie w instrumenty rynku pieniężnego emitowane, poręczone lub gwarantowane przez Skarb Państwa, inne wymienione instytucje lub państwa lub też w określone w rozporządzeniu depozyty;

- poszerzono katalog warunków jakie muszą spełniać papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego, by mogły stanowić zabezpieczenie, o wymóg, aby ewentualne ich nabycie przez fundusz, w wyniku realizacji zabezpieczeń, na dzień przyjęcia zabezpieczenia nie naruszało przepisów dotyczących lokowania przez fundusze inwestycyjne własnych aktywów wynikające z ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.);

- wprowadzono obowiązek wyznaczania maksymalnego zaangażowania funduszu w instrumenty pochodne poprzez obliczanie całkowitej ekspozycji funduszu.

 


LOKATY FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH


23 maja 2013 r. weszło w życie także rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie dokonywania przez fundusz inwestycyjny zamknięty lokat, których przedmiotem są instrumenty pochodne oraz niektóre prawa majątkowe (Dz. U. z 2013 r. poz. 536), na podstawie którego:

- katalog warunków, które muszą spełnić papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego, aby stanowić zabezpieczenie, został poszerzony o wymóg by nabycie tych instrumentów przez fundusz, w wyniku realizacji zabezpieczeń, na dzień przyjęcia zabezpieczenia nie naruszało przepisów dotyczących lokat funduszy inwestycyjnych wynikających z ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.);

- wprowadzono obowiązek wyznaczania maksymalnego zaangażowania funduszu w instrumenty pochodne poprzez obliczanie całkowitej ekspozycji funduszu.


OCHRONA GRUNTÓW ROLNYCH I LEŚNYCH


26 maja 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 503), na podstawie której:

- wprowadzono obowiązek uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne wszystkich użytków rolnych klasy I-III (w dotychczasowym stanie prawnym zgoda ta była wymagana jedynie dla gruntów, których zwarty obszar przekraczał 0,5 ha);

- ustalono, że wyrażenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze i nieleśne następuje na wniosek wójta lub odpowiednio burmistrza albo prezydenta;

- rozstrzygnięto, że dochody budżetu województwa związane z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych są niepodatkowymi należnościami budżetowymi;

- wskazano, że organem właściwym do egzekucji należności z tytułu dochodów związanych z wyłączaniem z produkcji gruntów rolnych jest marszałek województwa.

Zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych


ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO


W dniu 16 lutego 2012 r. Sąd Najwyższy podjął istotną uchwałę, zgodnie z którą zawarcie umowy o przedłużenie użytkowania wieczystego może nastąpić także po upływie okresu, na jaki prawo to zostało ustanowione. W uzasadnieniu Sąd Najwyższy wyjaśnił, że aby możliwe było zawarcie umowy przedłużającej użytkowanie wieczyste wystarczy, że przed upływem okresu użytkowania wieczystego zostanie złożony wniosek o przedłużenie tego prawa (sygn. akt III CZP 94/2011).

W uchwale Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że złożenie wniosku o zawarcie umowy przedłużającej użytkowanie wieczyste wyklucza wygaśnięcie tego prawa wskutek upływu okresu, na jaki prawo to zostało ustanowione. Prawo użytkowania wieczystego nie wygaśnie choćby ów wniosek został złożony w ostatnim dniu dotychczas ustalonego okresu użytkowania wieczystego. Sąd Najwyższy podkreślił także, że użytkownik wieczysty, z chwilą złożenia wniosku o przedłużenie użytkowania wieczystego, nabywa wobec właściciela roszczenie o zawarcie umowy o przedłużenie użytkowania wieczystego. Ponadto, w uchwale zwrócono także uwagę, że odmowa przedłużenia użytkowania wieczystego na żądanie uprawnionego zgłoszone w odpowiednim terminie jest dopuszczalna tylko wyjątkowo, ze względu na ważny interes społeczny (np. jeśli nieruchomość jest niezbędna do realizacji celu publicznego).

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA