REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady prowadzenia zbiórek publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
M. Szulikowski Kancelaria Prawna
zenia zbiórek publicznych Fot. Fotolia
zenia zbiórek publicznych Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 18 lipca 2014 r. obowiązują nowe zasady prowadzenia zbiórek publicznych. Przyjęte regulacje mają na celu ułatwienie organizowania zbiórek publicznych, poprzez zmniejszenie roli państwa w tym procesie, a także zachęcenie obywateli do ofiarności przez zapewnienie czytelnej i ogólnodostępnej informacji na temat zbiórek oraz sposobu rozdysponowania zebranych ofiar.

Nowe przepisy wprowadziły m.in. legalną definicję zbiórki publicznej . Zgodnie z tą definicją, zbiórką publiczną jest zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscach publicznych, na cel pozostający w sferze zadań publicznych oraz na cele religijne . Przez miejsce publiczne należy zaś rozumieć każde miejsce ogólnodostępne, takie jak ulica, park czy cmentarz.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z Ustawą, zbiórką publiczną nie jest natomiast zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze na terenach kościelnych, w kaplicach oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony. To oznacza, że przykładowo zbieranie tzw. „ofiar na tacę” na terenie kościoła nie jest zbiórką publiczną, a w związku z tym nie podlega regulacjom Ustawy. Zbiórką publiczną nie jest także zbieranie ofiar: w drodze loterii pieniężnych i fantowych, wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzających zbiórkę, wśród młodzieży szkolnej na terenach szkolnych, zbiórki odbywające się na podstawie pozwolenia władz szkolnych oraz w ramach zbiórek koleżeńskich np. w zakładach pracy.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że Ustawa nie dotyczy zbierania ofiar w formie bezgotówkowej, tj. w drodze przelewów na konta bankowe, wpłat na konta online, wpłat za pomocą SMS-ów czy też w formie przekazywania darów za pomocą wirtualnych platform handlowych. Pozyskane w ten sposób środki są bowiem i tak ewidencjonowane (zawsze pozostaje jakiś ślad ich przepływu). Z tego zaś powodu, jak wyjaśniono w uzasadnieniu do Ustawy, tego rodzaju zbiórki nie wymagają stosowania sposobów ich kontroli, przewidzianych w Ustawie.

Informowanie o cenach towarów i usług

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami uprawnionymi do prowadzenia zbiórki publicznej, czyli organizatorami zbiórki, mogą być m.in.: organizacje pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Rzeczpospolitej Polskiej do Kościoła Katolickiego i innych kościołów i związków wyznaniowych (jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego), stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego oraz komitety społeczne powołane poprzez akt założycielski w celu prowadzenia zbiórki publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najistotniejsze zmiany wprowadzają zaś nowe uregulowania dotyczące zasad prowadzenia zbiórek publicznych. Przede wszystkim, w odróżnieniu od dotychczasowych przepisów, dla przeprowadzenia zbiórki publicznej nie będzie już wymagane uzyskanie stosownego pozwolenia wydawanego w formie decyzji administracyjnej. Obecnie, w tym celu wystarczy zgłoszenie zbiórki publicznej przez jej organizatora i zamieszczenie przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej informacji o jej zgłoszeniu na ogólnopolskim elektronicznym portalu zbiórek publicznych .

Organizator zbiórki będzie mógł przy tym zgłosić zbiórkę w drodze elektronicznego wniosku bądź w postaci papierowej. W takim zgłoszeniu będzie musiał zawrzeć informacje o celu zbiórki, swoje dane, sposób, miejsce i termin zbiórki oraz przewidywane koszty niezbędne do jej przeprowadzenia. Co przy tym istotne, wszystkie ww. informacje, z wyłączeniem danych osobowych, będą zamieszczone na portalu zbiórek publicznych. Dzięki temu każdy obywatel będzie miał dostęp do tych informacji i będzie mógł na tej podstawie zdecydować, którą zbiórkę chciałby wesprzeć.

Polecamy: Encyklopedia kadr i płac

Zgodnie z nową regulacją, po przeprowadzeniu zbiórki jej organizator w terminie określonym szczegółowo przez Ustawę jest zobowiązany przedstawić sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki publicznej zawierające wartość i rodzaj zebranych ofiar oraz sprawozdanie ze sposobu ich rozdysponowania. Co istotne, informacje te także będą ogólnodostępne, a w rezultacie ofiarodawcy będą mogli zobaczyć jak zostały rozdysponowane przekazane przez nich pieniądze lub inne ofiary. Obywatele będą mogli w ten sposób ocenić czy sposób spożytkowania ich datków im odpowiada i czy sprawozdanie wydaje im się wiarygodne, a tym samym, czy będą chcieli ponownie wspierać daną zbiórkę.

Podsumowując, Ustawa wprowadziła nowe rozwiązania mające na celu zachęcenie obywateli do wspierania zbiórek publicznych przy jednoczesnym zapewnieniu kontroli państwa nad ich przebiegiem. Najistotniejsza zmiana polega przy tym na zrezygnowaniu z wymogu uzyskiwania pozwolenia od władz państwowych na przeprowadzenie zbiórki publicznej. Ponadto wprowadzono środki, które mają zapewnić obywatelom pełną informację o planowanych i bieżących zbiórkach oraz o sposobie rozdysponowania przekazanych ofiar. Niebawem przekonamy się, czy Ustawa wywoła skutki zamierzone przez ustawodawcę.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA