REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady prowadzenia zbiórek publicznych

M. Szulikowski Kancelaria Prawna
zenia zbiórek publicznych Fot. Fotolia
zenia zbiórek publicznych Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 18 lipca 2014 r. obowiązują nowe zasady prowadzenia zbiórek publicznych. Przyjęte regulacje mają na celu ułatwienie organizowania zbiórek publicznych, poprzez zmniejszenie roli państwa w tym procesie, a także zachęcenie obywateli do ofiarności przez zapewnienie czytelnej i ogólnodostępnej informacji na temat zbiórek oraz sposobu rozdysponowania zebranych ofiar.

Nowe przepisy wprowadziły m.in. legalną definicję zbiórki publicznej . Zgodnie z tą definicją, zbiórką publiczną jest zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscach publicznych, na cel pozostający w sferze zadań publicznych oraz na cele religijne . Przez miejsce publiczne należy zaś rozumieć każde miejsce ogólnodostępne, takie jak ulica, park czy cmentarz.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z Ustawą, zbiórką publiczną nie jest natomiast zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze na terenach kościelnych, w kaplicach oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony. To oznacza, że przykładowo zbieranie tzw. „ofiar na tacę” na terenie kościoła nie jest zbiórką publiczną, a w związku z tym nie podlega regulacjom Ustawy. Zbiórką publiczną nie jest także zbieranie ofiar: w drodze loterii pieniężnych i fantowych, wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzających zbiórkę, wśród młodzieży szkolnej na terenach szkolnych, zbiórki odbywające się na podstawie pozwolenia władz szkolnych oraz w ramach zbiórek koleżeńskich np. w zakładach pracy.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że Ustawa nie dotyczy zbierania ofiar w formie bezgotówkowej, tj. w drodze przelewów na konta bankowe, wpłat na konta online, wpłat za pomocą SMS-ów czy też w formie przekazywania darów za pomocą wirtualnych platform handlowych. Pozyskane w ten sposób środki są bowiem i tak ewidencjonowane (zawsze pozostaje jakiś ślad ich przepływu). Z tego zaś powodu, jak wyjaśniono w uzasadnieniu do Ustawy, tego rodzaju zbiórki nie wymagają stosowania sposobów ich kontroli, przewidzianych w Ustawie.

Informowanie o cenach towarów i usług

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami uprawnionymi do prowadzenia zbiórki publicznej, czyli organizatorami zbiórki, mogą być m.in.: organizacje pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Rzeczpospolitej Polskiej do Kościoła Katolickiego i innych kościołów i związków wyznaniowych (jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego), stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego oraz komitety społeczne powołane poprzez akt założycielski w celu prowadzenia zbiórki publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najistotniejsze zmiany wprowadzają zaś nowe uregulowania dotyczące zasad prowadzenia zbiórek publicznych. Przede wszystkim, w odróżnieniu od dotychczasowych przepisów, dla przeprowadzenia zbiórki publicznej nie będzie już wymagane uzyskanie stosownego pozwolenia wydawanego w formie decyzji administracyjnej. Obecnie, w tym celu wystarczy zgłoszenie zbiórki publicznej przez jej organizatora i zamieszczenie przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej informacji o jej zgłoszeniu na ogólnopolskim elektronicznym portalu zbiórek publicznych .

Organizator zbiórki będzie mógł przy tym zgłosić zbiórkę w drodze elektronicznego wniosku bądź w postaci papierowej. W takim zgłoszeniu będzie musiał zawrzeć informacje o celu zbiórki, swoje dane, sposób, miejsce i termin zbiórki oraz przewidywane koszty niezbędne do jej przeprowadzenia. Co przy tym istotne, wszystkie ww. informacje, z wyłączeniem danych osobowych, będą zamieszczone na portalu zbiórek publicznych. Dzięki temu każdy obywatel będzie miał dostęp do tych informacji i będzie mógł na tej podstawie zdecydować, którą zbiórkę chciałby wesprzeć.

Polecamy: Encyklopedia kadr i płac

Zgodnie z nową regulacją, po przeprowadzeniu zbiórki jej organizator w terminie określonym szczegółowo przez Ustawę jest zobowiązany przedstawić sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki publicznej zawierające wartość i rodzaj zebranych ofiar oraz sprawozdanie ze sposobu ich rozdysponowania. Co istotne, informacje te także będą ogólnodostępne, a w rezultacie ofiarodawcy będą mogli zobaczyć jak zostały rozdysponowane przekazane przez nich pieniądze lub inne ofiary. Obywatele będą mogli w ten sposób ocenić czy sposób spożytkowania ich datków im odpowiada i czy sprawozdanie wydaje im się wiarygodne, a tym samym, czy będą chcieli ponownie wspierać daną zbiórkę.

Podsumowując, Ustawa wprowadziła nowe rozwiązania mające na celu zachęcenie obywateli do wspierania zbiórek publicznych przy jednoczesnym zapewnieniu kontroli państwa nad ich przebiegiem. Najistotniejsza zmiana polega przy tym na zrezygnowaniu z wymogu uzyskiwania pozwolenia od władz państwowych na przeprowadzenie zbiórki publicznej. Ponadto wprowadzono środki, które mają zapewnić obywatelom pełną informację o planowanych i bieżących zbiórkach oraz o sposobie rozdysponowania przekazanych ofiar. Niebawem przekonamy się, czy Ustawa wywoła skutki zamierzone przez ustawodawcę.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA