REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady prowadzenia zbiórek publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
M. Szulikowski Kancelaria Prawna
zenia zbiórek publicznych Fot. Fotolia
zenia zbiórek publicznych Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 18 lipca 2014 r. obowiązują nowe zasady prowadzenia zbiórek publicznych. Przyjęte regulacje mają na celu ułatwienie organizowania zbiórek publicznych, poprzez zmniejszenie roli państwa w tym procesie, a także zachęcenie obywateli do ofiarności przez zapewnienie czytelnej i ogólnodostępnej informacji na temat zbiórek oraz sposobu rozdysponowania zebranych ofiar.

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadziły m.in. legalną definicję zbiórki publicznej . Zgodnie z tą definicją, zbiórką publiczną jest zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscach publicznych, na cel pozostający w sferze zadań publicznych oraz na cele religijne . Przez miejsce publiczne należy zaś rozumieć każde miejsce ogólnodostępne, takie jak ulica, park czy cmentarz.

REKLAMA

Zgodnie z Ustawą, zbiórką publiczną nie jest natomiast zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze na terenach kościelnych, w kaplicach oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony. To oznacza, że przykładowo zbieranie tzw. „ofiar na tacę” na terenie kościoła nie jest zbiórką publiczną, a w związku z tym nie podlega regulacjom Ustawy. Zbiórką publiczną nie jest także zbieranie ofiar: w drodze loterii pieniężnych i fantowych, wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzających zbiórkę, wśród młodzieży szkolnej na terenach szkolnych, zbiórki odbywające się na podstawie pozwolenia władz szkolnych oraz w ramach zbiórek koleżeńskich np. w zakładach pracy.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że Ustawa nie dotyczy zbierania ofiar w formie bezgotówkowej, tj. w drodze przelewów na konta bankowe, wpłat na konta online, wpłat za pomocą SMS-ów czy też w formie przekazywania darów za pomocą wirtualnych platform handlowych. Pozyskane w ten sposób środki są bowiem i tak ewidencjonowane (zawsze pozostaje jakiś ślad ich przepływu). Z tego zaś powodu, jak wyjaśniono w uzasadnieniu do Ustawy, tego rodzaju zbiórki nie wymagają stosowania sposobów ich kontroli, przewidzianych w Ustawie.

Informowanie o cenach towarów i usług

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami uprawnionymi do prowadzenia zbiórki publicznej, czyli organizatorami zbiórki, mogą być m.in.: organizacje pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Rzeczpospolitej Polskiej do Kościoła Katolickiego i innych kościołów i związków wyznaniowych (jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego), stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego oraz komitety społeczne powołane poprzez akt założycielski w celu prowadzenia zbiórki publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najistotniejsze zmiany wprowadzają zaś nowe uregulowania dotyczące zasad prowadzenia zbiórek publicznych. Przede wszystkim, w odróżnieniu od dotychczasowych przepisów, dla przeprowadzenia zbiórki publicznej nie będzie już wymagane uzyskanie stosownego pozwolenia wydawanego w formie decyzji administracyjnej. Obecnie, w tym celu wystarczy zgłoszenie zbiórki publicznej przez jej organizatora i zamieszczenie przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej informacji o jej zgłoszeniu na ogólnopolskim elektronicznym portalu zbiórek publicznych .

Organizator zbiórki będzie mógł przy tym zgłosić zbiórkę w drodze elektronicznego wniosku bądź w postaci papierowej. W takim zgłoszeniu będzie musiał zawrzeć informacje o celu zbiórki, swoje dane, sposób, miejsce i termin zbiórki oraz przewidywane koszty niezbędne do jej przeprowadzenia. Co przy tym istotne, wszystkie ww. informacje, z wyłączeniem danych osobowych, będą zamieszczone na portalu zbiórek publicznych. Dzięki temu każdy obywatel będzie miał dostęp do tych informacji i będzie mógł na tej podstawie zdecydować, którą zbiórkę chciałby wesprzeć.

Polecamy: Encyklopedia kadr i płac

Zgodnie z nową regulacją, po przeprowadzeniu zbiórki jej organizator w terminie określonym szczegółowo przez Ustawę jest zobowiązany przedstawić sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki publicznej zawierające wartość i rodzaj zebranych ofiar oraz sprawozdanie ze sposobu ich rozdysponowania. Co istotne, informacje te także będą ogólnodostępne, a w rezultacie ofiarodawcy będą mogli zobaczyć jak zostały rozdysponowane przekazane przez nich pieniądze lub inne ofiary. Obywatele będą mogli w ten sposób ocenić czy sposób spożytkowania ich datków im odpowiada i czy sprawozdanie wydaje im się wiarygodne, a tym samym, czy będą chcieli ponownie wspierać daną zbiórkę.

Podsumowując, Ustawa wprowadziła nowe rozwiązania mające na celu zachęcenie obywateli do wspierania zbiórek publicznych przy jednoczesnym zapewnieniu kontroli państwa nad ich przebiegiem. Najistotniejsza zmiana polega przy tym na zrezygnowaniu z wymogu uzyskiwania pozwolenia od władz państwowych na przeprowadzenie zbiórki publicznej. Ponadto wprowadzono środki, które mają zapewnić obywatelom pełną informację o planowanych i bieżących zbiórkach oraz o sposobie rozdysponowania przekazanych ofiar. Niebawem przekonamy się, czy Ustawa wywoła skutki zamierzone przez ustawodawcę.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA