REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powiatowe urzędy pracy na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy kończymy szkołę (liceum, studia) lub zostajemy zwolnieni z pracy, zaczynamy przeglądać ogłoszenia i rozglądać się za ofertą pracy, która najbardziej spełnia nasze oczekiwania. Wówczas często zastanawiamy się, gdzie możemy się udać lub co jeszcze zrobić, aby nasze poszukiwania były jak najbardziej efektywne.

REKLAMA

Autopromocja

Często zdarza się, że pierwsze kroki kierujemy do powiatowego urzędu pracy, gdyż to właśnie ten urząd wraz z wojewódzkim urzędem pracy realizuje zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Sposób realizacji tych zadań jest bardzo ważny, gdyż to od niego w niektórych miastach o wysokim poziomie bezrobocia i małej liczbie ofert pracy tak naprawdę zależy, czy uda nam się znaleźć pracę. Warto więc wskazać, że sposób wykonywania powyższych zadań przez urzędy pracy określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r., Nr 69, poz. 415, z późn. zm., dalej „ustawa”) oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. z 2010 r. Nr 177, poz. 1193, dalej „rozporządzenie”), które wejdzie w życie 29 grudnia 2010 roku i zastąpi dotychczas obowiązujące w tym zakresie dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Rozporządzenie określa standardy i szczegółowe warunki prowadzenia przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy usług rynku pracy, czyli pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy oraz organizacji szkoleń. Zgodnie z rozporządzeniem, pracownicy urzędów pracy powinni świadczyć powyższe usługi w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb osób korzystających z nich, zapewniając poufność rozmów, gwarantując równy dostęp do wszelkich usług oraz równe traktowanie.

Dodatkowo, w rozporządzeniu określono podstawowe formy prowadzenia pośrednictwa pracy oraz rodzaje ofert pracy pozyskiwanych od pracodawców. Zostały ustalone w nim również niezbędne informacje, które powinna zawierać oferta pracy. Rozporządzeniem doprecyzowano także zakres działań wojewódzkich urzędów pracy w zakresie pośrednictwa pracy oraz relacje pomiędzy powiatowym a wojewódzkim urzędem pracy, w szczególności w zakresie pośrednictwa pracy prowadzonego w ramach sieci EURES, tj. sieci współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na rynku pracy, wspierającej mobilność w dziedzinie zatrudnienia na poziomie międzynarodowym, w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego czyli w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii, Liechtensteinie, a także w Szwajcarii.

Urzędy pracy, oprócz standardowych informacji o ofertach pracy, na podstawie rozporządzenia są zobligowane do organizacji poradnictwa zawodowego i przeprowadzenia szkoleń. Szczegółowo został określony przebieg szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy. Program szkolenia jest realizowany przez trzy tygodnie i składa się z dwóch części: zajęć prowadzonych w formie warsztatów oraz zajęć praktycznych, w ramach których uczestnicy poszukują pracy oraz uczestniczą we wspólnych spotkaniach, których celem jest wymiana doświadczeń oraz wzajemna pomoc i wsparcie w trakcie poszukiwania pracy. Mimo, że szkolenie jest realizowane w oparciu o program szkolenia rekomendowany przez ministra, to jednak może zostać dostosowany do specyficznych potrzeb uczestników, oczywiście pod warunkiem zachowania ogólnego zakresu treści i czasu zajęć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ponadto, rozporządzenie nakłada na urzędy pracy obowiązek promowania organizacji szkoleń poprzez przygotowywanie oraz upowszechnianie materiałów informacyjnych, zarówno w formie drukowanej, jak i elektronicznej, w tym głównie z wykorzystaniem stron internetowych. W przeprowadzaniu szkoleń powiatowe urzędy pracy będą wspierane (poprzez współpracę) przez pracodawców  krajowych, instytucje szkoleniowe, instytucje egzaminacyjne, organizatorów studiów podyplomowych i instytucje dialogu społecznego, co zapewni profesjonalność świadczonych usług.

W związku z coraz bardziej powszechnym dostępem do internetu w rozporządzeniu ustanowiono nowe formy wsparcia ze strony urzędów pracy w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej - poradę na odległość oraz informację na odległość. Porady i informacje zawodowe na odległość będą świadczone przez doradców zawodowych z centrów informacji i planowania kariery zawodowej wojewódzkich urzędów pracy.

Warto również wskazać, że do działań w zakresie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej oraz organizacji szkoleń, które zostały rozpoczęte do dnia wejścia w życie rozporządzenia (tj. 29 grudnia 2010 r.) stosuje się dotychczasowe przepisy.

Podsumowując, należy wskazać, iż rozporządzenie dostosowuje świadczone przez urzędy pracy usługi do rozwoju technologii, a także do wymagań dzisiejszego rynku pracy. Mamy nadzieje, że wejście w życie nowych przepisów wyposaży te jednostki w narzędzia ułatwiające świadczenie usług rynku pracy na wyższym niż obecnie poziomie. Usługi urzędów pracy powinny przecież uwzględniać indywidualne potrzeby osób, które korzystają z ich usług,  przy jednoczesnym zapewnieniu jednolitego standardu świadczenia tych usług na terenie całego kraju.

Aneta Wrona-Kłoczko

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA