REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powiatowe urzędy pracy na nowych zasadach

REKLAMA

Kiedy kończymy szkołę (liceum, studia) lub zostajemy zwolnieni z pracy, zaczynamy przeglądać ogłoszenia i rozglądać się za ofertą pracy, która najbardziej spełnia nasze oczekiwania. Wówczas często zastanawiamy się, gdzie możemy się udać lub co jeszcze zrobić, aby nasze poszukiwania były jak najbardziej efektywne.

REKLAMA

Autopromocja

Często zdarza się, że pierwsze kroki kierujemy do powiatowego urzędu pracy, gdyż to właśnie ten urząd wraz z wojewódzkim urzędem pracy realizuje zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Sposób realizacji tych zadań jest bardzo ważny, gdyż to od niego w niektórych miastach o wysokim poziomie bezrobocia i małej liczbie ofert pracy tak naprawdę zależy, czy uda nam się znaleźć pracę. Warto więc wskazać, że sposób wykonywania powyższych zadań przez urzędy pracy określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r., Nr 69, poz. 415, z późn. zm., dalej „ustawa”) oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. z 2010 r. Nr 177, poz. 1193, dalej „rozporządzenie”), które wejdzie w życie 29 grudnia 2010 roku i zastąpi dotychczas obowiązujące w tym zakresie dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Rozporządzenie określa standardy i szczegółowe warunki prowadzenia przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy usług rynku pracy, czyli pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy oraz organizacji szkoleń. Zgodnie z rozporządzeniem, pracownicy urzędów pracy powinni świadczyć powyższe usługi w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb osób korzystających z nich, zapewniając poufność rozmów, gwarantując równy dostęp do wszelkich usług oraz równe traktowanie.

Dodatkowo, w rozporządzeniu określono podstawowe formy prowadzenia pośrednictwa pracy oraz rodzaje ofert pracy pozyskiwanych od pracodawców. Zostały ustalone w nim również niezbędne informacje, które powinna zawierać oferta pracy. Rozporządzeniem doprecyzowano także zakres działań wojewódzkich urzędów pracy w zakresie pośrednictwa pracy oraz relacje pomiędzy powiatowym a wojewódzkim urzędem pracy, w szczególności w zakresie pośrednictwa pracy prowadzonego w ramach sieci EURES, tj. sieci współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na rynku pracy, wspierającej mobilność w dziedzinie zatrudnienia na poziomie międzynarodowym, w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego czyli w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii, Liechtensteinie, a także w Szwajcarii.

Urzędy pracy, oprócz standardowych informacji o ofertach pracy, na podstawie rozporządzenia są zobligowane do organizacji poradnictwa zawodowego i przeprowadzenia szkoleń. Szczegółowo został określony przebieg szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy. Program szkolenia jest realizowany przez trzy tygodnie i składa się z dwóch części: zajęć prowadzonych w formie warsztatów oraz zajęć praktycznych, w ramach których uczestnicy poszukują pracy oraz uczestniczą we wspólnych spotkaniach, których celem jest wymiana doświadczeń oraz wzajemna pomoc i wsparcie w trakcie poszukiwania pracy. Mimo, że szkolenie jest realizowane w oparciu o program szkolenia rekomendowany przez ministra, to jednak może zostać dostosowany do specyficznych potrzeb uczestników, oczywiście pod warunkiem zachowania ogólnego zakresu treści i czasu zajęć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ponadto, rozporządzenie nakłada na urzędy pracy obowiązek promowania organizacji szkoleń poprzez przygotowywanie oraz upowszechnianie materiałów informacyjnych, zarówno w formie drukowanej, jak i elektronicznej, w tym głównie z wykorzystaniem stron internetowych. W przeprowadzaniu szkoleń powiatowe urzędy pracy będą wspierane (poprzez współpracę) przez pracodawców  krajowych, instytucje szkoleniowe, instytucje egzaminacyjne, organizatorów studiów podyplomowych i instytucje dialogu społecznego, co zapewni profesjonalność świadczonych usług.

REKLAMA

W związku z coraz bardziej powszechnym dostępem do internetu w rozporządzeniu ustanowiono nowe formy wsparcia ze strony urzędów pracy w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej - poradę na odległość oraz informację na odległość. Porady i informacje zawodowe na odległość będą świadczone przez doradców zawodowych z centrów informacji i planowania kariery zawodowej wojewódzkich urzędów pracy.

Warto również wskazać, że do działań w zakresie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej oraz organizacji szkoleń, które zostały rozpoczęte do dnia wejścia w życie rozporządzenia (tj. 29 grudnia 2010 r.) stosuje się dotychczasowe przepisy.

Podsumowując, należy wskazać, iż rozporządzenie dostosowuje świadczone przez urzędy pracy usługi do rozwoju technologii, a także do wymagań dzisiejszego rynku pracy. Mamy nadzieje, że wejście w życie nowych przepisów wyposaży te jednostki w narzędzia ułatwiające świadczenie usług rynku pracy na wyższym niż obecnie poziomie. Usługi urzędów pracy powinny przecież uwzględniać indywidualne potrzeby osób, które korzystają z ich usług,  przy jednoczesnym zapewnieniu jednolitego standardu świadczenia tych usług na terenie całego kraju.

Aneta Wrona-Kłoczko

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA