REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powiatowe urzędy pracy na nowych zasadach

REKLAMA

Kiedy kończymy szkołę (liceum, studia) lub zostajemy zwolnieni z pracy, zaczynamy przeglądać ogłoszenia i rozglądać się za ofertą pracy, która najbardziej spełnia nasze oczekiwania. Wówczas często zastanawiamy się, gdzie możemy się udać lub co jeszcze zrobić, aby nasze poszukiwania były jak najbardziej efektywne.

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że pierwsze kroki kierujemy do powiatowego urzędu pracy, gdyż to właśnie ten urząd wraz z wojewódzkim urzędem pracy realizuje zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Sposób realizacji tych zadań jest bardzo ważny, gdyż to od niego w niektórych miastach o wysokim poziomie bezrobocia i małej liczbie ofert pracy tak naprawdę zależy, czy uda nam się znaleźć pracę. Warto więc wskazać, że sposób wykonywania powyższych zadań przez urzędy pracy określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r., Nr 69, poz. 415, z późn. zm., dalej „ustawa”) oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. z 2010 r. Nr 177, poz. 1193, dalej „rozporządzenie”), które wejdzie w życie 29 grudnia 2010 roku i zastąpi dotychczas obowiązujące w tym zakresie dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Rozporządzenie określa standardy i szczegółowe warunki prowadzenia przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy usług rynku pracy, czyli pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy oraz organizacji szkoleń. Zgodnie z rozporządzeniem, pracownicy urzędów pracy powinni świadczyć powyższe usługi w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb osób korzystających z nich, zapewniając poufność rozmów, gwarantując równy dostęp do wszelkich usług oraz równe traktowanie.

Dodatkowo, w rozporządzeniu określono podstawowe formy prowadzenia pośrednictwa pracy oraz rodzaje ofert pracy pozyskiwanych od pracodawców. Zostały ustalone w nim również niezbędne informacje, które powinna zawierać oferta pracy. Rozporządzeniem doprecyzowano także zakres działań wojewódzkich urzędów pracy w zakresie pośrednictwa pracy oraz relacje pomiędzy powiatowym a wojewódzkim urzędem pracy, w szczególności w zakresie pośrednictwa pracy prowadzonego w ramach sieci EURES, tj. sieci współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na rynku pracy, wspierającej mobilność w dziedzinie zatrudnienia na poziomie międzynarodowym, w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego czyli w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii, Liechtensteinie, a także w Szwajcarii.

REKLAMA

Urzędy pracy, oprócz standardowych informacji o ofertach pracy, na podstawie rozporządzenia są zobligowane do organizacji poradnictwa zawodowego i przeprowadzenia szkoleń. Szczegółowo został określony przebieg szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy. Program szkolenia jest realizowany przez trzy tygodnie i składa się z dwóch części: zajęć prowadzonych w formie warsztatów oraz zajęć praktycznych, w ramach których uczestnicy poszukują pracy oraz uczestniczą we wspólnych spotkaniach, których celem jest wymiana doświadczeń oraz wzajemna pomoc i wsparcie w trakcie poszukiwania pracy. Mimo, że szkolenie jest realizowane w oparciu o program szkolenia rekomendowany przez ministra, to jednak może zostać dostosowany do specyficznych potrzeb uczestników, oczywiście pod warunkiem zachowania ogólnego zakresu treści i czasu zajęć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ponadto, rozporządzenie nakłada na urzędy pracy obowiązek promowania organizacji szkoleń poprzez przygotowywanie oraz upowszechnianie materiałów informacyjnych, zarówno w formie drukowanej, jak i elektronicznej, w tym głównie z wykorzystaniem stron internetowych. W przeprowadzaniu szkoleń powiatowe urzędy pracy będą wspierane (poprzez współpracę) przez pracodawców  krajowych, instytucje szkoleniowe, instytucje egzaminacyjne, organizatorów studiów podyplomowych i instytucje dialogu społecznego, co zapewni profesjonalność świadczonych usług.

W związku z coraz bardziej powszechnym dostępem do internetu w rozporządzeniu ustanowiono nowe formy wsparcia ze strony urzędów pracy w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej - poradę na odległość oraz informację na odległość. Porady i informacje zawodowe na odległość będą świadczone przez doradców zawodowych z centrów informacji i planowania kariery zawodowej wojewódzkich urzędów pracy.

Warto również wskazać, że do działań w zakresie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej oraz organizacji szkoleń, które zostały rozpoczęte do dnia wejścia w życie rozporządzenia (tj. 29 grudnia 2010 r.) stosuje się dotychczasowe przepisy.

Podsumowując, należy wskazać, iż rozporządzenie dostosowuje świadczone przez urzędy pracy usługi do rozwoju technologii, a także do wymagań dzisiejszego rynku pracy. Mamy nadzieje, że wejście w życie nowych przepisów wyposaży te jednostki w narzędzia ułatwiające świadczenie usług rynku pracy na wyższym niż obecnie poziomie. Usługi urzędów pracy powinny przecież uwzględniać indywidualne potrzeby osób, które korzystają z ich usług,  przy jednoczesnym zapewnieniu jednolitego standardu świadczenia tych usług na terenie całego kraju.

Aneta Wrona-Kłoczko

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA