REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki wymiar czasu pracy obowiązuje w żłobkach po nowelizacji przepisów

REKLAMA

Czy to prawda, że teraz – w związku z wejściem w życie tzw. ustawy żłobkowej - pracownicy żłobka, którzy pracowali po 7 godz. i 35 minut, pracują dłużej? Jeśli tak, to w jaki sposób trzeba ich o tym poinformować i do kiedy?

Tak, formalnie od 4 kwietnia 2011 r. pracownicy żłobków zostali objęci regulacjami, zgodnie z którymi norma dobowa czasu pracy to 8 godzin, a tygodniowa to przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Zmiany te zaczną ich obowiązywać dopiero po wręczeniu im przez dyrektorów placówek porozumień zmieniających lub wypowiedzeń zmieniających.

Autopromocja

Przeprowadzana właśnie reforma żłobków zmieniła nie tylko formę prawną działalności tych jednostek, ale też status ich pracowników. Pracownicy żłobków stracili od 4 kwietnia 2011 r. status pracowników zakładów opieki zdrowotnej. W publicznych żłobkach stali się pracownikami samorządowymi, a w niepublicznych pracownikami podlegającymi pod przepisy Kodeksu pracy. Wszystko odbyło się na zasadzie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę określonego w art. 23 1 Kodeksu pracy. Oznacza to, że:

- żłobki funkcjonujące na nowych zasadach (jako gminne jednostki budżetowe lub podmioty prywatne, ale już bez statusu zakładu opieki zdrowotnej) są automatycznie stroną w stosunkach pracy zawartych przez poprzedniego pracodawców (zakłady opieki zdrowotnej),

- w chwili transferu (4 kwietnia 2011 r.) pracownicy żłobków zachowują wszystkie dotychczasowe warunki zatrudnienia i wynagradzania,

- zmiana statusu pracowników na samorządowców nastąpiła automatycznie 4 kwietnia br., jednak z nowych reguł pracy i/lub płacy skorzystają dopiero w wyniku wręczenia im porozumień zmieniających bądź wypowiedzeń zmieniających (wyrok SN z 24 lipca 2006 r., I PK 253/05; OSNP 2007/15-16/213).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z największych zmian w zasadach zatrudniania pracowników jest reorganizacja i wydłużenie ich czasu pracy. Dotychczas niemal cały personel żłobków stanowiły pielęgniarki, których czas pracy regulowała ustawa o zakładach opieki zdrowotnej. Pracowały one dziennie po 7 godzin 35 minut, a tygodniowo średnio po 37 godzin 55 minut (art. 32g ustawy o zakładach opieki zdrowotnej). Od 4 kwietnia 2011 r. obowiązuje ich 8-godzinna norma dobowa i przeciętnie 40-godzinna tygodniowa (art. 42 i 43 ustawy o pracownikach samorządowych w związku z art. 129 Kodeksu pracy).

 

To, czy w związku z wydłużeniem czasu pracy trzeba pracownikom wręczać porozumienia/wypowiedzenia zmieniające, zależy od tego, w jaki sposób umowy o pracę określały dotychczas ich wymiar czasu pracy. Jeśli precyzowały dokładnie, że pracownik jest zatrudniony po 7 godzin 35 minut dziennie i 37 minut 55 minut tygodniowo (choć nie ma takiego obowiązku), porozumienia/wypowiedzenia zmieniające są niezbędne. Wówczas nowe normy czasu pracy wiążą pracowników żłobków od daty wskazanej w porozumieniu zmieniającym, na które zatrudniony zgodził się, albo w wyniku upływu okresu wypowiedzenia zmieniającego. Najczęściej jednak umowy o pracę wskazują, że pracownik jest zatrudniony np. w pełnym wymiarze czasu pracy albo na pół etatu. Wówczas kwestii tej nie trzeba zawierać w porozumieniu/wypowiedzeniu zmieniającym. Część ekspertów prawa pracy uważa jednak, że również w sytuacji, gdy wymiar czasu pracy pracowników żłobków nie był określony w umowie o pracę, to w przypadku jego podwyższenia trzeba wręczyć pracownikom wypowiedzenia zmieniające lub porozumienia zmieniające. Warunki pracy takich pracowników w związku z tą zmianą zostaną bowiem pogorszone.

W każdej jednak opcji ujęcia wymiaru czasu pracy w umowach o pracę osób zatrudnionych w żłobkach dyrektor placówki musi ich poinformować o zmianie, m.in. obowiązującej ich dobowej i tygodniowej normie czasu pracy (art. 29 § 3 2 Kodeksu pracy). Informację trzeba przekazać pracownikom żłobków w ciągu miesiąca od zmiany warunków zatrudnienia, czyli do 3 maja 2011 r. Informacja ma mieć charakter zindywidualizowany i pisemny, a może przybrać dwie formy:

- konkretną z podaniem dokładnych parametrów czasu pracy,

- blankietową z odesłaniem do właściwych przepisów określających normy czasu pracy danej osoby.


Wzór informacji o zmianie warunków zatrudnienia

 

 

Warszawa, 29 kwietnia 2011 r.

Pani Grażyna Brzeska

opiekunka dzieci                                               

              

Informacja o zmianie warunków zatrudnienia


Na podstawie art. 29 § 3 2 Kodeksu pracy informuję, że od 4 kwietnia 2011 r. w związku z wejściem w życie ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235) zmieniły się obowiązujące Panią dobowa i tygodniowa norma czasu pracy. Od 4 kwietnia 2011 r. stosuje się do Pani dobową normę czasu pracy 8 godzin i tygodniową przeciętnie 40 godzin.

 


Alina Klubowicz                     

 


(data i podpis dyrektora żłobka bądź osoby upoważnionej)                                         

                                       

29 kwietnia 2011 r., Grażyna Brzeska

 

                                  
(potwierdzenie odbioru pisma przez pracownika)

 

                       

 

 

Podstawa prawna:

- ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235),

- art. 42 i art. 43 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.),

- art. 29 § 3 2, art. 42, art. 129 Kodeksu pracy,

- art. 32g ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.).

Renata Majewska

specjalista w zakresie prawa pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    REKLAMA