REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwarantanna i izolacja pracownika – prawa, obowiązki, świadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Aneta Frydrych
Aplikantka radcowska
Kwarantanna i izolacja pracownika – prawa, obowiązki, świadczenia (stan prawny na 9 listopada 2020 r.)
Kwarantanna i izolacja pracownika – prawa, obowiązki, świadczenia (stan prawny na 9 listopada 2020 r.)

REKLAMA

REKLAMA

W związku z gwałtownym wzrostem liczby osób zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w Polsce, wprowadzono nowe zasady odbywania kwarantanny oraz izolacji. W niniejszym artykule wskażę jakie są aktualne, tj. obowiązujące na dzień 9 listopada 2020 r., zasady odbywania kwarantanny i izolacji (czym się one różnią) oraz w jaki sposób trzeba informować pracodawcę o tych okolicznościach. Wyjaśniam także jakie świadczenia i na jakiej podstawie przysługują z tego tytułu pracownikom i czy można pracować zdalnie w okresie kwarantanny.

Kwarantanna i izolacja – czym się różnią?

REKLAMA

Kwarantanna ma na celu odosobnienie osoby zdrowej, która jest narażona na zakażenie.  Obowiązkowej kwarantannie podlegają osoby przekraczające granicę RP stanowiącą zewnętrzną granicę Unii Europejskiej. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, (dalej „rozporządzenie”) w § 3 ustanawia wyjątki, w których obowiązek kwarantanny zostaje wyłączony. Wyjątki te dotyczą przede wszystkim osób przekraczających granicę w ramach wykonywania czynności zawodowych. Od dnia 24 października 2020 roku na obowiązkową kwarantannę nie są kierowane osoby współzamieszkujące z osobą powracającą zza granicy oraz z osobą, która miała styczność z osobą zakażoną.

REKLAMA

Zgodnie z § 3a rozporządzenia, obowiązek poddania się kwarantannie ciąży również na osobie skierowanej na przeprowadzenie testu na obecność wirusa SARS-CoV-2. Wówczas kwarantanna rozpoczyna się od dnia następującego po dniu skierowania do wykonania testu i trwa do dnia uzyskania wyniku. Jeżeli badanie wykaże wynik negatywny, obowiązek kwarantanny zostaje automatycznie uchylony, zaś w razie wyniku pozytywnego rozpoczyna się obowiązek izolacji, o której mowa poniżej.

REKLAMA

Dodatkowo przepisy wskazują, że osoba współzamieszkująca z osobą, u której stwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2, od dnia uzyskania przez tę osobę pozytywnego wyniku testu diagnostycznego, jest zobowiązana poddać się kwarantannie trwającej do upływu 7 dni od dnia zakończenia izolacji osoby zakażonej. Co ważne, w takim wypadku obowiązek kwarantanny powstaje z mocy prawa, organ inspekcji sanitarnej nie wydaje decyzji w tym przedmiocie. Zatem obecnie dopiero uzyskanie wyniku dodatniego przez osobę zakażoną rodzi obowiązek objęcia kwarantanną domowników. Do dnia 23 października 2020 roku domownicy byli poddawani kwarantannie już w sytuacji, w której domownik miał styczność z osobą zakażoną.

Izolacja ma na celu odosobnienie osoby zakażonej wirusem SARS-CoV-2, której wynik testu na obecność wirusa jest dodatni. Osoba, u której stwierdzono zakażenie wirusem, od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu jest poddana obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, chyba, że została skierowana do izolatorium lub poddana hospitalizacji. Izolacja, w razie niewystąpienia objawów choroby, trwa 10 dni. W razie wystąpienia objawów, o zakończeniu okresu izolacji decyduje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, który postanawia o przedłużeniu okresu izolacji. Zakończenie izolacji powinno nastąpić nie wcześniej, niż po upływie 13 dni od dnia wystąpienia objawów.

Istotnym jest zatem, niezależnie od tego czy mowa o kwarantannie czy izolacji, że aktualnie organy inspekcji sanitarnej nie podejmują decyzji o objęciu kwarantanną czy izolacją – informacje o odbywaniu kwarantanny czy izolacji są zamieszczane wyłącznie w systemie teleinformatycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa oraz zasady wypłaty świadczeń chorobowych w okresie kwarantanny oraz izolacji

W przypadku objęcia osoby kwarantanną albo izolacją, informacja o tym jest zamieszczana w systemie teleinformatycznym. Podstawą wypłaty świadczeń za okres nieobecności w pracy z powodu obowiązku odbycia kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych jest zatem informacja zawarta we wskazanym powyżej systemie teleinformatycznym. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnia na profilu płatnika składek informacje dotyczące objęcia kwarantanną lub izolacją. W związku z powyższym, dla uzyskania wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku chorobowego, nie jest już konieczne przedstawienie decyzji organu sanitarnego – informacja zawarta w systemie jest wystarczającą podstawą do uzyskania należnych świadczeń. W wypadku nieprzekazania powyższej informacji przez ZUS w sposób określony powyżej, pracownik w terminie 3 dni roboczych od dnia zakończenia kwarantanny albo izolacji, składa pracodawcy albo podmiotowi zobowiązanemu do wypłaty świadczenia, pisemne oświadczenie potwierdzające odbycie kwarantanny albo izolacji we wskazanym okresie (oświadczenie można złożyć również za pośrednictwem systemów teleinformatycznych). Oświadczenie powinno zawierać imię i nazwisko pracownika, numer PESEL, serię i numer paszportu okazywanego funkcjonariuszowi Straży Granicznej (w odniesieniu do osoby skierowanej na kwarantannę z uwagi na przekroczenie granic RP), dzień rozpoczęcia kwarantanny albo izolacji i dzień ich zakończenia oraz podpis. W takiej sytuacji pracodawca albo podmiot zobowiązany do wypłaty świadczenia występuje do Państwowej Inspekcji Sanitarnej o potwierdzenie informacji zawartych w złożonym oświadczeniu.

Osoba, która była poddana obowiązkowej kwarantannie z uwagi na potwierdzone zakażenie osoby współzamieszkującej, w celu uzyskania wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku chorobowego za okresy nieobecności w pracy, składa pracodawcy lub podmiotowi zobowiązanemu do wypłaty świadczenia oświadczenie o konieczności odbycia kwarantanny (w oświadczeniu powinny znaleźć się dane wymienione powyżej).

Czy można pracować zdalnie w okresie kwarantanny?

W tym miejscu podkreślić należy, że objęcie kwarantanną nie zawsze musi wiązać się z niemożnością świadczenia pracy. Jeżeli bowiem istnieją ku temu możliwości techniczne oraz nie stoi temu na przeszkodzie stan zdrowia pracownika, pracownik może wykonywać pracę w trybie zdalnym. Każdorazowo jednak należy mieć na uwadze to, czy praca nadaje się do wykonywana w sposób zdalny, a także czy w miejscu odbywania kwarantanny istnieją odpowiednie warunki, w szczególności czy są zapewnione odpowiednie narzędzia do właściwego wykonania pracy. Pamiętać również należy, że wykonywanie pracy w formie zdalnej będzie możliwe wyłącznie przy zapewnieniu zachowania reżimów wynikających z konieczności odosobnienia osoby objętej kwarantanną. Pracownikowi, który w okresie kwarantanny podejmie pracę w formie zdalnej, pracodawca zobowiązany jest wypłacić pełne wynagrodzenie.

W uzasadnieniu powyższego wskazać należy, że kwarantanna oznacza odosobnienie osoby zdrowej, u której nie stwierdzono zakażenia, lecz która na takie zakażenie była narażona. Nie jest to więc równoznaczne z niezdolnością tej osoby do pracy z powodu choroby. Jeżeli jednak stan zdrowia pracownika objętego kwarantanną powoduje, że wykonywanie pracy nie jest możliwe, wówczas mamy do czynienia z niezdolnością do pracy z powodu choroby, a co za tym idzie, pracownikowi będzie przysługiwało wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek chorobowy.

Aneta Frydrych, aplikant radcowski, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych sp.k.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA