REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwarantanna i izolacja pracownika – prawa, obowiązki, świadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Aneta Frydrych
Aplikantka radcowska
Kwarantanna i izolacja pracownika – prawa, obowiązki, świadczenia (stan prawny na 9 listopada 2020 r.)
Kwarantanna i izolacja pracownika – prawa, obowiązki, świadczenia (stan prawny na 9 listopada 2020 r.)

REKLAMA

REKLAMA

W związku z gwałtownym wzrostem liczby osób zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w Polsce, wprowadzono nowe zasady odbywania kwarantanny oraz izolacji. W niniejszym artykule wskażę jakie są aktualne, tj. obowiązujące na dzień 9 listopada 2020 r., zasady odbywania kwarantanny i izolacji (czym się one różnią) oraz w jaki sposób trzeba informować pracodawcę o tych okolicznościach. Wyjaśniam także jakie świadczenia i na jakiej podstawie przysługują z tego tytułu pracownikom i czy można pracować zdalnie w okresie kwarantanny.

Kwarantanna i izolacja – czym się różnią?

Kwarantanna ma na celu odosobnienie osoby zdrowej, która jest narażona na zakażenie.  Obowiązkowej kwarantannie podlegają osoby przekraczające granicę RP stanowiącą zewnętrzną granicę Unii Europejskiej. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, (dalej „rozporządzenie”) w § 3 ustanawia wyjątki, w których obowiązek kwarantanny zostaje wyłączony. Wyjątki te dotyczą przede wszystkim osób przekraczających granicę w ramach wykonywania czynności zawodowych. Od dnia 24 października 2020 roku na obowiązkową kwarantannę nie są kierowane osoby współzamieszkujące z osobą powracającą zza granicy oraz z osobą, która miała styczność z osobą zakażoną.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z § 3a rozporządzenia, obowiązek poddania się kwarantannie ciąży również na osobie skierowanej na przeprowadzenie testu na obecność wirusa SARS-CoV-2. Wówczas kwarantanna rozpoczyna się od dnia następującego po dniu skierowania do wykonania testu i trwa do dnia uzyskania wyniku. Jeżeli badanie wykaże wynik negatywny, obowiązek kwarantanny zostaje automatycznie uchylony, zaś w razie wyniku pozytywnego rozpoczyna się obowiązek izolacji, o której mowa poniżej.

Dodatkowo przepisy wskazują, że osoba współzamieszkująca z osobą, u której stwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2, od dnia uzyskania przez tę osobę pozytywnego wyniku testu diagnostycznego, jest zobowiązana poddać się kwarantannie trwającej do upływu 7 dni od dnia zakończenia izolacji osoby zakażonej. Co ważne, w takim wypadku obowiązek kwarantanny powstaje z mocy prawa, organ inspekcji sanitarnej nie wydaje decyzji w tym przedmiocie. Zatem obecnie dopiero uzyskanie wyniku dodatniego przez osobę zakażoną rodzi obowiązek objęcia kwarantanną domowników. Do dnia 23 października 2020 roku domownicy byli poddawani kwarantannie już w sytuacji, w której domownik miał styczność z osobą zakażoną.

Izolacja ma na celu odosobnienie osoby zakażonej wirusem SARS-CoV-2, której wynik testu na obecność wirusa jest dodatni. Osoba, u której stwierdzono zakażenie wirusem, od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu jest poddana obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, chyba, że została skierowana do izolatorium lub poddana hospitalizacji. Izolacja, w razie niewystąpienia objawów choroby, trwa 10 dni. W razie wystąpienia objawów, o zakończeniu okresu izolacji decyduje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, który postanawia o przedłużeniu okresu izolacji. Zakończenie izolacji powinno nastąpić nie wcześniej, niż po upływie 13 dni od dnia wystąpienia objawów.

Istotnym jest zatem, niezależnie od tego czy mowa o kwarantannie czy izolacji, że aktualnie organy inspekcji sanitarnej nie podejmują decyzji o objęciu kwarantanną czy izolacją – informacje o odbywaniu kwarantanny czy izolacji są zamieszczane wyłącznie w systemie teleinformatycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa oraz zasady wypłaty świadczeń chorobowych w okresie kwarantanny oraz izolacji

W przypadku objęcia osoby kwarantanną albo izolacją, informacja o tym jest zamieszczana w systemie teleinformatycznym. Podstawą wypłaty świadczeń za okres nieobecności w pracy z powodu obowiązku odbycia kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych jest zatem informacja zawarta we wskazanym powyżej systemie teleinformatycznym. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnia na profilu płatnika składek informacje dotyczące objęcia kwarantanną lub izolacją. W związku z powyższym, dla uzyskania wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku chorobowego, nie jest już konieczne przedstawienie decyzji organu sanitarnego – informacja zawarta w systemie jest wystarczającą podstawą do uzyskania należnych świadczeń. W wypadku nieprzekazania powyższej informacji przez ZUS w sposób określony powyżej, pracownik w terminie 3 dni roboczych od dnia zakończenia kwarantanny albo izolacji, składa pracodawcy albo podmiotowi zobowiązanemu do wypłaty świadczenia, pisemne oświadczenie potwierdzające odbycie kwarantanny albo izolacji we wskazanym okresie (oświadczenie można złożyć również za pośrednictwem systemów teleinformatycznych). Oświadczenie powinno zawierać imię i nazwisko pracownika, numer PESEL, serię i numer paszportu okazywanego funkcjonariuszowi Straży Granicznej (w odniesieniu do osoby skierowanej na kwarantannę z uwagi na przekroczenie granic RP), dzień rozpoczęcia kwarantanny albo izolacji i dzień ich zakończenia oraz podpis. W takiej sytuacji pracodawca albo podmiot zobowiązany do wypłaty świadczenia występuje do Państwowej Inspekcji Sanitarnej o potwierdzenie informacji zawartych w złożonym oświadczeniu.

Osoba, która była poddana obowiązkowej kwarantannie z uwagi na potwierdzone zakażenie osoby współzamieszkującej, w celu uzyskania wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku chorobowego za okresy nieobecności w pracy, składa pracodawcy lub podmiotowi zobowiązanemu do wypłaty świadczenia oświadczenie o konieczności odbycia kwarantanny (w oświadczeniu powinny znaleźć się dane wymienione powyżej).

Czy można pracować zdalnie w okresie kwarantanny?

W tym miejscu podkreślić należy, że objęcie kwarantanną nie zawsze musi wiązać się z niemożnością świadczenia pracy. Jeżeli bowiem istnieją ku temu możliwości techniczne oraz nie stoi temu na przeszkodzie stan zdrowia pracownika, pracownik może wykonywać pracę w trybie zdalnym. Każdorazowo jednak należy mieć na uwadze to, czy praca nadaje się do wykonywana w sposób zdalny, a także czy w miejscu odbywania kwarantanny istnieją odpowiednie warunki, w szczególności czy są zapewnione odpowiednie narzędzia do właściwego wykonania pracy. Pamiętać również należy, że wykonywanie pracy w formie zdalnej będzie możliwe wyłącznie przy zapewnieniu zachowania reżimów wynikających z konieczności odosobnienia osoby objętej kwarantanną. Pracownikowi, który w okresie kwarantanny podejmie pracę w formie zdalnej, pracodawca zobowiązany jest wypłacić pełne wynagrodzenie.

W uzasadnieniu powyższego wskazać należy, że kwarantanna oznacza odosobnienie osoby zdrowej, u której nie stwierdzono zakażenia, lecz która na takie zakażenie była narażona. Nie jest to więc równoznaczne z niezdolnością tej osoby do pracy z powodu choroby. Jeżeli jednak stan zdrowia pracownika objętego kwarantanną powoduje, że wykonywanie pracy nie jest możliwe, wówczas mamy do czynienia z niezdolnością do pracy z powodu choroby, a co za tym idzie, pracownikowi będzie przysługiwało wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek chorobowy.

Aneta Frydrych, aplikant radcowski, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych sp.k.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA