REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustala się kwotę wolną od potrąceń i egzekucji z wypłacanego świadczenia przedemerytalnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sadowska

REKLAMA

Jeden z naszych pracowników od 1 marca przechodzi na świadczenie przedemerytalne. Obecnie jego wynagrodzenie jest obciążone tytułem wykonawczym (nakazem komorniczym). Pracownik zapytał nas, czy po rozwiązaniu umowy i przejściu na świadczenie przedemerytalne ZUS będzie również potrącał należności na rzecz komornika z wypłacanego świadczenia. Kwota świadczenia jest bardzo niska. Czy w związku z tym jest określona jakaś wolna kwota od potrąceń?

rada

Świadczenie przedemerytalne jest świadczeniem pieniężnym, które również podlega egzekucji na podstawie tytułu wykonawczego (nakazu komorniczego). Jednak jest ono wolne od potrąceń i egzekucji do wysokości 50% kwoty najniższej emerytury lub renty, czyli do 298,73 zł (obecnie najniższa emerytura wynosi 597,46 zł).

uzasadnienie

Świadczenie przedemerytalne finansowane ze środków budżetu państwa, a wypłacane przez ZUS, jest świadczeniem pieniężnym, z którego może być prowadzona egzekucja i potrącenia. Ustawa o świadczeniach przedemerytalnych nie reguluje wprost zasad prowadzenia egzekucji i potrąceń ze świadczenia przedemerytalnego. W tym zakresie przepisy odsyłają do zasad obowiązujących przy potrącaniu należności z emerytur i rent.

Według tych zasad z emerytur i rent (a tym samym ze świadczenia przedemerytalnego) - po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki i innych należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - można potrącić następujące należności:

1) świadczenia wypłacane w kwocie zaliczkowej,

2) kwoty nienależnie pobranych emerytur, rent i innych świadczeń,

3) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie należności alimentacyjnych,

4) alimentacyjne, egzekwowane na wniosek wierzyciela na podstawie przedłożonego przez niego tytułu wykonawczego,

 5) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,

 6) kwoty nienależnie pobranych zasiłków rodzinnych lub pielęgnacyjnych oraz świadczeń rodzinnych w razie braku możliwości potrącenia z wypłacanych zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych oraz świadczeń rodzinnych, wraz z odsetkami za zwłokę w ich spłacie,

 7) kwoty nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

 8) zasiłki wypłacone z tytułu pomocy społecznej, jeżeli przy wypłacie zastrzeżono ich potrącanie, oraz zasiłek stały lub zasiłek okresowy wypłacone na podstawie przepisów o pomocy społecznej za okres, za który przyznano emeryturę lub rentę,

 9) zasiłki i świadczenia wypłacone na podstawie przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu za okres, za który przyznano prawo do emerytury lub renty,

10) z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych - na wniosek dyrektorów tych placówek.

Wymienione potrącenia należności powinny być dokonywane w podanej wyżej kolejności (art. 139 ust. 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS).

Należy pamiętać, że kwoty potrąceń podlegają dalszym ograniczeniom przez ustalenie granic potrąceń oraz kwoty wolnej od potrąceń. I tak, potrącenia mogą być dokonywane w następujących granicach:

l świadczenia alimentacyjne - do wysokości 60% świadczenia przedemerytalnego,

l egzekwowane należności związane z odpłatnością za pobyt w domach pomocy społecznej, odpłatnością za pobyt w zakładach opiekuńczo-leczniczych, odpłatnością za pobyt w zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych - do wysokości 50% świadczenia przedemerytalnego,

l inne egzekwowane należności - do wysokości 25% świadczenia przedemerytalnego.

Należy przy tym zaznaczyć, że świadczenie przedemerytalne jest wolne od potrąceń w wysokości odpowiadającej:

l 50% kwoty najniższej emerytury lub renty - w przypadku potrącanych należności wymienionych wyżej w pkt 3-5 (w kwocie potrącenia uwzględnia się koszty i opłaty egzekucyjne),

l 60% kwoty najniższej emerytury lub renty - w przypadku potrącanych należności wymienionych wyżej w pkt 1 i 2 oraz 6-9,

l 20% najniższej emerytury lub renty - w przypadku potrącanych należności wymienionych w pkt 10.

Kwotę wolną od potrąceń i egzekucji należy ustalić wraz ze wszystkimi wzrostami, zwiększeniami, dodatkami oraz innymi przyznanymi świadczeniami, z wyłączeniem świadczeń rodzinnych oraz dodatku dla sierot zupełnych i dodatku pielęgnacyjnego (art. 141 ust. 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS).

Kwota świadczenia przedemerytalnego wynosi od 1 marca 2006 r. 711,54 zł.

Natomiast wysokość najniższej emerytury i renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy od 1 marca 2006 r. wynosi 597,46 zł. Wobec tego wolne od potrąceń świadczenie przedemerytalne wypłacane Państwa byłemu pracownikowi będzie wynosić 298,73 zł.

Należy podkreślić, że procentową wysokość potrąceń należy ustalić od kwoty świadczenia przed odliczeniem miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.

l art. 3, 11 i 12 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych - Dz.U. Nr 120, poz. 1252

l art. 85 i 139-141 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 17, poz. 95

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Mazars Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA