REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać składki od zlecenia zawartego z pracownikiem w okresie urlopu bezpłatnego

REKLAMA

Nasz pracownik złożył wniosek o udzielenie mu urlopu bezpłatnego na okres od 1 czerwca do 30 września 2010 r. Ponieważ w tym czasie powstała konieczność wykonania wcześniej nieprzewidzianych prac, chcemy podpisać z nim umowę zlecenia. Jak wygląda rozliczenie składek ZUS za takiego pracownika? Dodam, że umowy zlecenia mają być podpisywane na okresy obejmujące jeden miesiąc z wynagrodzeniem brutto 2000 zł.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mimo że podpiszą Państwo umowę zlecenia ze swoim pracownikiem, to składki od przychodów ze zlecenia należy rozliczać na ogólnych zasadach dotyczących zleceniobiorców. Oznacza to konieczność zgłoszenia go do właściwych ubezpieczeń jako zleceniobiorcy oraz rozliczania za niego składek w raporcie z kodem tytułu ubezpieczenia 04 11 xx.

UZASADNIENIE

Jeśli pracodawca podpisuje dodatkowo umowę zlecenia ze swoim pracownikiem, to przepisy o ubezpieczeniach społecznych nakazują uznawać zatrudnionego za pracownika z obydwu umów (art. 8 ust. 2a ustawy systemowej). W konsekwencji ZUS w ogóle nie posiada informacji o tym, że pracownik wykonuje pracę na zlecenie, bo pracodawca nie zgłasza go z tego tytułu dodatkowo do ubezpieczeń jako zleceniobiorcy, a składki rozlicza od sumy przychodów z obydwu umów w raporcie ZUS RCA z pracowniczym kodem tytułu ubezpieczenia (01 10 xx).

REKLAMA

Ta zasada nie ma jednak zastosowania do pracownika, który wykonuje zlecenie dla swojego pracodawcy w okresie urlopu bezpłatnego. W okresie urlopu bezpłatnego pracownik nie podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę. Jest to z punktu widzenia ubezpieczeń zawieszenie stosunku pracy. Jeżeli pracodawca podpisze umowę zlecenia z pracownikiem przebywającym na urlopie bezpłatnym, powinien go zgłaszać i rozliczać w ZUS jak zleceniobiorcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Obowiązek ubezpieczeń z tytułu zlecenia zawartego z pracownikiem na urlopie bezpłatnym należy rozpatrywać na zasadach dotyczących osób „obcych” dla pracodawcy.

Uznawanie zleceniobiorcy za osobę „obcą” dla pracodawcy może przy tym powodować, że z tytułu zlecenia w ogóle nie będzie obowiązku ubezpieczeń - jeśli pracownik jest uczniem lub studentem i nie ukończył 26 lat.

Jeśli jednak zleceniobiorca nie jest ani uczniem, ani studentem, albo ukończył 26 lat, składki trzeba będzie rozliczać za niego na zasadach obowiązujących zleceniobiorcę.

W praktyce oznacza to konieczność sporządzania odrębnych dokumentów ubezpieczeniowych z tytułu przebywania na urlopie bezpłatnym w czasie trwania stosunku pracy i z tytułu wykonywania umowy zlecenia.

Informację o przebywaniu na urlopie bezpłatnym należy przekazywać w raporcie ZUS RSA z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 xx oraz z kodem przerwy 111. Nie należy wyrejestrowywać pracownika z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA. Zasadniczo nie należy za pracownika składać raportu ZUS RCA (w którym są rozliczane składki na ubezpieczenia), chyba że w trakcie urlopu bezpłatnego pracownik otrzyma wynagrodzenie za okres, w którym świadczył pracę, a wynagrodzenie to stanowi podstawę wymiaru składek.

Natomiast z tytułu zawartej umowy zlecenia należy sporządzić zgłoszenie do właściwych ubezpieczeń. Dla zleceniobiorcy, który nie ma innego tytułu do ubezpieczeń, obowiązkowe są ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne; ponadto zleceniobiorca może dobrowolnie zgłosić się do ubezpieczenia chorobowego (art. 11 ust. 2 ustawy systemowej). Zgłoszenie do tych ubezpieczeń należy sporządzić na ZUS ZUA.

Jeśli zleceniobiorca ma inny tytuł do ubezpieczeń (np. pracuje w innym miejscu na podstawie umowy o pracę, zlecenia czy prowadzi działalność), może się okazać, że od zlecenia obowiązkowa będzie jedynie składka na ubezpieczenie zdrowotne. Wówczas zgłoszenie należy sporządzić na druku ZUS ZZA.

 

Po zakończeniu wykonywania zlecenia należy tego pracownika wyrejestrować z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA.

Zgłoszenie do właściwych ubezpieczeń należy sporządzić z kodem tytułu ubezpieczenia 04 11 xx. Z tym samym kodem tytułu ubezpieczenia należy rozliczać składki na ubezpieczenia zleceniobiorcy w imiennym raporcie ZUS RCA lub ZUS RZA.

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia zleceniobiorcy będzie kwota przychodu wypłaconego mu w danym miesiącu. Wynika to z faktu określenia w umowie zlecenia odpłatności za jej wykonywanie w kwotowej wysokości (art. 18 ust. 3 ustawy systemowej).

Zakładając, że umowa zlecenia będzie dla Państwa pracownika jedynym tytułem do ubezpieczeń w okresie urlopu bezpłatnego, za każdy miesiąc, w którym otrzyma on przychód z tej umowy (w wysokości 2000 zł), będą Państwo musieli pobrać z jego przychodu składki:

• na ubezpieczenie emerytalne: 2000 zł × 9,76% = 195,20 zł,

• na ubezpieczenia rentowe: 2000 zł × 1,5% = 30 zł,

• na ubezpieczenie chorobowe (jeśli zgłosi się do niego dobrowolnie): 2000 zł × 2,45% = 49 zł,

• na ubezpieczenie zdrowotne: 2000 zł - (195,20 zł + 30 zł + 49 zł) × 9% = 155,32 zł.

Z własnych środków będą Państwo opłacać składki:

• na ubezpieczenie emerytalne: 2000 zł × 9,76% = 195,20 zł,

• na ubezpieczenia rentowe: 2000 zł × 4,5% = 90 zł,

• na ubezpieczenie wypadkowe - według stopy procentowej ustalonej indywidualnie dla firmy.

Ponieważ umowa zlecenia przynosi przychód w wysokości wyższej niż minimalne wynagrodzenie (w 2010 r. - 1317 zł), może również powstać obowiązek opłacenia składek na:

• Fundusz Pracy w wysokości 2,45% podstawy wymiaru, tj. w kwocie 49 zł,

• Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w wysokości 0,10% podstawy wymiaru, tj. w kwocie 2 zł.

Obowiązek ten powstanie wówczas, gdy umowa zlecenia będzie objęta obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych (np. nie wystąpi zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych zwalniający zlecenie z obowiązkowych ubezpieczeń), a odrębne przepisy nie dadzą możliwości zwolnienia z tej składki (np. w przypadku kobiet, które ukończyły 55 lat i mężczyzn po ukończeniu 60 lat).

Podstawa prawna:

• art. 6, art. 8 ust. 2a, art. 11 ust. 2, art. 16 ust. 1, ust. 1b, ust. 2, ust. 3, art. 18 ust. 3, art. 22 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• art. 2 ust. 1 pkt 25, art. 104 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),

• art. 9, art. 10 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (Dz.U. Nr 158, poz. 1121 ze zm.).

Joanna Grzelińska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Więcej na ten temat w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA