REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać składki od zlecenia zawartego z pracownikiem w okresie urlopu bezpłatnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasz pracownik złożył wniosek o udzielenie mu urlopu bezpłatnego na okres od 1 czerwca do 30 września 2010 r. Ponieważ w tym czasie powstała konieczność wykonania wcześniej nieprzewidzianych prac, chcemy podpisać z nim umowę zlecenia. Jak wygląda rozliczenie składek ZUS za takiego pracownika? Dodam, że umowy zlecenia mają być podpisywane na okresy obejmujące jeden miesiąc z wynagrodzeniem brutto 2000 zł.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Mimo że podpiszą Państwo umowę zlecenia ze swoim pracownikiem, to składki od przychodów ze zlecenia należy rozliczać na ogólnych zasadach dotyczących zleceniobiorców. Oznacza to konieczność zgłoszenia go do właściwych ubezpieczeń jako zleceniobiorcy oraz rozliczania za niego składek w raporcie z kodem tytułu ubezpieczenia 04 11 xx.

UZASADNIENIE

Jeśli pracodawca podpisuje dodatkowo umowę zlecenia ze swoim pracownikiem, to przepisy o ubezpieczeniach społecznych nakazują uznawać zatrudnionego za pracownika z obydwu umów (art. 8 ust. 2a ustawy systemowej). W konsekwencji ZUS w ogóle nie posiada informacji o tym, że pracownik wykonuje pracę na zlecenie, bo pracodawca nie zgłasza go z tego tytułu dodatkowo do ubezpieczeń jako zleceniobiorcy, a składki rozlicza od sumy przychodów z obydwu umów w raporcie ZUS RCA z pracowniczym kodem tytułu ubezpieczenia (01 10 xx).

Ta zasada nie ma jednak zastosowania do pracownika, który wykonuje zlecenie dla swojego pracodawcy w okresie urlopu bezpłatnego. W okresie urlopu bezpłatnego pracownik nie podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę. Jest to z punktu widzenia ubezpieczeń zawieszenie stosunku pracy. Jeżeli pracodawca podpisze umowę zlecenia z pracownikiem przebywającym na urlopie bezpłatnym, powinien go zgłaszać i rozliczać w ZUS jak zleceniobiorcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Obowiązek ubezpieczeń z tytułu zlecenia zawartego z pracownikiem na urlopie bezpłatnym należy rozpatrywać na zasadach dotyczących osób „obcych” dla pracodawcy.

Uznawanie zleceniobiorcy za osobę „obcą” dla pracodawcy może przy tym powodować, że z tytułu zlecenia w ogóle nie będzie obowiązku ubezpieczeń - jeśli pracownik jest uczniem lub studentem i nie ukończył 26 lat.

Jeśli jednak zleceniobiorca nie jest ani uczniem, ani studentem, albo ukończył 26 lat, składki trzeba będzie rozliczać za niego na zasadach obowiązujących zleceniobiorcę.

W praktyce oznacza to konieczność sporządzania odrębnych dokumentów ubezpieczeniowych z tytułu przebywania na urlopie bezpłatnym w czasie trwania stosunku pracy i z tytułu wykonywania umowy zlecenia.

Informację o przebywaniu na urlopie bezpłatnym należy przekazywać w raporcie ZUS RSA z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 xx oraz z kodem przerwy 111. Nie należy wyrejestrowywać pracownika z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA. Zasadniczo nie należy za pracownika składać raportu ZUS RCA (w którym są rozliczane składki na ubezpieczenia), chyba że w trakcie urlopu bezpłatnego pracownik otrzyma wynagrodzenie za okres, w którym świadczył pracę, a wynagrodzenie to stanowi podstawę wymiaru składek.

Natomiast z tytułu zawartej umowy zlecenia należy sporządzić zgłoszenie do właściwych ubezpieczeń. Dla zleceniobiorcy, który nie ma innego tytułu do ubezpieczeń, obowiązkowe są ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne; ponadto zleceniobiorca może dobrowolnie zgłosić się do ubezpieczenia chorobowego (art. 11 ust. 2 ustawy systemowej). Zgłoszenie do tych ubezpieczeń należy sporządzić na ZUS ZUA.

Jeśli zleceniobiorca ma inny tytuł do ubezpieczeń (np. pracuje w innym miejscu na podstawie umowy o pracę, zlecenia czy prowadzi działalność), może się okazać, że od zlecenia obowiązkowa będzie jedynie składka na ubezpieczenie zdrowotne. Wówczas zgłoszenie należy sporządzić na druku ZUS ZZA.

 

Po zakończeniu wykonywania zlecenia należy tego pracownika wyrejestrować z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA.

Zgłoszenie do właściwych ubezpieczeń należy sporządzić z kodem tytułu ubezpieczenia 04 11 xx. Z tym samym kodem tytułu ubezpieczenia należy rozliczać składki na ubezpieczenia zleceniobiorcy w imiennym raporcie ZUS RCA lub ZUS RZA.

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia zleceniobiorcy będzie kwota przychodu wypłaconego mu w danym miesiącu. Wynika to z faktu określenia w umowie zlecenia odpłatności za jej wykonywanie w kwotowej wysokości (art. 18 ust. 3 ustawy systemowej).

Zakładając, że umowa zlecenia będzie dla Państwa pracownika jedynym tytułem do ubezpieczeń w okresie urlopu bezpłatnego, za każdy miesiąc, w którym otrzyma on przychód z tej umowy (w wysokości 2000 zł), będą Państwo musieli pobrać z jego przychodu składki:

• na ubezpieczenie emerytalne: 2000 zł × 9,76% = 195,20 zł,

• na ubezpieczenia rentowe: 2000 zł × 1,5% = 30 zł,

• na ubezpieczenie chorobowe (jeśli zgłosi się do niego dobrowolnie): 2000 zł × 2,45% = 49 zł,

• na ubezpieczenie zdrowotne: 2000 zł - (195,20 zł + 30 zł + 49 zł) × 9% = 155,32 zł.

Z własnych środków będą Państwo opłacać składki:

• na ubezpieczenie emerytalne: 2000 zł × 9,76% = 195,20 zł,

• na ubezpieczenia rentowe: 2000 zł × 4,5% = 90 zł,

• na ubezpieczenie wypadkowe - według stopy procentowej ustalonej indywidualnie dla firmy.

Ponieważ umowa zlecenia przynosi przychód w wysokości wyższej niż minimalne wynagrodzenie (w 2010 r. - 1317 zł), może również powstać obowiązek opłacenia składek na:

• Fundusz Pracy w wysokości 2,45% podstawy wymiaru, tj. w kwocie 49 zł,

• Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w wysokości 0,10% podstawy wymiaru, tj. w kwocie 2 zł.

Obowiązek ten powstanie wówczas, gdy umowa zlecenia będzie objęta obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych (np. nie wystąpi zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych zwalniający zlecenie z obowiązkowych ubezpieczeń), a odrębne przepisy nie dadzą możliwości zwolnienia z tej składki (np. w przypadku kobiet, które ukończyły 55 lat i mężczyzn po ukończeniu 60 lat).

Podstawa prawna:

• art. 6, art. 8 ust. 2a, art. 11 ust. 2, art. 16 ust. 1, ust. 1b, ust. 2, ust. 3, art. 18 ust. 3, art. 22 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• art. 2 ust. 1 pkt 25, art. 104 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),

• art. 9, art. 10 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (Dz.U. Nr 158, poz. 1121 ze zm.).

Joanna Grzelińska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Więcej na ten temat w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA