REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błąd, gdy zakład pracy niewłaściwie ustalił procent składki na ubezpieczenie wypadkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sadowska

REKLAMA

Przez cały 2006 r. zatrudnienie w zakładzie wynosiło 10 pracowników. Wszyscy pracownicy byli zatrudnieni na pełne etaty. Od 1 stycznia 2006 r. jedna z pracownic przeszła na 3-letni urlop wychowawczy, a od 1 lutego do grudnia 2006 r. jeden z pracowników przebywał na urlopie bezpłatnym. Zakład przez 3 ostatnie lata nie był zobowiązany do przesyłania do ZUS dokumentu ZUS IWA, gdyż liczba osób podlegająca składce wypadkowej nie przekraczała 9 osób.

Od 1 kwietnia 2007 r. zakład ustalił składkę wypadkową według numeru regon na 1,20% wysokości. W czerwcu w wyniku kontroli ZUS inspektor stwierdził, że zakład nieprawidłowo ustalił procent składki na ubezpieczenie wypadkowe. Zakład, ustalając przeciętną liczbę osób podlegającą ubezpieczeniu wypadkowemu, uwzględnił bowiem pracownicę na urlopie wychowawczym oraz pracownika na urlopie bezpłatnym. Prawidłowo ustalony procent stawki na ubezpieczenie wypadkowe powinien wynosić od 1 kwietnia 2007 r. nadal 1,80%. Jak w tej sytuacji poprawić błąd pracodawcy?

Rozwiązanie

Pracodawca musi ponownie ustalić przeciętną liczbę ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu za 2006 r. Nie powinien w niej już uwzględnić osób przebywających na urlopie wychowawczym i bezpłatnym. W opisanej sytuacji należy sporządzić korektę listy płac za dwa miesiące: kwiecień i maj 2007 r., uwzględniając prawidłową wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe. Ponadto zakład zobowiązany jest do sporządzenia korekty kwietniowych i majowych miesięcznych dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA i ZUS RCA, uwzględniających prawidłową wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe. Następnie należy uregulować zaległą należność na ubezpieczenie społeczne wraz z należnymi odsetkami.

Podstawowe zasady obowiązujące przy ustaleniu przeciętnej liczby ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu

Stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe ustala się na rok składkowy obejmujący okres od 1 kwietnia danego roku do 31 marca roku następnego. Składka na ubezpieczenie wypadkowe jest zróżnicowana w zależności od liczby ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu oraz rodzaju prowadzonej działalności.

Ustalając wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, płatnik składek powinien w pierwszej kolejności ustalić liczbę ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu.

Liczbę ubezpieczonych ustala się jako iloraz sumy ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy poprzedniego roku i liczby miesięcy, przez które płatnik składek był w poprzednim roku kalendarzowym zgłoszony w zakładzie co najmniej 1 dzień.

Przy wyliczaniu średniej liczby ubezpieczonych nie należy brać pod uwagę m.in. ubezpieczonych, którzy przez cały miesiąc pobierali zasiłek macierzyński, przebywali na urlopie wychowawczym, urlopie bezpłatnym, odbywali zasadniczą służbę wojskową.

Prawidłowe ustalenie liczby ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu

W pierwszej kolejności zakład pracy powinien ponownie przeliczyć i prawidłowo ustalić przeciętną liczbę osób podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu. Dokonując ponownych przeliczeń, zakład powinien wyłączyć z grupy ubezpieczonych pracowników przebywających na urlopie wychowawczym i bezpłatnym.

Średnia liczba ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w zakładzie w 2006 r. wynosiła 8 osób (9 + 8 + 8 + 8 + + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 = 97 : 12 miesięcy = 8,08 osoby).

Dla zakładów zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego mniej niż 9 ubezpieczonych składka wypadkowa jest ustalana ryczałtowo i wynosi 50% najwyższej stopy procentowej składek ustalonej na dany rok kalendarzowy dla grup działalności. W tym przypadku wysokość stopy procentowej na ubezpieczenie wypadkowe w okresie od 1 kwietnia 2007 r. do 31 marca 2008 r. wynosi 1,80% (1/2 z 3,6%) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Obliczenie prawidłowej wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe - korekta list płac

Po ustaleniu prawidłowej wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe zakład powinien dokonać korekty list płac za okres 2 miesięcy - kwiecień i maj 2007 r. Dla każdej osoby podlegającej ubezpieczeniu wypadkowemu powinien ponownie przeliczyć, według nowej stopy procentowej, składkę na ubezpieczenie wypadkowe. Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe. Nie będzie tutaj miała zastosowania zasada ograniczenia podstawy do trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej.

Korekta miesięcznych deklaracji rozliczeniowych ZUS RCA i ZUS DRA

Po ustaleniu prawidłowej wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe i dokonaniu korekty list płac zakład powinien dokonać korekty kwietniowych oraz majowych deklaracji ZUS DRA i ZUS RCA. Na początku zakład powinien ustalić właściwy numer identyfikatora deklaracji (jeśli w kwietniu będzie to pierwsza korekta, deklaracje powinny być złożone z identyfikatorem 02 04 2007 i analogicznie w maju - 02 05 2007). W imiennej deklaracji ZUS RCA w bloku IV „Zestawienie należnych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne” dla poszczególnych osób zakład powinien uwzględnić w pozycji 13 „Ubezpieczenie wypadkowe” nową wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe.

Korekta imiennych raportów rozliczeniowych powoduje również konieczność dokonania korekty deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. W deklaracji ZUS DRA w bloku III „Inne informacje” w pozycji 04 „Stopa procentowa składek na ubezpieczenie wypadkowe” należy podać prawidłową wysokość stopy procentowej składki - 1,80%, a następnie uwzględnić skorygowaną składkę na ubezpieczenie wypadkowe.

Ustalenie kwoty dopłaty do składek

Po dokonaniu korekty list płac oraz miesięcznych deklaracji rozliczeniowych ZUS zakład powinien ustalić kwotę dopłaty, stanowiącej różnicę pomiędzy obecnie ustaloną wartością składki na ubezpieczenie wypadkowe a dotychczasową. Następnie zakład powinien dokonać przelewu należnych składek wraz z należnymi odsetkami na właściwe konto ZUS.

WAŻNE!

Jeżeli płatnik składek zobowiązany do samodzielnego ustalenia stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe nieprawidłowo ustali liczbę ubezpieczonych lub grupę działalności, co w konsekwencji spowoduje zaniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, po stwierdzeniu nieprawidłowości powinien ponownie prawidłowo ustalić stopę procentową składki oraz opłacić należność wraz z odsetkami za zwłokę. W przypadku zaniżenia stopy procentowej ZUS może w drodze decyzji podwyższyć stopę procentową na cały ten rok składkowy o 150% stopy procentowej ustalonej na podstawie prawidłowych danych (art. 34 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych).

l art. 15 ust. 2, art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 21, poz. 125

l art. 27-29, art. 34 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych - Dz.U. Nr 199, poz. 1673; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1366

l § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków - Dz.U. Nr 200, poz. 1692; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 42, poz. 283

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Grupa Mazars w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA