REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błąd, gdy zakład pracy niewłaściwie ustalił procent składki na ubezpieczenie wypadkowe

Anna Sadowska

REKLAMA

Przez cały 2006 r. zatrudnienie w zakładzie wynosiło 10 pracowników. Wszyscy pracownicy byli zatrudnieni na pełne etaty. Od 1 stycznia 2006 r. jedna z pracownic przeszła na 3-letni urlop wychowawczy, a od 1 lutego do grudnia 2006 r. jeden z pracowników przebywał na urlopie bezpłatnym. Zakład przez 3 ostatnie lata nie był zobowiązany do przesyłania do ZUS dokumentu ZUS IWA, gdyż liczba osób podlegająca składce wypadkowej nie przekraczała 9 osób.

Od 1 kwietnia 2007 r. zakład ustalił składkę wypadkową według numeru regon na 1,20% wysokości. W czerwcu w wyniku kontroli ZUS inspektor stwierdził, że zakład nieprawidłowo ustalił procent składki na ubezpieczenie wypadkowe. Zakład, ustalając przeciętną liczbę osób podlegającą ubezpieczeniu wypadkowemu, uwzględnił bowiem pracownicę na urlopie wychowawczym oraz pracownika na urlopie bezpłatnym. Prawidłowo ustalony procent stawki na ubezpieczenie wypadkowe powinien wynosić od 1 kwietnia 2007 r. nadal 1,80%. Jak w tej sytuacji poprawić błąd pracodawcy?

Rozwiązanie

Pracodawca musi ponownie ustalić przeciętną liczbę ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu za 2006 r. Nie powinien w niej już uwzględnić osób przebywających na urlopie wychowawczym i bezpłatnym. W opisanej sytuacji należy sporządzić korektę listy płac za dwa miesiące: kwiecień i maj 2007 r., uwzględniając prawidłową wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe. Ponadto zakład zobowiązany jest do sporządzenia korekty kwietniowych i majowych miesięcznych dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA i ZUS RCA, uwzględniających prawidłową wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe. Następnie należy uregulować zaległą należność na ubezpieczenie społeczne wraz z należnymi odsetkami.

Podstawowe zasady obowiązujące przy ustaleniu przeciętnej liczby ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu

Stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe ustala się na rok składkowy obejmujący okres od 1 kwietnia danego roku do 31 marca roku następnego. Składka na ubezpieczenie wypadkowe jest zróżnicowana w zależności od liczby ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu oraz rodzaju prowadzonej działalności.

Ustalając wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, płatnik składek powinien w pierwszej kolejności ustalić liczbę ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu.

Liczbę ubezpieczonych ustala się jako iloraz sumy ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy poprzedniego roku i liczby miesięcy, przez które płatnik składek był w poprzednim roku kalendarzowym zgłoszony w zakładzie co najmniej 1 dzień.

Przy wyliczaniu średniej liczby ubezpieczonych nie należy brać pod uwagę m.in. ubezpieczonych, którzy przez cały miesiąc pobierali zasiłek macierzyński, przebywali na urlopie wychowawczym, urlopie bezpłatnym, odbywali zasadniczą służbę wojskową.

Prawidłowe ustalenie liczby ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu

W pierwszej kolejności zakład pracy powinien ponownie przeliczyć i prawidłowo ustalić przeciętną liczbę osób podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu. Dokonując ponownych przeliczeń, zakład powinien wyłączyć z grupy ubezpieczonych pracowników przebywających na urlopie wychowawczym i bezpłatnym.

Średnia liczba ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w zakładzie w 2006 r. wynosiła 8 osób (9 + 8 + 8 + 8 + + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 = 97 : 12 miesięcy = 8,08 osoby).

Dla zakładów zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego mniej niż 9 ubezpieczonych składka wypadkowa jest ustalana ryczałtowo i wynosi 50% najwyższej stopy procentowej składek ustalonej na dany rok kalendarzowy dla grup działalności. W tym przypadku wysokość stopy procentowej na ubezpieczenie wypadkowe w okresie od 1 kwietnia 2007 r. do 31 marca 2008 r. wynosi 1,80% (1/2 z 3,6%) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Obliczenie prawidłowej wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe - korekta list płac

Po ustaleniu prawidłowej wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe zakład powinien dokonać korekty list płac za okres 2 miesięcy - kwiecień i maj 2007 r. Dla każdej osoby podlegającej ubezpieczeniu wypadkowemu powinien ponownie przeliczyć, według nowej stopy procentowej, składkę na ubezpieczenie wypadkowe. Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe. Nie będzie tutaj miała zastosowania zasada ograniczenia podstawy do trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej.

Korekta miesięcznych deklaracji rozliczeniowych ZUS RCA i ZUS DRA

Po ustaleniu prawidłowej wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe i dokonaniu korekty list płac zakład powinien dokonać korekty kwietniowych oraz majowych deklaracji ZUS DRA i ZUS RCA. Na początku zakład powinien ustalić właściwy numer identyfikatora deklaracji (jeśli w kwietniu będzie to pierwsza korekta, deklaracje powinny być złożone z identyfikatorem 02 04 2007 i analogicznie w maju - 02 05 2007). W imiennej deklaracji ZUS RCA w bloku IV „Zestawienie należnych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne” dla poszczególnych osób zakład powinien uwzględnić w pozycji 13 „Ubezpieczenie wypadkowe” nową wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe.

Korekta imiennych raportów rozliczeniowych powoduje również konieczność dokonania korekty deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. W deklaracji ZUS DRA w bloku III „Inne informacje” w pozycji 04 „Stopa procentowa składek na ubezpieczenie wypadkowe” należy podać prawidłową wysokość stopy procentowej składki - 1,80%, a następnie uwzględnić skorygowaną składkę na ubezpieczenie wypadkowe.

Ustalenie kwoty dopłaty do składek

Po dokonaniu korekty list płac oraz miesięcznych deklaracji rozliczeniowych ZUS zakład powinien ustalić kwotę dopłaty, stanowiącej różnicę pomiędzy obecnie ustaloną wartością składki na ubezpieczenie wypadkowe a dotychczasową. Następnie zakład powinien dokonać przelewu należnych składek wraz z należnymi odsetkami na właściwe konto ZUS.

WAŻNE!

Jeżeli płatnik składek zobowiązany do samodzielnego ustalenia stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe nieprawidłowo ustali liczbę ubezpieczonych lub grupę działalności, co w konsekwencji spowoduje zaniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, po stwierdzeniu nieprawidłowości powinien ponownie prawidłowo ustalić stopę procentową składki oraz opłacić należność wraz z odsetkami za zwłokę. W przypadku zaniżenia stopy procentowej ZUS może w drodze decyzji podwyższyć stopę procentową na cały ten rok składkowy o 150% stopy procentowej ustalonej na podstawie prawidłowych danych (art. 34 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych).

l art. 15 ust. 2, art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 21, poz. 125

l art. 27-29, art. 34 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych - Dz.U. Nr 199, poz. 1673; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1366

l § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków - Dz.U. Nr 200, poz. 1692; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 42, poz. 283

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Grupa Mazars w Polsce

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA