REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownik oddelegowany do Belgii może podlegać ubezpieczeniom w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kacper Pyrka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zatrudniła od 1 października 2007 r. pracownika, który został zgłoszony do ubezpieczeń społecznych w ZUS. Zawarliśmy kontrakt na wykonanie robót budowlanych w Belgii i od 1 grudnia 2007 r. oddelegujemy m.in. tego pracownika na okres co najmniej 8 miesięcy.

 Chcemy, aby pracownik nadal był zgłoszony do ubezpieczeń w ZUS. Pracownik był oddelegowany wcześniej do pracy w Belgii na 25 miesięcy od 1 sierpnia 2005 r. do 30 września 2007 r. i miał poświadczone za ten czas formularze E-101 i E-102. Chcemy skorzystać ze znajomości rynku belgijskiego tego pracownika. Czy i w jakim trybie jest możliwe uzyskanie dla tego pracownika formularzy E-101, aby można było nadal opłacać za niego składki w Polsce?

REKLAMA

RADA

Jeżeli ZUS i instytucja ubezpieczeniowa w Belgii zawrą porozumienie o podleganiu tego pracownika polskiemu systemowi ubezpieczeń społecznych, to osoba, która przepracowała ponad 24 miesiące w Belgii i ponownie została tam oddelegowana przed upływem 12 miesięcy, może nadal podlegać ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu w Polsce. W przypadku zawarcia takiego porozumienia ZUS będzie mógł poświadczyć formularz E-101 dla pracownika.

UZASADNIENIE

Pracownik zatrudniony na terytorium Unii Europejskiej, EOG i Szwajcarii podlega tylko jednemu systemowi ubezpieczeń społecznych - w kraju, gdzie wykonuje pracę. Od tej zasady są jednak wyjątki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Delegując pracownika do innego kraju UE w celu wykonywania przez niego pracy jest możliwość, aby pracownik mógł podlegać w dalszym ciągu ubezpieczeniom społecznym w kraju zatrudnienia, jednak przewidywany czas oddelegowania nie może przekraczać 12 miesięcy. Jeżeli pracownik musi dłużej pracować w państwie, do którego jest oddelegowany, można wystąpić o zgodę na przedłużenie podlegania dotychczasowym ubezpieczeniom społecznym. Większość państw UE uznaje, że dana osoba może być zwalniana z podlegania ubezpieczeniom społecznym w państwie, w którym wykonuje pracę, przez maksymalnie 5 lat, lecz przerwa w oddelegowaniu, trwająca 2 miesiące i dłużej, powoduje, że wspomniany okres 5-letni liczy się od nowa (krótsza przerwa jest sumowana z okresem oddelegowania).

WAŻNE!

Do okresu 5 lat pracy wlicza się zarówno zatrudnienie u jednego pracodawcy, jak i kolejno u kilku pracodawców.

REKLAMA

W przypadku wysłania pracownika do Belgii 2-miesięczna przerwa powoduje, że nie sumuje się wcześniejszych okresów delegowania, jeżeli pracownik był oddelegowany łącznie nie dłużej niż na 24 miesiące. Jeżeli natomiast pracownik pracował tam od 2 do 5 lat i był zgłoszony w tym czasie do polskich ubezpieczeń społecznych, to pracownika można ponownie oddelegować do pracy w Belgii z zachowaniem prawa do ubezpieczenia w Polsce po przerwie trwającej co najmniej 12 miesięcy.

Państwa pracownik przepracował 25 miesięcy w Belgii i zamierzają Państwo wysłać go ponownie do pracy w Belgii, dlatego ZUS nie poświadczy formularza E-101 dla tego pracownika. W takim przypadku powinni Państwo złożyć wniosek o zawarcie porozumienia wyjątkowego z belgijską instytucją ubezpieczeniową do Centrali ZUS.

REKLAMA

Składając taki wniosek powinni Państwo załączyć informację podobną do tej, kiedy pracownik stara się o poświadczenie druku E-101 w ZUS, oraz informację o tym, że pracownik wyraził zgodę na zawarcie porozumienia wyjątkowego. Muszą Państwo być przygotowani, że postępowanie może trwać długo (co najmniej 2-3 miesiące), ponieważ instytucja zagraniczna sprawdza informacje podane przez stronę polską. Po ewentualnym otrzymaniu zgody powinni Państwo zgłosić się do ZUS, aby poświadczyć druki E-101. Okres pracy tego pracownika w Belgii nie może być łącznie dłuższy niż 5 lat, ponieważ władze belgijskie sztywno przestrzegają 5-letniego okresu nieprzerwanego zwolnienia z obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu pracy na terytorium ich kraju.

• art. 13 ust. 2 lit. a, art. 14 ust. 1, art. 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, oraz członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty (DzU UE L 71.149.2 ze zm.),

• art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 574/72 z 21 marca 1972 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzU UE L 72.74.1 ze zm.),

• decyzja 2001/891/EC Komisji Administracyjnej Wspólnot Europejskich ds. zabezpieczenia społecznego pracowników migrujących nr 181 z 13 grudnia 2000 r., dotyczącą wykładni art. 14 ust. 1, art. 14a ust. 1 oraz art. 14b ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady EWG nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, oraz członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty (DzU L 01.329. 73-77).

Kacper Pyrka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA