REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownik oddelegowany do Belgii może podlegać ubezpieczeniom w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kacper Pyrka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zatrudniła od 1 października 2007 r. pracownika, który został zgłoszony do ubezpieczeń społecznych w ZUS. Zawarliśmy kontrakt na wykonanie robót budowlanych w Belgii i od 1 grudnia 2007 r. oddelegujemy m.in. tego pracownika na okres co najmniej 8 miesięcy.

 Chcemy, aby pracownik nadal był zgłoszony do ubezpieczeń w ZUS. Pracownik był oddelegowany wcześniej do pracy w Belgii na 25 miesięcy od 1 sierpnia 2005 r. do 30 września 2007 r. i miał poświadczone za ten czas formularze E-101 i E-102. Chcemy skorzystać ze znajomości rynku belgijskiego tego pracownika. Czy i w jakim trybie jest możliwe uzyskanie dla tego pracownika formularzy E-101, aby można było nadal opłacać za niego składki w Polsce?

REKLAMA

RADA

Jeżeli ZUS i instytucja ubezpieczeniowa w Belgii zawrą porozumienie o podleganiu tego pracownika polskiemu systemowi ubezpieczeń społecznych, to osoba, która przepracowała ponad 24 miesiące w Belgii i ponownie została tam oddelegowana przed upływem 12 miesięcy, może nadal podlegać ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu w Polsce. W przypadku zawarcia takiego porozumienia ZUS będzie mógł poświadczyć formularz E-101 dla pracownika.

UZASADNIENIE

Pracownik zatrudniony na terytorium Unii Europejskiej, EOG i Szwajcarii podlega tylko jednemu systemowi ubezpieczeń społecznych - w kraju, gdzie wykonuje pracę. Od tej zasady są jednak wyjątki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Delegując pracownika do innego kraju UE w celu wykonywania przez niego pracy jest możliwość, aby pracownik mógł podlegać w dalszym ciągu ubezpieczeniom społecznym w kraju zatrudnienia, jednak przewidywany czas oddelegowania nie może przekraczać 12 miesięcy. Jeżeli pracownik musi dłużej pracować w państwie, do którego jest oddelegowany, można wystąpić o zgodę na przedłużenie podlegania dotychczasowym ubezpieczeniom społecznym. Większość państw UE uznaje, że dana osoba może być zwalniana z podlegania ubezpieczeniom społecznym w państwie, w którym wykonuje pracę, przez maksymalnie 5 lat, lecz przerwa w oddelegowaniu, trwająca 2 miesiące i dłużej, powoduje, że wspomniany okres 5-letni liczy się od nowa (krótsza przerwa jest sumowana z okresem oddelegowania).

WAŻNE!

Do okresu 5 lat pracy wlicza się zarówno zatrudnienie u jednego pracodawcy, jak i kolejno u kilku pracodawców.

W przypadku wysłania pracownika do Belgii 2-miesięczna przerwa powoduje, że nie sumuje się wcześniejszych okresów delegowania, jeżeli pracownik był oddelegowany łącznie nie dłużej niż na 24 miesiące. Jeżeli natomiast pracownik pracował tam od 2 do 5 lat i był zgłoszony w tym czasie do polskich ubezpieczeń społecznych, to pracownika można ponownie oddelegować do pracy w Belgii z zachowaniem prawa do ubezpieczenia w Polsce po przerwie trwającej co najmniej 12 miesięcy.

Państwa pracownik przepracował 25 miesięcy w Belgii i zamierzają Państwo wysłać go ponownie do pracy w Belgii, dlatego ZUS nie poświadczy formularza E-101 dla tego pracownika. W takim przypadku powinni Państwo złożyć wniosek o zawarcie porozumienia wyjątkowego z belgijską instytucją ubezpieczeniową do Centrali ZUS.

Składając taki wniosek powinni Państwo załączyć informację podobną do tej, kiedy pracownik stara się o poświadczenie druku E-101 w ZUS, oraz informację o tym, że pracownik wyraził zgodę na zawarcie porozumienia wyjątkowego. Muszą Państwo być przygotowani, że postępowanie może trwać długo (co najmniej 2-3 miesiące), ponieważ instytucja zagraniczna sprawdza informacje podane przez stronę polską. Po ewentualnym otrzymaniu zgody powinni Państwo zgłosić się do ZUS, aby poświadczyć druki E-101. Okres pracy tego pracownika w Belgii nie może być łącznie dłuższy niż 5 lat, ponieważ władze belgijskie sztywno przestrzegają 5-letniego okresu nieprzerwanego zwolnienia z obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu pracy na terytorium ich kraju.

• art. 13 ust. 2 lit. a, art. 14 ust. 1, art. 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, oraz członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty (DzU UE L 71.149.2 ze zm.),

• art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 574/72 z 21 marca 1972 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzU UE L 72.74.1 ze zm.),

• decyzja 2001/891/EC Komisji Administracyjnej Wspólnot Europejskich ds. zabezpieczenia społecznego pracowników migrujących nr 181 z 13 grudnia 2000 r., dotyczącą wykładni art. 14 ust. 1, art. 14a ust. 1 oraz art. 14b ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady EWG nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, oraz członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty (DzU L 01.329. 73-77).

Kacper Pyrka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA