REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownik oddelegowany do Belgii może podlegać ubezpieczeniom w Polsce

Kacper Pyrka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zatrudniła od 1 października 2007 r. pracownika, który został zgłoszony do ubezpieczeń społecznych w ZUS. Zawarliśmy kontrakt na wykonanie robót budowlanych w Belgii i od 1 grudnia 2007 r. oddelegujemy m.in. tego pracownika na okres co najmniej 8 miesięcy.

 Chcemy, aby pracownik nadal był zgłoszony do ubezpieczeń w ZUS. Pracownik był oddelegowany wcześniej do pracy w Belgii na 25 miesięcy od 1 sierpnia 2005 r. do 30 września 2007 r. i miał poświadczone za ten czas formularze E-101 i E-102. Chcemy skorzystać ze znajomości rynku belgijskiego tego pracownika. Czy i w jakim trybie jest możliwe uzyskanie dla tego pracownika formularzy E-101, aby można było nadal opłacać za niego składki w Polsce?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Jeżeli ZUS i instytucja ubezpieczeniowa w Belgii zawrą porozumienie o podleganiu tego pracownika polskiemu systemowi ubezpieczeń społecznych, to osoba, która przepracowała ponad 24 miesiące w Belgii i ponownie została tam oddelegowana przed upływem 12 miesięcy, może nadal podlegać ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu w Polsce. W przypadku zawarcia takiego porozumienia ZUS będzie mógł poświadczyć formularz E-101 dla pracownika.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracownik zatrudniony na terytorium Unii Europejskiej, EOG i Szwajcarii podlega tylko jednemu systemowi ubezpieczeń społecznych - w kraju, gdzie wykonuje pracę. Od tej zasady są jednak wyjątki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Delegując pracownika do innego kraju UE w celu wykonywania przez niego pracy jest możliwość, aby pracownik mógł podlegać w dalszym ciągu ubezpieczeniom społecznym w kraju zatrudnienia, jednak przewidywany czas oddelegowania nie może przekraczać 12 miesięcy. Jeżeli pracownik musi dłużej pracować w państwie, do którego jest oddelegowany, można wystąpić o zgodę na przedłużenie podlegania dotychczasowym ubezpieczeniom społecznym. Większość państw UE uznaje, że dana osoba może być zwalniana z podlegania ubezpieczeniom społecznym w państwie, w którym wykonuje pracę, przez maksymalnie 5 lat, lecz przerwa w oddelegowaniu, trwająca 2 miesiące i dłużej, powoduje, że wspomniany okres 5-letni liczy się od nowa (krótsza przerwa jest sumowana z okresem oddelegowania).

WAŻNE!

Do okresu 5 lat pracy wlicza się zarówno zatrudnienie u jednego pracodawcy, jak i kolejno u kilku pracodawców.

W przypadku wysłania pracownika do Belgii 2-miesięczna przerwa powoduje, że nie sumuje się wcześniejszych okresów delegowania, jeżeli pracownik był oddelegowany łącznie nie dłużej niż na 24 miesiące. Jeżeli natomiast pracownik pracował tam od 2 do 5 lat i był zgłoszony w tym czasie do polskich ubezpieczeń społecznych, to pracownika można ponownie oddelegować do pracy w Belgii z zachowaniem prawa do ubezpieczenia w Polsce po przerwie trwającej co najmniej 12 miesięcy.

Państwa pracownik przepracował 25 miesięcy w Belgii i zamierzają Państwo wysłać go ponownie do pracy w Belgii, dlatego ZUS nie poświadczy formularza E-101 dla tego pracownika. W takim przypadku powinni Państwo złożyć wniosek o zawarcie porozumienia wyjątkowego z belgijską instytucją ubezpieczeniową do Centrali ZUS.

Składając taki wniosek powinni Państwo załączyć informację podobną do tej, kiedy pracownik stara się o poświadczenie druku E-101 w ZUS, oraz informację o tym, że pracownik wyraził zgodę na zawarcie porozumienia wyjątkowego. Muszą Państwo być przygotowani, że postępowanie może trwać długo (co najmniej 2-3 miesiące), ponieważ instytucja zagraniczna sprawdza informacje podane przez stronę polską. Po ewentualnym otrzymaniu zgody powinni Państwo zgłosić się do ZUS, aby poświadczyć druki E-101. Okres pracy tego pracownika w Belgii nie może być łącznie dłuższy niż 5 lat, ponieważ władze belgijskie sztywno przestrzegają 5-letniego okresu nieprzerwanego zwolnienia z obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu pracy na terytorium ich kraju.

• art. 13 ust. 2 lit. a, art. 14 ust. 1, art. 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, oraz członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty (DzU UE L 71.149.2 ze zm.),

• art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 574/72 z 21 marca 1972 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzU UE L 72.74.1 ze zm.),

• decyzja 2001/891/EC Komisji Administracyjnej Wspólnot Europejskich ds. zabezpieczenia społecznego pracowników migrujących nr 181 z 13 grudnia 2000 r., dotyczącą wykładni art. 14 ust. 1, art. 14a ust. 1 oraz art. 14b ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady EWG nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, oraz członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty (DzU L 01.329. 73-77).

Kacper Pyrka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA