REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownik oddelegowany do Belgii może podlegać ubezpieczeniom w Polsce

Kacper Pyrka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zatrudniła od 1 października 2007 r. pracownika, który został zgłoszony do ubezpieczeń społecznych w ZUS. Zawarliśmy kontrakt na wykonanie robót budowlanych w Belgii i od 1 grudnia 2007 r. oddelegujemy m.in. tego pracownika na okres co najmniej 8 miesięcy.

 Chcemy, aby pracownik nadal był zgłoszony do ubezpieczeń w ZUS. Pracownik był oddelegowany wcześniej do pracy w Belgii na 25 miesięcy od 1 sierpnia 2005 r. do 30 września 2007 r. i miał poświadczone za ten czas formularze E-101 i E-102. Chcemy skorzystać ze znajomości rynku belgijskiego tego pracownika. Czy i w jakim trybie jest możliwe uzyskanie dla tego pracownika formularzy E-101, aby można było nadal opłacać za niego składki w Polsce?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Jeżeli ZUS i instytucja ubezpieczeniowa w Belgii zawrą porozumienie o podleganiu tego pracownika polskiemu systemowi ubezpieczeń społecznych, to osoba, która przepracowała ponad 24 miesiące w Belgii i ponownie została tam oddelegowana przed upływem 12 miesięcy, może nadal podlegać ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu w Polsce. W przypadku zawarcia takiego porozumienia ZUS będzie mógł poświadczyć formularz E-101 dla pracownika.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracownik zatrudniony na terytorium Unii Europejskiej, EOG i Szwajcarii podlega tylko jednemu systemowi ubezpieczeń społecznych - w kraju, gdzie wykonuje pracę. Od tej zasady są jednak wyjątki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Delegując pracownika do innego kraju UE w celu wykonywania przez niego pracy jest możliwość, aby pracownik mógł podlegać w dalszym ciągu ubezpieczeniom społecznym w kraju zatrudnienia, jednak przewidywany czas oddelegowania nie może przekraczać 12 miesięcy. Jeżeli pracownik musi dłużej pracować w państwie, do którego jest oddelegowany, można wystąpić o zgodę na przedłużenie podlegania dotychczasowym ubezpieczeniom społecznym. Większość państw UE uznaje, że dana osoba może być zwalniana z podlegania ubezpieczeniom społecznym w państwie, w którym wykonuje pracę, przez maksymalnie 5 lat, lecz przerwa w oddelegowaniu, trwająca 2 miesiące i dłużej, powoduje, że wspomniany okres 5-letni liczy się od nowa (krótsza przerwa jest sumowana z okresem oddelegowania).

WAŻNE!

Do okresu 5 lat pracy wlicza się zarówno zatrudnienie u jednego pracodawcy, jak i kolejno u kilku pracodawców.

W przypadku wysłania pracownika do Belgii 2-miesięczna przerwa powoduje, że nie sumuje się wcześniejszych okresów delegowania, jeżeli pracownik był oddelegowany łącznie nie dłużej niż na 24 miesiące. Jeżeli natomiast pracownik pracował tam od 2 do 5 lat i był zgłoszony w tym czasie do polskich ubezpieczeń społecznych, to pracownika można ponownie oddelegować do pracy w Belgii z zachowaniem prawa do ubezpieczenia w Polsce po przerwie trwającej co najmniej 12 miesięcy.

Państwa pracownik przepracował 25 miesięcy w Belgii i zamierzają Państwo wysłać go ponownie do pracy w Belgii, dlatego ZUS nie poświadczy formularza E-101 dla tego pracownika. W takim przypadku powinni Państwo złożyć wniosek o zawarcie porozumienia wyjątkowego z belgijską instytucją ubezpieczeniową do Centrali ZUS.

Składając taki wniosek powinni Państwo załączyć informację podobną do tej, kiedy pracownik stara się o poświadczenie druku E-101 w ZUS, oraz informację o tym, że pracownik wyraził zgodę na zawarcie porozumienia wyjątkowego. Muszą Państwo być przygotowani, że postępowanie może trwać długo (co najmniej 2-3 miesiące), ponieważ instytucja zagraniczna sprawdza informacje podane przez stronę polską. Po ewentualnym otrzymaniu zgody powinni Państwo zgłosić się do ZUS, aby poświadczyć druki E-101. Okres pracy tego pracownika w Belgii nie może być łącznie dłuższy niż 5 lat, ponieważ władze belgijskie sztywno przestrzegają 5-letniego okresu nieprzerwanego zwolnienia z obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu pracy na terytorium ich kraju.

• art. 13 ust. 2 lit. a, art. 14 ust. 1, art. 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, oraz członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty (DzU UE L 71.149.2 ze zm.),

• art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 574/72 z 21 marca 1972 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzU UE L 72.74.1 ze zm.),

• decyzja 2001/891/EC Komisji Administracyjnej Wspólnot Europejskich ds. zabezpieczenia społecznego pracowników migrujących nr 181 z 13 grudnia 2000 r., dotyczącą wykładni art. 14 ust. 1, art. 14a ust. 1 oraz art. 14b ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady EWG nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób pracujących na własny rachunek, oraz członków ich rodzin przemieszczających się w obrębie Wspólnoty (DzU L 01.329. 73-77).

Kacper Pyrka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA