REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON 2024 - refundacja składek dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy. Jak złożyć wniosek?

PFRON 2024 - refundacja składek dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy. Jak złożyć wniosek?
PFRON 2024 - refundacja składek dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy. Jak złożyć wniosek?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W komunikacie Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował o zasadach obowiązujących przy składaniu w 2024 roku wniosków przez osoby niepełnosprawne wykonujące działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne.

PFRON: Razem z wnioskiem Wn-U-G trzeba złożyć formularze INF-O-PdM] lub INF-O-PdR

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował w komunikacie, że osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą - jeżeli składa pierwszy w 2024 roku wniosek (lub jego korektę) na formularzu Wn-U-G (Wniosek osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne) - ma obowiązek razem z tym wnioskiem złożyć także formularz INF-O-PdM [Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis] lub formularz INF-O-PdR [Formularz informacji składanych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie]. Dla określenia, który wniosek jest pierwszy w nowym roku kalendarzowym 2024, decydująca jest data nadania wniosku.

PFRON ostrzega, że jeżeli ww. formularze nie zostaną dołączone do pierwszego składanego w 2024 roku wniosku Wn-U-G (albo korekty tego wniosku), to system PFRON nie przyjmie tego wniosku i wygeneruje wezwanie do jego korekty.

REKLAMA

Autopromocja

Jak złożyć wniosek Wn-U-G (Wniosek osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne)?

Wniosek Wn-U-G razem z niezbędnymi załącznikami można złożyć do jednego z oddziałów PFRON w zwykłej papierowej formie.

Ale można to zrobić także w formie elektronicznej przez System Obsługi Dofinansowań i Refundacji PFRON. Fundusz wskazał konkretną instrukcję krok po kroku, jak złożyć wniosek Wn-U-G w SODiR razem z załącznikiem:

Krok 1: Wypełnienie wszystkich wymaganych pozycji we wniosku Wn-U-G.

Krok 2: W sekcji oświadczeń trzeba zaznaczyć: Załączam INF-O-P-dM lub INF-O-P-dR, który składany jest wraz z pierwszym Wn-U-G w danym roku, w przypadku zmiany danych zawartych w tych drukach oraz w celu wykazania pomocy z innych źródeł do składek ZUS.

Krok 3: Po wykonaniu czynności z kroków 1-2, trzeba zapisać wniosek Wn-U-G poprzez wybranie przycisku ‘Podpisz podpisem PFRON’ (lub ‘Podpisz podpisem kwalifikowanym’). Podczas próby zapisywania wniosku, SODiR dokonuje pierwszego sprawdzenia kompletności wpisanych danych. Jeśli wystąpi błąd, system prosi o poprawienie podświetlonych na czerwono pól. Jeśli wszystkie wymagane pola są wypełnione poprawnie, podpisz wniosek hasłem do klucza prywatnego.

Krok 4: Po wpisaniu hasła do klucza prywatnego i naciśnięciu ‘OK’ wniosek zostaje zapisany. Następuje powrót do wypełnionego wniosku.

Krok 5: Przy pomocy dostępnego na dole wniosku przycisku ‘Załączniki’ trzeba przejść do listy załączników do wniosku Wn-U-G. Po naciśnięciu przycisku ‘Odśwież’ trzeba wybrać przycisk: ‘dodaj INF-O-PdM’ lub ‘dodaj INF-O-PdR’.

Krok 6: Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pozycji trzeba zapisać formularz używając przycisku: ‘Podpisz podpisem PFRON’ (lub ‘Podpisz podpisem kwalifikowanym’). Podczas próby zapisywania formularza, SODiR dokonuje pierwszego sprawdzenia kompletności wpisanych danych. Jeśli wystąpiły błędy, system prosi o ich poprawienie sygnalizując ich wystąpienie odpowiednim komunikatem. Jeśli wszystkie wymagane pola są wypełnione, podpisz formularz hasłem do klucza prywatnego.

Krok 7: Po wpisaniu hasła do klucza prywatnego i naciśnięciu ‘OK’ formularz zostaje zapisany. Następuje powrót do listy załączników, z której przy użyciu przycisku ‘Powrót’ przechodzisz do zapisanego wcześniej wniosku Wn-U-G.

Krok 8: Wniosek można jeszcze edytować (w tym celu trzeba nacisnąć przycisk ‘Edycja’) lub wysłać do PFRON. Po ćnaciśnięciu opcji ‘Wyślij z podpisem PFRON’ (lub ‘Wyślij z podpisem kwalifikowanym’) trzeba podać hasło do klucza prywatnego oraz nacisnąć ‘OK’. Potwierdzenie poprawnie wykonanej czynności System SODiR zasygnalizuje odpowiednim komunikatem.

Ważne

Wniosku wysłanego do PFRON nie można już edytować. Można sprawdzić, jaki status uzyskał złożony dokument poprzez odczytanie korespondencji systemowej.

Kiedy niepełnosprawny może się ubiegać o refundację PFRON? Orzeczenie o niepełnosprawności

PFRON informuje, że aby ubiegać się o refundację składek osoba niepełnosprawna musi mieć orzeczenie o niepełnosprawności. W tym orzeczeniu musi być wskazany stopień niepełnosprawności albo niezdolność do pracy lub samodzielnej egzystencji. Od 1 stycznia 1998 r. może to być:
- orzeczenie o lekkim, umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, które wydaje miejski, powiatowy lub wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności;
- orzeczenie o częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy albo orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji, które wydaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Co ważne, inne orzeczenia wydane po 1997 roku nie potwierdzają niepełnosprawności według przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Orzeczenie wydane przed 1998 rokiem (np. orzeczenie KRUS lub orzeczenie służb mundurowych) trzeba traktować na równi z odpowiednim orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, o ile jest ono nadal ważne. Jak informuje PFRON, może tak być, gdy orzeczenie z tamtego okresu jest wydane na stałe. Zasady porównywania orzeczeń przedstawia poniższa tabela przygotowana przez PFRON.

Stopnie niepełnosprawności w obecnym i byłym systemie orzekania o niepełnosprawności

Stopnie niepełnosprawności orzekane przez powiatowe lub wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności

Orzeczenia wydawane przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Orzeczenia wydawane przez komisje do spraw inwalidztwa i zatrudnienia

Orzeczenia Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

lekki

częściowa niezdolność do pracyIII grupa inwalidzkastała lub długotrwała niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym bez prawa do zasiłku pielęgnacyjnego

umiarkowany

częściowa niezdolność do pracy na orzeczeniu wydanym w okresie od 1 stycznia do 16 sierpnia 1998 r.

całkowita niezdolność do pracy

II grupa inwalidzkabrak

znaczny

całkowita  niezdolność do pracy na orzeczeniu wydanym w okresie od 1 stycznia do 16 sierpnia 1998 r.

całkowita niezdolność do pracy i do samodzielnej egzystencji

I grupa inwalidzkastała lub długotrwała niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym z prawem do zasiłku pielęgnacyjnego
Ważne
Wyjątek dla służb mundurowych

PFRON informuje też o wyjątku, który jest ważny przy ocenie ważnych orzeczeń sprzed 1998 roku. Wyjątek ten dotyczy orzeczeń wydanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Orzeczenie o III grupie inwalidztwa wydane wyłącznie ze względu na niezdolność do służby mundurowej nie potwierdza niepełnosprawności w rozumieniu ustawy o rehabilitacji (…). Jeżeli jednak w tym orzeczeniu jest stwierdzona również III grupa inwalidztwa z ogólnego stanu zdrowia, to jest to lekki stopień niepełnosprawności.

Niepełnosprawność może też być udokumentowana wyrokiem sądu pracy i ubezpieczeń społecznych

PFRON wskazuje ponadto, że niepełnosprawność może potwierdzić także wyrok sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Niepełnosprawny otrzymuje taki wyrok, gdy odwołuje się do sądu od:
- orzeczenia, które wydał wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności,
- orzeczenia ZUS w sprawie niezdolności do pracy/samodzielnej egzystencji.

W takiej sytuacji, aby otrzymać refundację składek za okres objęty wyrokiem sądu, niepełnosprawny ma obowiązek przesłać do PFRON:
- kopię wyroku sądowego lub
- decyzję ZUS o przyznaniu bądź kontynuacji renty (wydaną na podstawie wyroku sądowego), lub
- zaświadczenie ZUS o niepełnosprawności (wydane na podstawie wyroku sądowego). 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA