REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON 2024 - refundacja składek dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy. Jak złożyć wniosek?

PFRON 2024 - refundacja składek dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy. Jak złożyć wniosek?
PFRON 2024 - refundacja składek dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy. Jak złożyć wniosek?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W komunikacie Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował o zasadach obowiązujących przy składaniu w 2024 roku wniosków przez osoby niepełnosprawne wykonujące działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne.

PFRON: Razem z wnioskiem Wn-U-G trzeba złożyć formularze INF-O-PdM] lub INF-O-PdR

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował w komunikacie, że osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą - jeżeli składa pierwszy w 2024 roku wniosek (lub jego korektę) na formularzu Wn-U-G (Wniosek osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne) - ma obowiązek razem z tym wnioskiem złożyć także formularz INF-O-PdM [Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis] lub formularz INF-O-PdR [Formularz informacji składanych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie]. Dla określenia, który wniosek jest pierwszy w nowym roku kalendarzowym 2024, decydująca jest data nadania wniosku.

PFRON ostrzega, że jeżeli ww. formularze nie zostaną dołączone do pierwszego składanego w 2024 roku wniosku Wn-U-G (albo korekty tego wniosku), to system PFRON nie przyjmie tego wniosku i wygeneruje wezwanie do jego korekty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak złożyć wniosek Wn-U-G (Wniosek osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne)?

Wniosek Wn-U-G razem z niezbędnymi załącznikami można złożyć do jednego z oddziałów PFRON w zwykłej papierowej formie.

Ale można to zrobić także w formie elektronicznej przez System Obsługi Dofinansowań i Refundacji PFRON. Fundusz wskazał konkretną instrukcję krok po kroku, jak złożyć wniosek Wn-U-G w SODiR razem z załącznikiem:

Krok 1: Wypełnienie wszystkich wymaganych pozycji we wniosku Wn-U-G.

Krok 2: W sekcji oświadczeń trzeba zaznaczyć: Załączam INF-O-P-dM lub INF-O-P-dR, który składany jest wraz z pierwszym Wn-U-G w danym roku, w przypadku zmiany danych zawartych w tych drukach oraz w celu wykazania pomocy z innych źródeł do składek ZUS.

Krok 3: Po wykonaniu czynności z kroków 1-2, trzeba zapisać wniosek Wn-U-G poprzez wybranie przycisku ‘Podpisz podpisem PFRON’ (lub ‘Podpisz podpisem kwalifikowanym’). Podczas próby zapisywania wniosku, SODiR dokonuje pierwszego sprawdzenia kompletności wpisanych danych. Jeśli wystąpi błąd, system prosi o poprawienie podświetlonych na czerwono pól. Jeśli wszystkie wymagane pola są wypełnione poprawnie, podpisz wniosek hasłem do klucza prywatnego.

Krok 4: Po wpisaniu hasła do klucza prywatnego i naciśnięciu ‘OK’ wniosek zostaje zapisany. Następuje powrót do wypełnionego wniosku.

Krok 5: Przy pomocy dostępnego na dole wniosku przycisku ‘Załączniki’ trzeba przejść do listy załączników do wniosku Wn-U-G. Po naciśnięciu przycisku ‘Odśwież’ trzeba wybrać przycisk: ‘dodaj INF-O-PdM’ lub ‘dodaj INF-O-PdR’.

Krok 6: Po wypełnieniu wszystkich wymaganych pozycji trzeba zapisać formularz używając przycisku: ‘Podpisz podpisem PFRON’ (lub ‘Podpisz podpisem kwalifikowanym’). Podczas próby zapisywania formularza, SODiR dokonuje pierwszego sprawdzenia kompletności wpisanych danych. Jeśli wystąpiły błędy, system prosi o ich poprawienie sygnalizując ich wystąpienie odpowiednim komunikatem. Jeśli wszystkie wymagane pola są wypełnione, podpisz formularz hasłem do klucza prywatnego.

Krok 7: Po wpisaniu hasła do klucza prywatnego i naciśnięciu ‘OK’ formularz zostaje zapisany. Następuje powrót do listy załączników, z której przy użyciu przycisku ‘Powrót’ przechodzisz do zapisanego wcześniej wniosku Wn-U-G.

Krok 8: Wniosek można jeszcze edytować (w tym celu trzeba nacisnąć przycisk ‘Edycja’) lub wysłać do PFRON. Po ćnaciśnięciu opcji ‘Wyślij z podpisem PFRON’ (lub ‘Wyślij z podpisem kwalifikowanym’) trzeba podać hasło do klucza prywatnego oraz nacisnąć ‘OK’. Potwierdzenie poprawnie wykonanej czynności System SODiR zasygnalizuje odpowiednim komunikatem.

Ważne

Wniosku wysłanego do PFRON nie można już edytować. Można sprawdzić, jaki status uzyskał złożony dokument poprzez odczytanie korespondencji systemowej.

Kiedy niepełnosprawny może się ubiegać o refundację PFRON? Orzeczenie o niepełnosprawności

PFRON informuje, że aby ubiegać się o refundację składek osoba niepełnosprawna musi mieć orzeczenie o niepełnosprawności. W tym orzeczeniu musi być wskazany stopień niepełnosprawności albo niezdolność do pracy lub samodzielnej egzystencji. Od 1 stycznia 1998 r. może to być:
- orzeczenie o lekkim, umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, które wydaje miejski, powiatowy lub wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności;
- orzeczenie o częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy albo orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji, które wydaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Co ważne, inne orzeczenia wydane po 1997 roku nie potwierdzają niepełnosprawności według przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Orzeczenie wydane przed 1998 rokiem (np. orzeczenie KRUS lub orzeczenie służb mundurowych) trzeba traktować na równi z odpowiednim orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, o ile jest ono nadal ważne. Jak informuje PFRON, może tak być, gdy orzeczenie z tamtego okresu jest wydane na stałe. Zasady porównywania orzeczeń przedstawia poniższa tabela przygotowana przez PFRON.

Stopnie niepełnosprawności w obecnym i byłym systemie orzekania o niepełnosprawności

Stopnie niepełnosprawności orzekane przez powiatowe lub wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności

Orzeczenia wydawane przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Orzeczenia wydawane przez komisje do spraw inwalidztwa i zatrudnienia

Orzeczenia Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

lekki

częściowa niezdolność do pracyIII grupa inwalidzkastała lub długotrwała niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym bez prawa do zasiłku pielęgnacyjnego

umiarkowany

częściowa niezdolność do pracy na orzeczeniu wydanym w okresie od 1 stycznia do 16 sierpnia 1998 r.

całkowita niezdolność do pracy

II grupa inwalidzkabrak

znaczny

całkowita  niezdolność do pracy na orzeczeniu wydanym w okresie od 1 stycznia do 16 sierpnia 1998 r.

całkowita niezdolność do pracy i do samodzielnej egzystencji

I grupa inwalidzkastała lub długotrwała niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym z prawem do zasiłku pielęgnacyjnego
Ważne
Wyjątek dla służb mundurowych

PFRON informuje też o wyjątku, który jest ważny przy ocenie ważnych orzeczeń sprzed 1998 roku. Wyjątek ten dotyczy orzeczeń wydanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Orzeczenie o III grupie inwalidztwa wydane wyłącznie ze względu na niezdolność do służby mundurowej nie potwierdza niepełnosprawności w rozumieniu ustawy o rehabilitacji (…). Jeżeli jednak w tym orzeczeniu jest stwierdzona również III grupa inwalidztwa z ogólnego stanu zdrowia, to jest to lekki stopień niepełnosprawności.

Niepełnosprawność może też być udokumentowana wyrokiem sądu pracy i ubezpieczeń społecznych

PFRON wskazuje ponadto, że niepełnosprawność może potwierdzić także wyrok sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Niepełnosprawny otrzymuje taki wyrok, gdy odwołuje się do sądu od:
- orzeczenia, które wydał wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności,
- orzeczenia ZUS w sprawie niezdolności do pracy/samodzielnej egzystencji.

W takiej sytuacji, aby otrzymać refundację składek za okres objęty wyrokiem sądu, niepełnosprawny ma obowiązek przesłać do PFRON:
- kopię wyroku sądowego lub
- decyzję ZUS o przyznaniu bądź kontynuacji renty (wydaną na podstawie wyroku sądowego), lub
- zaświadczenie ZUS o niepełnosprawności (wydane na podstawie wyroku sądowego). 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA