REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy działalność gospodarczą można zawiesić w ZUS na dni, w które obowiązuje zakaz zatrudniania pracowników

Piotr Kostrzewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju br. przypadały 4 dni, w czasie których pracownicy zatrudnieni w prowadzonym przeze mnie sklepie spożywczym nie mogli pracować z powodu zakazu pracy w handlu w święta. Jednocześnie w te dni nie byłem w stanie sam pracować. Dlatego sklep był nieczynny. Na te dni maja br. wyrejestrowałem prowadzoną działalność. Czy postąpiłem prawidłowo? Czy powinienem opłacić składki za siebie za maj br. w wysokości niższej o składki należne za 4 dni?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Postąpił Pan nieprawidłowo. Niewykonywania działalności gospodarczej w dni świąteczne lub niedziele nie można uznać za jej zawieszenie. Nie ma Pan podstaw prawnych do tego, żeby wyrejestrować działalność z ZUS na dni, gdy sklep był zamknięty z uwagi na zakaz zatrudniania pracowników. Za te dni ma Pan obowiązek opłacić składki.

UZASADNIENIE

Osoba wykonująca pozarolniczą działalność gospodarczą objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej do dnia zaprzestania jej wykonywania.

REKLAMA

Cechą działalności gospodarczej jest jej zorganizowany i ciągły charakter. Działalność nie może mieć więc charakteru periodycznego czy incydentalnego. W konsekwencji nie można uznać, że w przypadku gdy zatrudnieni w sklepie spożywczym pracownicy nie mogą świadczyć pracy w dni świąteczne, a przedsiębiorca nie jest w stanie samodzielnie prowadzić sklepu, następuje okresowe zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej. Przyjęcie, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z okresowym zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej, prowadziłoby do wniosku, że większość przedsiębiorców zawiesza działalność także w niedziele, w których nie jest aktywna zawodowo. Oznaczałoby to ponadto, że działalność gospodarcza może być prowadzona periodycznie (np. od poniedziałku do soboty), co byłoby sprzeczne z istotą tej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa interpretacja znajduje odzwierciedlenie w piśmie Centrali ZUS z 7 stycznia 2005 r., znak: FUu 400-321/04. ZUS zwraca szczególną uwagę na tych przedsiębiorców, którzy wielokrotnie w trakcie jednego miesiąca dokonują zgłoszenia i wyrejestrowania z ubezpieczeń. W tych przypadkach ZUS wdraża postępowanie wyjaśniające.

 

ZUS dopuszcza możliwość okresowego faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli jest to wynik np. sezonowego charakteru prowadzonej działalności gospodarczej, przewlekłej choroby, wyjazdu zagranicznego itd. Obowiązek ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego istnieje bowiem wtedy, gdy mamy do czynienia z faktycznym prowadzeniem działalności gospodarczej. Samo posiadanie uprawnień do jej prowadzenia (w przypadku osób fizycznych - wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) nie przesądza jeszcze o obowiązku ubezpieczeń.

PRZYKŁAD

Jan Kowalski prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą od 2001 r. Ze względu na poważną chorobę, wymagającą leczenia szpitalnego, w okresie od 1 października 2007 r. do 18 maja 2008 r. Jan Kowalski nie wykonywał działalności. W okresie leczenia nie podlegał obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, ponieważ faktycznie nie wykonywał w tym czasie działalności. Wyrejestrował się z ubezpieczeń na okres od 1 października 2007 r. do 18 maja 2008 r. i za ten okres nie opłacał składek. Po ponownym zgłoszeniu się do ubezpieczeń od 19 maja 2008 r. musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne za maj 2008 r. od podstawy wymiaru pomniejszonej proporcjonalnie do okresu podlegania ubezpieczeniom w tym miesiącu:

1739,90 zł : 31 (liczba dni miesiąca) = 56,125806 zł,

56,125806 zł x 13 (liczba dni podlegania ubezpieczeniom w maju br.) = 729,64 zł.

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne za maj br. Jan Kowalski musi opłacić w pełnej wysokości, bo składka na to ubezpieczenie jest miesięczna i niepodzielna. Za maj 2008 r. kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 209,59 zł.

• art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 8 ust. 1 pkt 1, art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 4, art. 18 ust. 10 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 67, poz. 411

• art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 52, poz. 305

• art. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. Nr 180, poz. 1280

• art. 1519a ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Piotr Kostrzewa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA