REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy działalność gospodarczą można zawiesić w ZUS na dni, w które obowiązuje zakaz zatrudniania pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kostrzewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju br. przypadały 4 dni, w czasie których pracownicy zatrudnieni w prowadzonym przeze mnie sklepie spożywczym nie mogli pracować z powodu zakazu pracy w handlu w święta. Jednocześnie w te dni nie byłem w stanie sam pracować. Dlatego sklep był nieczynny. Na te dni maja br. wyrejestrowałem prowadzoną działalność. Czy postąpiłem prawidłowo? Czy powinienem opłacić składki za siebie za maj br. w wysokości niższej o składki należne za 4 dni?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Postąpił Pan nieprawidłowo. Niewykonywania działalności gospodarczej w dni świąteczne lub niedziele nie można uznać za jej zawieszenie. Nie ma Pan podstaw prawnych do tego, żeby wyrejestrować działalność z ZUS na dni, gdy sklep był zamknięty z uwagi na zakaz zatrudniania pracowników. Za te dni ma Pan obowiązek opłacić składki.

UZASADNIENIE

Osoba wykonująca pozarolniczą działalność gospodarczą objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej do dnia zaprzestania jej wykonywania.

REKLAMA

Cechą działalności gospodarczej jest jej zorganizowany i ciągły charakter. Działalność nie może mieć więc charakteru periodycznego czy incydentalnego. W konsekwencji nie można uznać, że w przypadku gdy zatrudnieni w sklepie spożywczym pracownicy nie mogą świadczyć pracy w dni świąteczne, a przedsiębiorca nie jest w stanie samodzielnie prowadzić sklepu, następuje okresowe zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej. Przyjęcie, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z okresowym zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej, prowadziłoby do wniosku, że większość przedsiębiorców zawiesza działalność także w niedziele, w których nie jest aktywna zawodowo. Oznaczałoby to ponadto, że działalność gospodarcza może być prowadzona periodycznie (np. od poniedziałku do soboty), co byłoby sprzeczne z istotą tej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa interpretacja znajduje odzwierciedlenie w piśmie Centrali ZUS z 7 stycznia 2005 r., znak: FUu 400-321/04. ZUS zwraca szczególną uwagę na tych przedsiębiorców, którzy wielokrotnie w trakcie jednego miesiąca dokonują zgłoszenia i wyrejestrowania z ubezpieczeń. W tych przypadkach ZUS wdraża postępowanie wyjaśniające.

 

ZUS dopuszcza możliwość okresowego faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli jest to wynik np. sezonowego charakteru prowadzonej działalności gospodarczej, przewlekłej choroby, wyjazdu zagranicznego itd. Obowiązek ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego istnieje bowiem wtedy, gdy mamy do czynienia z faktycznym prowadzeniem działalności gospodarczej. Samo posiadanie uprawnień do jej prowadzenia (w przypadku osób fizycznych - wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) nie przesądza jeszcze o obowiązku ubezpieczeń.

PRZYKŁAD

Jan Kowalski prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą od 2001 r. Ze względu na poważną chorobę, wymagającą leczenia szpitalnego, w okresie od 1 października 2007 r. do 18 maja 2008 r. Jan Kowalski nie wykonywał działalności. W okresie leczenia nie podlegał obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, ponieważ faktycznie nie wykonywał w tym czasie działalności. Wyrejestrował się z ubezpieczeń na okres od 1 października 2007 r. do 18 maja 2008 r. i za ten okres nie opłacał składek. Po ponownym zgłoszeniu się do ubezpieczeń od 19 maja 2008 r. musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne za maj 2008 r. od podstawy wymiaru pomniejszonej proporcjonalnie do okresu podlegania ubezpieczeniom w tym miesiącu:

1739,90 zł : 31 (liczba dni miesiąca) = 56,125806 zł,

56,125806 zł x 13 (liczba dni podlegania ubezpieczeniom w maju br.) = 729,64 zł.

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne za maj br. Jan Kowalski musi opłacić w pełnej wysokości, bo składka na to ubezpieczenie jest miesięczna i niepodzielna. Za maj 2008 r. kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 209,59 zł.

• art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 8 ust. 1 pkt 1, art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 4, art. 18 ust. 10 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 67, poz. 411

• art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 52, poz. 305

• art. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. Nr 180, poz. 1280

• art. 1519a ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Piotr Kostrzewa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA