REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy działalność gospodarczą można zawiesić w ZUS na dni, w które obowiązuje zakaz zatrudniania pracowników

Piotr Kostrzewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju br. przypadały 4 dni, w czasie których pracownicy zatrudnieni w prowadzonym przeze mnie sklepie spożywczym nie mogli pracować z powodu zakazu pracy w handlu w święta. Jednocześnie w te dni nie byłem w stanie sam pracować. Dlatego sklep był nieczynny. Na te dni maja br. wyrejestrowałem prowadzoną działalność. Czy postąpiłem prawidłowo? Czy powinienem opłacić składki za siebie za maj br. w wysokości niższej o składki należne za 4 dni?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Postąpił Pan nieprawidłowo. Niewykonywania działalności gospodarczej w dni świąteczne lub niedziele nie można uznać za jej zawieszenie. Nie ma Pan podstaw prawnych do tego, żeby wyrejestrować działalność z ZUS na dni, gdy sklep był zamknięty z uwagi na zakaz zatrudniania pracowników. Za te dni ma Pan obowiązek opłacić składki.

UZASADNIENIE

Osoba wykonująca pozarolniczą działalność gospodarczą objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej do dnia zaprzestania jej wykonywania.

REKLAMA

Cechą działalności gospodarczej jest jej zorganizowany i ciągły charakter. Działalność nie może mieć więc charakteru periodycznego czy incydentalnego. W konsekwencji nie można uznać, że w przypadku gdy zatrudnieni w sklepie spożywczym pracownicy nie mogą świadczyć pracy w dni świąteczne, a przedsiębiorca nie jest w stanie samodzielnie prowadzić sklepu, następuje okresowe zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej. Przyjęcie, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z okresowym zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej, prowadziłoby do wniosku, że większość przedsiębiorców zawiesza działalność także w niedziele, w których nie jest aktywna zawodowo. Oznaczałoby to ponadto, że działalność gospodarcza może być prowadzona periodycznie (np. od poniedziałku do soboty), co byłoby sprzeczne z istotą tej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa interpretacja znajduje odzwierciedlenie w piśmie Centrali ZUS z 7 stycznia 2005 r., znak: FUu 400-321/04. ZUS zwraca szczególną uwagę na tych przedsiębiorców, którzy wielokrotnie w trakcie jednego miesiąca dokonują zgłoszenia i wyrejestrowania z ubezpieczeń. W tych przypadkach ZUS wdraża postępowanie wyjaśniające.

 

ZUS dopuszcza możliwość okresowego faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli jest to wynik np. sezonowego charakteru prowadzonej działalności gospodarczej, przewlekłej choroby, wyjazdu zagranicznego itd. Obowiązek ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego istnieje bowiem wtedy, gdy mamy do czynienia z faktycznym prowadzeniem działalności gospodarczej. Samo posiadanie uprawnień do jej prowadzenia (w przypadku osób fizycznych - wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) nie przesądza jeszcze o obowiązku ubezpieczeń.

PRZYKŁAD

Jan Kowalski prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą od 2001 r. Ze względu na poważną chorobę, wymagającą leczenia szpitalnego, w okresie od 1 października 2007 r. do 18 maja 2008 r. Jan Kowalski nie wykonywał działalności. W okresie leczenia nie podlegał obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, ponieważ faktycznie nie wykonywał w tym czasie działalności. Wyrejestrował się z ubezpieczeń na okres od 1 października 2007 r. do 18 maja 2008 r. i za ten okres nie opłacał składek. Po ponownym zgłoszeniu się do ubezpieczeń od 19 maja 2008 r. musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne za maj 2008 r. od podstawy wymiaru pomniejszonej proporcjonalnie do okresu podlegania ubezpieczeniom w tym miesiącu:

1739,90 zł : 31 (liczba dni miesiąca) = 56,125806 zł,

56,125806 zł x 13 (liczba dni podlegania ubezpieczeniom w maju br.) = 729,64 zł.

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne za maj br. Jan Kowalski musi opłacić w pełnej wysokości, bo składka na to ubezpieczenie jest miesięczna i niepodzielna. Za maj 2008 r. kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 209,59 zł.

• art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 8 ust. 1 pkt 1, art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 4, art. 18 ust. 10 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 67, poz. 411

• art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 52, poz. 305

• art. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. Nr 180, poz. 1280

• art. 1519a ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Piotr Kostrzewa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

REKLAMA

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

REKLAMA

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA