REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy działalność gospodarczą można zawiesić w ZUS na dni, w które obowiązuje zakaz zatrudniania pracowników

Piotr Kostrzewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju br. przypadały 4 dni, w czasie których pracownicy zatrudnieni w prowadzonym przeze mnie sklepie spożywczym nie mogli pracować z powodu zakazu pracy w handlu w święta. Jednocześnie w te dni nie byłem w stanie sam pracować. Dlatego sklep był nieczynny. Na te dni maja br. wyrejestrowałem prowadzoną działalność. Czy postąpiłem prawidłowo? Czy powinienem opłacić składki za siebie za maj br. w wysokości niższej o składki należne za 4 dni?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Postąpił Pan nieprawidłowo. Niewykonywania działalności gospodarczej w dni świąteczne lub niedziele nie można uznać za jej zawieszenie. Nie ma Pan podstaw prawnych do tego, żeby wyrejestrować działalność z ZUS na dni, gdy sklep był zamknięty z uwagi na zakaz zatrudniania pracowników. Za te dni ma Pan obowiązek opłacić składki.

UZASADNIENIE

Osoba wykonująca pozarolniczą działalność gospodarczą objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej do dnia zaprzestania jej wykonywania.

REKLAMA

Cechą działalności gospodarczej jest jej zorganizowany i ciągły charakter. Działalność nie może mieć więc charakteru periodycznego czy incydentalnego. W konsekwencji nie można uznać, że w przypadku gdy zatrudnieni w sklepie spożywczym pracownicy nie mogą świadczyć pracy w dni świąteczne, a przedsiębiorca nie jest w stanie samodzielnie prowadzić sklepu, następuje okresowe zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej. Przyjęcie, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z okresowym zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej, prowadziłoby do wniosku, że większość przedsiębiorców zawiesza działalność także w niedziele, w których nie jest aktywna zawodowo. Oznaczałoby to ponadto, że działalność gospodarcza może być prowadzona periodycznie (np. od poniedziałku do soboty), co byłoby sprzeczne z istotą tej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższa interpretacja znajduje odzwierciedlenie w piśmie Centrali ZUS z 7 stycznia 2005 r., znak: FUu 400-321/04. ZUS zwraca szczególną uwagę na tych przedsiębiorców, którzy wielokrotnie w trakcie jednego miesiąca dokonują zgłoszenia i wyrejestrowania z ubezpieczeń. W tych przypadkach ZUS wdraża postępowanie wyjaśniające.

 

ZUS dopuszcza możliwość okresowego faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli jest to wynik np. sezonowego charakteru prowadzonej działalności gospodarczej, przewlekłej choroby, wyjazdu zagranicznego itd. Obowiązek ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego istnieje bowiem wtedy, gdy mamy do czynienia z faktycznym prowadzeniem działalności gospodarczej. Samo posiadanie uprawnień do jej prowadzenia (w przypadku osób fizycznych - wpisu do ewidencji działalności gospodarczej) nie przesądza jeszcze o obowiązku ubezpieczeń.

PRZYKŁAD

Jan Kowalski prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą od 2001 r. Ze względu na poważną chorobę, wymagającą leczenia szpitalnego, w okresie od 1 października 2007 r. do 18 maja 2008 r. Jan Kowalski nie wykonywał działalności. W okresie leczenia nie podlegał obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, ponieważ faktycznie nie wykonywał w tym czasie działalności. Wyrejestrował się z ubezpieczeń na okres od 1 października 2007 r. do 18 maja 2008 r. i za ten okres nie opłacał składek. Po ponownym zgłoszeniu się do ubezpieczeń od 19 maja 2008 r. musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne za maj 2008 r. od podstawy wymiaru pomniejszonej proporcjonalnie do okresu podlegania ubezpieczeniom w tym miesiącu:

1739,90 zł : 31 (liczba dni miesiąca) = 56,125806 zł,

56,125806 zł x 13 (liczba dni podlegania ubezpieczeniom w maju br.) = 729,64 zł.

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne za maj br. Jan Kowalski musi opłacić w pełnej wysokości, bo składka na to ubezpieczenie jest miesięczna i niepodzielna. Za maj 2008 r. kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 209,59 zł.

• art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 8 ust. 1 pkt 1, art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 4, art. 18 ust. 10 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 67, poz. 411

• art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 52, poz. 305

• art. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. Nr 180, poz. 1280

• art. 1519a ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Piotr Kostrzewa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA