REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można kontynuować ubezpieczenia w Polsce, jeśli okres oddelegowania przedłuży się ponad 12 miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Frankowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Skierowałem pracowników do pracy w Austrii od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. Na ten okres otrzymali z ZUS poświadczony formularz E-101. Jednak ich pobyt z przyczyn obiektywnych przedłuża się i potrwa jeszcze kolejnych 6 miesięcy. Co zrobić, aby w stosunku do tych pracowników nadal miało zastosowanie polskie ustawodawstwo?

RADA

REKLAMA

Pracownicy będą mogli nadal podlegać ubezpieczeniom w Polsce, jeśli austriacka instytucja ubezpieczeniowa wyrazi na to zgodę. Wniosek w tej sprawie powinni Państwo złożyć na formularzu E-102 do końca czerwca br. w austriackiej instytucji łącznikowej, która podejmie decyzję w sprawie przedłużenia stosowania polskiego ustawodawstwa.

UZASADNIENIE

ZUS wydaje poświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego w Polsce na druku E-101 na okres pracy za granicą nieprzekraczający 12 miesięcy. Jeżeli praca ta przedłuża się ponad 12 miesięcy z powodu okoliczności, których nie można było wcześniej przewidzieć, na kontynuowanie ubezpieczenia w Polsce musi wyrazić zgodę instytucja ubezpieczeniowa państwa członkowskiego, na którego terytorium pracownik został oddelegowany.

Zgoda na dalsze podleganie ubezpieczeniom społecznym w Polsce może zostać udzielona na okres nieprzekraczający kolejnych 12 miesięcy. Wyrażana jest przez poświadczenie części B formularza E-102.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

O zgodę na kontynuowanie ubezpieczeń w przedłużonym okresie oddelegowania należy wystąpić przed upływem początkowego okresu 12 miesięcy delegowania.

W sprawie przedłużenia stosowania polskiego ustawodawstwa na dalszy okres oddelegowania pracodawca powinien wystąpić do właściwej instytucji państwa zatrudnienia na formularzu E-102. Centrala ZUS wystąpi o zgodę na utrzymanie polskiego ustawodawstwa do austriackiej instytucji łącznikowej. Dla każdego pracownika potrzebne są 4 egzemplarze formularza E-102 wypełnione w części A. Po sprawdzeniu i wydaniu zgody na utrzymanie polskiego systemu zabezpieczenia społecznego austriacka instytucja odeśle dwa egzemplarze formularza E-102, wypełniając jego część B. Jeden z nich powinni Państwo przekazać zainteresowanemu pracownikowi.

Jeśli polski pracodawca chce, aby pracownicy wysłani przez niego do pracy do innego państwa członkowskiego nadal podlegali ubezpieczeniom w Polsce, ale od razu przewiduje, że praca za granicą będzie trwała dłużej niż 12 miesięcy, powinien wystąpić z wnioskiem w tej sprawie do Centrali ZUS w Warszawie, ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa - Departament Ubezpieczeń i Składek. Centrala ZUS wystąpi o zgodę na utrzymanie polskiego ustawodawstwa do właściwej instytucji łącznikowej państwa członkowskiego, do którego mają zostać oddelegowani pracownicy. Dopiero po otrzymaniu zgody tej instytucji właściwy oddział ZUS wydaje poświadczony formularz E-102. Z wnioskiem należy wystąpić odpowiednio wcześnie, bo ewentualne zastrzeżenia wnoszone przez zagraniczną instytucję mogą opóźnić wydanie zgody.

- art. 14 i 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L. 71.149.2; ost.zm. Dz.U. UE L. 06.392.1

- rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72 z 21 marca 1972 r. ustalające sposób wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L. 72.74.1; ost.zm. Dz.U. UE L. 08.31.15

- decyzja nr 181 Komisji Administracyjnej WE z 13 grudnia 2000 r. dotycząca interpretacji artykułów 14 ust. 1, 14a ust. 1 i 14b ust. 1 i 2 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L 01/329/73-77

Anna Frankowska

specjalista w dziedzinie ubezpieczeń

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA