REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można kontynuować ubezpieczenia w Polsce, jeśli okres oddelegowania przedłuży się ponad 12 miesięcy

Anna Frankowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Skierowałem pracowników do pracy w Austrii od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. Na ten okres otrzymali z ZUS poświadczony formularz E-101. Jednak ich pobyt z przyczyn obiektywnych przedłuża się i potrwa jeszcze kolejnych 6 miesięcy. Co zrobić, aby w stosunku do tych pracowników nadal miało zastosowanie polskie ustawodawstwo?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy będą mogli nadal podlegać ubezpieczeniom w Polsce, jeśli austriacka instytucja ubezpieczeniowa wyrazi na to zgodę. Wniosek w tej sprawie powinni Państwo złożyć na formularzu E-102 do końca czerwca br. w austriackiej instytucji łącznikowej, która podejmie decyzję w sprawie przedłużenia stosowania polskiego ustawodawstwa.

UZASADNIENIE

ZUS wydaje poświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego w Polsce na druku E-101 na okres pracy za granicą nieprzekraczający 12 miesięcy. Jeżeli praca ta przedłuża się ponad 12 miesięcy z powodu okoliczności, których nie można było wcześniej przewidzieć, na kontynuowanie ubezpieczenia w Polsce musi wyrazić zgodę instytucja ubezpieczeniowa państwa członkowskiego, na którego terytorium pracownik został oddelegowany.

REKLAMA

Zgoda na dalsze podleganie ubezpieczeniom społecznym w Polsce może zostać udzielona na okres nieprzekraczający kolejnych 12 miesięcy. Wyrażana jest przez poświadczenie części B formularza E-102.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

O zgodę na kontynuowanie ubezpieczeń w przedłużonym okresie oddelegowania należy wystąpić przed upływem początkowego okresu 12 miesięcy delegowania.

W sprawie przedłużenia stosowania polskiego ustawodawstwa na dalszy okres oddelegowania pracodawca powinien wystąpić do właściwej instytucji państwa zatrudnienia na formularzu E-102. Centrala ZUS wystąpi o zgodę na utrzymanie polskiego ustawodawstwa do austriackiej instytucji łącznikowej. Dla każdego pracownika potrzebne są 4 egzemplarze formularza E-102 wypełnione w części A. Po sprawdzeniu i wydaniu zgody na utrzymanie polskiego systemu zabezpieczenia społecznego austriacka instytucja odeśle dwa egzemplarze formularza E-102, wypełniając jego część B. Jeden z nich powinni Państwo przekazać zainteresowanemu pracownikowi.

Jeśli polski pracodawca chce, aby pracownicy wysłani przez niego do pracy do innego państwa członkowskiego nadal podlegali ubezpieczeniom w Polsce, ale od razu przewiduje, że praca za granicą będzie trwała dłużej niż 12 miesięcy, powinien wystąpić z wnioskiem w tej sprawie do Centrali ZUS w Warszawie, ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa - Departament Ubezpieczeń i Składek. Centrala ZUS wystąpi o zgodę na utrzymanie polskiego ustawodawstwa do właściwej instytucji łącznikowej państwa członkowskiego, do którego mają zostać oddelegowani pracownicy. Dopiero po otrzymaniu zgody tej instytucji właściwy oddział ZUS wydaje poświadczony formularz E-102. Z wnioskiem należy wystąpić odpowiednio wcześnie, bo ewentualne zastrzeżenia wnoszone przez zagraniczną instytucję mogą opóźnić wydanie zgody.

- art. 14 i 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L. 71.149.2; ost.zm. Dz.U. UE L. 06.392.1

- rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72 z 21 marca 1972 r. ustalające sposób wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L. 72.74.1; ost.zm. Dz.U. UE L. 08.31.15

- decyzja nr 181 Komisji Administracyjnej WE z 13 grudnia 2000 r. dotycząca interpretacji artykułów 14 ust. 1, 14a ust. 1 i 14b ust. 1 i 2 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L 01/329/73-77

Anna Frankowska

specjalista w dziedzinie ubezpieczeń

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA