REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można kontynuować ubezpieczenia w Polsce, jeśli okres oddelegowania przedłuży się ponad 12 miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Frankowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Skierowałem pracowników do pracy w Austrii od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. Na ten okres otrzymali z ZUS poświadczony formularz E-101. Jednak ich pobyt z przyczyn obiektywnych przedłuża się i potrwa jeszcze kolejnych 6 miesięcy. Co zrobić, aby w stosunku do tych pracowników nadal miało zastosowanie polskie ustawodawstwo?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownicy będą mogli nadal podlegać ubezpieczeniom w Polsce, jeśli austriacka instytucja ubezpieczeniowa wyrazi na to zgodę. Wniosek w tej sprawie powinni Państwo złożyć na formularzu E-102 do końca czerwca br. w austriackiej instytucji łącznikowej, która podejmie decyzję w sprawie przedłużenia stosowania polskiego ustawodawstwa.

UZASADNIENIE

ZUS wydaje poświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego w Polsce na druku E-101 na okres pracy za granicą nieprzekraczający 12 miesięcy. Jeżeli praca ta przedłuża się ponad 12 miesięcy z powodu okoliczności, których nie można było wcześniej przewidzieć, na kontynuowanie ubezpieczenia w Polsce musi wyrazić zgodę instytucja ubezpieczeniowa państwa członkowskiego, na którego terytorium pracownik został oddelegowany.

Zgoda na dalsze podleganie ubezpieczeniom społecznym w Polsce może zostać udzielona na okres nieprzekraczający kolejnych 12 miesięcy. Wyrażana jest przez poświadczenie części B formularza E-102.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

O zgodę na kontynuowanie ubezpieczeń w przedłużonym okresie oddelegowania należy wystąpić przed upływem początkowego okresu 12 miesięcy delegowania.

W sprawie przedłużenia stosowania polskiego ustawodawstwa na dalszy okres oddelegowania pracodawca powinien wystąpić do właściwej instytucji państwa zatrudnienia na formularzu E-102. Centrala ZUS wystąpi o zgodę na utrzymanie polskiego ustawodawstwa do austriackiej instytucji łącznikowej. Dla każdego pracownika potrzebne są 4 egzemplarze formularza E-102 wypełnione w części A. Po sprawdzeniu i wydaniu zgody na utrzymanie polskiego systemu zabezpieczenia społecznego austriacka instytucja odeśle dwa egzemplarze formularza E-102, wypełniając jego część B. Jeden z nich powinni Państwo przekazać zainteresowanemu pracownikowi.

Jeśli polski pracodawca chce, aby pracownicy wysłani przez niego do pracy do innego państwa członkowskiego nadal podlegali ubezpieczeniom w Polsce, ale od razu przewiduje, że praca za granicą będzie trwała dłużej niż 12 miesięcy, powinien wystąpić z wnioskiem w tej sprawie do Centrali ZUS w Warszawie, ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa - Departament Ubezpieczeń i Składek. Centrala ZUS wystąpi o zgodę na utrzymanie polskiego ustawodawstwa do właściwej instytucji łącznikowej państwa członkowskiego, do którego mają zostać oddelegowani pracownicy. Dopiero po otrzymaniu zgody tej instytucji właściwy oddział ZUS wydaje poświadczony formularz E-102. Z wnioskiem należy wystąpić odpowiednio wcześnie, bo ewentualne zastrzeżenia wnoszone przez zagraniczną instytucję mogą opóźnić wydanie zgody.

- art. 14 i 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L. 71.149.2; ost.zm. Dz.U. UE L. 06.392.1

- rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72 z 21 marca 1972 r. ustalające sposób wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L. 72.74.1; ost.zm. Dz.U. UE L. 08.31.15

- decyzja nr 181 Komisji Administracyjnej WE z 13 grudnia 2000 r. dotycząca interpretacji artykułów 14 ust. 1, 14a ust. 1 i 14b ust. 1 i 2 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się w granicach Wspólnoty - Dz.U. UE L 01/329/73-77

Anna Frankowska

specjalista w dziedzinie ubezpieczeń

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA