REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zgłosić do ubezpieczeń społecznych osobę zameldowaną za granicą

Kacper Pyrka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy zatrudnić w spółce obywatela Libanu, który na stałe mieszka w Bejrucie i tam ma miejsce zameldowania. Czy i jak powinniśmy go zgłosić do ubezpieczeń społecznych w Polsce? Dopełniliśmy wszelkich formalności związanych z legalnym zatrudnieniem. Pracownik nie posiada dowodu osobistego, ale przebywa w Polsce legalnie, ma PESEL, NIP i jest czasowo zameldowany w Warszawie.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownika - cudzoziemca legalnie przebywającego i świadczącego pracę w Polsce muszą Państwo zgłosić do ubezpieczeń społecznych. Odbywa się to tak samo jak przy zgłaszaniu do ubezpieczeń obywatela polskiego, poza inaczej wypełnionymi polami ZUS ZUA dotyczącymi zagranicznego adresu zameldowania, zamieszkania lub adresu do korespondencji.

UZASADNIENIE

Cudzoziemiec legalnie pracujący w Polsce na podstawie umowy o pracę powinien zostać zgłoszony do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń. Zgłoszenia należy dokonać na formularzu ZUS ZUA.

REKLAMA

Dokument zgłoszeniowy ZUS ZUA powinien zostać wypełniony podobnie jak w przypadku pracownika - obywatela polskiego. W bloku I „Dane organizacyjne” należy zaznaczyć „x” pole 01 „Zgłoszenie do ubezpieczeń”. Następnie należy wypełnić blok II „Dane identyfikacyjne płatnika składek”, wpisując odpowiednie dane pracodawcy. W bloku III „Dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczeń” należy wpisać numery identyfikacyjne pracownika - NIP, PESEL, w polu 03 wpisać „2” (kod oznaczający, że pracownik legitymuje się paszportem), a w polu 04 należy wpisać serię i numer paszportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Gdy pracownik nie ma identyfikatorów NIP lub PESEL lub jednego z nich, w ZUS ZUA należy podać serię i numer dowodu lub paszportu.

Jeżeli numer jest dłuższy niż liczba kratek na formularzu, trzeba wpisać tylko mieszczące się cyfry i liczby.

W bloku IV druku ZUS ZUA „Dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczeń” trzeba podać jej imię, nazwisko, obywatelstwo (w tym przypadku libańskie) oraz płeć. W bloku V „Tytuł ubezpieczenia” trzeba podać kod tytułu ubezpieczenia, taki sam jak przy zatrudnieniu obywatela polskiego - jeżeli zatrudniamy pracownika bez prawa do emerytury i renty oraz bez stopnia niepełnosprawności, jest to kod 01 10 00. Następnie w blokach VI - IX wpisuje się dane dotyczące daty powstania obowiązku ubezpieczeń oraz zakres podlegania ubezpieczeniom społecznym, a w blokach X i XI informacje dodatkowe i informacje o oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.

Kolejne bloki druku ZUS ZUA (XII - XIV) są przeznaczone do podania adresu zameldowania, zamieszkania i do korespondencji. Jeżeli jeden z tych adresów jest zagraniczny, nie należy wpisywać kodu pocztowego w polu 01. W takiej sytuacji należy wypełnić pole 08, podając w nim dwuliterowy symbol państwa i zagraniczny kod pocztowy. Dwuliterowy symbol państwa nie jest określony w rozporządzeniu razem z innymi kodami używanymi przy wypełnianiu dokumentów zgłoszeniowych, lecz w załączniku nr 2 do poradnika „Zasady wypełniania dokumentów ubezpieczeniowych”. W tym przypadku dla osoby mającej stały adres zameldowania w Libanie przed kodem pocztowym należy wpisać w bloku XII w polu 08 symbol LB.

W blokach XV i XVI są składane oświadczenia płatnika i osoby zgłaszanej do ubezpieczeń.

Wykaz dwuznakowych symboli literowych państw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 36 ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• rozporządzenie z 24 czerwca 2008 r. w sprawie wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych, i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (DzU z 2008 r. nr 112, poz. 717).

Kacper Pyrka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA