REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zgłosić do ubezpieczeń społecznych osobę zameldowaną za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kacper Pyrka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy zatrudnić w spółce obywatela Libanu, który na stałe mieszka w Bejrucie i tam ma miejsce zameldowania. Czy i jak powinniśmy go zgłosić do ubezpieczeń społecznych w Polsce? Dopełniliśmy wszelkich formalności związanych z legalnym zatrudnieniem. Pracownik nie posiada dowodu osobistego, ale przebywa w Polsce legalnie, ma PESEL, NIP i jest czasowo zameldowany w Warszawie.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownika - cudzoziemca legalnie przebywającego i świadczącego pracę w Polsce muszą Państwo zgłosić do ubezpieczeń społecznych. Odbywa się to tak samo jak przy zgłaszaniu do ubezpieczeń obywatela polskiego, poza inaczej wypełnionymi polami ZUS ZUA dotyczącymi zagranicznego adresu zameldowania, zamieszkania lub adresu do korespondencji.

UZASADNIENIE

Cudzoziemiec legalnie pracujący w Polsce na podstawie umowy o pracę powinien zostać zgłoszony do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń. Zgłoszenia należy dokonać na formularzu ZUS ZUA.

Dokument zgłoszeniowy ZUS ZUA powinien zostać wypełniony podobnie jak w przypadku pracownika - obywatela polskiego. W bloku I „Dane organizacyjne” należy zaznaczyć „x” pole 01 „Zgłoszenie do ubezpieczeń”. Następnie należy wypełnić blok II „Dane identyfikacyjne płatnika składek”, wpisując odpowiednie dane pracodawcy. W bloku III „Dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczeń” należy wpisać numery identyfikacyjne pracownika - NIP, PESEL, w polu 03 wpisać „2” (kod oznaczający, że pracownik legitymuje się paszportem), a w polu 04 należy wpisać serię i numer paszportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Gdy pracownik nie ma identyfikatorów NIP lub PESEL lub jednego z nich, w ZUS ZUA należy podać serię i numer dowodu lub paszportu.

Jeżeli numer jest dłuższy niż liczba kratek na formularzu, trzeba wpisać tylko mieszczące się cyfry i liczby.

W bloku IV druku ZUS ZUA „Dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczeń” trzeba podać jej imię, nazwisko, obywatelstwo (w tym przypadku libańskie) oraz płeć. W bloku V „Tytuł ubezpieczenia” trzeba podać kod tytułu ubezpieczenia, taki sam jak przy zatrudnieniu obywatela polskiego - jeżeli zatrudniamy pracownika bez prawa do emerytury i renty oraz bez stopnia niepełnosprawności, jest to kod 01 10 00. Następnie w blokach VI - IX wpisuje się dane dotyczące daty powstania obowiązku ubezpieczeń oraz zakres podlegania ubezpieczeniom społecznym, a w blokach X i XI informacje dodatkowe i informacje o oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.

Kolejne bloki druku ZUS ZUA (XII - XIV) są przeznaczone do podania adresu zameldowania, zamieszkania i do korespondencji. Jeżeli jeden z tych adresów jest zagraniczny, nie należy wpisywać kodu pocztowego w polu 01. W takiej sytuacji należy wypełnić pole 08, podając w nim dwuliterowy symbol państwa i zagraniczny kod pocztowy. Dwuliterowy symbol państwa nie jest określony w rozporządzeniu razem z innymi kodami używanymi przy wypełnianiu dokumentów zgłoszeniowych, lecz w załączniku nr 2 do poradnika „Zasady wypełniania dokumentów ubezpieczeniowych”. W tym przypadku dla osoby mającej stały adres zameldowania w Libanie przed kodem pocztowym należy wpisać w bloku XII w polu 08 symbol LB.

W blokach XV i XVI są składane oświadczenia płatnika i osoby zgłaszanej do ubezpieczeń.

Wykaz dwuznakowych symboli literowych państw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 36 ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• rozporządzenie z 24 czerwca 2008 r. w sprawie wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych, i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (DzU z 2008 r. nr 112, poz. 717).

Kacper Pyrka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA