REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zgłosić do ubezpieczeń społecznych osobę zameldowaną za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kacper Pyrka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy zatrudnić w spółce obywatela Libanu, który na stałe mieszka w Bejrucie i tam ma miejsce zameldowania. Czy i jak powinniśmy go zgłosić do ubezpieczeń społecznych w Polsce? Dopełniliśmy wszelkich formalności związanych z legalnym zatrudnieniem. Pracownik nie posiada dowodu osobistego, ale przebywa w Polsce legalnie, ma PESEL, NIP i jest czasowo zameldowany w Warszawie.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownika - cudzoziemca legalnie przebywającego i świadczącego pracę w Polsce muszą Państwo zgłosić do ubezpieczeń społecznych. Odbywa się to tak samo jak przy zgłaszaniu do ubezpieczeń obywatela polskiego, poza inaczej wypełnionymi polami ZUS ZUA dotyczącymi zagranicznego adresu zameldowania, zamieszkania lub adresu do korespondencji.

UZASADNIENIE

Cudzoziemiec legalnie pracujący w Polsce na podstawie umowy o pracę powinien zostać zgłoszony do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń. Zgłoszenia należy dokonać na formularzu ZUS ZUA.

Dokument zgłoszeniowy ZUS ZUA powinien zostać wypełniony podobnie jak w przypadku pracownika - obywatela polskiego. W bloku I „Dane organizacyjne” należy zaznaczyć „x” pole 01 „Zgłoszenie do ubezpieczeń”. Następnie należy wypełnić blok II „Dane identyfikacyjne płatnika składek”, wpisując odpowiednie dane pracodawcy. W bloku III „Dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczeń” należy wpisać numery identyfikacyjne pracownika - NIP, PESEL, w polu 03 wpisać „2” (kod oznaczający, że pracownik legitymuje się paszportem), a w polu 04 należy wpisać serię i numer paszportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Gdy pracownik nie ma identyfikatorów NIP lub PESEL lub jednego z nich, w ZUS ZUA należy podać serię i numer dowodu lub paszportu.

Jeżeli numer jest dłuższy niż liczba kratek na formularzu, trzeba wpisać tylko mieszczące się cyfry i liczby.

W bloku IV druku ZUS ZUA „Dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczeń” trzeba podać jej imię, nazwisko, obywatelstwo (w tym przypadku libańskie) oraz płeć. W bloku V „Tytuł ubezpieczenia” trzeba podać kod tytułu ubezpieczenia, taki sam jak przy zatrudnieniu obywatela polskiego - jeżeli zatrudniamy pracownika bez prawa do emerytury i renty oraz bez stopnia niepełnosprawności, jest to kod 01 10 00. Następnie w blokach VI - IX wpisuje się dane dotyczące daty powstania obowiązku ubezpieczeń oraz zakres podlegania ubezpieczeniom społecznym, a w blokach X i XI informacje dodatkowe i informacje o oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.

Kolejne bloki druku ZUS ZUA (XII - XIV) są przeznaczone do podania adresu zameldowania, zamieszkania i do korespondencji. Jeżeli jeden z tych adresów jest zagraniczny, nie należy wpisywać kodu pocztowego w polu 01. W takiej sytuacji należy wypełnić pole 08, podając w nim dwuliterowy symbol państwa i zagraniczny kod pocztowy. Dwuliterowy symbol państwa nie jest określony w rozporządzeniu razem z innymi kodami używanymi przy wypełnianiu dokumentów zgłoszeniowych, lecz w załączniku nr 2 do poradnika „Zasady wypełniania dokumentów ubezpieczeniowych”. W tym przypadku dla osoby mającej stały adres zameldowania w Libanie przed kodem pocztowym należy wpisać w bloku XII w polu 08 symbol LB.

W blokach XV i XVI są składane oświadczenia płatnika i osoby zgłaszanej do ubezpieczeń.

Wykaz dwuznakowych symboli literowych państw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 36 ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• rozporządzenie z 24 czerwca 2008 r. w sprawie wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych, i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (DzU z 2008 r. nr 112, poz. 717).

Kacper Pyrka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA