REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć podstawę wymiaru zasiłku macierzyńskiego i opiekuńczego w okresie, gdy pracownica łączy pracę z dodatkowym urlopem macierzyńskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Pisarczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Udzieliliśmy pracownicy, na jej wniosek, 2 tygodni dodatkowego urlopu macierzyńskiego po zakończeniu urlopu podstawowego. Pracownica łączy pracę z dodatkowym urlopem macierzyńskim.

Dodatkowy urlop macierzyński pracownica rozpoczęła 9 lutego 2010 r., a zakończyła 22 lutego 2010 r. Pracownica jest zatrudniona w pełnym wymiarze etatu. W okresie od 9 do 22 lutego 2010 r. miała przychodzić do pracy na 2 godziny dziennie. Wymiar etatu został obniżony do 1/4. Pracownica nie przyszła do pracy 12 lutego, ponieważ rozchorowało się jej dziecko. Otrzymała zwolnienie lekarskie na okres od 12 do 19 lutego. Czy pracownicy przysługuje zasiłek opiekuńczy na dziecko? Jeżeli tak, to jak wyliczyć jego wysokość, jeżeli pracownica otrzymuje wynagrodzenie w stałej wysokości? Jak wyliczyć wysokość zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego? Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego wynosiła 2509,25 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Zasiłek macierzyński za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego powinni Państwo wyliczyć proporcjonalnie do obniżonego wymiaru etatu pracownicy, z tytułu którego przebywa na tym urlopie (3/4). Za okres od 12 do 19 lutego 2010 r. pracownica ma prawo do zasiłku opiekuńczego obliczonego proporcjonalnie do wymiaru etatu w tym czasie (1/4). Podstawą do ustalenia wysokości zasiłku opiekuńczego jest wynagrodzenie pracownicy za luty 2010 r., czyli za miesiąc, w którym jest na dodatkowym urlopie macierzyńskim i zasiłku opiekuńczym.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracownik w jednym przypadku może łączyć pobieranie zasiłku macierzyńskiego i pracę w obniżonym wymiarze u tego samego pracodawcy na podstawie tej samej umowy o pracę. Chodzi o dodatkowy urlop macierzyński i dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego. Pracownik może podzielić wymiar czasu pracy, w którym jest zatrudniony, i przez część tego wymiaru przebywać na dodatkowym urlopie macierzyńskim lub dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, a przez resztę wymiaru etatu wykonywać pracę (art. 1821 § 4 Kodeksu pracy). W tym przypadku pracownik może wykonywać pracę w ograniczonym zakresie, nie większym niż 1/2 etatu. Przez pozostały wymiar czasu pracy pracownik przebywa na dodatkowym urlopie macierzyńskim lub dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwa pracownica jest zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy. Wystąpiła z wnioskiem o udzielenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego na 3/4 etatu, a przez 1/4 etatu miała wykonywać pracę. Podstawą wymiaru zasiłku macierzyńskiego w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego dla pracownicy jest podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego ustalona w trakcie podstawowego urlopu macierzyńskiego. Prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego przysługuje bowiem bezpośrednio po wykorzystaniu podstawowego urlopu macierzyńskiego. Podstawę wymiaru zasiłku płatnik zasiłku ustala na nowo, jeżeli między kolejnymi okresami niezdolności do pracy przerwa wynosiła co najmniej 3 miesiące kalendarzowe (art. 43 ustawy zasiłkowej).

 

Prawo do zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego przysługuje pracownicy z tytułu zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, czyli w wymiarze 3/4 etatu, a nie - tak jak w okresie podstawowego urlopu macierzyńskiego - w pełnym wymiarze. Dlatego wysokość zasiłku macierzyńskiego powinni Państwo ustalić proporcjonalnie do wymiaru etatu pracownicy, za który przysługuje jej zasiłek macierzyński.

Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego dla pracownicy, wyliczona za okres podstawowego urlopu macierzyńskiego, wynosi 2509,25 zł.

Wyliczenie zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego:

• 2509,25 zł : 30 dni = 83,64 zł (stawka zasiłku macierzyńskiego za jeden dzień),

• 83,64 zł x 3/4 (wymiar etatu w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego) = 62,73 zł,

• 62,73 zł x 14 dni zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego = 878,22 zł.

Za pracę na 1/4 etatu, którą pracownica wykonuje w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego, przysługuje jej wynagrodzenie. Jeżeli w tym okresie pracownica zamiast świadczyć pracę jest na zwolnieniu lekarskim w związku z chorobą dziecka, to ma prawo do zasiłku opiekuńczego.

Podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego w okresie wykonywania pracy w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego płatnik składek wylicza z wynagrodzenia za pracę, które przysługuje pracownicy w tym okresie. Pracownica przebywa na dodatkowym urlopie macierzyńskim w lutym 2010 r. Zwolnienie lekarskie w związku z opieką nad chorym dzieckiem otrzymała w lutym, w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dlatego podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego za okres od 12 do 19 lutego 2010 r. powinni Państwo ustalić na podstawie stałej kwoty wynagrodzenia, które przysługuje pracownicy w lutym 2010 r.

Jeżeli przyjmiemy, że za pracę w lutym 2010 r. w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego pracownicy przysługiwałoby wynagrodzenie miesięczne w kwocie 750 zł, to po odliczeniu składek finansowanych przez pracownicę podstawa wymiaru wynosi 2588,70 zł:

750 zł x 13,71%* = 102,83 zł,

750 zł - 102,83 zł = 647,17 zł.

Podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego powinni Państwo ustalić z wynagrodzenia za okres pracy w trakcie dodatkowego zasiłku macierzyńskiego:

647,17 zł : 30 dni = 21,57 zł,

21,57 zł x 80% = 17,26 zł,

17,26 zł x 8 dni zwolnienia lekarskiego = 138,08 zł.

Zasiłek opiekuńczy za 8 dni zwolnienia lekarskiego w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego wynosi 138,08 zł brutto.

* dla ułatwienia, składki finansowane przez pracownika zostały odliczone łącznie.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA