REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć podstawę wymiaru zasiłku macierzyńskiego i opiekuńczego w okresie, gdy pracownica łączy pracę z dodatkowym urlopem macierzyńskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Pisarczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Udzieliliśmy pracownicy, na jej wniosek, 2 tygodni dodatkowego urlopu macierzyńskiego po zakończeniu urlopu podstawowego. Pracownica łączy pracę z dodatkowym urlopem macierzyńskim.

Dodatkowy urlop macierzyński pracownica rozpoczęła 9 lutego 2010 r., a zakończyła 22 lutego 2010 r. Pracownica jest zatrudniona w pełnym wymiarze etatu. W okresie od 9 do 22 lutego 2010 r. miała przychodzić do pracy na 2 godziny dziennie. Wymiar etatu został obniżony do 1/4. Pracownica nie przyszła do pracy 12 lutego, ponieważ rozchorowało się jej dziecko. Otrzymała zwolnienie lekarskie na okres od 12 do 19 lutego. Czy pracownicy przysługuje zasiłek opiekuńczy na dziecko? Jeżeli tak, to jak wyliczyć jego wysokość, jeżeli pracownica otrzymuje wynagrodzenie w stałej wysokości? Jak wyliczyć wysokość zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego? Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego wynosiła 2509,25 zł.

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Zasiłek macierzyński za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego powinni Państwo wyliczyć proporcjonalnie do obniżonego wymiaru etatu pracownicy, z tytułu którego przebywa na tym urlopie (3/4). Za okres od 12 do 19 lutego 2010 r. pracownica ma prawo do zasiłku opiekuńczego obliczonego proporcjonalnie do wymiaru etatu w tym czasie (1/4). Podstawą do ustalenia wysokości zasiłku opiekuńczego jest wynagrodzenie pracownicy za luty 2010 r., czyli za miesiąc, w którym jest na dodatkowym urlopie macierzyńskim i zasiłku opiekuńczym.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracownik w jednym przypadku może łączyć pobieranie zasiłku macierzyńskiego i pracę w obniżonym wymiarze u tego samego pracodawcy na podstawie tej samej umowy o pracę. Chodzi o dodatkowy urlop macierzyński i dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego. Pracownik może podzielić wymiar czasu pracy, w którym jest zatrudniony, i przez część tego wymiaru przebywać na dodatkowym urlopie macierzyńskim lub dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, a przez resztę wymiaru etatu wykonywać pracę (art. 1821 § 4 Kodeksu pracy). W tym przypadku pracownik może wykonywać pracę w ograniczonym zakresie, nie większym niż 1/2 etatu. Przez pozostały wymiar czasu pracy pracownik przebywa na dodatkowym urlopie macierzyńskim lub dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwa pracownica jest zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy. Wystąpiła z wnioskiem o udzielenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego na 3/4 etatu, a przez 1/4 etatu miała wykonywać pracę. Podstawą wymiaru zasiłku macierzyńskiego w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego dla pracownicy jest podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego ustalona w trakcie podstawowego urlopu macierzyńskiego. Prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego przysługuje bowiem bezpośrednio po wykorzystaniu podstawowego urlopu macierzyńskiego. Podstawę wymiaru zasiłku płatnik zasiłku ustala na nowo, jeżeli między kolejnymi okresami niezdolności do pracy przerwa wynosiła co najmniej 3 miesiące kalendarzowe (art. 43 ustawy zasiłkowej).

 

Prawo do zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego przysługuje pracownicy z tytułu zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, czyli w wymiarze 3/4 etatu, a nie - tak jak w okresie podstawowego urlopu macierzyńskiego - w pełnym wymiarze. Dlatego wysokość zasiłku macierzyńskiego powinni Państwo ustalić proporcjonalnie do wymiaru etatu pracownicy, za który przysługuje jej zasiłek macierzyński.

Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego dla pracownicy, wyliczona za okres podstawowego urlopu macierzyńskiego, wynosi 2509,25 zł.

Wyliczenie zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego:

• 2509,25 zł : 30 dni = 83,64 zł (stawka zasiłku macierzyńskiego za jeden dzień),

• 83,64 zł x 3/4 (wymiar etatu w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego) = 62,73 zł,

• 62,73 zł x 14 dni zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego = 878,22 zł.

REKLAMA

Za pracę na 1/4 etatu, którą pracownica wykonuje w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego, przysługuje jej wynagrodzenie. Jeżeli w tym okresie pracownica zamiast świadczyć pracę jest na zwolnieniu lekarskim w związku z chorobą dziecka, to ma prawo do zasiłku opiekuńczego.

Podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego w okresie wykonywania pracy w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego płatnik składek wylicza z wynagrodzenia za pracę, które przysługuje pracownicy w tym okresie. Pracownica przebywa na dodatkowym urlopie macierzyńskim w lutym 2010 r. Zwolnienie lekarskie w związku z opieką nad chorym dzieckiem otrzymała w lutym, w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dlatego podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego za okres od 12 do 19 lutego 2010 r. powinni Państwo ustalić na podstawie stałej kwoty wynagrodzenia, które przysługuje pracownicy w lutym 2010 r.

Jeżeli przyjmiemy, że za pracę w lutym 2010 r. w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego pracownicy przysługiwałoby wynagrodzenie miesięczne w kwocie 750 zł, to po odliczeniu składek finansowanych przez pracownicę podstawa wymiaru wynosi 2588,70 zł:

750 zł x 13,71%* = 102,83 zł,

750 zł - 102,83 zł = 647,17 zł.

Podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego powinni Państwo ustalić z wynagrodzenia za okres pracy w trakcie dodatkowego zasiłku macierzyńskiego:

647,17 zł : 30 dni = 21,57 zł,

21,57 zł x 80% = 17,26 zł,

17,26 zł x 8 dni zwolnienia lekarskiego = 138,08 zł.

Zasiłek opiekuńczy za 8 dni zwolnienia lekarskiego w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego wynosi 138,08 zł brutto.

* dla ułatwienia, składki finansowane przez pracownika zostały odliczone łącznie.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA