REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć podstawę wymiaru zasiłku macierzyńskiego i opiekuńczego w okresie, gdy pracownica łączy pracę z dodatkowym urlopem macierzyńskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Pisarczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Udzieliliśmy pracownicy, na jej wniosek, 2 tygodni dodatkowego urlopu macierzyńskiego po zakończeniu urlopu podstawowego. Pracownica łączy pracę z dodatkowym urlopem macierzyńskim.

Dodatkowy urlop macierzyński pracownica rozpoczęła 9 lutego 2010 r., a zakończyła 22 lutego 2010 r. Pracownica jest zatrudniona w pełnym wymiarze etatu. W okresie od 9 do 22 lutego 2010 r. miała przychodzić do pracy na 2 godziny dziennie. Wymiar etatu został obniżony do 1/4. Pracownica nie przyszła do pracy 12 lutego, ponieważ rozchorowało się jej dziecko. Otrzymała zwolnienie lekarskie na okres od 12 do 19 lutego. Czy pracownicy przysługuje zasiłek opiekuńczy na dziecko? Jeżeli tak, to jak wyliczyć jego wysokość, jeżeli pracownica otrzymuje wynagrodzenie w stałej wysokości? Jak wyliczyć wysokość zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego? Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego wynosiła 2509,25 zł.

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Zasiłek macierzyński za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego powinni Państwo wyliczyć proporcjonalnie do obniżonego wymiaru etatu pracownicy, z tytułu którego przebywa na tym urlopie (3/4). Za okres od 12 do 19 lutego 2010 r. pracownica ma prawo do zasiłku opiekuńczego obliczonego proporcjonalnie do wymiaru etatu w tym czasie (1/4). Podstawą do ustalenia wysokości zasiłku opiekuńczego jest wynagrodzenie pracownicy za luty 2010 r., czyli za miesiąc, w którym jest na dodatkowym urlopie macierzyńskim i zasiłku opiekuńczym.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracownik w jednym przypadku może łączyć pobieranie zasiłku macierzyńskiego i pracę w obniżonym wymiarze u tego samego pracodawcy na podstawie tej samej umowy o pracę. Chodzi o dodatkowy urlop macierzyński i dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego. Pracownik może podzielić wymiar czasu pracy, w którym jest zatrudniony, i przez część tego wymiaru przebywać na dodatkowym urlopie macierzyńskim lub dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, a przez resztę wymiaru etatu wykonywać pracę (art. 1821 § 4 Kodeksu pracy). W tym przypadku pracownik może wykonywać pracę w ograniczonym zakresie, nie większym niż 1/2 etatu. Przez pozostały wymiar czasu pracy pracownik przebywa na dodatkowym urlopie macierzyńskim lub dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwa pracownica jest zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy. Wystąpiła z wnioskiem o udzielenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego na 3/4 etatu, a przez 1/4 etatu miała wykonywać pracę. Podstawą wymiaru zasiłku macierzyńskiego w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego dla pracownicy jest podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego ustalona w trakcie podstawowego urlopu macierzyńskiego. Prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego przysługuje bowiem bezpośrednio po wykorzystaniu podstawowego urlopu macierzyńskiego. Podstawę wymiaru zasiłku płatnik zasiłku ustala na nowo, jeżeli między kolejnymi okresami niezdolności do pracy przerwa wynosiła co najmniej 3 miesiące kalendarzowe (art. 43 ustawy zasiłkowej).

 

Prawo do zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego przysługuje pracownicy z tytułu zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, czyli w wymiarze 3/4 etatu, a nie - tak jak w okresie podstawowego urlopu macierzyńskiego - w pełnym wymiarze. Dlatego wysokość zasiłku macierzyńskiego powinni Państwo ustalić proporcjonalnie do wymiaru etatu pracownicy, za który przysługuje jej zasiłek macierzyński.

Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego dla pracownicy, wyliczona za okres podstawowego urlopu macierzyńskiego, wynosi 2509,25 zł.

Wyliczenie zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego:

• 2509,25 zł : 30 dni = 83,64 zł (stawka zasiłku macierzyńskiego za jeden dzień),

• 83,64 zł x 3/4 (wymiar etatu w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego) = 62,73 zł,

• 62,73 zł x 14 dni zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego = 878,22 zł.

Za pracę na 1/4 etatu, którą pracownica wykonuje w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego, przysługuje jej wynagrodzenie. Jeżeli w tym okresie pracownica zamiast świadczyć pracę jest na zwolnieniu lekarskim w związku z chorobą dziecka, to ma prawo do zasiłku opiekuńczego.

Podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego w okresie wykonywania pracy w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego płatnik składek wylicza z wynagrodzenia za pracę, które przysługuje pracownicy w tym okresie. Pracownica przebywa na dodatkowym urlopie macierzyńskim w lutym 2010 r. Zwolnienie lekarskie w związku z opieką nad chorym dzieckiem otrzymała w lutym, w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dlatego podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego za okres od 12 do 19 lutego 2010 r. powinni Państwo ustalić na podstawie stałej kwoty wynagrodzenia, które przysługuje pracownicy w lutym 2010 r.

Jeżeli przyjmiemy, że za pracę w lutym 2010 r. w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego pracownicy przysługiwałoby wynagrodzenie miesięczne w kwocie 750 zł, to po odliczeniu składek finansowanych przez pracownicę podstawa wymiaru wynosi 2588,70 zł:

750 zł x 13,71%* = 102,83 zł,

750 zł - 102,83 zł = 647,17 zł.

Podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego powinni Państwo ustalić z wynagrodzenia za okres pracy w trakcie dodatkowego zasiłku macierzyńskiego:

647,17 zł : 30 dni = 21,57 zł,

21,57 zł x 80% = 17,26 zł,

17,26 zł x 8 dni zwolnienia lekarskiego = 138,08 zł.

Zasiłek opiekuńczy za 8 dni zwolnienia lekarskiego w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego wynosi 138,08 zł brutto.

* dla ułatwienia, składki finansowane przez pracownika zostały odliczone łącznie.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA