REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naliczanie dodatkowego urlopu wypoczynkowego pracownikom niepełnosprawnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy mają często problem, jak obliczać należny urlop pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności zatrudnionemu na pełny etat (pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu wypoczynkowego podstawowego i 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego na cały rok), za okres np. 5 miesięcy?

Czy prawidłowe będzie wyliczenie: 5/12 x 26 dni = 10,83, tj. 11 dni, 5/12 x 10 dni = 4,16 dni, tj. 5 dni, czyli razem 16 dni, czy 5/12 x (26 + 10) = 15 dni? Jak w związku z powyższym ma wyglądać zapis w świadectwie pracy? Czy wykorzystany dodatkowy urlop wypoczynkowy umieszczamy w ust. 4 pkt 1 świadectwa, gdzie wpisujemy informację o urlopie wypoczynkowym wykorzystanym w danym roku kalendarzowym łącznie z urlopem wypoczynkowym podstawowym, czy w pozycji dotyczącej urlopu dodatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Obie ww. metody naliczania urlopu podstawowego i dodatkowego przysługującego pracownikom niepełnosprawnym za część miesiąca są dopuszczalne. Jednak metoda polegająca na zsumowania urlopu dodatkowego i podstawowego przy naliczaniu urlopu proporcjonalnego jest bardziej powszechna i zalecana przez PIP. Wykorzystanie dodatkowego urlopu wypoczynkowego przez pracownika o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności powinni pracodawcy odnotować w świadectwie pracy w części dotyczącej urlopu dodatkowego (ust. 4 pkt 9 świadectwa).

Pracownikom z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności obok urlopu podstawowego (20 lub 26 dni w zależności od stażu pracy) przysługuje tzw. urlop dodatkowy w wymiarze 10 dni roboczych (art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej...). Urlop wypoczynkowy pracownika niepełnoprawnego w stopniu umiarkowanym lub znacznym przeliczamy na godziny, przyjmując, że 1 dzień urlopu odpowiada 7 godzinom pracy, jeżeli pracownicy ci pracują po 7 godzin na dobę i 35 godzin na tydzień. Prawo do pierwszego dodatkowego urlopu pracownik niepełnosprawny nabywa po przepracowaniu jednego roku od dnia zaliczenia go do danego stopnia niepełnosprawności.

REKLAMA

Ponieważ przepisy, na podstawie których pracownik niepełnosprawny nabywa prawo do dodatkowego urlopu, określają jedynie wymiar dodatkowego urlopu i zasady jego nabycia, pracodawca powinien, w celu obliczenia przysługującego niepełnosprawnemu pracownikowi wymiaru urlopu, posłużyć się przepisami kodeksu pracy. Udzielanie i obliczanie urlopu dodatkowego odbywa się więc na analogicznych zasadach jak w przypadku zwykłych, kodeksowych urlopów wypoczynkowych, z uwzględnieniem faktu, że dodatkowy urlop powoduje zwiększenie całkowitego wymiaru urlopu. W przypadku pracowników zatrudnionych na pełny etat świadczących pracę przez cały rok nie ma problemu z ustaleniem wymiaru urlopu. Przysługuje im bowiem 36 dni urlopu (26 podstawowego i 10 dodatkowego). Problem może powstać w sytuacji, gdy stosunek pracy zostanie z jakiejś przyczyny rozwiązany w trakcie roku kalendarzowego. Jeżeli umowa o pracę rozwiązała się w trakcie roku, np. po upływie 5 miesięcy, to aby obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika niepełnosprawnego, należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1. Zsumować urlop podstawowy i dodatkowy (26 dni + 10 dni = 36 dni), co daje liczbę dni urlopu przysługującą pracownikowi za cały rok pracy.

Krok 2. Obliczyć urlop proporcjonalny do okresu zatrudnienia pracownika, tj. za 5 miesięcy: 36 dni x 5/12 = 15 dni.

Takie stanowisko w tej sprawie prezentuje również Państwowa Inspekcja Pracy na swojej stronie internetowej www.pip.gov.pl w zakładce „Pytania i porady prawne”.

 

PRZYKŁAD

Z końcem lipca 2011 r. rozwiąże się umowa o pracę z pracownikiem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, zatrudnionym na 1/2 etatu. Pracownik jest uprawniony do urlopu podstawowego w wymiarze 20 dni oraz do 10 dni urlopu dodatkowego. Ze względu na zatrudnienie na 1/2 etatu jego wymiar urlopu obniżamy proporcjonalnie do tego etatu. Wynosi on więc odpowiednio 10 dni (urlop podstawowy) i 5 dni (urlop dodatkowy). W sumie pracownikowi będzie przysługiwać 15 dni urlopu wypoczynkowego, co przy zatrudnieniu od 1 stycznia do 31 lipca br. daje prawo do 8,75 dnia urlopu, po zaokrągleniu 9 dni (15 dni x 7/12).

Nie ma jednak bezpośrednich podstaw prawnych, aby zaprezentowaną wyżej metodę obliczania urlopu podstawowego i dodatkowego uznać jako jedyną prawidłową. Proponowana pierwsza metoda obliczania urlopu proporcjonalnego osobno dla urlopu podstawowego i dodatkowego w pewnych sytuacjach może prowadzić do obliczenia wymiaru urlopu w wyższym wymiarze niż w przypadku sumowania urlopów, co jest korzystniejsze z punktu widzenia pracownika. Dlatego jeżeli pracodawcy będą obliczać urlop wypoczynkowy pracowników niepełnoprawnych według tej metody, nikt nie powinien jej kwestionować.

Wystawiając świadectwo pracy, pracodawca powinien pamiętać, że w ust. 4 pkt 1 umieszcza się informację o wykorzystaniu przez pracownika podstawowego urlopu wypoczynkowego. Informacja o wykorzystaniu urlopu dodatkowego, np. przysługującego osobom z określonym stopniem niepełnosprawności, powinna być zawarta w ust. 4 pkt 9 świadectwa pracy, gdzie zamieszcza się informację o tym, czy pracownik „wykorzystał dodatkowy urlop albo inne uprawnienia lub świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy”. Można w tym przypadku dopisać podstawę prawną wykorzystania przez pracownika urlopu dodatkowego, czyli art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej (...).

Przepisy nie regulują kolejności, w jakiej pracownicy niepełnosprawni powinni wykorzystywać przysługujący urlop podstawowy i zaległy. Określenie „dodatkowy” może nasuwać skojarzenia, że urlop ten pracownik może wykorzystać dopiero po wykorzystaniu urlopu podstawowego. Nie ma jednak przeszkód prawnych, aby pracownik ubiegając się o urlop wykorzystał w pierwszej kolejności urlop dodatkowy. W rubryce świadectwa pracy, gdzie jest mowa o dodatkowym urlopie wypoczynkowym, należy wówczas wpisać faktyczną liczbę dni i godzin wykorzystanego urlopu dodatkowego.

Od 1 czerwca 2011 r. zmieniły się zasady uzyskiwania prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego pracowników niepełnosprawnych. Zgodnie z nowymi przepisami uprawnienie do dodatkowego urlopu będzie przysługiwać od dnia, od którego osoba niepełnosprawna zostanie wliczona do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, czyli począwszy od dnia przedstawienia pracodawcy orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność. Nadal jednak osoby ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności prawo do dodatkowego wymiaru urlopu będą miały dopiero po przepracowaniu roku po dniu zaliczenia ich do jednego z tych stopni niepełnosprawności. Od 1 czerwca br. przy ustalaniu prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego będzie miało zatem znaczenie to, kiedy pracownik przedstawi pracodawcy orzeczenie o niepełnosprawności, umożliwiające zaliczenie go do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a nie to, kiedy uzyska orzeczenie o niepełnosprawności. Jeżeli po zmianie przepisów pracownik uzyska orzeczenie o niepełnosprawności i dopiero po kilku miesiącach przedstawi je pracodawcy, nie nabędzie prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego za okres przypadający przed dostarczeniem pracodawcy orzeczenia.

Prawo do kolejnych urlopów dodatkowych będzie przysługiwało pracownikowi niepełnosprawnemu od 1 stycznia każdego kolejnego roku kalendarzowego.

Sebastian Kryczka

Podstawa prawna:

• art. 19, art. 66 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn.zm.),

• art. 154, art. 1551 kodeksu pracy,

• art. 1 pkt 5, art. 14 pkt 2 ustawy z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 226, poz. 1475),

• § 1 ust. 1 i załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA