REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naliczanie dodatkowego urlopu wypoczynkowego pracownikom niepełnosprawnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy mają często problem, jak obliczać należny urlop pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności zatrudnionemu na pełny etat (pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu wypoczynkowego podstawowego i 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego na cały rok), za okres np. 5 miesięcy?

Czy prawidłowe będzie wyliczenie: 5/12 x 26 dni = 10,83, tj. 11 dni, 5/12 x 10 dni = 4,16 dni, tj. 5 dni, czyli razem 16 dni, czy 5/12 x (26 + 10) = 15 dni? Jak w związku z powyższym ma wyglądać zapis w świadectwie pracy? Czy wykorzystany dodatkowy urlop wypoczynkowy umieszczamy w ust. 4 pkt 1 świadectwa, gdzie wpisujemy informację o urlopie wypoczynkowym wykorzystanym w danym roku kalendarzowym łącznie z urlopem wypoczynkowym podstawowym, czy w pozycji dotyczącej urlopu dodatkowego?

REKLAMA

 

REKLAMA

Obie ww. metody naliczania urlopu podstawowego i dodatkowego przysługującego pracownikom niepełnosprawnym za część miesiąca są dopuszczalne. Jednak metoda polegająca na zsumowania urlopu dodatkowego i podstawowego przy naliczaniu urlopu proporcjonalnego jest bardziej powszechna i zalecana przez PIP. Wykorzystanie dodatkowego urlopu wypoczynkowego przez pracownika o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności powinni pracodawcy odnotować w świadectwie pracy w części dotyczącej urlopu dodatkowego (ust. 4 pkt 9 świadectwa).

REKLAMA

Pracownikom z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności obok urlopu podstawowego (20 lub 26 dni w zależności od stażu pracy) przysługuje tzw. urlop dodatkowy w wymiarze 10 dni roboczych (art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej...). Urlop wypoczynkowy pracownika niepełnoprawnego w stopniu umiarkowanym lub znacznym przeliczamy na godziny, przyjmując, że 1 dzień urlopu odpowiada 7 godzinom pracy, jeżeli pracownicy ci pracują po 7 godzin na dobę i 35 godzin na tydzień. Prawo do pierwszego dodatkowego urlopu pracownik niepełnosprawny nabywa po przepracowaniu jednego roku od dnia zaliczenia go do danego stopnia niepełnosprawności.

Ponieważ przepisy, na podstawie których pracownik niepełnosprawny nabywa prawo do dodatkowego urlopu, określają jedynie wymiar dodatkowego urlopu i zasady jego nabycia, pracodawca powinien, w celu obliczenia przysługującego niepełnosprawnemu pracownikowi wymiaru urlopu, posłużyć się przepisami kodeksu pracy. Udzielanie i obliczanie urlopu dodatkowego odbywa się więc na analogicznych zasadach jak w przypadku zwykłych, kodeksowych urlopów wypoczynkowych, z uwzględnieniem faktu, że dodatkowy urlop powoduje zwiększenie całkowitego wymiaru urlopu. W przypadku pracowników zatrudnionych na pełny etat świadczących pracę przez cały rok nie ma problemu z ustaleniem wymiaru urlopu. Przysługuje im bowiem 36 dni urlopu (26 podstawowego i 10 dodatkowego). Problem może powstać w sytuacji, gdy stosunek pracy zostanie z jakiejś przyczyny rozwiązany w trakcie roku kalendarzowego. Jeżeli umowa o pracę rozwiązała się w trakcie roku, np. po upływie 5 miesięcy, to aby obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika niepełnosprawnego, należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1. Zsumować urlop podstawowy i dodatkowy (26 dni + 10 dni = 36 dni), co daje liczbę dni urlopu przysługującą pracownikowi za cały rok pracy.

Krok 2. Obliczyć urlop proporcjonalny do okresu zatrudnienia pracownika, tj. za 5 miesięcy: 36 dni x 5/12 = 15 dni.

Takie stanowisko w tej sprawie prezentuje również Państwowa Inspekcja Pracy na swojej stronie internetowej www.pip.gov.pl w zakładce „Pytania i porady prawne”.

 

PRZYKŁAD

Z końcem lipca 2011 r. rozwiąże się umowa o pracę z pracownikiem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, zatrudnionym na 1/2 etatu. Pracownik jest uprawniony do urlopu podstawowego w wymiarze 20 dni oraz do 10 dni urlopu dodatkowego. Ze względu na zatrudnienie na 1/2 etatu jego wymiar urlopu obniżamy proporcjonalnie do tego etatu. Wynosi on więc odpowiednio 10 dni (urlop podstawowy) i 5 dni (urlop dodatkowy). W sumie pracownikowi będzie przysługiwać 15 dni urlopu wypoczynkowego, co przy zatrudnieniu od 1 stycznia do 31 lipca br. daje prawo do 8,75 dnia urlopu, po zaokrągleniu 9 dni (15 dni x 7/12).

Nie ma jednak bezpośrednich podstaw prawnych, aby zaprezentowaną wyżej metodę obliczania urlopu podstawowego i dodatkowego uznać jako jedyną prawidłową. Proponowana pierwsza metoda obliczania urlopu proporcjonalnego osobno dla urlopu podstawowego i dodatkowego w pewnych sytuacjach może prowadzić do obliczenia wymiaru urlopu w wyższym wymiarze niż w przypadku sumowania urlopów, co jest korzystniejsze z punktu widzenia pracownika. Dlatego jeżeli pracodawcy będą obliczać urlop wypoczynkowy pracowników niepełnoprawnych według tej metody, nikt nie powinien jej kwestionować.

Wystawiając świadectwo pracy, pracodawca powinien pamiętać, że w ust. 4 pkt 1 umieszcza się informację o wykorzystaniu przez pracownika podstawowego urlopu wypoczynkowego. Informacja o wykorzystaniu urlopu dodatkowego, np. przysługującego osobom z określonym stopniem niepełnosprawności, powinna być zawarta w ust. 4 pkt 9 świadectwa pracy, gdzie zamieszcza się informację o tym, czy pracownik „wykorzystał dodatkowy urlop albo inne uprawnienia lub świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy”. Można w tym przypadku dopisać podstawę prawną wykorzystania przez pracownika urlopu dodatkowego, czyli art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej (...).

Przepisy nie regulują kolejności, w jakiej pracownicy niepełnosprawni powinni wykorzystywać przysługujący urlop podstawowy i zaległy. Określenie „dodatkowy” może nasuwać skojarzenia, że urlop ten pracownik może wykorzystać dopiero po wykorzystaniu urlopu podstawowego. Nie ma jednak przeszkód prawnych, aby pracownik ubiegając się o urlop wykorzystał w pierwszej kolejności urlop dodatkowy. W rubryce świadectwa pracy, gdzie jest mowa o dodatkowym urlopie wypoczynkowym, należy wówczas wpisać faktyczną liczbę dni i godzin wykorzystanego urlopu dodatkowego.

Od 1 czerwca 2011 r. zmieniły się zasady uzyskiwania prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego pracowników niepełnosprawnych. Zgodnie z nowymi przepisami uprawnienie do dodatkowego urlopu będzie przysługiwać od dnia, od którego osoba niepełnosprawna zostanie wliczona do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, czyli począwszy od dnia przedstawienia pracodawcy orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność. Nadal jednak osoby ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności prawo do dodatkowego wymiaru urlopu będą miały dopiero po przepracowaniu roku po dniu zaliczenia ich do jednego z tych stopni niepełnosprawności. Od 1 czerwca br. przy ustalaniu prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego będzie miało zatem znaczenie to, kiedy pracownik przedstawi pracodawcy orzeczenie o niepełnosprawności, umożliwiające zaliczenie go do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a nie to, kiedy uzyska orzeczenie o niepełnosprawności. Jeżeli po zmianie przepisów pracownik uzyska orzeczenie o niepełnosprawności i dopiero po kilku miesiącach przedstawi je pracodawcy, nie nabędzie prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego za okres przypadający przed dostarczeniem pracodawcy orzeczenia.

Prawo do kolejnych urlopów dodatkowych będzie przysługiwało pracownikowi niepełnosprawnemu od 1 stycznia każdego kolejnego roku kalendarzowego.

Sebastian Kryczka

Podstawa prawna:

• art. 19, art. 66 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn.zm.),

• art. 154, art. 1551 kodeksu pracy,

• art. 1 pkt 5, art. 14 pkt 2 ustawy z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 226, poz. 1475),

• § 1 ust. 1 i załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA