REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naliczanie dodatkowego urlopu wypoczynkowego pracownikom niepełnosprawnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy mają często problem, jak obliczać należny urlop pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności zatrudnionemu na pełny etat (pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu wypoczynkowego podstawowego i 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego na cały rok), za okres np. 5 miesięcy?

Czy prawidłowe będzie wyliczenie: 5/12 x 26 dni = 10,83, tj. 11 dni, 5/12 x 10 dni = 4,16 dni, tj. 5 dni, czyli razem 16 dni, czy 5/12 x (26 + 10) = 15 dni? Jak w związku z powyższym ma wyglądać zapis w świadectwie pracy? Czy wykorzystany dodatkowy urlop wypoczynkowy umieszczamy w ust. 4 pkt 1 świadectwa, gdzie wpisujemy informację o urlopie wypoczynkowym wykorzystanym w danym roku kalendarzowym łącznie z urlopem wypoczynkowym podstawowym, czy w pozycji dotyczącej urlopu dodatkowego?

REKLAMA

Autopromocja

 

REKLAMA

Obie ww. metody naliczania urlopu podstawowego i dodatkowego przysługującego pracownikom niepełnosprawnym za część miesiąca są dopuszczalne. Jednak metoda polegająca na zsumowania urlopu dodatkowego i podstawowego przy naliczaniu urlopu proporcjonalnego jest bardziej powszechna i zalecana przez PIP. Wykorzystanie dodatkowego urlopu wypoczynkowego przez pracownika o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności powinni pracodawcy odnotować w świadectwie pracy w części dotyczącej urlopu dodatkowego (ust. 4 pkt 9 świadectwa).

Pracownikom z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności obok urlopu podstawowego (20 lub 26 dni w zależności od stażu pracy) przysługuje tzw. urlop dodatkowy w wymiarze 10 dni roboczych (art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej...). Urlop wypoczynkowy pracownika niepełnoprawnego w stopniu umiarkowanym lub znacznym przeliczamy na godziny, przyjmując, że 1 dzień urlopu odpowiada 7 godzinom pracy, jeżeli pracownicy ci pracują po 7 godzin na dobę i 35 godzin na tydzień. Prawo do pierwszego dodatkowego urlopu pracownik niepełnosprawny nabywa po przepracowaniu jednego roku od dnia zaliczenia go do danego stopnia niepełnosprawności.

Ponieważ przepisy, na podstawie których pracownik niepełnosprawny nabywa prawo do dodatkowego urlopu, określają jedynie wymiar dodatkowego urlopu i zasady jego nabycia, pracodawca powinien, w celu obliczenia przysługującego niepełnosprawnemu pracownikowi wymiaru urlopu, posłużyć się przepisami kodeksu pracy. Udzielanie i obliczanie urlopu dodatkowego odbywa się więc na analogicznych zasadach jak w przypadku zwykłych, kodeksowych urlopów wypoczynkowych, z uwzględnieniem faktu, że dodatkowy urlop powoduje zwiększenie całkowitego wymiaru urlopu. W przypadku pracowników zatrudnionych na pełny etat świadczących pracę przez cały rok nie ma problemu z ustaleniem wymiaru urlopu. Przysługuje im bowiem 36 dni urlopu (26 podstawowego i 10 dodatkowego). Problem może powstać w sytuacji, gdy stosunek pracy zostanie z jakiejś przyczyny rozwiązany w trakcie roku kalendarzowego. Jeżeli umowa o pracę rozwiązała się w trakcie roku, np. po upływie 5 miesięcy, to aby obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika niepełnosprawnego, należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1. Zsumować urlop podstawowy i dodatkowy (26 dni + 10 dni = 36 dni), co daje liczbę dni urlopu przysługującą pracownikowi za cały rok pracy.

Krok 2. Obliczyć urlop proporcjonalny do okresu zatrudnienia pracownika, tj. za 5 miesięcy: 36 dni x 5/12 = 15 dni.

Takie stanowisko w tej sprawie prezentuje również Państwowa Inspekcja Pracy na swojej stronie internetowej www.pip.gov.pl w zakładce „Pytania i porady prawne”.

 

PRZYKŁAD

REKLAMA

Z końcem lipca 2011 r. rozwiąże się umowa o pracę z pracownikiem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, zatrudnionym na 1/2 etatu. Pracownik jest uprawniony do urlopu podstawowego w wymiarze 20 dni oraz do 10 dni urlopu dodatkowego. Ze względu na zatrudnienie na 1/2 etatu jego wymiar urlopu obniżamy proporcjonalnie do tego etatu. Wynosi on więc odpowiednio 10 dni (urlop podstawowy) i 5 dni (urlop dodatkowy). W sumie pracownikowi będzie przysługiwać 15 dni urlopu wypoczynkowego, co przy zatrudnieniu od 1 stycznia do 31 lipca br. daje prawo do 8,75 dnia urlopu, po zaokrągleniu 9 dni (15 dni x 7/12).

Nie ma jednak bezpośrednich podstaw prawnych, aby zaprezentowaną wyżej metodę obliczania urlopu podstawowego i dodatkowego uznać jako jedyną prawidłową. Proponowana pierwsza metoda obliczania urlopu proporcjonalnego osobno dla urlopu podstawowego i dodatkowego w pewnych sytuacjach może prowadzić do obliczenia wymiaru urlopu w wyższym wymiarze niż w przypadku sumowania urlopów, co jest korzystniejsze z punktu widzenia pracownika. Dlatego jeżeli pracodawcy będą obliczać urlop wypoczynkowy pracowników niepełnoprawnych według tej metody, nikt nie powinien jej kwestionować.

Wystawiając świadectwo pracy, pracodawca powinien pamiętać, że w ust. 4 pkt 1 umieszcza się informację o wykorzystaniu przez pracownika podstawowego urlopu wypoczynkowego. Informacja o wykorzystaniu urlopu dodatkowego, np. przysługującego osobom z określonym stopniem niepełnosprawności, powinna być zawarta w ust. 4 pkt 9 świadectwa pracy, gdzie zamieszcza się informację o tym, czy pracownik „wykorzystał dodatkowy urlop albo inne uprawnienia lub świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy”. Można w tym przypadku dopisać podstawę prawną wykorzystania przez pracownika urlopu dodatkowego, czyli art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej (...).

Przepisy nie regulują kolejności, w jakiej pracownicy niepełnosprawni powinni wykorzystywać przysługujący urlop podstawowy i zaległy. Określenie „dodatkowy” może nasuwać skojarzenia, że urlop ten pracownik może wykorzystać dopiero po wykorzystaniu urlopu podstawowego. Nie ma jednak przeszkód prawnych, aby pracownik ubiegając się o urlop wykorzystał w pierwszej kolejności urlop dodatkowy. W rubryce świadectwa pracy, gdzie jest mowa o dodatkowym urlopie wypoczynkowym, należy wówczas wpisać faktyczną liczbę dni i godzin wykorzystanego urlopu dodatkowego.

Od 1 czerwca 2011 r. zmieniły się zasady uzyskiwania prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego pracowników niepełnosprawnych. Zgodnie z nowymi przepisami uprawnienie do dodatkowego urlopu będzie przysługiwać od dnia, od którego osoba niepełnosprawna zostanie wliczona do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, czyli począwszy od dnia przedstawienia pracodawcy orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność. Nadal jednak osoby ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności prawo do dodatkowego wymiaru urlopu będą miały dopiero po przepracowaniu roku po dniu zaliczenia ich do jednego z tych stopni niepełnosprawności. Od 1 czerwca br. przy ustalaniu prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego będzie miało zatem znaczenie to, kiedy pracownik przedstawi pracodawcy orzeczenie o niepełnosprawności, umożliwiające zaliczenie go do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a nie to, kiedy uzyska orzeczenie o niepełnosprawności. Jeżeli po zmianie przepisów pracownik uzyska orzeczenie o niepełnosprawności i dopiero po kilku miesiącach przedstawi je pracodawcy, nie nabędzie prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego za okres przypadający przed dostarczeniem pracodawcy orzeczenia.

Prawo do kolejnych urlopów dodatkowych będzie przysługiwało pracownikowi niepełnosprawnemu od 1 stycznia każdego kolejnego roku kalendarzowego.

Sebastian Kryczka

Podstawa prawna:

• art. 19, art. 66 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn.zm.),

• art. 154, art. 1551 kodeksu pracy,

• art. 1 pkt 5, art. 14 pkt 2 ustawy z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 226, poz. 1475),

• § 1 ust. 1 i załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz firmę? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF i słabym Internetem

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

REKLAMA

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA