REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak naliczać pracownikowi urlop uzupełniający przy zmianie pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik ukończył studia wyższe 9 grudnia 2005 r. Swoją pierwszą pracę na podstawie umowy o pracę wykonywał od 2 listopada 2005 r. do 31 października 2007 r. Następnie został zatrudniony w naszym zakładzie od 1 listopada 2007 r. i pracuje u nas nadal. Poprzedni pracodawca udzielił temu pracownikowi 17 dni urlopu proporcjonalnego za 2007 r. W naszym zakładzie pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu 9 grudnia 2007 r. Udzieliliśmy mu zatem za zeszły rok 5 dni urlopu wypoczynkowego (2/12 x 26 dni). Pracownik twierdzi jednak, że zaniżyliśmy mu urlop, ponieważ powinien otrzymać 9 dni urlopu uzupełniającego, tak aby łącznie przysługiwało mu 26 dni urlopu za zeszły rok. Czy dobrze ustaliliśmy wymiar urlopu tego pracownika?

RADA

REKLAMA

Postąpili Państwo prawidłowo. Pracownikowi za zeszły rok pracy w Państwa zakładzie przysługuje jedynie 5 dni proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego.

UZASADNIENIE

W przedstawionej sytuacji w Państwa zakładzie pracownikowi przysługuje za zeszły rok urlop proporcjonalny za 2 miesiące pracy, czyli za listopad i grudzień. Jeżeli pracownik nabywa prawo do urlopu w wyższym wymiarze, tak jak Państwa pracownik, to obliczając przysługujący mu urlop proporcjonalny, należy go ustalić z tego wyższego wymiaru. Państwa pracownikowi należy zatem naliczyć urlop za 2 miesiące 2007 r. z wymiaru 26 dni. Pracownik nabył zatem u Państwa prawo tylko do 5 dni urlopu za zeszły rok:

2/12 x 26 dni = 5 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

U poprzedniego pracodawcy w zeszłym roku pracownik nabył prawo jedynie do 17 dni urlopu. Pracując w poprzednim zakładzie od 1 stycznia 2007 r. do 31 października 2007 r., pracownik miał prawo do 20 dni urlopu (rocznie). W tym okresie nie minęło mu bowiem 10 lat stażu pracy. Poprzedni pracodawca naliczył mu więc za ten okres pracy urlop w następujący sposób:

10/12 x 20 dni = 17 dni (po zaokrągleniu).

Nie mają natomiast Państwo obowiązku udzielać pracownikowi urlopu w wymiarze wyższym niż 5 dni, tak jak chce pracownik.

WAŻNE!

Pracownikowi, który nabył prawo do urlopu w wyższym wymiarze, naliczamy urlop proporcjonalny z tego wyższego wymiaru.

Gdyby pracownik przepracował u jednego pracodawcy cały 2007 r., to miałby prawo do 26 dni urlopu. Spowodowane jest to tym, że przy zatrudnieniu przez cały roku u jednego pracodawcy nie dochodzi do rozwiązania umowy o pracę i nie naliczamy urlopu proporcjonalnie. Dlatego pracownik nabywa prawo do pełnych 26 dni urlopu. Taki wymiar urlopu przysługuje pracownikom bez względu na to, w którym miesiącu ukończą 10-letni staż pracy.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracownik po ukończeniu studiów podjął swoją pierwszą pracę 15 listopada 2005 r. Przy zatrudnieniu cały czas u tego samego pracodawcy 14 listopada 2007 r. minęły mu 2 lata pracy i w tym dniu nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego. W takim przypadku pracodawca musi mu udzielić za 2007 r. 26 dni urlopu wypoczynkowego. Nieprawidłowe będzie natomiast udzielenie urlopu w wymiarze 20 dni proporcjonalnie do października 2007 r. i następnie w wymiarze 26 dni proporcjonalnie za listopad i grudzień zeszłego roku.

Państwa pracownik ukończył studia wyższe 9 grudnia 2005 r. Z tego tytułu należy wliczyć mu do stażu urlopowego 8 lat. W przypadku gdy okres nauki w szkole pokrywa się z okresem pracy, do stażu urlopowego wliczamy pracownikowi jeden z tych okresów, tj. ten, który jest dla niego korzystniejszy. W omawianej sytuacji pracownikowi z okresem nauki pokrywa się jedynie okres pracy przypadający od 2 listopada 2005 r. do 9 grudnia 2005 r. Korzystniejszym rozwiązaniem dla pracownika w tej sytuacji będzie zatem zaliczenie do stażu urlopowego okresu nauki w szkole wyższej. Zaliczymy mu bowiem 8 lat z tytułu ukończenia studiów i okres pracy od ich ukończenia, czyli od 10 grudnia 2005 r. Po przepracowaniu 2 lat, tj. z dniem 9 grudnia 2007 r., pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu.

• art. 155 § 2, art. 1551, art. 158 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

• § 3 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA