REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak naliczać pracownikowi urlop uzupełniający przy zmianie pracodawcy

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik ukończył studia wyższe 9 grudnia 2005 r. Swoją pierwszą pracę na podstawie umowy o pracę wykonywał od 2 listopada 2005 r. do 31 października 2007 r. Następnie został zatrudniony w naszym zakładzie od 1 listopada 2007 r. i pracuje u nas nadal. Poprzedni pracodawca udzielił temu pracownikowi 17 dni urlopu proporcjonalnego za 2007 r. W naszym zakładzie pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu 9 grudnia 2007 r. Udzieliliśmy mu zatem za zeszły rok 5 dni urlopu wypoczynkowego (2/12 x 26 dni). Pracownik twierdzi jednak, że zaniżyliśmy mu urlop, ponieważ powinien otrzymać 9 dni urlopu uzupełniającego, tak aby łącznie przysługiwało mu 26 dni urlopu za zeszły rok. Czy dobrze ustaliliśmy wymiar urlopu tego pracownika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Postąpili Państwo prawidłowo. Pracownikowi za zeszły rok pracy w Państwa zakładzie przysługuje jedynie 5 dni proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego.

UZASADNIENIE

W przedstawionej sytuacji w Państwa zakładzie pracownikowi przysługuje za zeszły rok urlop proporcjonalny za 2 miesiące pracy, czyli za listopad i grudzień. Jeżeli pracownik nabywa prawo do urlopu w wyższym wymiarze, tak jak Państwa pracownik, to obliczając przysługujący mu urlop proporcjonalny, należy go ustalić z tego wyższego wymiaru. Państwa pracownikowi należy zatem naliczyć urlop za 2 miesiące 2007 r. z wymiaru 26 dni. Pracownik nabył zatem u Państwa prawo tylko do 5 dni urlopu za zeszły rok:

REKLAMA

2/12 x 26 dni = 5 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

U poprzedniego pracodawcy w zeszłym roku pracownik nabył prawo jedynie do 17 dni urlopu. Pracując w poprzednim zakładzie od 1 stycznia 2007 r. do 31 października 2007 r., pracownik miał prawo do 20 dni urlopu (rocznie). W tym okresie nie minęło mu bowiem 10 lat stażu pracy. Poprzedni pracodawca naliczył mu więc za ten okres pracy urlop w następujący sposób:

10/12 x 20 dni = 17 dni (po zaokrągleniu).

Nie mają natomiast Państwo obowiązku udzielać pracownikowi urlopu w wymiarze wyższym niż 5 dni, tak jak chce pracownik.

WAŻNE!

Pracownikowi, który nabył prawo do urlopu w wyższym wymiarze, naliczamy urlop proporcjonalny z tego wyższego wymiaru.

Gdyby pracownik przepracował u jednego pracodawcy cały 2007 r., to miałby prawo do 26 dni urlopu. Spowodowane jest to tym, że przy zatrudnieniu przez cały roku u jednego pracodawcy nie dochodzi do rozwiązania umowy o pracę i nie naliczamy urlopu proporcjonalnie. Dlatego pracownik nabywa prawo do pełnych 26 dni urlopu. Taki wymiar urlopu przysługuje pracownikom bez względu na to, w którym miesiącu ukończą 10-letni staż pracy.

PRZYKŁAD

Pracownik po ukończeniu studiów podjął swoją pierwszą pracę 15 listopada 2005 r. Przy zatrudnieniu cały czas u tego samego pracodawcy 14 listopada 2007 r. minęły mu 2 lata pracy i w tym dniu nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego. W takim przypadku pracodawca musi mu udzielić za 2007 r. 26 dni urlopu wypoczynkowego. Nieprawidłowe będzie natomiast udzielenie urlopu w wymiarze 20 dni proporcjonalnie do października 2007 r. i następnie w wymiarze 26 dni proporcjonalnie za listopad i grudzień zeszłego roku.

Państwa pracownik ukończył studia wyższe 9 grudnia 2005 r. Z tego tytułu należy wliczyć mu do stażu urlopowego 8 lat. W przypadku gdy okres nauki w szkole pokrywa się z okresem pracy, do stażu urlopowego wliczamy pracownikowi jeden z tych okresów, tj. ten, który jest dla niego korzystniejszy. W omawianej sytuacji pracownikowi z okresem nauki pokrywa się jedynie okres pracy przypadający od 2 listopada 2005 r. do 9 grudnia 2005 r. Korzystniejszym rozwiązaniem dla pracownika w tej sytuacji będzie zatem zaliczenie do stażu urlopowego okresu nauki w szkole wyższej. Zaliczymy mu bowiem 8 lat z tytułu ukończenia studiów i okres pracy od ich ukończenia, czyli od 10 grudnia 2005 r. Po przepracowaniu 2 lat, tj. z dniem 9 grudnia 2007 r., pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu.

• art. 155 § 2, art. 1551, art. 158 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

• § 3 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA