REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w zakładzie budżetowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką samorządową. Czy obliczając wynagrodzenie za pracę w porze nocnej powinniśmy wziąć za podstawę wynagrodzenie zasadnicze pracowników, czy wynagrodzenie minimalne? Prosimy o przykładowe obliczenie wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, jeśli godziny nocne wystąpiły w styczniu 2009 r.

RADA

REKLAMA

 Państwo jako jednostka samorządowa mogą obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Wynagrodzenie to nie może być jednak niższe niż dodatek ustalony w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.

UZASADNIENIE

Pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Pracodawca, który jest zobowiązany do wydania regulaminu pracy, ustala w nim porę nocną określając konkretną godzinę rozpoczęcia i zakończenia tej pory.

REKLAMA

Pracownikowi zakładu budżetowego wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (§ 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego). Uregulowanie w tym zakresie może być niejednokrotnie korzystniejsze dla pracownika, gdyż pracownik i tak ma zagwarantowaną podstawę obliczenia dodatku z minimalnego wynagrodzenia. Natomiast wynagrodzenie zasadnicze stanowiące podstawę obliczenia dla niego dodatku za pracę w porze nocnej najczęściej będzie wyższe od minimalnego wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy płacowe obowiązujące u pracodawcy mogą regulować w sposób odmienny wysokość dodatku za pracę w porze nocnej. Nie może on być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia. Jeśli wynagrodzenie pracownika jest równe wynagrodzeniu minimalnemu, to wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2009 r. spowoduje, że pracownikowi wzrośnie dodatek za pracę w porze nocnej.

Wysokość dodatku za pracę w porze nocnej od stycznia do grudnia 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dodatek za pracę w porze nocnej nie może być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA

Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, minimalne wynagrodzenie, a w Państwa sytuacji wynagrodzenie zasadnicze pracownika dzieli się przez liczbę godzin pracy przewidzianych do przepracowania w danym miesiącu. Powstaje wątpliwość, którą liczbę godzin należy przyjąć do obliczenia stawki za jedną godzinę w porze nocnej: czy tę, którą przepracował w danym miesiącu pracownik, czy tę, którą zgodnie z wymiarem czasu pracy należy przepracować w danym miesiącu. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, obliczając wysokość dodatku należy podzielić wynagrodzenie minimalne przez obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Obliczając wysokość dodatku za pracę w nocy należy podzielić wynagrodzenie zasadnicze (jeśli nie jest ono niższe niż minimalne) przez obowiązujący, nominalny wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Ponieważ liczba godzin przypadających do przepracowania w miesiącach jest różna, dodatek za pracę w porze nocnej w poszczególnych miesiącach też może przysługiwać w różnej wysokości.

PRZYKŁAD

W styczniu 2009 r. pracownik przepracował 32 godziny w porze nocnej. Pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z zasadniczego wynagrodzenia za pracę, które jest wypłacane w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2009 r. W styczniu do przepracowania jest 168 godzin. Zatem dodatek za pracę w porze nocnej w styczniu 2009 r. wyliczymy następująco:

20% × [1276 zł (zasadnicze wynagrodzenie) : 168 godzin (liczba godzin do przepracowania w styczniu)] = 1,52 zł (dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej),

1,52 zł (stawka dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej) × 32 godziny = 48,64 zł (wysokość dodatku za godziny pracy pracownika w porze nocnej w styczniu).

Określenie podstawy obliczenia dodatku z wynagrodzenia zasadniczego w wysokości wyższej niż minimalne wynagrodzenie pozwoli pracownikowi na uzyskanie wyższej kwoty dodatku za pracę w porze nocnej.

PRZYKŁAD

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1500 zł. Do przepracowania w styczniu jest 168 godzin. Przy obliczeniu dodatku za pracę w porze nocnej z wynagrodzenia zasadniczego kwota dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

20% × (1500 zł : 168 godzin) = 1,79 zł.

Wyliczając z minimalnego wynagrodzenia, dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

(1276 zł : 168 godzin) × 20% = 1,52 zł.

• art. 1041 § 1 pkt 4, art. 130, art. 1517 §1, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

• § 12, § 13 ust. 1 rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.),

• art. 6 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• § 4b rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA