REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w zakładzie budżetowym

Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką samorządową. Czy obliczając wynagrodzenie za pracę w porze nocnej powinniśmy wziąć za podstawę wynagrodzenie zasadnicze pracowników, czy wynagrodzenie minimalne? Prosimy o przykładowe obliczenie wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, jeśli godziny nocne wystąpiły w styczniu 2009 r.

RADA

Autopromocja

 Państwo jako jednostka samorządowa mogą obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Wynagrodzenie to nie może być jednak niższe niż dodatek ustalony w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.

UZASADNIENIE

Pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Pracodawca, który jest zobowiązany do wydania regulaminu pracy, ustala w nim porę nocną określając konkretną godzinę rozpoczęcia i zakończenia tej pory.

Pracownikowi zakładu budżetowego wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (§ 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego). Uregulowanie w tym zakresie może być niejednokrotnie korzystniejsze dla pracownika, gdyż pracownik i tak ma zagwarantowaną podstawę obliczenia dodatku z minimalnego wynagrodzenia. Natomiast wynagrodzenie zasadnicze stanowiące podstawę obliczenia dla niego dodatku za pracę w porze nocnej najczęściej będzie wyższe od minimalnego wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy płacowe obowiązujące u pracodawcy mogą regulować w sposób odmienny wysokość dodatku za pracę w porze nocnej. Nie może on być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia. Jeśli wynagrodzenie pracownika jest równe wynagrodzeniu minimalnemu, to wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2009 r. spowoduje, że pracownikowi wzrośnie dodatek za pracę w porze nocnej.

Wysokość dodatku za pracę w porze nocnej od stycznia do grudnia 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dodatek za pracę w porze nocnej nie może być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, minimalne wynagrodzenie, a w Państwa sytuacji wynagrodzenie zasadnicze pracownika dzieli się przez liczbę godzin pracy przewidzianych do przepracowania w danym miesiącu. Powstaje wątpliwość, którą liczbę godzin należy przyjąć do obliczenia stawki za jedną godzinę w porze nocnej: czy tę, którą przepracował w danym miesiącu pracownik, czy tę, którą zgodnie z wymiarem czasu pracy należy przepracować w danym miesiącu. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, obliczając wysokość dodatku należy podzielić wynagrodzenie minimalne przez obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Obliczając wysokość dodatku za pracę w nocy należy podzielić wynagrodzenie zasadnicze (jeśli nie jest ono niższe niż minimalne) przez obowiązujący, nominalny wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Ponieważ liczba godzin przypadających do przepracowania w miesiącach jest różna, dodatek za pracę w porze nocnej w poszczególnych miesiącach też może przysługiwać w różnej wysokości.

PRZYKŁAD

W styczniu 2009 r. pracownik przepracował 32 godziny w porze nocnej. Pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z zasadniczego wynagrodzenia za pracę, które jest wypłacane w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2009 r. W styczniu do przepracowania jest 168 godzin. Zatem dodatek za pracę w porze nocnej w styczniu 2009 r. wyliczymy następująco:

20% × [1276 zł (zasadnicze wynagrodzenie) : 168 godzin (liczba godzin do przepracowania w styczniu)] = 1,52 zł (dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej),

1,52 zł (stawka dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej) × 32 godziny = 48,64 zł (wysokość dodatku za godziny pracy pracownika w porze nocnej w styczniu).

Określenie podstawy obliczenia dodatku z wynagrodzenia zasadniczego w wysokości wyższej niż minimalne wynagrodzenie pozwoli pracownikowi na uzyskanie wyższej kwoty dodatku za pracę w porze nocnej.

PRZYKŁAD

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1500 zł. Do przepracowania w styczniu jest 168 godzin. Przy obliczeniu dodatku za pracę w porze nocnej z wynagrodzenia zasadniczego kwota dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

20% × (1500 zł : 168 godzin) = 1,79 zł.

Wyliczając z minimalnego wynagrodzenia, dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

(1276 zł : 168 godzin) × 20% = 1,52 zł.

• art. 1041 § 1 pkt 4, art. 130, art. 1517 §1, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

• § 12, § 13 ust. 1 rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.),

• art. 6 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• § 4b rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od marca 2024 r. posiadacze obligacji zaczną tracić pieniądze. Opłaca się zamienić obligacje starych emisji na nowe

    Mocne hamowanie inflacji w Polsce jakie obserwujemy w ostatnich miesiącach powoduje nawet kilkukrotny spadek oprocentowania obligacji skarbowych indeksowanych inflacją. Na razie dotyczy to obligacji cztero- i dziesięcioletnich o łącznej wartości około 4,5 miliardów złotych, ale w najbliższych miesiącach kwota ta może szybko rosnąć. Rozwiązaniem jest zamiana posiadanych papierów na nowe. Dzięki temu Polacy (w sumie) mogą zarobić  nawet około o 65 milionów złotych więcej.

    Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości przyjęty przez rząd

    Projektowane przepisy nakładają na firmy z siedzibą w Polsce obowiązek publikacji danych o podatkach zapłaconych w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

    Rząd przyjął dzisiaj projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości

    Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym. Przyjęty również został projekt ustawy zobowiązujący firmy do stosowania unijnych zasad dostępności w niektórych produktach i usługach.

    Właściwa weryfikacja kontrahentów to klucz do ograniczenia ryzyka sankcji gospodarczych

    Właściwa weryfikacja kontrahentów jest niezbędna w celu ograniczenia ryzyka sankcji gospodarczych. Weryfikacja powinna obejmować ustalenie struktury właścicielskiej i rzeczywistych beneficjentów kontrahentów.

    Wartość inwestycji firm amerykańskich w Polsce wynosi 26 mld USD. Najwięcej w obszarze oprogramowania

    Wartość inwestycji firm amerykańskich w Polsce wynosi 26 mld USD, stanowiąc tym samym 12 proc. wszystkich inwestycji zagranicznych w naszym kraju. Najwięcej przedsiębiorstw, bo aż 140, działa w obszarze oprogramowania.

    Koszty uzyskania przychodów 2024 - umowa o pracę, zlecenie, umowa o dzieło

    Jakie koszty uzyskania przychodu (tzw. koszty podatkowe) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) można uwzględniać (potrącać) na umowie o pracę, umowie zlecenia i umowie o dzieło?

    Pożyczałeś pieniądze? Urząd skarbowy zainteresuje się przychodem. Sprawdź, czy wiesz, jak to rozliczyć w zeznaniu podatkowym

    Fakt, że pożyczka jest udzielana między osobami prywatnymi, które nie są przedsiębiorcami, nie sprawia, że nie wiąże się ona z obowiązkami podatkowymi. Pożyczkodawca musi być uważny i pamiętać o rozliczeniu w zeznaniu rocznym przychodu.

    Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych 2024 (koniec lutego) – ranking najlepszych ofert banków [Tabela]

    Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec lutego 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? W lutym 2024 r. kontynuowany jest trend spadku oprocentowania lokat bankowych i kont oszczędnościowych, rozpoczęty pod koniec 2022 roku. Widać wyraźnie, że banki przygotowują się do obniżek stóp procentowych NBP. Ale coraz większa grupa ekspertów nie przewiduje cięcia stóp w 2024 roku. Jak będzie w rzeczywistości?

    Kasowy PIT tylko dla małych firm - opublikowano założenia nowelizacji. Kiedy wejdzie w życie? Kto będzie mógł płacić taki podatek?

    W dniu 26 lutego 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt ten ma na celu wprowadzenie możliwości wyboru kasowej metody rozliczania przychodów i kosztów, tzw. kasowego PIT (jako fakultatywnego sposobu rozliczania podatku), przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w niewielkich rozmiarach.

    MF wprowadzi globalny podatek minimalny. Których przedsiębiorców obejmie nowy podatek?

    MF planuje wprowadzić globalny podatek minimalny dla jednostek wchodzących w skład grup międzynarodowych i krajowych - wynika z projektu zamieszczonego w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. System globalnego podatku minimalnego ma zostać oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego.

    REKLAMA