REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w zakładzie budżetowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką samorządową. Czy obliczając wynagrodzenie za pracę w porze nocnej powinniśmy wziąć za podstawę wynagrodzenie zasadnicze pracowników, czy wynagrodzenie minimalne? Prosimy o przykładowe obliczenie wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, jeśli godziny nocne wystąpiły w styczniu 2009 r.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

 Państwo jako jednostka samorządowa mogą obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Wynagrodzenie to nie może być jednak niższe niż dodatek ustalony w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.

UZASADNIENIE

Pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Pracodawca, który jest zobowiązany do wydania regulaminu pracy, ustala w nim porę nocną określając konkretną godzinę rozpoczęcia i zakończenia tej pory.

Pracownikowi zakładu budżetowego wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (§ 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego). Uregulowanie w tym zakresie może być niejednokrotnie korzystniejsze dla pracownika, gdyż pracownik i tak ma zagwarantowaną podstawę obliczenia dodatku z minimalnego wynagrodzenia. Natomiast wynagrodzenie zasadnicze stanowiące podstawę obliczenia dla niego dodatku za pracę w porze nocnej najczęściej będzie wyższe od minimalnego wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy płacowe obowiązujące u pracodawcy mogą regulować w sposób odmienny wysokość dodatku za pracę w porze nocnej. Nie może on być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia. Jeśli wynagrodzenie pracownika jest równe wynagrodzeniu minimalnemu, to wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2009 r. spowoduje, że pracownikowi wzrośnie dodatek za pracę w porze nocnej.

Wysokość dodatku za pracę w porze nocnej od stycznia do grudnia 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dodatek za pracę w porze nocnej nie może być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA

Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, minimalne wynagrodzenie, a w Państwa sytuacji wynagrodzenie zasadnicze pracownika dzieli się przez liczbę godzin pracy przewidzianych do przepracowania w danym miesiącu. Powstaje wątpliwość, którą liczbę godzin należy przyjąć do obliczenia stawki za jedną godzinę w porze nocnej: czy tę, którą przepracował w danym miesiącu pracownik, czy tę, którą zgodnie z wymiarem czasu pracy należy przepracować w danym miesiącu. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, obliczając wysokość dodatku należy podzielić wynagrodzenie minimalne przez obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Obliczając wysokość dodatku za pracę w nocy należy podzielić wynagrodzenie zasadnicze (jeśli nie jest ono niższe niż minimalne) przez obowiązujący, nominalny wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Ponieważ liczba godzin przypadających do przepracowania w miesiącach jest różna, dodatek za pracę w porze nocnej w poszczególnych miesiącach też może przysługiwać w różnej wysokości.

PRZYKŁAD

W styczniu 2009 r. pracownik przepracował 32 godziny w porze nocnej. Pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z zasadniczego wynagrodzenia za pracę, które jest wypłacane w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2009 r. W styczniu do przepracowania jest 168 godzin. Zatem dodatek za pracę w porze nocnej w styczniu 2009 r. wyliczymy następująco:

20% × [1276 zł (zasadnicze wynagrodzenie) : 168 godzin (liczba godzin do przepracowania w styczniu)] = 1,52 zł (dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej),

1,52 zł (stawka dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej) × 32 godziny = 48,64 zł (wysokość dodatku za godziny pracy pracownika w porze nocnej w styczniu).

Określenie podstawy obliczenia dodatku z wynagrodzenia zasadniczego w wysokości wyższej niż minimalne wynagrodzenie pozwoli pracownikowi na uzyskanie wyższej kwoty dodatku za pracę w porze nocnej.

PRZYKŁAD

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1500 zł. Do przepracowania w styczniu jest 168 godzin. Przy obliczeniu dodatku za pracę w porze nocnej z wynagrodzenia zasadniczego kwota dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

20% × (1500 zł : 168 godzin) = 1,79 zł.

Wyliczając z minimalnego wynagrodzenia, dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

(1276 zł : 168 godzin) × 20% = 1,52 zł.

• art. 1041 § 1 pkt 4, art. 130, art. 1517 §1, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

• § 12, § 13 ust. 1 rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.),

• art. 6 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• § 4b rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

REKLAMA

Podatek od wartości nieruchomości (katastralny) w Polsce: na razie nie ma szans. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

REKLAMA