REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w zakładzie budżetowym

Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką samorządową. Czy obliczając wynagrodzenie za pracę w porze nocnej powinniśmy wziąć za podstawę wynagrodzenie zasadnicze pracowników, czy wynagrodzenie minimalne? Prosimy o przykładowe obliczenie wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, jeśli godziny nocne wystąpiły w styczniu 2009 r.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

 Państwo jako jednostka samorządowa mogą obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Wynagrodzenie to nie może być jednak niższe niż dodatek ustalony w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.

UZASADNIENIE

Pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Pracodawca, który jest zobowiązany do wydania regulaminu pracy, ustala w nim porę nocną określając konkretną godzinę rozpoczęcia i zakończenia tej pory.

REKLAMA

Pracownikowi zakładu budżetowego wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (§ 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego). Uregulowanie w tym zakresie może być niejednokrotnie korzystniejsze dla pracownika, gdyż pracownik i tak ma zagwarantowaną podstawę obliczenia dodatku z minimalnego wynagrodzenia. Natomiast wynagrodzenie zasadnicze stanowiące podstawę obliczenia dla niego dodatku za pracę w porze nocnej najczęściej będzie wyższe od minimalnego wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy płacowe obowiązujące u pracodawcy mogą regulować w sposób odmienny wysokość dodatku za pracę w porze nocnej. Nie może on być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia. Jeśli wynagrodzenie pracownika jest równe wynagrodzeniu minimalnemu, to wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2009 r. spowoduje, że pracownikowi wzrośnie dodatek za pracę w porze nocnej.

Wysokość dodatku za pracę w porze nocnej od stycznia do grudnia 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dodatek za pracę w porze nocnej nie może być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, minimalne wynagrodzenie, a w Państwa sytuacji wynagrodzenie zasadnicze pracownika dzieli się przez liczbę godzin pracy przewidzianych do przepracowania w danym miesiącu. Powstaje wątpliwość, którą liczbę godzin należy przyjąć do obliczenia stawki za jedną godzinę w porze nocnej: czy tę, którą przepracował w danym miesiącu pracownik, czy tę, którą zgodnie z wymiarem czasu pracy należy przepracować w danym miesiącu. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, obliczając wysokość dodatku należy podzielić wynagrodzenie minimalne przez obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Obliczając wysokość dodatku za pracę w nocy należy podzielić wynagrodzenie zasadnicze (jeśli nie jest ono niższe niż minimalne) przez obowiązujący, nominalny wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Ponieważ liczba godzin przypadających do przepracowania w miesiącach jest różna, dodatek za pracę w porze nocnej w poszczególnych miesiącach też może przysługiwać w różnej wysokości.

PRZYKŁAD

W styczniu 2009 r. pracownik przepracował 32 godziny w porze nocnej. Pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z zasadniczego wynagrodzenia za pracę, które jest wypłacane w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2009 r. W styczniu do przepracowania jest 168 godzin. Zatem dodatek za pracę w porze nocnej w styczniu 2009 r. wyliczymy następująco:

20% × [1276 zł (zasadnicze wynagrodzenie) : 168 godzin (liczba godzin do przepracowania w styczniu)] = 1,52 zł (dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej),

1,52 zł (stawka dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej) × 32 godziny = 48,64 zł (wysokość dodatku za godziny pracy pracownika w porze nocnej w styczniu).

Określenie podstawy obliczenia dodatku z wynagrodzenia zasadniczego w wysokości wyższej niż minimalne wynagrodzenie pozwoli pracownikowi na uzyskanie wyższej kwoty dodatku za pracę w porze nocnej.

PRZYKŁAD

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1500 zł. Do przepracowania w styczniu jest 168 godzin. Przy obliczeniu dodatku za pracę w porze nocnej z wynagrodzenia zasadniczego kwota dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

20% × (1500 zł : 168 godzin) = 1,79 zł.

Wyliczając z minimalnego wynagrodzenia, dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

(1276 zł : 168 godzin) × 20% = 1,52 zł.

• art. 1041 § 1 pkt 4, art. 130, art. 1517 §1, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

• § 12, § 13 ust. 1 rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.),

• art. 6 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• § 4b rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA