REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w zakładzie budżetowym

Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką samorządową. Czy obliczając wynagrodzenie za pracę w porze nocnej powinniśmy wziąć za podstawę wynagrodzenie zasadnicze pracowników, czy wynagrodzenie minimalne? Prosimy o przykładowe obliczenie wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, jeśli godziny nocne wystąpiły w styczniu 2009 r.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

 Państwo jako jednostka samorządowa mogą obliczyć wynagrodzenie za pracę w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego pracowników. Wynagrodzenie to nie może być jednak niższe niż dodatek ustalony w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.

UZASADNIENIE

Pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Pracodawca, który jest zobowiązany do wydania regulaminu pracy, ustala w nim porę nocną określając konkretną godzinę rozpoczęcia i zakończenia tej pory.

Pracownikowi zakładu budżetowego wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (§ 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego). Uregulowanie w tym zakresie może być niejednokrotnie korzystniejsze dla pracownika, gdyż pracownik i tak ma zagwarantowaną podstawę obliczenia dodatku z minimalnego wynagrodzenia. Natomiast wynagrodzenie zasadnicze stanowiące podstawę obliczenia dla niego dodatku za pracę w porze nocnej najczęściej będzie wyższe od minimalnego wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy płacowe obowiązujące u pracodawcy mogą regulować w sposób odmienny wysokość dodatku za pracę w porze nocnej. Nie może on być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia. Jeśli wynagrodzenie pracownika jest równe wynagrodzeniu minimalnemu, to wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2009 r. spowoduje, że pracownikowi wzrośnie dodatek za pracę w porze nocnej.

Wysokość dodatku za pracę w porze nocnej od stycznia do grudnia 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dodatek za pracę w porze nocnej nie może być niższy niż 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA

Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, minimalne wynagrodzenie, a w Państwa sytuacji wynagrodzenie zasadnicze pracownika dzieli się przez liczbę godzin pracy przewidzianych do przepracowania w danym miesiącu. Powstaje wątpliwość, którą liczbę godzin należy przyjąć do obliczenia stawki za jedną godzinę w porze nocnej: czy tę, którą przepracował w danym miesiącu pracownik, czy tę, którą zgodnie z wymiarem czasu pracy należy przepracować w danym miesiącu. Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, obliczając wysokość dodatku należy podzielić wynagrodzenie minimalne przez obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Obliczając wysokość dodatku za pracę w nocy należy podzielić wynagrodzenie zasadnicze (jeśli nie jest ono niższe niż minimalne) przez obowiązujący, nominalny wymiar czasu pracy w danym miesiącu.

Ponieważ liczba godzin przypadających do przepracowania w miesiącach jest różna, dodatek za pracę w porze nocnej w poszczególnych miesiącach też może przysługiwać w różnej wysokości.

PRZYKŁAD

W styczniu 2009 r. pracownik przepracował 32 godziny w porze nocnej. Pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z zasadniczego wynagrodzenia za pracę, które jest wypłacane w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2009 r. W styczniu do przepracowania jest 168 godzin. Zatem dodatek za pracę w porze nocnej w styczniu 2009 r. wyliczymy następująco:

20% × [1276 zł (zasadnicze wynagrodzenie) : 168 godzin (liczba godzin do przepracowania w styczniu)] = 1,52 zł (dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej),

1,52 zł (stawka dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej) × 32 godziny = 48,64 zł (wysokość dodatku za godziny pracy pracownika w porze nocnej w styczniu).

Określenie podstawy obliczenia dodatku z wynagrodzenia zasadniczego w wysokości wyższej niż minimalne wynagrodzenie pozwoli pracownikowi na uzyskanie wyższej kwoty dodatku za pracę w porze nocnej.

PRZYKŁAD

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1500 zł. Do przepracowania w styczniu jest 168 godzin. Przy obliczeniu dodatku za pracę w porze nocnej z wynagrodzenia zasadniczego kwota dodatku za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

20% × (1500 zł : 168 godzin) = 1,79 zł.

Wyliczając z minimalnego wynagrodzenia, dodatek za 1 godzinę pracy w porze nocnej wyniesie:

(1276 zł : 168 godzin) × 20% = 1,52 zł.

• art. 1041 § 1 pkt 4, art. 130, art. 1517 §1, art. 1518 § 1 Kodeksu pracy,

• § 12, § 13 ust. 1 rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.),

• art. 6 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• § 4b rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA