REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić wynagrodzenie pracownikowi przebywającemu w zakładzie karnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik naszej firmy trafił do zakładu karnego. Przepracował u nas do połowy maja br. i chcemy mu wypłacić wynagrodzenie za maj. Zgodnie z regulaminem pracy, pracownik pobierał pensję w kasie firmy. Jak w takim przypadku postąpić? Czy powinniśmy mu przesłać wynagrodzenie do więzienia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Powinni Państwo przesłać pracownikowi wynagrodzenie przekazem pocztowym do aresztu lub skontaktować się z nim (jeśli jest to możliwe) w celu ustalenia innego sposobu wypłaty pensji, np. przelewem na konto bankowe czy poprzez wypłacenie upoważnionej osobie. Taki sposób postępowania jest prawidłowy, jeżeli z powodu pobytu w areszcie lub zakładzie karnym pracownik nie może osobiście odebrać wynagrodzenia za pracę, a przepisy wewnątrzzakładowe określają wypłatę wynagrodzenia w kasie firmy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z obowiązującymi w Państwa firmie przepisami zakładowymi, wypłata wynagrodzenia jest dokonywana do rąk pracownika w siedzibie pracodawcy. Z powodu pobytu pracownika w areszcie nie jest możliwa wypłata w sposób określony w przepisach zakładowych. Złożenie należnego pracownikowi wynagrodzenia w depozycie sądowym może zostać uznane za sprzeczne z zasadami prawa pracy oraz z zasadami współżycia społecznego, ponieważ mają Państwo informację o miejscu pobytu pracownika.

REKLAMA

Jeżeli wypłata pensji odbywa się do rąk pracownika w kasie, a pracownik w dniu wypłaty jest nieobecny np. z powodu choroby, urlopu czy dnia wolnego wynikającego z rozkładu czasu pracy, pracodawca musi wykonać swój obowiązek w inny sposób. Nawet jednodniowe opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia jest bowiem wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Za to wykroczenie ze strony kontrolującego zakład pracy inspektora PIP grozi pracodawcy mandat karny. Aby uniknąć sankcji pracodawca, w zależności od okoliczności sprawy, powinien:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wypłacić pracownikowi wynagrodzenie wcześniej, tj. przed terminem określonym w przepisach zakładowych, jeżeli termin i przyczyna nieobecności w pracy są znane z wyprzedzeniem, np. wcześniej wiadomo, że w przeddzień wypłaty pracownik rozpoczyna korzystanie ze zwolnienia lekarskiego z powodu planowanego zabiegu (przepisy prawa pracy nie zabraniają wcześniejszej wypłaty wynagrodzenia),

• skontaktować się z pracownikiem i ustalić inny sposób wypłaty wynagrodzenia, np. upoważnionej przez pracownika osobie, przelewem na konto bankowe lub nawet udać się z wypłatą osobiście do domu pracownika - jeżeli nieobecność pracownika jest nagła i nieprzewidziana.

Jeśli przepisy wewnątrzzakładowe nie przewidują innego sposobu wypłaty wynagrodzenia niż do rąk własnych pracownika w firmowej kasie, wypłata wynagrodzenia w innej formie będzie nieprawidłowym wykonaniem obowiązku pracodawcy. Jednak w takich okolicznościach nieprawidłowe spełnienie obowiązku wypłaty wynagrodzenia jest lepszym rozwiązaniem niż opóźnienie w jego wypłacie, za które grozi sankcja. Jeżeli powyższe sposoby wypłaty wynagrodzenia okażą się zawodne, pracodawca powinien złożyć przysługujące pracownikowi wynagrodzenie do depozytu sądowego.

W opisanych przez Państwa okolicznościach wynagrodzenie należy przesłać pracownikowi np. przekazem pocztowym do aresztu lub skontaktować się z pracownikiem (gdy jest to możliwe) w celu ustalenia innego sposobu wypłaty wynagrodzenia, np. przelewem na konto bankowe.

Przepisy zakładowe lub postanowienia umów o pracę, w przypadku gdy przewidują wypłatę wynagrodzenia w siedzibie pracodawcy, np. w firmowej kasie, powinny zawierać dodatkowe postanowienia dotyczące sposobów wypłaty wynagrodzenia na wypadek nieobecności pracownika w pracy, w tym w szczególności z powodu choroby. Dzięki odpowiednim zapisom pracodawca będzie mógł uniknąć komplikacji związanych z wypłatą wynagrodzenia na wypadek nagłej nieobecności pracownika.

• art. 8, art. 86 § 1 i § 3, art. 104, art. 1041 § 1 pkt 5, art. 282 § 1 pkt 1, art. 300 Kodeksu pracy,

• art. 467 pkt 4 Kodeksu cywilnego.

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA