REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić wynagrodzenie pracownikowi przebywającemu w zakładzie karnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik naszej firmy trafił do zakładu karnego. Przepracował u nas do połowy maja br. i chcemy mu wypłacić wynagrodzenie za maj. Zgodnie z regulaminem pracy, pracownik pobierał pensję w kasie firmy. Jak w takim przypadku postąpić? Czy powinniśmy mu przesłać wynagrodzenie do więzienia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Powinni Państwo przesłać pracownikowi wynagrodzenie przekazem pocztowym do aresztu lub skontaktować się z nim (jeśli jest to możliwe) w celu ustalenia innego sposobu wypłaty pensji, np. przelewem na konto bankowe czy poprzez wypłacenie upoważnionej osobie. Taki sposób postępowania jest prawidłowy, jeżeli z powodu pobytu w areszcie lub zakładzie karnym pracownik nie może osobiście odebrać wynagrodzenia za pracę, a przepisy wewnątrzzakładowe określają wypłatę wynagrodzenia w kasie firmy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z obowiązującymi w Państwa firmie przepisami zakładowymi, wypłata wynagrodzenia jest dokonywana do rąk pracownika w siedzibie pracodawcy. Z powodu pobytu pracownika w areszcie nie jest możliwa wypłata w sposób określony w przepisach zakładowych. Złożenie należnego pracownikowi wynagrodzenia w depozycie sądowym może zostać uznane za sprzeczne z zasadami prawa pracy oraz z zasadami współżycia społecznego, ponieważ mają Państwo informację o miejscu pobytu pracownika.

REKLAMA

Jeżeli wypłata pensji odbywa się do rąk pracownika w kasie, a pracownik w dniu wypłaty jest nieobecny np. z powodu choroby, urlopu czy dnia wolnego wynikającego z rozkładu czasu pracy, pracodawca musi wykonać swój obowiązek w inny sposób. Nawet jednodniowe opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia jest bowiem wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Za to wykroczenie ze strony kontrolującego zakład pracy inspektora PIP grozi pracodawcy mandat karny. Aby uniknąć sankcji pracodawca, w zależności od okoliczności sprawy, powinien:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wypłacić pracownikowi wynagrodzenie wcześniej, tj. przed terminem określonym w przepisach zakładowych, jeżeli termin i przyczyna nieobecności w pracy są znane z wyprzedzeniem, np. wcześniej wiadomo, że w przeddzień wypłaty pracownik rozpoczyna korzystanie ze zwolnienia lekarskiego z powodu planowanego zabiegu (przepisy prawa pracy nie zabraniają wcześniejszej wypłaty wynagrodzenia),

• skontaktować się z pracownikiem i ustalić inny sposób wypłaty wynagrodzenia, np. upoważnionej przez pracownika osobie, przelewem na konto bankowe lub nawet udać się z wypłatą osobiście do domu pracownika - jeżeli nieobecność pracownika jest nagła i nieprzewidziana.

Jeśli przepisy wewnątrzzakładowe nie przewidują innego sposobu wypłaty wynagrodzenia niż do rąk własnych pracownika w firmowej kasie, wypłata wynagrodzenia w innej formie będzie nieprawidłowym wykonaniem obowiązku pracodawcy. Jednak w takich okolicznościach nieprawidłowe spełnienie obowiązku wypłaty wynagrodzenia jest lepszym rozwiązaniem niż opóźnienie w jego wypłacie, za które grozi sankcja. Jeżeli powyższe sposoby wypłaty wynagrodzenia okażą się zawodne, pracodawca powinien złożyć przysługujące pracownikowi wynagrodzenie do depozytu sądowego.

W opisanych przez Państwa okolicznościach wynagrodzenie należy przesłać pracownikowi np. przekazem pocztowym do aresztu lub skontaktować się z pracownikiem (gdy jest to możliwe) w celu ustalenia innego sposobu wypłaty wynagrodzenia, np. przelewem na konto bankowe.

Przepisy zakładowe lub postanowienia umów o pracę, w przypadku gdy przewidują wypłatę wynagrodzenia w siedzibie pracodawcy, np. w firmowej kasie, powinny zawierać dodatkowe postanowienia dotyczące sposobów wypłaty wynagrodzenia na wypadek nieobecności pracownika w pracy, w tym w szczególności z powodu choroby. Dzięki odpowiednim zapisom pracodawca będzie mógł uniknąć komplikacji związanych z wypłatą wynagrodzenia na wypadek nagłej nieobecności pracownika.

• art. 8, art. 86 § 1 i § 3, art. 104, art. 1041 § 1 pkt 5, art. 282 § 1 pkt 1, art. 300 Kodeksu pracy,

• art. 467 pkt 4 Kodeksu cywilnego.

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA