REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić wynagrodzenie pracownikowi przebywającemu w zakładzie karnym

Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik naszej firmy trafił do zakładu karnego. Przepracował u nas do połowy maja br. i chcemy mu wypłacić wynagrodzenie za maj. Zgodnie z regulaminem pracy, pracownik pobierał pensję w kasie firmy. Jak w takim przypadku postąpić? Czy powinniśmy mu przesłać wynagrodzenie do więzienia?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Powinni Państwo przesłać pracownikowi wynagrodzenie przekazem pocztowym do aresztu lub skontaktować się z nim (jeśli jest to możliwe) w celu ustalenia innego sposobu wypłaty pensji, np. przelewem na konto bankowe czy poprzez wypłacenie upoważnionej osobie. Taki sposób postępowania jest prawidłowy, jeżeli z powodu pobytu w areszcie lub zakładzie karnym pracownik nie może osobiście odebrać wynagrodzenia za pracę, a przepisy wewnątrzzakładowe określają wypłatę wynagrodzenia w kasie firmy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z obowiązującymi w Państwa firmie przepisami zakładowymi, wypłata wynagrodzenia jest dokonywana do rąk pracownika w siedzibie pracodawcy. Z powodu pobytu pracownika w areszcie nie jest możliwa wypłata w sposób określony w przepisach zakładowych. Złożenie należnego pracownikowi wynagrodzenia w depozycie sądowym może zostać uznane za sprzeczne z zasadami prawa pracy oraz z zasadami współżycia społecznego, ponieważ mają Państwo informację o miejscu pobytu pracownika.

Jeżeli wypłata pensji odbywa się do rąk pracownika w kasie, a pracownik w dniu wypłaty jest nieobecny np. z powodu choroby, urlopu czy dnia wolnego wynikającego z rozkładu czasu pracy, pracodawca musi wykonać swój obowiązek w inny sposób. Nawet jednodniowe opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia jest bowiem wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Za to wykroczenie ze strony kontrolującego zakład pracy inspektora PIP grozi pracodawcy mandat karny. Aby uniknąć sankcji pracodawca, w zależności od okoliczności sprawy, powinien:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wypłacić pracownikowi wynagrodzenie wcześniej, tj. przed terminem określonym w przepisach zakładowych, jeżeli termin i przyczyna nieobecności w pracy są znane z wyprzedzeniem, np. wcześniej wiadomo, że w przeddzień wypłaty pracownik rozpoczyna korzystanie ze zwolnienia lekarskiego z powodu planowanego zabiegu (przepisy prawa pracy nie zabraniają wcześniejszej wypłaty wynagrodzenia),

• skontaktować się z pracownikiem i ustalić inny sposób wypłaty wynagrodzenia, np. upoważnionej przez pracownika osobie, przelewem na konto bankowe lub nawet udać się z wypłatą osobiście do domu pracownika - jeżeli nieobecność pracownika jest nagła i nieprzewidziana.

REKLAMA

Jeśli przepisy wewnątrzzakładowe nie przewidują innego sposobu wypłaty wynagrodzenia niż do rąk własnych pracownika w firmowej kasie, wypłata wynagrodzenia w innej formie będzie nieprawidłowym wykonaniem obowiązku pracodawcy. Jednak w takich okolicznościach nieprawidłowe spełnienie obowiązku wypłaty wynagrodzenia jest lepszym rozwiązaniem niż opóźnienie w jego wypłacie, za które grozi sankcja. Jeżeli powyższe sposoby wypłaty wynagrodzenia okażą się zawodne, pracodawca powinien złożyć przysługujące pracownikowi wynagrodzenie do depozytu sądowego.

W opisanych przez Państwa okolicznościach wynagrodzenie należy przesłać pracownikowi np. przekazem pocztowym do aresztu lub skontaktować się z pracownikiem (gdy jest to możliwe) w celu ustalenia innego sposobu wypłaty wynagrodzenia, np. przelewem na konto bankowe.

Przepisy zakładowe lub postanowienia umów o pracę, w przypadku gdy przewidują wypłatę wynagrodzenia w siedzibie pracodawcy, np. w firmowej kasie, powinny zawierać dodatkowe postanowienia dotyczące sposobów wypłaty wynagrodzenia na wypadek nieobecności pracownika w pracy, w tym w szczególności z powodu choroby. Dzięki odpowiednim zapisom pracodawca będzie mógł uniknąć komplikacji związanych z wypłatą wynagrodzenia na wypadek nagłej nieobecności pracownika.

• art. 8, art. 86 § 1 i § 3, art. 104, art. 1041 § 1 pkt 5, art. 282 § 1 pkt 1, art. 300 Kodeksu pracy,

• art. 467 pkt 4 Kodeksu cywilnego.

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA