REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić wynagrodzenie pracownikowi przebywającemu w zakładzie karnym

Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik naszej firmy trafił do zakładu karnego. Przepracował u nas do połowy maja br. i chcemy mu wypłacić wynagrodzenie za maj. Zgodnie z regulaminem pracy, pracownik pobierał pensję w kasie firmy. Jak w takim przypadku postąpić? Czy powinniśmy mu przesłać wynagrodzenie do więzienia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powinni Państwo przesłać pracownikowi wynagrodzenie przekazem pocztowym do aresztu lub skontaktować się z nim (jeśli jest to możliwe) w celu ustalenia innego sposobu wypłaty pensji, np. przelewem na konto bankowe czy poprzez wypłacenie upoważnionej osobie. Taki sposób postępowania jest prawidłowy, jeżeli z powodu pobytu w areszcie lub zakładzie karnym pracownik nie może osobiście odebrać wynagrodzenia za pracę, a przepisy wewnątrzzakładowe określają wypłatę wynagrodzenia w kasie firmy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z obowiązującymi w Państwa firmie przepisami zakładowymi, wypłata wynagrodzenia jest dokonywana do rąk pracownika w siedzibie pracodawcy. Z powodu pobytu pracownika w areszcie nie jest możliwa wypłata w sposób określony w przepisach zakładowych. Złożenie należnego pracownikowi wynagrodzenia w depozycie sądowym może zostać uznane za sprzeczne z zasadami prawa pracy oraz z zasadami współżycia społecznego, ponieważ mają Państwo informację o miejscu pobytu pracownika.

REKLAMA

Jeżeli wypłata pensji odbywa się do rąk pracownika w kasie, a pracownik w dniu wypłaty jest nieobecny np. z powodu choroby, urlopu czy dnia wolnego wynikającego z rozkładu czasu pracy, pracodawca musi wykonać swój obowiązek w inny sposób. Nawet jednodniowe opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia jest bowiem wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Za to wykroczenie ze strony kontrolującego zakład pracy inspektora PIP grozi pracodawcy mandat karny. Aby uniknąć sankcji pracodawca, w zależności od okoliczności sprawy, powinien:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wypłacić pracownikowi wynagrodzenie wcześniej, tj. przed terminem określonym w przepisach zakładowych, jeżeli termin i przyczyna nieobecności w pracy są znane z wyprzedzeniem, np. wcześniej wiadomo, że w przeddzień wypłaty pracownik rozpoczyna korzystanie ze zwolnienia lekarskiego z powodu planowanego zabiegu (przepisy prawa pracy nie zabraniają wcześniejszej wypłaty wynagrodzenia),

• skontaktować się z pracownikiem i ustalić inny sposób wypłaty wynagrodzenia, np. upoważnionej przez pracownika osobie, przelewem na konto bankowe lub nawet udać się z wypłatą osobiście do domu pracownika - jeżeli nieobecność pracownika jest nagła i nieprzewidziana.

Jeśli przepisy wewnątrzzakładowe nie przewidują innego sposobu wypłaty wynagrodzenia niż do rąk własnych pracownika w firmowej kasie, wypłata wynagrodzenia w innej formie będzie nieprawidłowym wykonaniem obowiązku pracodawcy. Jednak w takich okolicznościach nieprawidłowe spełnienie obowiązku wypłaty wynagrodzenia jest lepszym rozwiązaniem niż opóźnienie w jego wypłacie, za które grozi sankcja. Jeżeli powyższe sposoby wypłaty wynagrodzenia okażą się zawodne, pracodawca powinien złożyć przysługujące pracownikowi wynagrodzenie do depozytu sądowego.

W opisanych przez Państwa okolicznościach wynagrodzenie należy przesłać pracownikowi np. przekazem pocztowym do aresztu lub skontaktować się z pracownikiem (gdy jest to możliwe) w celu ustalenia innego sposobu wypłaty wynagrodzenia, np. przelewem na konto bankowe.

Przepisy zakładowe lub postanowienia umów o pracę, w przypadku gdy przewidują wypłatę wynagrodzenia w siedzibie pracodawcy, np. w firmowej kasie, powinny zawierać dodatkowe postanowienia dotyczące sposobów wypłaty wynagrodzenia na wypadek nieobecności pracownika w pracy, w tym w szczególności z powodu choroby. Dzięki odpowiednim zapisom pracodawca będzie mógł uniknąć komplikacji związanych z wypłatą wynagrodzenia na wypadek nagłej nieobecności pracownika.

• art. 8, art. 86 § 1 i § 3, art. 104, art. 1041 § 1 pkt 5, art. 282 § 1 pkt 1, art. 300 Kodeksu pracy,

• art. 467 pkt 4 Kodeksu cywilnego.

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA