REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w umowie o pracę sprostować błąd dotyczący wysokości wynagrodzenia

REKLAMA

Osoba pracująca w kadrach naszej firmy w umowie o pracę jednego z pracowników popełniła błąd dotyczący wysokości wynagrodzenia za pracę. W wyniku pomyłki pracownikowi wskazano w umowie wynagrodzenie o wiele wyższe od tego, które wynikało z uzgodnień z pracownikiem przed sporządzeniem umowy. W jaki sposób powinniśmy sprostować ten błąd?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Powinni Państwo złożyć pracownikowi pisemne oświadczenie, w którym należy poinformować go o zaistniałej pomyłce i wskazać prawidłową wysokość wynagrodzenia. Zaznajomienie się pracownika z treścią oświadczenia powinno być udokumentowane jego podpisem, a jeżeli podwładny odmawia złożenia podpisu, fakt ten należy potwierdzić zeznaniami świadków obecnych przy wręczaniu tego pisma.

UZASADNIENIE

Zapis w umowie o pracę określający nieprawidłową wysokość przysługującego pracownikowi wynagrodzenia należy traktować jako błąd co do treści czynności prawnej (art. 84 Kodeksu cywilnego). Jeżeli bowiem oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć (art. 84 Kodeksu cywilnego). W takiej sytuacji mogą Państwo uchylić się od skutków oświadczenia złożonego pracownikowi.

Należy pamiętać, że uprawnienie do uchylenia się od skutków prawnych błędu oświadczenia woli wygasa z upływem roku od jego wykrycia (art. 88 § 2 Kodeksu cywilnego). W opisanej sytuacji błąd dotyczy jednego z najważniejszych warunków umowy o pracę. Ponieważ pomyłka polegała na znaczącym zawyżeniu kwoty należnej pensji, pracownik mógł ją łatwo zauważyć. W konsekwencji mają Państwo możliwość uchylenia się od skutków prawnych powstałego błędu. W tym celu powinni Państwo przedłożyć pracownikowi (najlepiej w obecności świadków) w formie pisemnej oświadczenie o popełnieniu błędu w warunkach umowy z podaniem prawidłowej wysokości wynagrodzenia. Podwładny, po zapoznaniu się z treścią takiego pisma, powinien potwierdzić go własnoręcznym podpisem. Gdyby jednak odmówił złożenia podpisu, wówczas na tę okoliczność należy sporządzić notatkę podpisaną przez świadków obecnych przy wręczaniu pracownikowi oświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kopię podpisanego oświadczenia lub potwierdzoną przez świadków notatkę należy umieścić w części B akt osobowych tego pracownika. Powyższe dokumenty będą stanowić dowód, gdyby pracownik zakwestionował przed sądem pracy wysokość wypłacanego mu wynagrodzenia bądź prawidłowość złożonego oświadczenia.

W przedstawionej sytuacji zastosowanie wypowiedzenia zmieniającego warunki płacy nie byłoby właściwym rozwiązaniem, ponieważ zamiarem pracodawcy nie było obniżenie umówionego wynagrodzenia, tylko skorygowanie błędu dotyczącego jego wysokości. Wykorzystanie w tych okolicznościach wypowiedzenia zmieniającego mogłoby ponadto uwiarygodnić, że kwota wynagrodzenia zapisanego w umowie o pracę była jednak wynikiem uzgodnień stron stosunku pracy.

 

Podstawa prawna:

- art. 29 § 1 pkt 3, art. 42, art. 300 Kodeksu pracy,

- art. 84, art. 88 Kodeksu cywilnego.

Mariusz Pigulski

specjalista w zakresie kadr i płac

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA