REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w umowie o pracę sprostować błąd dotyczący wysokości wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoba pracująca w kadrach naszej firmy w umowie o pracę jednego z pracowników popełniła błąd dotyczący wysokości wynagrodzenia za pracę. W wyniku pomyłki pracownikowi wskazano w umowie wynagrodzenie o wiele wyższe od tego, które wynikało z uzgodnień z pracownikiem przed sporządzeniem umowy. W jaki sposób powinniśmy sprostować ten błąd?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Powinni Państwo złożyć pracownikowi pisemne oświadczenie, w którym należy poinformować go o zaistniałej pomyłce i wskazać prawidłową wysokość wynagrodzenia. Zaznajomienie się pracownika z treścią oświadczenia powinno być udokumentowane jego podpisem, a jeżeli podwładny odmawia złożenia podpisu, fakt ten należy potwierdzić zeznaniami świadków obecnych przy wręczaniu tego pisma.

UZASADNIENIE

Zapis w umowie o pracę określający nieprawidłową wysokość przysługującego pracownikowi wynagrodzenia należy traktować jako błąd co do treści czynności prawnej (art. 84 Kodeksu cywilnego). Jeżeli bowiem oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć (art. 84 Kodeksu cywilnego). W takiej sytuacji mogą Państwo uchylić się od skutków oświadczenia złożonego pracownikowi.

Należy pamiętać, że uprawnienie do uchylenia się od skutków prawnych błędu oświadczenia woli wygasa z upływem roku od jego wykrycia (art. 88 § 2 Kodeksu cywilnego). W opisanej sytuacji błąd dotyczy jednego z najważniejszych warunków umowy o pracę. Ponieważ pomyłka polegała na znaczącym zawyżeniu kwoty należnej pensji, pracownik mógł ją łatwo zauważyć. W konsekwencji mają Państwo możliwość uchylenia się od skutków prawnych powstałego błędu. W tym celu powinni Państwo przedłożyć pracownikowi (najlepiej w obecności świadków) w formie pisemnej oświadczenie o popełnieniu błędu w warunkach umowy z podaniem prawidłowej wysokości wynagrodzenia. Podwładny, po zapoznaniu się z treścią takiego pisma, powinien potwierdzić go własnoręcznym podpisem. Gdyby jednak odmówił złożenia podpisu, wówczas na tę okoliczność należy sporządzić notatkę podpisaną przez świadków obecnych przy wręczaniu pracownikowi oświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kopię podpisanego oświadczenia lub potwierdzoną przez świadków notatkę należy umieścić w części B akt osobowych tego pracownika. Powyższe dokumenty będą stanowić dowód, gdyby pracownik zakwestionował przed sądem pracy wysokość wypłacanego mu wynagrodzenia bądź prawidłowość złożonego oświadczenia.

W przedstawionej sytuacji zastosowanie wypowiedzenia zmieniającego warunki płacy nie byłoby właściwym rozwiązaniem, ponieważ zamiarem pracodawcy nie było obniżenie umówionego wynagrodzenia, tylko skorygowanie błędu dotyczącego jego wysokości. Wykorzystanie w tych okolicznościach wypowiedzenia zmieniającego mogłoby ponadto uwiarygodnić, że kwota wynagrodzenia zapisanego w umowie o pracę była jednak wynikiem uzgodnień stron stosunku pracy.

 

Podstawa prawna:

- art. 29 § 1 pkt 3, art. 42, art. 300 Kodeksu pracy,

- art. 84, art. 88 Kodeksu cywilnego.

Mariusz Pigulski

specjalista w zakresie kadr i płac

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA