REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy pracownikowi przywróconemu do pracy

Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik został zwolniony dyscyplinarnie 30 kwietnia 2007 r. W wyniku odwołania się do sądu pracy został przywrócony do pracy. 1 sierpnia pracownik stawił się do pracy. Po przywróceniu do pracy na podstawie prawomocnego wyroku i po stawieniu się do pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia. Pracownik ten w ostatnich 3 miesiącach pracy był zobowiązany do przepracowania: w lutym 20 dni, w marcu 22 dni, w kwietniu 20 dni.

Wynagrodzenie w okresie od kwietnia do lutego przedstawiało się następująco:

wynagrodzenie akordowe: luty - 1033,00 zł, marzec - 970,00 zł, kwiecień - 860,00 zł, stały dodatek funkcyjny w wysokości 100,00 zł miesięcznie.

W marcu pracownik otrzymał również wynagrodzenie za godziny nadliczbowe w wysokości 352,11 zł. Przysługiwała mu również premia kwartalna, wypłacana każdorazowo w ostatnim dniu kwartału kalendarzowego. Premia odpowiednio wynosiła: I kwartał 2007 r. - 369,00 zł, IV kwartał 2006 r. - 458,00 zł, III kwartał 2006 r. - 298,00 zł, II kwartał 2006 r. - 402,00 zł.

W kwietniu 2007 r. pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 3 dni.

Pracownikowi przywróconemu do pracy, z którym pracodawca wcześniej rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia, z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie, przysługuje za czas pozostawania bez pracy wynagrodzenie, nie więcej jednak niż za 3 miesiące i nie mniej niż za 1 miesiąc.

Aby przywrócony do pracy pracownik mógł otrzymać takie wynagrodzenie, muszą zostać spełnione jednocześnie dwa warunki:

l przywrócenie do pracy pracownika na podstawie prawomocnego wyroku sądowego i

l podjęcie pracy przez pracownika.

Pracownik spełnił te warunki. W sytuacji opisanej w założeniu wysokość wynagrodzenia za pozostawanie bez pracy będzie wynosiła średnie 3-miesięczne wynagrodzenie. Pracownik od dnia rozwiązania umowy do dnia stawienia się do pracy pozostał bowiem bez pracy przez okres powyżej 3 miesięcy.

WAŻNE!

Przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy będzie stanowiło przeciętne wynagrodzenie z okresu ostatnich 3 miesięcy pracy pracownika - tutaj z okresu od lutego do kwietnia 2007 r.

Ustalając wysokość średniego wynagrodzenia, należy uwzględnić następujące zasady:

l składniki ustalone w stałej stawce miesięcznej należy uwzględnić w wysokości należnej w miesiącu (tutaj dodatek funkcyjny),

l zmienne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z okresu ostatnich 3 miesięcy pracy pracownika,

l zmienne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy dłuższe niż 1 miesiąc, wypłacone w okresie 12 miesięcy, należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z tego okresu.

Ze względu na nieobecność pracownika w kwietniu (3-dniowe zwolnienie lekarskie) pracodawca powinien w tym miesiącu uzupełnić wynagrodzenie. Wynagrodzenie faktycznie uzyskane przez pracownika w tym okresie należy podzielić przez liczbę dni pracy, za które ono przysługiwało, a otrzymany wynik pomnożyć przez liczbę dni, jakie pracownik przepracowałby zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Po ustaleniu średniego miesięcznego wynagrodzenia pracodawca powinien otrzymaną sumę pomnożyć przez 3, czyli okres (3 miesiące) pozostawania pracownika bez pracy.

WAŻNE!

Okres pozostawania bez pracy, za który przyznano wynagrodzenie, wlicza się do okresu zatrudnienia. Okresu pozostawania bez pracy, za który nie przyznano wynagrodzenia, nie uważa się za przerwę w zatrudnieniu, pociągającą za sobą utratę uprawnień uzależnionych od nieprzerwanego zatrudnienia (art. 57 § 4 k.p.).

Etap 1.

Uzupełnienie wynagrodzenia akordowego w kwietniu (ze względu na chorobę pracownika)

W kwietniu pracownik otrzymał wynagrodzenie akordowe w wysokości 860,00 zł.

Pracownik ze względu na chorobę przepracował 17 dni (20 dni - 3 dni zwolnienia lekarskiego).

Otrzymane wynagrodzenie akordowe w wysokości 860,00 zł należy podzielić przez liczbę dni pracy, za które to wynagrodzenie przysługiwało, a otrzymany wynik pomnożyć przez liczbę dni, które pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy:

860,00 zł : 17 dni przepracowanych = 50,59 zł × 20 dni obowiązujących zgodnie z rozkładem czasu pracy = 1011,80 zł.

Uzupełnione wynagrodzenie za kwiecień wynosi 1011,80 zł.

Etap 2.

Obliczenie średniej wysokości premii kwartalnej

Pracownikowi oprócz wynagrodzenia akordowego przysługiwała premia kwartalna, wypłacana na koniec każdego kwartału kalendarzowego.

Ustalając średnią wysokość premii kwartalnych, należy zsumować wypłacone w ostatnich 12 miesiącach premie kwartalne, a następnie podzielić przez okres, za które one przysługiwały.

Pracownik w ostatnich 12 miesiącach otrzymał następujące premie kwartalne:

I kwartał 2007 r. - 369,00 zł, IV kwartał 2006 r. - 458,00 zł, III kwartał 2006 r. - 298,00 zł, II kwartał 2006 r. - 402,00 zł:

369,00 zł + 458,00 zł + 298,00 zł + 402,00 zł = 1527,00 zł : 12 miesięcy = 127,25 zł.

Etap 3.

Ustalenie wynagrodzenia zmiennego będącego podstawą do naliczenia wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy

Zmienne składniki wynagrodzenia, takie jak wynagrodzenie akordowe, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, wypłacone pracownikowi w ostatnich trzech miesiącach przed rozwiązaniem umowy, należy zsumować, a otrzymany wynik podzielić przez 3:

1033,00 zł + 970,00 zł +1011,80 zł + 352,11 zł = 3366,91 zł : 3 = 1122,30 zł.

Etap 4.

Zliczenie łącznego wynagrodzenia

Do ustalonego przeciętnego zmiennego wynagrodzenia należy dodać stały miesięczny dodatek funkcyjny oraz kwotę ustalonej przeciętnej premii kwartalnej:

1122,30 zł + 100,00 zł + 127,25 zł = 1349,55 zł.

Kwota 1349,55 zł stanowi podstawę do naliczenia wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy.

Etap 5.

Ustalenie wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy

Pracownik po rozwiązaniu umowy pozostawał bez pracy przez okres powyżej 3 miesięcy. Dlatego przy ustaleniu wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy średnie miesięczne wynagrodzenie należy pomnożyć przez 3:

1349,55 zł × 3 = 4048,65 zł.

Pracownik za czas pozostawania bez pracy powinien otrzymać wynagrodzenie w wysokości 4048,65 zł.

l art. 56-57 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 64, poz. 426

l § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy - Dz.U. Nr 62, poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2292

l § 14-17 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Grupa Mazars w Polsce

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA