REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy pracownikowi przywróconemu do pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik został zwolniony dyscyplinarnie 30 kwietnia 2007 r. W wyniku odwołania się do sądu pracy został przywrócony do pracy. 1 sierpnia pracownik stawił się do pracy. Po przywróceniu do pracy na podstawie prawomocnego wyroku i po stawieniu się do pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia. Pracownik ten w ostatnich 3 miesiącach pracy był zobowiązany do przepracowania: w lutym 20 dni, w marcu 22 dni, w kwietniu 20 dni.

Wynagrodzenie w okresie od kwietnia do lutego przedstawiało się następująco:

wynagrodzenie akordowe: luty - 1033,00 zł, marzec - 970,00 zł, kwiecień - 860,00 zł, stały dodatek funkcyjny w wysokości 100,00 zł miesięcznie.

W marcu pracownik otrzymał również wynagrodzenie za godziny nadliczbowe w wysokości 352,11 zł. Przysługiwała mu również premia kwartalna, wypłacana każdorazowo w ostatnim dniu kwartału kalendarzowego. Premia odpowiednio wynosiła: I kwartał 2007 r. - 369,00 zł, IV kwartał 2006 r. - 458,00 zł, III kwartał 2006 r. - 298,00 zł, II kwartał 2006 r. - 402,00 zł.

W kwietniu 2007 r. pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 3 dni.

Pracownikowi przywróconemu do pracy, z którym pracodawca wcześniej rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia, z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie, przysługuje za czas pozostawania bez pracy wynagrodzenie, nie więcej jednak niż za 3 miesiące i nie mniej niż za 1 miesiąc.

Aby przywrócony do pracy pracownik mógł otrzymać takie wynagrodzenie, muszą zostać spełnione jednocześnie dwa warunki:

l przywrócenie do pracy pracownika na podstawie prawomocnego wyroku sądowego i

l podjęcie pracy przez pracownika.

Pracownik spełnił te warunki. W sytuacji opisanej w założeniu wysokość wynagrodzenia za pozostawanie bez pracy będzie wynosiła średnie 3-miesięczne wynagrodzenie. Pracownik od dnia rozwiązania umowy do dnia stawienia się do pracy pozostał bowiem bez pracy przez okres powyżej 3 miesięcy.

WAŻNE!

Przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy będzie stanowiło przeciętne wynagrodzenie z okresu ostatnich 3 miesięcy pracy pracownika - tutaj z okresu od lutego do kwietnia 2007 r.

Ustalając wysokość średniego wynagrodzenia, należy uwzględnić następujące zasady:

l składniki ustalone w stałej stawce miesięcznej należy uwzględnić w wysokości należnej w miesiącu (tutaj dodatek funkcyjny),

l zmienne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z okresu ostatnich 3 miesięcy pracy pracownika,

l zmienne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy dłuższe niż 1 miesiąc, wypłacone w okresie 12 miesięcy, należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z tego okresu.

Ze względu na nieobecność pracownika w kwietniu (3-dniowe zwolnienie lekarskie) pracodawca powinien w tym miesiącu uzupełnić wynagrodzenie. Wynagrodzenie faktycznie uzyskane przez pracownika w tym okresie należy podzielić przez liczbę dni pracy, za które ono przysługiwało, a otrzymany wynik pomnożyć przez liczbę dni, jakie pracownik przepracowałby zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Po ustaleniu średniego miesięcznego wynagrodzenia pracodawca powinien otrzymaną sumę pomnożyć przez 3, czyli okres (3 miesiące) pozostawania pracownika bez pracy.

WAŻNE!

Okres pozostawania bez pracy, za który przyznano wynagrodzenie, wlicza się do okresu zatrudnienia. Okresu pozostawania bez pracy, za który nie przyznano wynagrodzenia, nie uważa się za przerwę w zatrudnieniu, pociągającą za sobą utratę uprawnień uzależnionych od nieprzerwanego zatrudnienia (art. 57 § 4 k.p.).

Etap 1.

Uzupełnienie wynagrodzenia akordowego w kwietniu (ze względu na chorobę pracownika)

W kwietniu pracownik otrzymał wynagrodzenie akordowe w wysokości 860,00 zł.

Pracownik ze względu na chorobę przepracował 17 dni (20 dni - 3 dni zwolnienia lekarskiego).

Otrzymane wynagrodzenie akordowe w wysokości 860,00 zł należy podzielić przez liczbę dni pracy, za które to wynagrodzenie przysługiwało, a otrzymany wynik pomnożyć przez liczbę dni, które pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy:

860,00 zł : 17 dni przepracowanych = 50,59 zł × 20 dni obowiązujących zgodnie z rozkładem czasu pracy = 1011,80 zł.

Uzupełnione wynagrodzenie za kwiecień wynosi 1011,80 zł.

Etap 2.

Obliczenie średniej wysokości premii kwartalnej

Pracownikowi oprócz wynagrodzenia akordowego przysługiwała premia kwartalna, wypłacana na koniec każdego kwartału kalendarzowego.

Ustalając średnią wysokość premii kwartalnych, należy zsumować wypłacone w ostatnich 12 miesiącach premie kwartalne, a następnie podzielić przez okres, za które one przysługiwały.

Pracownik w ostatnich 12 miesiącach otrzymał następujące premie kwartalne:

I kwartał 2007 r. - 369,00 zł, IV kwartał 2006 r. - 458,00 zł, III kwartał 2006 r. - 298,00 zł, II kwartał 2006 r. - 402,00 zł:

369,00 zł + 458,00 zł + 298,00 zł + 402,00 zł = 1527,00 zł : 12 miesięcy = 127,25 zł.

Etap 3.

Ustalenie wynagrodzenia zmiennego będącego podstawą do naliczenia wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy

Zmienne składniki wynagrodzenia, takie jak wynagrodzenie akordowe, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, wypłacone pracownikowi w ostatnich trzech miesiącach przed rozwiązaniem umowy, należy zsumować, a otrzymany wynik podzielić przez 3:

1033,00 zł + 970,00 zł +1011,80 zł + 352,11 zł = 3366,91 zł : 3 = 1122,30 zł.

Etap 4.

Zliczenie łącznego wynagrodzenia

Do ustalonego przeciętnego zmiennego wynagrodzenia należy dodać stały miesięczny dodatek funkcyjny oraz kwotę ustalonej przeciętnej premii kwartalnej:

1122,30 zł + 100,00 zł + 127,25 zł = 1349,55 zł.

Kwota 1349,55 zł stanowi podstawę do naliczenia wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy.

Etap 5.

Ustalenie wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy

Pracownik po rozwiązaniu umowy pozostawał bez pracy przez okres powyżej 3 miesięcy. Dlatego przy ustaleniu wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy średnie miesięczne wynagrodzenie należy pomnożyć przez 3:

1349,55 zł × 3 = 4048,65 zł.

Pracownik za czas pozostawania bez pracy powinien otrzymać wynagrodzenie w wysokości 4048,65 zł.

l art. 56-57 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 64, poz. 426

l § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy - Dz.U. Nr 62, poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2292

l § 14-17 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Grupa Mazars w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA