REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy pracownikowi przywróconemu do pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik został zwolniony dyscyplinarnie 30 kwietnia 2007 r. W wyniku odwołania się do sądu pracy został przywrócony do pracy. 1 sierpnia pracownik stawił się do pracy. Po przywróceniu do pracy na podstawie prawomocnego wyroku i po stawieniu się do pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia. Pracownik ten w ostatnich 3 miesiącach pracy był zobowiązany do przepracowania: w lutym 20 dni, w marcu 22 dni, w kwietniu 20 dni.

Wynagrodzenie w okresie od kwietnia do lutego przedstawiało się następująco:

wynagrodzenie akordowe: luty - 1033,00 zł, marzec - 970,00 zł, kwiecień - 860,00 zł, stały dodatek funkcyjny w wysokości 100,00 zł miesięcznie.

W marcu pracownik otrzymał również wynagrodzenie za godziny nadliczbowe w wysokości 352,11 zł. Przysługiwała mu również premia kwartalna, wypłacana każdorazowo w ostatnim dniu kwartału kalendarzowego. Premia odpowiednio wynosiła: I kwartał 2007 r. - 369,00 zł, IV kwartał 2006 r. - 458,00 zł, III kwartał 2006 r. - 298,00 zł, II kwartał 2006 r. - 402,00 zł.

W kwietniu 2007 r. pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 3 dni.

Pracownikowi przywróconemu do pracy, z którym pracodawca wcześniej rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia, z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie, przysługuje za czas pozostawania bez pracy wynagrodzenie, nie więcej jednak niż za 3 miesiące i nie mniej niż za 1 miesiąc.

Aby przywrócony do pracy pracownik mógł otrzymać takie wynagrodzenie, muszą zostać spełnione jednocześnie dwa warunki:

l przywrócenie do pracy pracownika na podstawie prawomocnego wyroku sądowego i

l podjęcie pracy przez pracownika.

Pracownik spełnił te warunki. W sytuacji opisanej w założeniu wysokość wynagrodzenia za pozostawanie bez pracy będzie wynosiła średnie 3-miesięczne wynagrodzenie. Pracownik od dnia rozwiązania umowy do dnia stawienia się do pracy pozostał bowiem bez pracy przez okres powyżej 3 miesięcy.

WAŻNE!

Przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy będzie stanowiło przeciętne wynagrodzenie z okresu ostatnich 3 miesięcy pracy pracownika - tutaj z okresu od lutego do kwietnia 2007 r.

Ustalając wysokość średniego wynagrodzenia, należy uwzględnić następujące zasady:

l składniki ustalone w stałej stawce miesięcznej należy uwzględnić w wysokości należnej w miesiącu (tutaj dodatek funkcyjny),

l zmienne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z okresu ostatnich 3 miesięcy pracy pracownika,

l zmienne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy dłuższe niż 1 miesiąc, wypłacone w okresie 12 miesięcy, należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z tego okresu.

Ze względu na nieobecność pracownika w kwietniu (3-dniowe zwolnienie lekarskie) pracodawca powinien w tym miesiącu uzupełnić wynagrodzenie. Wynagrodzenie faktycznie uzyskane przez pracownika w tym okresie należy podzielić przez liczbę dni pracy, za które ono przysługiwało, a otrzymany wynik pomnożyć przez liczbę dni, jakie pracownik przepracowałby zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Po ustaleniu średniego miesięcznego wynagrodzenia pracodawca powinien otrzymaną sumę pomnożyć przez 3, czyli okres (3 miesiące) pozostawania pracownika bez pracy.

WAŻNE!

Okres pozostawania bez pracy, za który przyznano wynagrodzenie, wlicza się do okresu zatrudnienia. Okresu pozostawania bez pracy, za który nie przyznano wynagrodzenia, nie uważa się za przerwę w zatrudnieniu, pociągającą za sobą utratę uprawnień uzależnionych od nieprzerwanego zatrudnienia (art. 57 § 4 k.p.).

Etap 1.

Uzupełnienie wynagrodzenia akordowego w kwietniu (ze względu na chorobę pracownika)

W kwietniu pracownik otrzymał wynagrodzenie akordowe w wysokości 860,00 zł.

Pracownik ze względu na chorobę przepracował 17 dni (20 dni - 3 dni zwolnienia lekarskiego).

Otrzymane wynagrodzenie akordowe w wysokości 860,00 zł należy podzielić przez liczbę dni pracy, za które to wynagrodzenie przysługiwało, a otrzymany wynik pomnożyć przez liczbę dni, które pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy:

860,00 zł : 17 dni przepracowanych = 50,59 zł × 20 dni obowiązujących zgodnie z rozkładem czasu pracy = 1011,80 zł.

Uzupełnione wynagrodzenie za kwiecień wynosi 1011,80 zł.

Etap 2.

Obliczenie średniej wysokości premii kwartalnej

Pracownikowi oprócz wynagrodzenia akordowego przysługiwała premia kwartalna, wypłacana na koniec każdego kwartału kalendarzowego.

Ustalając średnią wysokość premii kwartalnych, należy zsumować wypłacone w ostatnich 12 miesiącach premie kwartalne, a następnie podzielić przez okres, za które one przysługiwały.

Pracownik w ostatnich 12 miesiącach otrzymał następujące premie kwartalne:

I kwartał 2007 r. - 369,00 zł, IV kwartał 2006 r. - 458,00 zł, III kwartał 2006 r. - 298,00 zł, II kwartał 2006 r. - 402,00 zł:

369,00 zł + 458,00 zł + 298,00 zł + 402,00 zł = 1527,00 zł : 12 miesięcy = 127,25 zł.

Etap 3.

Ustalenie wynagrodzenia zmiennego będącego podstawą do naliczenia wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy

Zmienne składniki wynagrodzenia, takie jak wynagrodzenie akordowe, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, wypłacone pracownikowi w ostatnich trzech miesiącach przed rozwiązaniem umowy, należy zsumować, a otrzymany wynik podzielić przez 3:

1033,00 zł + 970,00 zł +1011,80 zł + 352,11 zł = 3366,91 zł : 3 = 1122,30 zł.

Etap 4.

Zliczenie łącznego wynagrodzenia

Do ustalonego przeciętnego zmiennego wynagrodzenia należy dodać stały miesięczny dodatek funkcyjny oraz kwotę ustalonej przeciętnej premii kwartalnej:

1122,30 zł + 100,00 zł + 127,25 zł = 1349,55 zł.

Kwota 1349,55 zł stanowi podstawę do naliczenia wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy.

Etap 5.

Ustalenie wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy

Pracownik po rozwiązaniu umowy pozostawał bez pracy przez okres powyżej 3 miesięcy. Dlatego przy ustaleniu wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy średnie miesięczne wynagrodzenie należy pomnożyć przez 3:

1349,55 zł × 3 = 4048,65 zł.

Pracownik za czas pozostawania bez pracy powinien otrzymać wynagrodzenie w wysokości 4048,65 zł.

l art. 56-57 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 64, poz. 426

l § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy - Dz.U. Nr 62, poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2292

l § 14-17 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Grupa Mazars w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA