REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Payroll czyli outsourcing kadrowo-płacowy

Subskrybuj nas na Youtube
Payroll czyli outsourcing kadrowo-płacowy
Payroll czyli outsourcing kadrowo-płacowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obsługa kadrowo-płacowa, to konieczny element każdej firmy. Wbrew pozorom, nie jest to praca schematyczna i powtarzalna. Liczba i tempo wprowadzanych zmian prawnych w tym obszarze oraz konieczność ich wnikliwej analizy sprawiają, że coraz więcej firm woli zlecić wszystkie te zadania wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym.

Czym jest payroll?

Payroll to w języku angielskim "lista płac". Lista płac oprócz wysokości wynagrodzeń do wypłaty (netto) poszczególnym pracownikom (a także ew. premii, czy nagród wypłacanych razem z zasadniczym wynagrodzeniem) może też zawierać informacje dot. kwot wynagrodzeń brutto, potrąconych podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, czy innych potrąceń z wynagrodzenia.
W języku biznesowym słowem payroll określa się zbiorczo procesy kadrowo-płacowe w przedsiębiorstwie, które same w sobie są już dość skomplikowane. Na dodatek, w ostatnim czasie ulegają one częstym zmianom legislacyjnym, co powoduje, że działy kadrowo-płacowe muszą stale reagować i dostosowywać swoje działania do nowych wymogów. Wciąż zmieniające się przepisy to także wyzwanie dla wielu właścicieli firm.

REKLAMA

Autopromocja

Konieczność wnikliwego zapoznania się ze zmianami dotyczącymi prawa pracy i podatków wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Niezbędne staje się zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych na szkolenia zespołu i aktualizację systemów rozliczeniowych. W tej sytuacji coraz częściej firmy rozważają przekazanie obsługi kadrowo-płacowej zewnętrznym ekspertom.

Payroll outsourcing to 10-20% oszczędności

REKLAMA

Coraz więcej firm decyduje się na payroll rozumiany jako profesjonalny, kompleksowy outsourcing procesów kadrowo-płacowych. W ten sposób firmy nie tylko pozbywają się problemu związanego z nadążaniem za zmianami w przepisach, ale zyskują ciągłość obsługi oraz oszczędności finansowe.

Przekazanie obsługi kadr i płac zewnętrznym specjalistom to roczna oszczędność od 10 do 20% względem wartości utrzymania własnego działu kadr i płac -  potwierdza Tomasz Pawluczuk, Key Account Manager ds. payroll w LeasingTeam Group. - Do tego dochodzi redukcja kosztów stałych. Przykładowo: klient, mając 100 pracowników do rozliczenia, płaci firmie zewnętrznej za obsługę tej setki. Jeżeli zredukuje zatrudnienie do 80 osób, to otrzyma zmniejszoną FV o 20%. W sytuacji wewnętrznego działu kadr i płac nie ma takiej możliwości. Ponadto, payrolling eliminuje potrzebę ciągłego szkolenia pracowników działów kadrowo-płacowych i wynikających z tego kosztów. Do tego dochodzą oszczędności na zakupie  oprogramowania dla działu kadr i jego aktualizacji. Wszystkimi tymi kwestiami w payrollingu zajmuje się podmiot zewnętrzny - wylicza Tomasz Pawluczuk.

Dzięki payrolowi firma może liczyć na comiesięczne rozliczenia pracowników, kontrolę umów, obsługę zaświadczeń oraz całej dokumentacji pracowniczej, a także na obliczanie zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS-u czy reprezentowanie przed organami państwowymi. To wielka oszczędność czasu, który przedsiębiorca może przeznaczyć na swoją kluczową działalność i realizację celów strategicznych. Payroll zarazem chroni przed konsekwencjami nieumyślnych błędów popełnianych przez pracowników własnego działu kadr i płac.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wybrać najlepszego dostawcę payrollu?

REKLAMA

Doświadczenie – to klucz –  mówi Agnieszka Haponik, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w LeasingTeam Group. Warto przyjrzeć się systemowi z jakiego korzysta usługodawca. W naszym przypadku jest to Teta – zaawansowane i bezpieczne rozwiązanie, na którego zakup wiele firm prowadzących własny dział kadr i płac nie mogłoby sobie pozwolić. To kolejna zaleta payrollingu – w ramach usługi firma otrzymuje obsługę bazująca na najnowocześniejszych systemach, na które nie musi wydawać ani grosza. Warto zwrócić uwagę na rekomendacje innych klientów - to zawsze potwierdzenie wysokiej jakości usług.

Wybierając dostawcę payrollu, można też sprawdzić, czy firma posiada i udostępnia klientom platformę do kompleksowej obsługi i automatyzacji procesów HR. Nowoczesne firmy bazują na takich narzędziach, gdyż wpływa to na optymalizację czasu pracy i wzrost poziomu zadowolenia klienta oraz jego pracowników.  - Wszyscy nasi klienci w ramach współpracy payrollowej otrzymują dostęp do naszej autorskiej platformy TalentPoint – dodaje Agnieszka Haponik. Usprawnia ona przepływ pracy, automatycznie łącząc działy HR, pracowników, rozliczenia i umowy. Klient zyskuje elektroniczną ewidencję czasu pracy, raporty analityczne, możliwość generowania i podpisywania umów online. Z kolei pracownicy mają stały dostęp do swoich danych, zgłaszają urlopy za pomocą platformy, czy pobierają dokumenty związane z zatrudnieniem itd. Innymi słowy, eliminujemy wszelką papierologię związaną z kadrami i płacami i przechodzimy do rozwiązań w pełni cyfrowych, niezwykle wydajnych i proekologicznych – konkluduje Agnieszka Haponik z LeasingTeam Group.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA