REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na sfinansowanie oddelegowanym pracownikom kosztów podróży do domu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz firma oddelegowała do pracy w Finlandii pracowników. W umowie zapewniliśmy pracownikom przeloty co 2 miesiące do domu na koszt naszej firmy lub możliwość zamiany tych przelotów na przyloty ich rodzin do Finlandii. Czy wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu dla firmy? Czy stanowią przychód dla pracownika?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki na sfinansowanie pracownikom kosztów przelotu do i z miejsca oddelegowania lub członkom ich rodzin (na zasadzie zamiany przysługującego pracownikowi prawa) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Państwa firmy. Świadczenia te stanowią jednocześnie dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jednym z podstawowych elementów umowy o pracę jest prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenie za pracę rozumiane jest bardzo szeroko. Generalnie przyjmuje się, że swym zasięgiem obejmuje ono rozmaite wypłaty dokonywane przez pracodawcę na rzecz pracownika. Obejmuje, oprócz stałych elementów (takich jak: wynagrodzenie zasadnicze) dodatki (np. dodatek stażowy, dodatek funkcyjny), premie i nagrody, a także wszelkiego rodzaju bonusy, do których zaliczyć można m.in. pokrywanie przez pracodawcę kosztów przelotów pracownika z miejsca oddelegowania do rodziny lub kosztów podróży członków rodziny do pracownika. Oznacza to, że strony zawierające umowę mogą swobodnie kształtować jej warunki, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze), ustawom ani zasadom współżycia społecznego.

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które wiążą się z osiągnięciem przychodu lub ochroną źródeł przychodu, a jednocześnie nie znajdują się w negatywnym katalogu wydatków nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwie wynagrodzenie pracownika wraz z dodatkowymi świadczeniami (w tym przypadku pokrycie kosztów przelotu pracownika lub członków jego rodziny) należy uznać za koszt uzyskania przychodów jako wydatek dotyczący zachowania źródła przychodu, którego poniesienie nie jest może związane z uzyskaniem konkretnego przychodu, jednakże jest niezbędne dla funkcjonowania podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż przy kwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek poza wyraźnie wskazanymi w ustawie wymaga nie tylko oceny pod kątem, czy jego poniesienie miało związek z konkretnym przychodem, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu.

Na gruncie przepisów updof za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy i pokrewnych uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem przychodem pracownika ze stosunku pracy są wszelkie nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, jakie dany pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy - w tym także świadczenia rzeczowe w postaci biletów na przeloty z miejsca oddelegowania do domu i z powrotem, które można zamienić na bilety na przeloty członków najbliższej rodziny do miejsca pracy pracownika.

W podobnej sprawie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 8 maja 2007 nr 1472/DPC/415-25/07/PK, stwierdzając w nim m.in., że:

REKLAMA

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż oddelegowany pracownik ma prawo do wybrania, czy woli sam powrócić na jakiś czas do Polski, czy też woli, żeby inna osoba przyleciała do miejsca jego oddelegowania. W związku z tym słuszne są wnioski spółki, iż niezależnie od tego, co pracownik wybierze, przychód do opodatkowania powstanie po jego stronie, gdyż w pierwszej kolejności to on otrzymuje świadczenie w postaci możliwości przelotu w obydwie strony, a następnie dokonuje wyboru co z otrzymanym świadczeniem zrobi. Sytuacja ta spełnia więc przesłanki wskazane w art. 12 ust. 1 updof, a więc świadczenie to jako otrzymane świadczenie w naturze jest przychodem pracownika.

Wobec faktu, że otrzymującego łączy ze Spółką stosunek pracy, na Spółce ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wszelkich przychodów otrzymywanych od Spółki przez pracownika z tego tytułu. Obowiązki płatnika w tym zakresie zostały wskazane w art. 31 i art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnych świadczeń są usługi zakupione - tak jak ma to miejsce w Państwa przypadku - to ich wyceny dokonuje się według cen zakupu. Oznacza to, iż do osiąganych przez Państwa pracowników przychodów ze stosunku pracy należy doliczyć wartość biletów według cen ich zakupu.

Reasumując, świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika polegające na sfinansowaniu pracownikowi lub członkom jego rodziny przelotów do i miejsca oddelegowania jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość sfinansowanych biletów będzie zwiększała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Oznacza to, iż zaliczkę na podatek należy pobrać nie tylko od bieżącego wynagrodzenia, ale również od nieodpłatnego świadczenia w wysokości wartości sfinansowanego biletu.

• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA