REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Twardo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.

Dorota Twardo

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

specjalista ds. kadr i płac

Audyt Doradztwo Finanse „Lidmar”


Koszty uzyskania przychodu z tytułu stosunku pracy uwzględnia się, jeśli pracownikowi wypłacany jest jakikolwiek składnik wynagrodzenia. Ponieważ ekwiwalent za niewykorzystany urlop oraz odprawa są niewątpliwie składnikami wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy, przy naliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych elementów pensji należy więc uwzględnić tę okoliczność.

REKLAMA

Bardzo ważną kwestią wpływającą również na fakt uwzględniania kosztów uzyskania przychodów przy obliczaniu zaliczki na podatek jest sposób oraz termin wypłaty elementów pensji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata ekwiwalentu za urlop i odprawy razem z pensją pracownika

Jeśli wypłata ekwiwalentu za urlop bądź odprawy odbywa się razem z innymi składnikami pensji, wówczas należności te trzeba włączyć do pozostałych składników wynagrodzenia i rozliczyć na zasadach ogólnych.

Przykład

Z pracownikiem 31 stycznia 2008 r. rozwiązano umowę o pracę. Za styczeń przysługuje mu:

płaca zasadnicza w kwocie 2000 zł,

ekwiwalent za urlop w wysokości 476,40 zł,

odprawa w związku z likwidacją stanowiska pracy 2000 zł.

Jak dokonać rozliczenia pensji za ten miesiąc?

Ekwiwalent za urlop stanowi zarówno podstawę oskładkowania, jak i opodatkowania. Odprawa pieniężna jest natomiast jedynie podstawą opodatkowania.

1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne. Podstawą tych składek jest suma płacy zasadniczej i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, tj. 2476,40 zł.

składka emerytalna:

2476,40 zł x 9,76% = 241,70 zł,

składka rentowa:

2476,40 zł x 1,5% = 37,15 zł,

składka chorobowa:

2476,40 zł x 2,45% = 60,67 zł,

razem składki na ubezpieczenia społeczne:

241,70 zł + 37,15 zł + 60,67 zł = 339,52 zł.

2. Obliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne:

podstawa składki zdrowotnej (sumę płacy zasadniczej i ekwiwalentu za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne):

2476,40 zł - 339,52 zł = 2136,88 zł,

składka na ubezpieczenie zdrowotne:

2136,88 zł x 9% = 192,32 zł,

składka zdrowotna odliczana od podatku:

2136,88 zł x 7,75% = 165,61 zł.

3. Ustalamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych:

sumujemy wszystkie składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi w styczniu:

2000 zł + 476,40 zł + 2000 zł = 4476,40 zł,

sumę składników pensji pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne:

4476,40 zł - 339,52 zł = 4136,88 zł,

od pensji pomniejszonej o składki na ubezpieczenia społeczne odejmujemy koszty uzyskania przychodu (zakładamy, że pracownik mieszka i pracuje w tej samej miejscowości):

4136,88 zł - 111,25 zł = 4025,63 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 4026 zł,

wyliczamy 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):

4026,00 zł x 19% = 764,94 zł,

od otrzymanej kwoty odejmujemy kwotę ulgi podatkowej (48,90 zł) i składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:

764,94 zł - 48,90 zł - 165,61 zł = 550,43 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 550 zł.

4. Ustalamy kwotę do wypłaty. Od sumy wszystkich elementów pensji odejmujemy składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (9%) oraz zaliczkę na podatek dochodowy:

4476,40 zł - 339,52 zł - 192,32 zł - 550 zł = 3394,56 zł.

Jeżeli jednak wypłata ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy bądź odprawy nastąpi w tym samym miesiącu co wypłata wynagrodzenia za pracę, ale nie razem z tym wynagrodzeniem tylko w innym terminie, wówczas przy obliczaniu zaliczki na podatek nie należy stosować kosztów uzyskania. W przypadku dokonywania kilku różnych wypłat świadczeń ze stosunku pracy w jednym miesiącu koszty potrąca się tylko raz.

WAŻNE!

Jeżeli pracodawca chce wyodrębnić kwotę ekwiwalentu za urlop lub odprawy, sporządzając osobną listę, wówczas musi jedynie pamiętać o pobraniu zaliczki na podatek w wysokości 19, 30 lub 40%, bez uwzględniania kwoty kosztów uzyskania przychodów.

Przykład

W styczniu 2008 r. w związku z rozwiązaniem umowy pracownikowi przysługuje ekwiwalent za urlop w wysokości 476,40 zł. Jak dokonać jego rozliczenia na dodatkowej liście płac sporządzonej 31 stycznia?

W przypadku naliczeń na dodatkowej liście płac należy pamiętać, aby przy ustalaniu wysokości zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie stosować ani kosztów uzyskania przychodów, ani ulgi podatkowej. Zostały one bowiem już uwzględnione przy naliczaniu miesięcznej pensji pracownika na podstawowej liście płac.

1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne:

emerytalną:

476,40 zł x 9,76% = 46,50 zł,

rentową:

476,40 zł x 1,5% = 7,15 zł,

chorobową:

476,40 zł x 2,45% = 11,67 zł,

razem:

46,50 zł + 7,15 zł + 11,67 zł = 65,32 zł.

2. Obliczamy składki na ubezpieczenie zdrowotne:

podstawa składki zdrowotnej (ekwiwalent za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenie społeczne):

476,40 zł - 65,32 zł = 411,08 zł,

składka na ubezpieczenie zdrowotne:

411,08 zł x 9% = 37 zł,

składka zdrowotna odliczana od podatku:

411,08 zł x 7,75% = 31,86 zł.

3. Ustalamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych:

ekwiwalent za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne:

476,40 zł - 65,32 zł = 411,08 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 411 zł,

obliczamy 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):

411,00 zł x 19% = 78,09 zł,

otrzymaną kwotę pomniejszamy o składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:

78,09 zł - 31,86 zł = 46,23 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 46 zł.

4. Ustalamy kwotę do wypłaty:

476,40 zł - 65,32 zł - 37 zł - 46 zł = 328,08 zł.

Tak ustaloną kwotę wypłacamy pracownikowi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA