REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Dorota Twardo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.

Dorota Twardo

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

specjalista ds. kadr i płac

Audyt Doradztwo Finanse „Lidmar”


Koszty uzyskania przychodu z tytułu stosunku pracy uwzględnia się, jeśli pracownikowi wypłacany jest jakikolwiek składnik wynagrodzenia. Ponieważ ekwiwalent za niewykorzystany urlop oraz odprawa są niewątpliwie składnikami wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy, przy naliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych elementów pensji należy więc uwzględnić tę okoliczność.

REKLAMA

Bardzo ważną kwestią wpływającą również na fakt uwzględniania kosztów uzyskania przychodów przy obliczaniu zaliczki na podatek jest sposób oraz termin wypłaty elementów pensji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata ekwiwalentu za urlop i odprawy razem z pensją pracownika

Jeśli wypłata ekwiwalentu za urlop bądź odprawy odbywa się razem z innymi składnikami pensji, wówczas należności te trzeba włączyć do pozostałych składników wynagrodzenia i rozliczyć na zasadach ogólnych.

Przykład

Z pracownikiem 31 stycznia 2008 r. rozwiązano umowę o pracę. Za styczeń przysługuje mu:

płaca zasadnicza w kwocie 2000 zł,

ekwiwalent za urlop w wysokości 476,40 zł,

odprawa w związku z likwidacją stanowiska pracy 2000 zł.

Jak dokonać rozliczenia pensji za ten miesiąc?

Ekwiwalent za urlop stanowi zarówno podstawę oskładkowania, jak i opodatkowania. Odprawa pieniężna jest natomiast jedynie podstawą opodatkowania.

1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne. Podstawą tych składek jest suma płacy zasadniczej i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, tj. 2476,40 zł.

składka emerytalna:

2476,40 zł x 9,76% = 241,70 zł,

składka rentowa:

2476,40 zł x 1,5% = 37,15 zł,

składka chorobowa:

2476,40 zł x 2,45% = 60,67 zł,

razem składki na ubezpieczenia społeczne:

241,70 zł + 37,15 zł + 60,67 zł = 339,52 zł.

2. Obliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne:

podstawa składki zdrowotnej (sumę płacy zasadniczej i ekwiwalentu za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne):

2476,40 zł - 339,52 zł = 2136,88 zł,

składka na ubezpieczenie zdrowotne:

2136,88 zł x 9% = 192,32 zł,

składka zdrowotna odliczana od podatku:

2136,88 zł x 7,75% = 165,61 zł.

3. Ustalamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych:

sumujemy wszystkie składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi w styczniu:

2000 zł + 476,40 zł + 2000 zł = 4476,40 zł,

sumę składników pensji pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne:

4476,40 zł - 339,52 zł = 4136,88 zł,

od pensji pomniejszonej o składki na ubezpieczenia społeczne odejmujemy koszty uzyskania przychodu (zakładamy, że pracownik mieszka i pracuje w tej samej miejscowości):

4136,88 zł - 111,25 zł = 4025,63 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 4026 zł,

wyliczamy 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):

4026,00 zł x 19% = 764,94 zł,

od otrzymanej kwoty odejmujemy kwotę ulgi podatkowej (48,90 zł) i składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:

764,94 zł - 48,90 zł - 165,61 zł = 550,43 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 550 zł.

4. Ustalamy kwotę do wypłaty. Od sumy wszystkich elementów pensji odejmujemy składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (9%) oraz zaliczkę na podatek dochodowy:

4476,40 zł - 339,52 zł - 192,32 zł - 550 zł = 3394,56 zł.

Jeżeli jednak wypłata ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy bądź odprawy nastąpi w tym samym miesiącu co wypłata wynagrodzenia za pracę, ale nie razem z tym wynagrodzeniem tylko w innym terminie, wówczas przy obliczaniu zaliczki na podatek nie należy stosować kosztów uzyskania. W przypadku dokonywania kilku różnych wypłat świadczeń ze stosunku pracy w jednym miesiącu koszty potrąca się tylko raz.

WAŻNE!

Jeżeli pracodawca chce wyodrębnić kwotę ekwiwalentu za urlop lub odprawy, sporządzając osobną listę, wówczas musi jedynie pamiętać o pobraniu zaliczki na podatek w wysokości 19, 30 lub 40%, bez uwzględniania kwoty kosztów uzyskania przychodów.

Przykład

W styczniu 2008 r. w związku z rozwiązaniem umowy pracownikowi przysługuje ekwiwalent za urlop w wysokości 476,40 zł. Jak dokonać jego rozliczenia na dodatkowej liście płac sporządzonej 31 stycznia?

W przypadku naliczeń na dodatkowej liście płac należy pamiętać, aby przy ustalaniu wysokości zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie stosować ani kosztów uzyskania przychodów, ani ulgi podatkowej. Zostały one bowiem już uwzględnione przy naliczaniu miesięcznej pensji pracownika na podstawowej liście płac.

1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne:

emerytalną:

476,40 zł x 9,76% = 46,50 zł,

rentową:

476,40 zł x 1,5% = 7,15 zł,

chorobową:

476,40 zł x 2,45% = 11,67 zł,

razem:

46,50 zł + 7,15 zł + 11,67 zł = 65,32 zł.

2. Obliczamy składki na ubezpieczenie zdrowotne:

podstawa składki zdrowotnej (ekwiwalent za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenie społeczne):

476,40 zł - 65,32 zł = 411,08 zł,

składka na ubezpieczenie zdrowotne:

411,08 zł x 9% = 37 zł,

składka zdrowotna odliczana od podatku:

411,08 zł x 7,75% = 31,86 zł.

3. Ustalamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych:

ekwiwalent za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne:

476,40 zł - 65,32 zł = 411,08 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 411 zł,

obliczamy 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):

411,00 zł x 19% = 78,09 zł,

otrzymaną kwotę pomniejszamy o składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:

78,09 zł - 31,86 zł = 46,23 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 46 zł.

4. Ustalamy kwotę do wypłaty:

476,40 zł - 65,32 zł - 37 zł - 46 zł = 328,08 zł.

Tak ustaloną kwotę wypłacamy pracownikowi.

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA