REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Dorota Twardo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.

Dorota Twardo

REKLAMA

Autopromocja

specjalista ds. kadr i płac

Audyt Doradztwo Finanse „Lidmar”


Koszty uzyskania przychodu z tytułu stosunku pracy uwzględnia się, jeśli pracownikowi wypłacany jest jakikolwiek składnik wynagrodzenia. Ponieważ ekwiwalent za niewykorzystany urlop oraz odprawa są niewątpliwie składnikami wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy, przy naliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych elementów pensji należy więc uwzględnić tę okoliczność.

Bardzo ważną kwestią wpływającą również na fakt uwzględniania kosztów uzyskania przychodów przy obliczaniu zaliczki na podatek jest sposób oraz termin wypłaty elementów pensji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata ekwiwalentu za urlop i odprawy razem z pensją pracownika

Jeśli wypłata ekwiwalentu za urlop bądź odprawy odbywa się razem z innymi składnikami pensji, wówczas należności te trzeba włączyć do pozostałych składników wynagrodzenia i rozliczyć na zasadach ogólnych.

Przykład

Z pracownikiem 31 stycznia 2008 r. rozwiązano umowę o pracę. Za styczeń przysługuje mu:

płaca zasadnicza w kwocie 2000 zł,

ekwiwalent za urlop w wysokości 476,40 zł,

odprawa w związku z likwidacją stanowiska pracy 2000 zł.

Jak dokonać rozliczenia pensji za ten miesiąc?

Ekwiwalent za urlop stanowi zarówno podstawę oskładkowania, jak i opodatkowania. Odprawa pieniężna jest natomiast jedynie podstawą opodatkowania.

1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne. Podstawą tych składek jest suma płacy zasadniczej i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, tj. 2476,40 zł.

składka emerytalna:

2476,40 zł x 9,76% = 241,70 zł,

składka rentowa:

2476,40 zł x 1,5% = 37,15 zł,

składka chorobowa:

2476,40 zł x 2,45% = 60,67 zł,

razem składki na ubezpieczenia społeczne:

241,70 zł + 37,15 zł + 60,67 zł = 339,52 zł.

2. Obliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne:

podstawa składki zdrowotnej (sumę płacy zasadniczej i ekwiwalentu za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne):

2476,40 zł - 339,52 zł = 2136,88 zł,

składka na ubezpieczenie zdrowotne:

2136,88 zł x 9% = 192,32 zł,

składka zdrowotna odliczana od podatku:

2136,88 zł x 7,75% = 165,61 zł.

3. Ustalamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych:

sumujemy wszystkie składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi w styczniu:

2000 zł + 476,40 zł + 2000 zł = 4476,40 zł,

sumę składników pensji pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne:

4476,40 zł - 339,52 zł = 4136,88 zł,

od pensji pomniejszonej o składki na ubezpieczenia społeczne odejmujemy koszty uzyskania przychodu (zakładamy, że pracownik mieszka i pracuje w tej samej miejscowości):

4136,88 zł - 111,25 zł = 4025,63 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 4026 zł,

wyliczamy 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):

4026,00 zł x 19% = 764,94 zł,

od otrzymanej kwoty odejmujemy kwotę ulgi podatkowej (48,90 zł) i składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:

764,94 zł - 48,90 zł - 165,61 zł = 550,43 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 550 zł.

4. Ustalamy kwotę do wypłaty. Od sumy wszystkich elementów pensji odejmujemy składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (9%) oraz zaliczkę na podatek dochodowy:

4476,40 zł - 339,52 zł - 192,32 zł - 550 zł = 3394,56 zł.

Jeżeli jednak wypłata ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy bądź odprawy nastąpi w tym samym miesiącu co wypłata wynagrodzenia za pracę, ale nie razem z tym wynagrodzeniem tylko w innym terminie, wówczas przy obliczaniu zaliczki na podatek nie należy stosować kosztów uzyskania. W przypadku dokonywania kilku różnych wypłat świadczeń ze stosunku pracy w jednym miesiącu koszty potrąca się tylko raz.

WAŻNE!

Jeżeli pracodawca chce wyodrębnić kwotę ekwiwalentu za urlop lub odprawy, sporządzając osobną listę, wówczas musi jedynie pamiętać o pobraniu zaliczki na podatek w wysokości 19, 30 lub 40%, bez uwzględniania kwoty kosztów uzyskania przychodów.

Przykład

W styczniu 2008 r. w związku z rozwiązaniem umowy pracownikowi przysługuje ekwiwalent za urlop w wysokości 476,40 zł. Jak dokonać jego rozliczenia na dodatkowej liście płac sporządzonej 31 stycznia?

W przypadku naliczeń na dodatkowej liście płac należy pamiętać, aby przy ustalaniu wysokości zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie stosować ani kosztów uzyskania przychodów, ani ulgi podatkowej. Zostały one bowiem już uwzględnione przy naliczaniu miesięcznej pensji pracownika na podstawowej liście płac.

1. Obliczamy składki na ubezpieczenia społeczne:

emerytalną:

476,40 zł x 9,76% = 46,50 zł,

rentową:

476,40 zł x 1,5% = 7,15 zł,

chorobową:

476,40 zł x 2,45% = 11,67 zł,

razem:

46,50 zł + 7,15 zł + 11,67 zł = 65,32 zł.

2. Obliczamy składki na ubezpieczenie zdrowotne:

podstawa składki zdrowotnej (ekwiwalent za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenie społeczne):

476,40 zł - 65,32 zł = 411,08 zł,

składka na ubezpieczenie zdrowotne:

411,08 zł x 9% = 37 zł,

składka zdrowotna odliczana od podatku:

411,08 zł x 7,75% = 31,86 zł.

3. Ustalamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych:

ekwiwalent za urlop pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne:

476,40 zł - 65,32 zł = 411,08 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 411 zł,

obliczamy 19% tej kwoty (zakładamy, że wynagrodzenie pracownika mieści się w I przedziale skali podatkowej):

411,00 zł x 19% = 78,09 zł,

otrzymaną kwotę pomniejszamy o składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75%:

78,09 zł - 31,86 zł = 46,23 zł; po zaokrągleniu do pełnych złotych: 46 zł.

4. Ustalamy kwotę do wypłaty:

476,40 zł - 65,32 zł - 37 zł - 46 zł = 328,08 zł.

Tak ustaloną kwotę wypłacamy pracownikowi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA