REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić warunki płacy w umowie zlecenia

Cecylia Bodek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą telekomunikacyjną. Zawieramy umowy zlecenia z akwizytorami na sprzedaż naszych usług. Umowy z akwizytorami są podpisywane na kilka miesięcy. W każdej umowie zlecenia jest ustalone wynagrodzenie prowizyjne. Wysokość prowizji jest uzależniona od liczby podpisanych przez zleceniobiorców umów abonenckich. Teraz chcemy zmienić umowy zlecenia, by w ich treści była wpisana stała kwota wynagrodzenia oraz dodatkowo prowizja od każdej podpisanej umowy abonenckiej. Jak zmienić umowę zlecenia, żeby wymówić dotychczasowe warunki płacy, a wprowadzić nowe?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany do umowy zlecenia mogą zostać wprowadzone w drodze aneksu do umowy. Wymagają one zgodnej woli obu stron, a ponadto powinny zostać zawarte w tej samej formie co umowa zlecenia. W zależności od zapisów umowy możliwe jest także jej definitywne wypowiedzenie i podpisanie nowej umowy w zmienionym kształcie. Do umowy zlecenia nie można natomiast zastosować wypowiedzenia warunków pracy i/lub płacy, które stosuje się w przypadku umów o pracę.

UZASADNIENIE

Kodeks cywilny regulujący zasady zawierania umowy zlecenia nie określa konkretnych sposobów zmian tej umowy. Jednak zgodnie z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą swobody zawierania umów, stronom umowy zlecenia wolno, w granicach wyznaczonych prawem, nie tylko zawrzeć umowę w konkretnym kształcie, ale również ją modyfikować, uzupełniać oraz rozwiązać (art. 3531 Kodeksu cywilnego). Sposób i formę zmiany zawartej umowy zlecenia powinna określać sama umowa.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana umowy zlecenia powinna zostać dokonana w identycznej formie, w jakiej została zawarta ta umowa.

W praktyce najczęściej dochodzi do zmian umowy zlecenia w drodze tzw. aneksu do umowy, a więc na zasadzie porozumienia stron umowy zmieniającego zawartą umowę zlecenia. Taki sposób zmiany umowy zlecenia jest najczęściej stosowany w sytuacji, gdy modyfikacja umowy jest bardziej korzystna dla zleceniobiorcy.

PRZYKŁAD

Zleceniodawca zaproponował zleceniobiorcy zmianę systemu wynagradzania za świadczone przez niego usługi. Zamiast prowizji w wysokości 10% od każdej zawartej umowy z klientem będzie otrzymywał wynagrodzenie w wysokości 2% miesięcznych obrotów firmy. Zmiana ta jest dla zleceniobiorcy korzystna i wyraził na nią zgodę. Zleceniodawca ze zleceniobiorcą sporządzili zatem aneks do umowy zlecenia, w którym określili, że od 1 sierpnia 2008 r. nastąpiła zmiana umowy zlecenia w części dotyczącej zasad wynagradzania, i ustalili, że zleceniobiorca będzie otrzymywał miesięczne wynagrodzenie w wysokości 2% miesięcznych obrotów firmy. Taki sposób zmiany umowy zlecenia jest prawidłowy.

Zasadniczo umowa zlecenia może zostać zawarta w dowolnej formie, nawet ustnej (art. 73 Kodeksu cywilnego). Przepisy Kodeksu cywilnego nie przewidują bowiem wymogu zachowania formy pisemnej. Podobnie jest w przypadku zmiany jej treści. Strony mogą jednak zastrzec szczególną formę zawarcia, zmiany i rozwiązania umowy zlecenia, nawet jeśli przepisy takiej nie przewidują (art. 76 Kodeksu cywilnego). W przypadku gdy umowę zawarto pisemnie, takiej samej formy będą wymagały jej późniejsze zmiany (art. 77 Kodeksu cywilnego).

Do umów zlecenia nie można natomiast zastosować konstrukcji wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i/lub płacy, które polega na wypowiedzeniu przez pracodawcę dotychczasowych warunków pracy i/lub płacy i zaproponowaniu w ich miejsce nowych. Na odmowę przyjęcia nowych warunków pracownik ma połowę okresu wypowiedzenia wynikającego z jego umowy o pracę. Wypowiedzenie zmieniające jest bowiem uregulowane jedynie w przepisach prawa pracy i znajduje zastosowanie w przypadkach tych umów o pracę, które można wypowiedzieć. Prawo cywilne natomiast nie zawiera odpowiednika takich przepisów.

Jeżeli zleceniobiorca nie zgadza się na zmianę treści umowy zlecenia, można definitywnie wypowiedzieć mu umowę zlecenia, a następnie zaproponować podpisanie tej umowy w nowym kształcie. Taki sposób zmiany umowy zlecenia jest dopuszczalny pod warunkiem, że w dotychczasowej umowie zlecenia strony nie ograniczyły możliwości wypowiedzenia tej umowy jedynie do przypadków wystąpienia ważnych powodów. W takim przypadku zleceniodawca, który chce dokonać wypowiedzenia umowy zlecenia, powinien najpierw ocenić, czy w danej sytuacji jest to uzasadnione. Wypowiadając umowę bez ważnego powodu, może bowiem narazić się na obowiązek zapłaty odszkodowania zleceniobiorcy za wyrządzoną szkodę spowodowaną wypowiedzeniem zlecenia.

Sposoby zmiany umowy zlecenia

1) zmiana umowy zlecenia za porozumieniem stron (aneks do umowy zlecenia)

2) wypowiedzenie dotychczasowej umowy zlecenia i propozycja zawarcia nowej umowy zlecenia na zmienionych warunkach

• art. 42 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• art. 73, art. 76, art. 77 § 1, art. 3531, art. 746 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 731

Cecylia Bodek

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA