REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić warunki płacy w umowie zlecenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cecylia Bodek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą telekomunikacyjną. Zawieramy umowy zlecenia z akwizytorami na sprzedaż naszych usług. Umowy z akwizytorami są podpisywane na kilka miesięcy. W każdej umowie zlecenia jest ustalone wynagrodzenie prowizyjne. Wysokość prowizji jest uzależniona od liczby podpisanych przez zleceniobiorców umów abonenckich. Teraz chcemy zmienić umowy zlecenia, by w ich treści była wpisana stała kwota wynagrodzenia oraz dodatkowo prowizja od każdej podpisanej umowy abonenckiej. Jak zmienić umowę zlecenia, żeby wymówić dotychczasowe warunki płacy, a wprowadzić nowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany do umowy zlecenia mogą zostać wprowadzone w drodze aneksu do umowy. Wymagają one zgodnej woli obu stron, a ponadto powinny zostać zawarte w tej samej formie co umowa zlecenia. W zależności od zapisów umowy możliwe jest także jej definitywne wypowiedzenie i podpisanie nowej umowy w zmienionym kształcie. Do umowy zlecenia nie można natomiast zastosować wypowiedzenia warunków pracy i/lub płacy, które stosuje się w przypadku umów o pracę.

UZASADNIENIE

Kodeks cywilny regulujący zasady zawierania umowy zlecenia nie określa konkretnych sposobów zmian tej umowy. Jednak zgodnie z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą swobody zawierania umów, stronom umowy zlecenia wolno, w granicach wyznaczonych prawem, nie tylko zawrzeć umowę w konkretnym kształcie, ale również ją modyfikować, uzupełniać oraz rozwiązać (art. 3531 Kodeksu cywilnego). Sposób i formę zmiany zawartej umowy zlecenia powinna określać sama umowa.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana umowy zlecenia powinna zostać dokonana w identycznej formie, w jakiej została zawarta ta umowa.

W praktyce najczęściej dochodzi do zmian umowy zlecenia w drodze tzw. aneksu do umowy, a więc na zasadzie porozumienia stron umowy zmieniającego zawartą umowę zlecenia. Taki sposób zmiany umowy zlecenia jest najczęściej stosowany w sytuacji, gdy modyfikacja umowy jest bardziej korzystna dla zleceniobiorcy.

PRZYKŁAD

Zleceniodawca zaproponował zleceniobiorcy zmianę systemu wynagradzania za świadczone przez niego usługi. Zamiast prowizji w wysokości 10% od każdej zawartej umowy z klientem będzie otrzymywał wynagrodzenie w wysokości 2% miesięcznych obrotów firmy. Zmiana ta jest dla zleceniobiorcy korzystna i wyraził na nią zgodę. Zleceniodawca ze zleceniobiorcą sporządzili zatem aneks do umowy zlecenia, w którym określili, że od 1 sierpnia 2008 r. nastąpiła zmiana umowy zlecenia w części dotyczącej zasad wynagradzania, i ustalili, że zleceniobiorca będzie otrzymywał miesięczne wynagrodzenie w wysokości 2% miesięcznych obrotów firmy. Taki sposób zmiany umowy zlecenia jest prawidłowy.

Zasadniczo umowa zlecenia może zostać zawarta w dowolnej formie, nawet ustnej (art. 73 Kodeksu cywilnego). Przepisy Kodeksu cywilnego nie przewidują bowiem wymogu zachowania formy pisemnej. Podobnie jest w przypadku zmiany jej treści. Strony mogą jednak zastrzec szczególną formę zawarcia, zmiany i rozwiązania umowy zlecenia, nawet jeśli przepisy takiej nie przewidują (art. 76 Kodeksu cywilnego). W przypadku gdy umowę zawarto pisemnie, takiej samej formy będą wymagały jej późniejsze zmiany (art. 77 Kodeksu cywilnego).

Do umów zlecenia nie można natomiast zastosować konstrukcji wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i/lub płacy, które polega na wypowiedzeniu przez pracodawcę dotychczasowych warunków pracy i/lub płacy i zaproponowaniu w ich miejsce nowych. Na odmowę przyjęcia nowych warunków pracownik ma połowę okresu wypowiedzenia wynikającego z jego umowy o pracę. Wypowiedzenie zmieniające jest bowiem uregulowane jedynie w przepisach prawa pracy i znajduje zastosowanie w przypadkach tych umów o pracę, które można wypowiedzieć. Prawo cywilne natomiast nie zawiera odpowiednika takich przepisów.

Jeżeli zleceniobiorca nie zgadza się na zmianę treści umowy zlecenia, można definitywnie wypowiedzieć mu umowę zlecenia, a następnie zaproponować podpisanie tej umowy w nowym kształcie. Taki sposób zmiany umowy zlecenia jest dopuszczalny pod warunkiem, że w dotychczasowej umowie zlecenia strony nie ograniczyły możliwości wypowiedzenia tej umowy jedynie do przypadków wystąpienia ważnych powodów. W takim przypadku zleceniodawca, który chce dokonać wypowiedzenia umowy zlecenia, powinien najpierw ocenić, czy w danej sytuacji jest to uzasadnione. Wypowiadając umowę bez ważnego powodu, może bowiem narazić się na obowiązek zapłaty odszkodowania zleceniobiorcy za wyrządzoną szkodę spowodowaną wypowiedzeniem zlecenia.

Sposoby zmiany umowy zlecenia

1) zmiana umowy zlecenia za porozumieniem stron (aneks do umowy zlecenia)

2) wypowiedzenie dotychczasowej umowy zlecenia i propozycja zawarcia nowej umowy zlecenia na zmienionych warunkach

• art. 42 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• art. 73, art. 76, art. 77 § 1, art. 3531, art. 746 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 731

Cecylia Bodek

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA