REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wysokość wynagrodzenia za miesiąc, w którym był przestój

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na początku lipca br. pracownik naszego zakładu nie pracował przez 3 dni (24 godziny) z powodu przestoju, który nastąpił z winy firmy. W tym miesiącu przepracował jednak 4 godziny nadliczbowe, za które przysługuje mu wynagrodzenie wraz z dodatkiem 50%. Pracownik ma prawo do wynagrodzenia zasadniczego (3450 zł), dodatku stażowego (250 zł) i stałej miesięcznej premii regulaminowej (120 zł). Jak obliczyć jego wynagrodzenie za lipiec br.?

RADA

REKLAMA

Za czas niezawinionego przestoju pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 450 zł. Za godziny nadliczbowe powinien otrzymać wynagrodzenie w wysokości 83,04 zł oraz dodatek 50%, tj. 37,52 zł. Za lipiec br. pracownik ma prawo do wynagrodzenia w łącznej wysokości 3940,56 zł.

UZASADNIENIE

Za czas niezawinionego przestoju pracownik ma prawo do wynagrodzenia wynikającego z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną. Jeżeli przy określaniu warunków wynagradzania taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony, podstawą naliczenia wynagrodzenia za czas przestoju jest 60% wynagrodzenia.

Stawka osobistego zaszeregowania to tylko i wyłącznie wynagrodzenie zasadnicze określone w stałej stawce miesięcznej bądź ustalone godzinowo, bez żadnych dodatków, nawet stałych (uchwała Sądu Najwyższego z 3 kwietnia 2007 r., sygn. akt II PZP 4/07, OSNP 2007/21-22/307).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli pensja pracownika składa się zarówno ze stałej stawki zasadniczej (lub godzinowej), jak i z innych elementów stałych bądź zmiennych - premii, prowizji, dodatków, to przy obliczaniu wynagrodzenia za przestój należy brać pod uwagę tylko wynagrodzenie zasadnicze.

Przy stawce miesięcznej wynagrodzenie za 1 godzinę niezawinionego przestoju należy liczyć dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu.

Wynagrodzenie za przestój policzymy, biorąc pod uwagę tylko stałą pensję:

• 3450 zł : 184 godziny do przepracowania w lipcu = 18,75 zł.

Stawkę za godzinę mnożymy przez liczbę godzin przestoju:

• 18,75 zł × 24 godziny = 450 zł.

Za 24 godziny przestoju pracownikowi przysługuje 450 zł wynagrodzenia.

Za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikowi przysługuje normalne wynagrodzenie oraz dodatek w wysokości 100% lub 50% w zależności od tego, w jakie dni ta praca była wykonywana i do przekroczeń jakich norm doszło. Oznacza to, że za pracę ponadwymiarową trzeba pracownikowi wypłacić normalne wynagrodzenie oraz dodatkowo wynagrodzić lub oddać czas wolny.

Normalne wynagrodzenie to takie, jakie pracownik otrzymuje stale i systematycznie. Powinno być ono maksymalnie zbliżone do wynagrodzenia, jakie pracownik otrzymuje za pracę w normalnym czasie pracy. Chodzi tu o wynagrodzenie zasadnicze wynikające ze stawki osobistego zaszeregowania oraz o inne składniki o charakterze stałym, do których pracownik ma prawo na podstawie przepisów płacowych obowiązujących w danej firmie (wyrok Sądu Najwyższego z 3 czerwca 1986 r., sygn. akt I PRN 40/86, OSNCP 1987/9/140). Mogą to być np. dodatek stażowy, dodatek funkcyjny, dodatek za pracę w warunkach szkodliwych, premia stała, która nie jest uzależniona od uzyskania określonych osiągnięć w pracy i nie została objęta zadaniami wykonywanymi w godzinach nadliczbowych.

Aby obliczyć wynagrodzenie za pracę nadliczbową, należy zsumować elementy wynagrodzenia składające się na normalne wynagrodzenie i podzielić je przez wymiar czasu pracy obowiązujący w danym miesiącu (nominalny czas pracy).

 

Inaczej jest z naliczaniem dodatków za nadgodziny. Przy ich obliczaniu należy przyjąć stawkę osobistego zaszeregowania, a jeśli pracownik jest wynagradzany inaczej - 60% wynagrodzenia. Wynagrodzenie stanowiące podstawę obliczania dodatku obejmuje wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną.

Krok 1. Ustalamy normalne wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych

Sumę wynagrodzenia miesięcznego ustalonego w stałej wysokości, dodatku stażowego oraz premii regulaminowej (3450 zł + 250 zł + 120 zł) dzielimy przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w lipcu:

3820 zł : 184 godziny = 20,76 zł - wynagrodzenie za jedną godzinę pracy,

20,76 zł × 4 godziny nadliczbowe = 83,04 zł.

Za pracę przez 4 godziny nadliczbowe pracownik otrzyma normalne wynagrodzenie równe 83,04 zł.

Krok 2. Ustalamy wysokość dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych

Wynagrodzenie stanowiące podstawę obliczenia dodatku obejmuje wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną.

Dodatek w wysokości 50% wynagrodzenia za 4 godziny nadliczbowe obliczymy następująco:

3450 zł : 184 godziny = 18,75 zł - dodatek za jedną godzinę pracy,

18,75 zł × 50% = 9,38 zł,

9,38 zł × 4 nadgodziny = 37,52 zł.

Za pracę w godzinach nadliczbowych w lipcu br. należy wypłacić normalne wynagrodzenie, czyli 83,04 zł oraz 50% dodatek w wysokości 37,52 zł, razem 120,56 zł.

Łącznie za lipiec br. pracownik powinien otrzymać 3940,56 zł, na co składają się: wynagrodzenie w wysokości 3000 zł (18,75 zł × 160 godzin), wyngrodzenie za przestój 450 zł, wynagrodzenie za nadgodziny wraz z dodatkiem 120,56 zł, dodatek stażowy 250 zł oraz premia regulaminowa 120 zł.

• art. 81, art. 1511 § 3 Kodeksu pracy,

• § 4 rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista ds. kadr i płac

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA