REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia dla osoby pracującej w systemie prowizyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Bartosik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik pracuje w naszej firmie jako handlowiec od 1 stycznia 2007 r. W sierpniu br. otrzymał w kwotach brutto: wynagrodzenie za pracę na akord - 537,90 zł, wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy - 221,33 zł, ekwiwalent za urlop - też 221,33 zł, oraz wynagrodzenie za godziny nadliczbowe - 96,00 zł. Jaką kwotę trzeba mu jeszcze dopłacić do wynagrodzenia minimalnego za ten miesiąc?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W przedstawionej sytuacji pracownikowi należy dopłacić 2,29 zł do wynagrodzenia, które otrzymał za każdą godzinę pracy w sierpniu br.

UZASADNIENIE

Aby sprawdzić, jaką kwotę trzeba dopłacić pracownikowi do wynagrodzenia minimalnego, należy porównać stawkę wynagrodzenia rzeczywiście otrzymanego przez pracownika za godzinę pracy z godzinową stawką wynagrodzenia wynikającą z gwarantowanego miesięcznego minimalnego wynagrodzenia.

Na początku trzeba wyliczyć kwotę, która przysługiwałaby pracownikowi za przepracowanie jednej godziny w sierpniu br., jeżeli otrzymywałby on miesięczne minimalne wynagrodzenie, tj. 1126 zł (§ 1 rozporządzenia z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu kwotę minimalnego miesięcznego wynagrodzenia należy podzielić przez 160 godzin pracy (nominalna liczba godzin do przepracowania w sierpniu br.):

1126 zł : 160 godzin = 7,04 zł za godzinę pracy.

Następnie z wynagrodzenia rzeczywiście otrzymanego przez pracownika w sierpniu br. trzeba wyliczyć, jaka kwota wynagrodzenia jest płacona pracownikowi za jedną godzinę pracy. Aby obliczyć stawkę godzinową, należy zsumować składniki wynagrodzenia (wynagrodzenie urlopowe i wynagrodzenie akordowe), a otrzymaną kwotę podzielić przez liczbę godzin przepracowanych w okresie, za który pracownik otrzymał to wynagrodzenie (art. 7 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę). Przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika nie należy uwzględniać nagrody jubileuszowej, odprawy pieniężnej przysługującej w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Ponadto Państwowa Inspekcja Pracy i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej stoją na stanowisku, że nie należy również wliczać ekwiwalentu za urlop. Czyli suma wynagrodzenia do ustalenia dopłaty wynosi:

537,90 zł + 221,33 zł = 759,23 zł

Tak wyliczoną kwotę trzeba podzielić przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w sierpniu br.:

759,23 zł : 160 godzin = 4,75 zł

Stawka za godzinę pracy rzeczywiście otrzymana przez pracownika (4,75 zł) jest niższa od stawki wynikającej z minimalnego wynagrodzenia (7,04 zł). Wyrównanie tych dwóch wartości stanowi różnicę między wysokością wynagrodzenia godzinowego wynikającego z miesięcznego minimalnego wynagrodzenia (7,04 zł) a kwotą za godzinę pracy rzeczywiście otrzymaną przez pracownika (4,75 zł):

7,04 zł - 4,75 zł = 2,29 zł

Pracownikowi należy się więc wyrównanie wynagrodzenia, które otrzymał, w wysokości 2,29 zł za każdą godzinę pracy.

Te same zasady obliczania obowiązują przy wynagrodzeniu akordowym.

Tabela miesięcznego wynagrodzenia minimalnego ustalonego na 2008 r. (dotyczy kwoty minimalnego wynagrodzenia pracownika za przepracowanie całego miesiąca w pełnym wymiarze czasu pracy):

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

Pan Jan przepracował we wrześniu br. 176 godzin. Otrzymał 800 zł brutto wynagrodzenia za pracę na akord. Pracodawca wyliczył stawkę godzinową we wrześniu, jaka przysługiwała pracownikowi. Celem wyliczenia było ustalenie wysokości dodatku do wynagrodzenia minimalnego. We wrześniu pracownikowi przysługiwała kwota 4,55 zł za godzinę pracy (800 zł brutto : 176 godzin = 4,55 zł brutto). Według wyliczeń wynagrodzenie za godzinę pracy pana Jana jest niższe od minimalnego. Pracownikowi należy dopłacić 1,85 zł do każdej godziny pracy, co wynika z wyliczenia: 6,40 zł (stawka godzinowa minimalnego wynagrodzenia we wrześniu br.) - 4,55 zł = 1,85 zł.

• art. 13 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• art. 6 i 7 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - Dz.U. Nr 200, poz. 1679; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 157, poz. 1314

• § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r. - Dz.U. Nr 171, poz. 1209

Joanna Bartosik

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA