REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia dla osoby pracującej w systemie prowizyjnym

Joanna Bartosik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik pracuje w naszej firmie jako handlowiec od 1 stycznia 2007 r. W sierpniu br. otrzymał w kwotach brutto: wynagrodzenie za pracę na akord - 537,90 zł, wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy - 221,33 zł, ekwiwalent za urlop - też 221,33 zł, oraz wynagrodzenie za godziny nadliczbowe - 96,00 zł. Jaką kwotę trzeba mu jeszcze dopłacić do wynagrodzenia minimalnego za ten miesiąc?

RADA

Autopromocja

W przedstawionej sytuacji pracownikowi należy dopłacić 2,29 zł do wynagrodzenia, które otrzymał za każdą godzinę pracy w sierpniu br.

UZASADNIENIE

Aby sprawdzić, jaką kwotę trzeba dopłacić pracownikowi do wynagrodzenia minimalnego, należy porównać stawkę wynagrodzenia rzeczywiście otrzymanego przez pracownika za godzinę pracy z godzinową stawką wynagrodzenia wynikającą z gwarantowanego miesięcznego minimalnego wynagrodzenia.

Na początku trzeba wyliczyć kwotę, która przysługiwałaby pracownikowi za przepracowanie jednej godziny w sierpniu br., jeżeli otrzymywałby on miesięczne minimalne wynagrodzenie, tj. 1126 zł (§ 1 rozporządzenia z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu kwotę minimalnego miesięcznego wynagrodzenia należy podzielić przez 160 godzin pracy (nominalna liczba godzin do przepracowania w sierpniu br.):

1126 zł : 160 godzin = 7,04 zł za godzinę pracy.

Następnie z wynagrodzenia rzeczywiście otrzymanego przez pracownika w sierpniu br. trzeba wyliczyć, jaka kwota wynagrodzenia jest płacona pracownikowi za jedną godzinę pracy. Aby obliczyć stawkę godzinową, należy zsumować składniki wynagrodzenia (wynagrodzenie urlopowe i wynagrodzenie akordowe), a otrzymaną kwotę podzielić przez liczbę godzin przepracowanych w okresie, za który pracownik otrzymał to wynagrodzenie (art. 7 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę). Przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika nie należy uwzględniać nagrody jubileuszowej, odprawy pieniężnej przysługującej w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Ponadto Państwowa Inspekcja Pracy i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej stoją na stanowisku, że nie należy również wliczać ekwiwalentu za urlop. Czyli suma wynagrodzenia do ustalenia dopłaty wynosi:

537,90 zł + 221,33 zł = 759,23 zł

Tak wyliczoną kwotę trzeba podzielić przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w sierpniu br.:

759,23 zł : 160 godzin = 4,75 zł

Stawka za godzinę pracy rzeczywiście otrzymana przez pracownika (4,75 zł) jest niższa od stawki wynikającej z minimalnego wynagrodzenia (7,04 zł). Wyrównanie tych dwóch wartości stanowi różnicę między wysokością wynagrodzenia godzinowego wynikającego z miesięcznego minimalnego wynagrodzenia (7,04 zł) a kwotą za godzinę pracy rzeczywiście otrzymaną przez pracownika (4,75 zł):

7,04 zł - 4,75 zł = 2,29 zł

Pracownikowi należy się więc wyrównanie wynagrodzenia, które otrzymał, w wysokości 2,29 zł za każdą godzinę pracy.

Te same zasady obliczania obowiązują przy wynagrodzeniu akordowym.

Tabela miesięcznego wynagrodzenia minimalnego ustalonego na 2008 r. (dotyczy kwoty minimalnego wynagrodzenia pracownika za przepracowanie całego miesiąca w pełnym wymiarze czasu pracy):

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

Pan Jan przepracował we wrześniu br. 176 godzin. Otrzymał 800 zł brutto wynagrodzenia za pracę na akord. Pracodawca wyliczył stawkę godzinową we wrześniu, jaka przysługiwała pracownikowi. Celem wyliczenia było ustalenie wysokości dodatku do wynagrodzenia minimalnego. We wrześniu pracownikowi przysługiwała kwota 4,55 zł za godzinę pracy (800 zł brutto : 176 godzin = 4,55 zł brutto). Według wyliczeń wynagrodzenie za godzinę pracy pana Jana jest niższe od minimalnego. Pracownikowi należy dopłacić 1,85 zł do każdej godziny pracy, co wynika z wyliczenia: 6,40 zł (stawka godzinowa minimalnego wynagrodzenia we wrześniu br.) - 4,55 zł = 1,85 zł.

• art. 13 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• art. 6 i 7 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - Dz.U. Nr 200, poz. 1679; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 157, poz. 1314

• § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 11 września 2007 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r. - Dz.U. Nr 171, poz. 1209

Joanna Bartosik

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA