Oferta pracy - jak sprawdzić pracodawcę?
REKLAMA
REKLAMA
Ważny wizerunek publiczny pracodawcy
Na ostateczną decyzję o podjęciu pracy, ma wpływ wiele czynników takich jak: zakres obowiązków, wysokość wynagrodzenia, benefity pozapłacowe. Nie bez znaczenia są również opinie o przyszłym pracodawcy: Co trzeci specjalista odrzuci ofertę współpracy, jeśli wizerunek pracodawcy nie będzie spełniał jego oczekiwań[1]. To dane z badania dotyczącego aktywności specjalistów i menedżerów na rynku pracy, które pokazują, jak ważne jest dbanie o reputację i employer branding firmy oraz tworzenie przyjaznego środowiska pracy dla pracowników – komentuje Aleksandra Trzcińska, Project Coordinator, Antal. – Owocowe czwartki i karnety na siłownię nie zastąpią stabilności biznesowej, kultury pracy, stylu zarządzania i atmosfery, dlatego warto szukać rzetelnych i kompleksowych informacji o pracodawcy przed podjęciem pracy – dodaje Aleksandra Trzcińska.
REKLAMA
Jak zweryfikować opinie o przyszłym pracodawcy?
Jest na to kilka sposobów. Oto te najskuteczniejsze z nich.
Co o firmie mówią jej pracownicy? Zacznij od sprawdzenia opinii z pierwszej ręki
Jeśli jest taka możliwość, najlepiej sprawdzić u źródła, czy dana firma jest miejscem, gdzie można realizować swoje zawodowe aspiracje. Znajomi pracujący w organizacji, do której chcesz aplikować, z pewnością mogą przekazać wiele cennych informacji o tym, jak wygląda współpraca z kadrą zarządzającą, atmosfera w zespole czy warunki pracy w tym benefity. Cenną wiedzą na temat pracodawców dysponują również rekruterzy, których informacje są nie tylko wiarygodne, ale i aktualne.
Opinie o firmie znajdują się też na internetowych forach, gdzie pracownicy dzielą się swoimi doświadczeniami z pracy w danej organizacji. Warto się z nimi zapoznać, jednak nie wierzyć bezgranicznie wszystkiemu, co wyczytamy w sieci.
Co firma mówi o sobie sama? Zajrzyj na stronę internetową i profile w social mediach
Poświęć trochę czasu na przestudiowanie strony internetowej firmy. W zakładce „Aktualności” pewnie znajdą się artykuły dotyczące bieżących inicjatyw, których realizacją firma chce się pochwalić odbiorcom z zewnątrz. Natomiast z podstrony „Kariera” dowiesz się o trwających rekrutacjach, a więc też o tym, które działy firmy są rozbudowywane. Ogłoszenia to też źródło informacji o obowiązkach związanych z poszczególnymi stanowiskami, oczekiwanych kompetencjach czy oferowanych warunkach.
Elementem na liście do sprawdzenia – też w kontekście przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej – są profile w mediach społecznościowych. LinkedIn, Instagram i Facebook mogą okazać się kopalnią informacji o tym, jak interesująca Cię firma „wygląda w środku”. Jaka panuje w niej atmosfera czy zespół jest zgrany i angażuje się w wspólne przedsięwzięcia oraz jakie benefity oferuje organizacja?
Co o firmie mówi opinia publiczna? Sprawdź portale informacyjne i branżowe
Warto przeszukać Internet pod kątem publikacji na temat firmy. Przejrzenie pierwszych kilku stron w wyszukiwarce pozwoli Ci szybko zorientować się, czy firma angażuje się w ambitne przedsięwzięcia i stawia sobie nowe cele i wyzwania.
Jeśli jej przedstawiciele udzielają wywiadów, komentują branżowe doniesienia, występują w roli ekspertów i dzielą się swoją wiedzą, to znak, że firma dba o swój wizerunek.
Sprawdź rankingi pracodawców, by uzyskać obiektywną opinię
Rankingi są cenną wskazówką dla kandydatów, bo pozwalają zidentyfikować firmy, które na pierwszym miejscu stawiają swoich pracowników, mają najlepsze wskaźniki HR, cieszą się uznaniem i pozytywnym wizerunkiem.
Warto przejrzeć rankingi, których metodologia opiera się na analizie danych z badania opinii specjalistów i menedżerów pracujących w tych firmach. Takie zestawienia są nie tylko bardziej wiarygodne, ale dostarczają cennych informacji na temat praktyk docenianych w kulturze pracy i polityce zatrudniania.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych rankingów na polskim rynku jest Ranking Najbardziej Pożądani Pracodawcy, który identyfikuje i nagradza przedsiębiorstwa o najlepszej reputacji wśród pracowników i potencjalnych kandydatów. W 2021 roku realizowana jest już 9. edycja.
– Aby zapewnić kompleksowe i obiektywne spojrzenie na markę pracodawcy do przygotowania rankingu wykorzystujemy trzy źródła wiedzy. Pierwszym z nich jest badanie ankietowe wśród przedstawicieli działów HR. W następnym kroku pozyskujemy cenne opinie bezpośrednio od samych pracowników firmy będących najbliżej pracodawców. Ostatnim źródłem jest badanie ankietowe przeprowadzone wśród specjalistów i menedżerów – powiedziała komentuje Aleksandra Trzcińska, Project Coordinator, Antal.
***
[1] Raport pt. „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy – 10. edycja” 2020 r.
Źródło: Antal Market Research
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat