REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w Kodeksie pracy – od kiedy? Projekt nowelizacji już w Sejmie

Praca zdalna w Kodeksie pracy – od kiedy? Projekt nowelizacji już w Sejmie
Praca zdalna w Kodeksie pracy – od kiedy? Projekt nowelizacji już w Sejmie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co dalej z pracą zdalną? Czy będzie można pracować zdalnie na stałe? Rada Ministrów przyjęła pod koniec maja 2022 r. projekt ustawy, zakładający wprowadzenie takiej formy wykonywania pracy na stałe do Kodeksu pracy. Ten projekt nowelizacji Kodeksu pracy jest już w Sejmie i został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu.

Większość pracowników chce pracować zdalnie

Zalety i wady pracy zdalnej poznaliśmy w okresie pandemii COVID-19. Jak to zwykle w społeczeństwie bywa część osób, zwłaszcza pracowników, była z tego powodu zadowolona, druga część i chodzi w tym przypadku o pracodawców, mniej.
Jak wynika z przeprowadzanych analiz, spośród osób, które w czasie pandemii pracowały zdalnie, ok. 60% chciałaby już na stałe wykonywać pracę w tej formie lub w sposób hybrydowy tzn. klika dni w tygodniu pracować zdalnie a kilka dni stacjonarnie.
Zmieniają się też oczekiwania osób poszukujących pracy, zwłaszcza młodych, w tym znaczeniu, że warunkiem przyjęcia oferty pracy jest to czy pracodawca oferuje możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. Nie wnikając głębiej w powody takiego podejścia można przyjąć, że praca zdalna generalnie pracownikom się podoba.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Praca zdalna w Kodeksie pracy

Widać też, że okres pandemii zweryfikował dotychczas obowiązujące przepisy Kodeksu pracy dotyczące tzw. telepracy, które nie znajdowały większego zastosowania w istniejącej sytuacji. Dotychczas podstawą do stosowania pracy zdalnej były przepisy tzw. „ustaw covidowych”, a to oznaczało, że o przejściu na tę formę wykonywania pracy decydował pracodawca.

Na kanwie powyższych obserwacji Rada Ministrów przyjęła 24 maja 2022 r. projekt nowelizacji Kodeksu pracy, który ma wprowadzić do Kodeksu pracy regulację dotyczącą wykonywania pracy zdalnej.

Praca zdalna (co do zasady) na podstawie porozumienia z pracodawcą

W przeciwieństwie do pracy zdalnej stosowanej w okresie pandemii na podstawie obowiązujących regulacji covidowych, które przewidywały możliwość narzucania przez pracodawcę pracy zdalnej, nowe przepisy mają dopuszczać możliwość wprowadzenia pracy zdalnej na podstawie porozumienia pracodawcy z przedstawicielami pracowników, a jeśli u danego pracodawcy nie działają związki zawodowe na podstawie regulaminu pracy.

REKLAMA

Wyjątkiem od tej zasady mają być przypadki sytuacji nadzwyczajnych (wprowadzenie stanu epidemii, wprowadzenie stanu nadzwyczajnego lub innych nadzwyczajnych sytuacji np. pożar zakładu pracy), w takich sytuacjach pracodawca będzie mógł wydać pracownikowi polecenie pracy zdalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca a koszty pracy zdalnej pracownika

Nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej będą zbliżone w swych założeniach do obowiązujących przepisów o telepracy. Konsekwencją przyjęcia takiej koncepcji ma być również to, że pracodawca będzie partycypował w kosztach pracy zdalnej na zasadach podobnych do tych jakie obowiązują w przypadku telepracy.

Komu pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej?

Zgodnie z wyjaśnieniami przedstawiciela rządu nowe przepisy o pracy zdalnej mają też wychodzić na przeciw oczekiwaniom młodych rodziców. Zgodnie z propozycją rządu, pracodawca co do zasady, nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej m.in., rodzicom wychowującym dzieci do 4 roku życia, kobietom w ciąży oraz osobom, które opiekują się osobami niepełnosprawnymi.

Kontrola pracownika na pracy zdalnej

Projekt nowelizacji zakłada też wprowadzenie przepisów umożliwiających pracodawcy przeprowadzenie kontroli pracownika wykonującego pracę zdalną, na kształt tego, co obowiązuje w przypadku telepracy, z tym że dodatkowo pracodawca będzie mógł przeprowadzić kontrolę trzeźwości pracownika lub kontrolę na obecność innych środków odurzających w sytuacji gdy uzna, że jest to niezbędne dla ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.

Trzeba będzie dostosować regulaminy pracy

Wszystko zatem wskazuje, że praca zdalna na trwałe wejdzie do naszego systemu prawnego. To z kolei oznacza, że pracodawcy będą musieli dostosować aktualne regulacje wewnętrzne (regulaminy pracy) do nowych realiów.

Kiedy nowe przepisy dot. pracy zdalnej wejdą w życie?

Na chwilę obecną nie da się jeszcze jasno powiedzieć, kiedy omawiana nowelizacja stanie się obowiązującym prawem. Aktualnie rządowy projekt czeka na I czytanie w Sejmie. Z projektu wynika, że nowelizacja ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (tj. publikacji w Dzienniku Ustaw). Nie jest więc wykluczone, że przepisy dot. pracy zdalnej w Kodeksie pracy zaczną obowiązywać jeszcze w 2022 roku.

Wojciech Ostrowski, radca prawny, Kancelaria Rachelski i Wspólnicy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw – druk 2335, przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA