| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Jak w księgach rachunkowych ująć ubezpieczenia grupowe pracowników

Jak w księgach rachunkowych ująć ubezpieczenia grupowe pracowników

Pracownicy mają ubezpieczenia grupowe, które w połowie są finansowane przez pracownika, a w połowie przez pracodawcę. Czy należy je opodatkować i naliczyć składki ZUS? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Jak należy ująć je w księgach rachunkowych?

• grupę 2 - ubezpieczenia choroby: świadczenia jednorazowe, świadczenia powtarzające się oraz świadczenia kombinowane.

Aby składki z tytułu powyższych umów można było uznać za koszty uzyskania przychodów, muszą być jednak spełnione łącznie dwa warunki:

a) uprawnionym do otrzymania świadczenia nie może być pracodawca,

b) umowy te w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym je zawarto lub odnowiono, wykluczają:

• wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,

• możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,

• wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

Wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 57 updof i art. 16 ust. 1 pkt 59 updop ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie grupowe pracowników nie mają zastosowania do składek opłacanych przez pracodawców w związku z realizacją pracowniczych programów emerytalnych. Składki podstawowe, opłacane w ramach pracowniczych programów emerytalnych, w tym realizowanych w formie grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń, kwalifikowane są do kosztów podatkowych w oparciu o art. 22 ust. 1b updof i art. 15 ust. 1d updop. Wynika to ze stanowiska zajętego przez Ministra Finansów w piśmie z 14 marca 2008 r., nr DD6/8213/46/KWW/08/215:

(...) Przepis art. 15 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi podstawę do zaliczania do kosztów podatkowych wydatków (w tym składek podstawowych) ponoszonych przez pracodawców w ramach realizowanych pracowniczych programów emerytalnych, bez względu na formę, w jakich są one prowadzone. Dotyczy to zatem także opłacanej przez pracodawców składki na pracowniczy program emerytalny prowadzony w formie grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń.

Skoro składki podstawowe opłacane w ramach pracowniczych programów emerytalnych, w tym realizowanych w formie grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń, kwalifikowane są do kosztów podatkowych w oparciu o postanowienia art. 15 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to tym samym do składek związanych z tego rodzaju ubezpieczeniem nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 59 tej ustawy (m.in. wymagany 5-letni okres uczestnictwa w ubezpieczeniu).

Oznacza to, że przepis art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy innej kategorii grupowych ubezpieczeń na życie zawieranych przez pracodawcę na rzecz pracowników, niż te, które zawierane są w ramach pracowniczych programów emerytalnych.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »