REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać kwoty wolne od potrąceń w 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienia się wiele wskaźników niezbędnych do poprawnego sporządzania list płac w 2011 r. Ta podwyżka oznacza również konieczność ponownego ustalenia kwot wolnych od potrąceń, a więc maksymalnego limitu, jaki wiąże pracodawcę przy dokonywaniu potrąceń z wynagrodzenia pracownika.


 

REKLAMA

Autopromocja

Zmiana kwoty minimalnego wynagrodzenia nakłada na pracodawców określone obowiązki. Dotyczą one m.in. ustalania kwot wolnych od potrąceń dla pełnoetatowców, niepełnoetatowców, pracowników w pierwszym roku pracy oraz w przypadku wynagrodzeń wypłacanych na przełomie roku.

Kwoty wolne od potrąceń dla pełnoetatowców

Podstawą do dokonywania potrąceń jest wartość brutto minimalnej płacy po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracownika, zaliczki na podatek dochodowy (art. 871 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy) oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (stanowisko Departamentu Prawa Pracy MPiPS z 16 października 2007 r.).

Natomiast podstawą wymiaru kwot wolnych od potrąceń jest zawsze wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę - tj. w 2011 r. kwota 1386 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość kwoty wolnej od potrąceń różni się w zależności od:

• rodzaju dokonywanego potrącenia - np. alimenty, należności niealimentacyjne,

• charakteru potrącenia - potrącenia dzielimy na obowiązkowe (ustawowe), których pracodawca dokonuje bez akceptacji pracownika, oraz dobrowolne - możliwe wyłącznie za pisemną zgodą pracownika,

• kosztów uzyskania przychodu stosowanych do pracownika - pracownikowi przysługują zwykłe koszty uzyskania przychodów (w 2010 r. i 2011 r. - 111,25 zł) lub podwyższone (w 2010 r. i 2011 r. - 139,06 zł), jeżeli jego miejsce zamieszkania znajduje się poza miejscowością, w której świadczy pracę,

• złożenia przez pracownika oświadczenia na formularzu PIT-2 - oświadczenie to pracownik składa pracodawcy przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Złożenie oświadczenia skutkuje comiesięcznym stosowaniem przez płatnika do celów obliczania zaliczki na podatek od wynagrodzenia pracownika kwoty zmniejszającej podatek, tzw. ulgi podatkowej (w 2010 r. i 2011 r. - 46,33 zł).

Pracownik składa pracodawcy PIT-2, jeżeli:

• nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,

• nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,

• nie osiąga dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych, z najmu lub dzierżawy,

• nie otrzymuje świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia albo z biura terenowego FGŚP,

• wskaże ten zakład pracy jako właściwy do stosowania tego zmniejszenia podatku, tzw. ulgi (art. 32 ust. 3 updof).

Złożenie oświadczenia PIT-2 jest czynnością jednorazową, jeśli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego przez pracownika w latach poprzednich nie uległ zmianie. Jeżeli natomiast pracownik powiadomi pracodawcę o zmianie tego stanu, pracodawca nie dokonuje zmniejszenia zaliczki.

Kwoty wolne od potrąceń w 2011 r. dla osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* KUP - koszty uzyskania przychodu.

Potrącenia ustawowe

Przy potrąceniach ustawowych pracodawca nie wymaga od pracownika zgody na ich dokonanie. Jednak powinien pamiętać o kwotach wolnych obowiązujących przy potrącaniu tych należności, określonych w art. 871 § 1 Kodeksu pracy, wynoszących przy potrącaniu:

• sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie innych należności niż świadczenia alimentacyjne - 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę,

• zaliczek pieniężnych - 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę,

• kar pieniężnych - 90% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Kwoty wolne od potrąceń obowiązkowych w 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

*KUP - koszty uzyskania przychodu,

**MWn - minimalne wynagrodzenie netto (do wypłaty).

 

Potrącenia dobrowolne

Oprócz zadłużeń ustawowych wymienionych w Kodeksie pracy, pracownik może mieć inne zobowiązania, na potrącanie których niezbędna jest jego zgoda wyrażona na piśmie. Również w takim przypadku pracodawca ma obowiązek stosować kwoty wolne od potrąceń:

• przy potrącaniu należności na rzecz pracodawcy - w wysokości 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę,

• przy potrącaniu innych należności - w wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 91 § 2 Kodeksu pracy).

Kwoty wolne od potrąceń dobrowolnych w 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* KUP - koszty uzyskania przychodów,

** MWn - minimalne wynagrodzenie za pracę netto (do wypłaty).

Kwoty wolne od potrąceń dla niepełnoetatowców

Dokonując potrąceń z wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, kwoty wolne od potrąceń należy ustalać proporcjonalnie do obowiązującego go wymiaru czasu pracy (art. 871 § 2 Kodeksu pracy).

Kwoty wolne od potrąceń obowiązkowych w 2011 r. dla osoby zatrudnionej na 2/3 etatu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 * KUP - koszty uzyskania przychodu,

** MWn - minimalne wynagrodzenie netto (do wypłaty).

Kwoty wolne od potrąceń dla pracowników w pierwszym roku pracy

Nadal wiele kontrowersji wzbudza ustalanie kwoty wolnej od potrąceń w przypadku pracowników, którym w pierwszym roku ich pracy przysługuje wynagrodzenie w wysokości 80% obowiązującego minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej i Państwowa Inspekcja Pracy przyjmują odmienne stanowiska w tym zakresie. Resort pracy twierdzi, że kwoty wolne od potrąceń dla pracowników w pierwszym roku pracy należy obliczać od pełnej kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, natomiast inspekcja pracy - że od 80% tej wysokości. Należy uznać, że bardziej zasadne wydaje się jednak stosowanie drugiej interpretacji, a tym samym dokonywanie możliwych potrąceń od 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ponieważ:

• kwotą wolną od potrąceń jest minimalne wynagrodzenie ustalane na podstawie odrębnych przepisów przysługujące pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne, składkę na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczkę na podatek dochodowy (art. 871 § 1 Kodeksu pracy); z kolei ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę pracownikom w pierwszym roku pracy przyznaje wynagrodzenie w wysokości co najmniej 80% pełnej minimalnej płacy,

• przyjęcie odmiennej konstrukcji ograniczyłoby dokonywanie jakichkolwiek potrąceń.

Kwoty wolne od potrąceń na przełomie roku

Wielu płatników ma problem z określeniem kwot wolnych od potrąceń w przypadku wynagrodzeń wypłacanych na przełomie roku, np. gdy wynagrodzenie za grudzień 2010 r. wypłacono w styczniu 2011 r. Jeśli pracownik otrzymuje wynagrodzenie za pracę 10. dnia następnego miesiąca, to potrącenie z jego wynagrodzenia za grudzień zostanie dokonane w styczniu.

Pracodawcy często nie wiedzą, jakie kwoty wolne od potrąceń powinni zastosować w tym przypadku - obliczone od minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu czy w styczniu następnego roku. Żadne przepisy nie regulują tej szczególnej sytuacji. W związku z tym należy odwołać się do art. 80 Kodeksu pracy, zgodnie z którym wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Zatem decydujące znaczenie ma czas, w którym praca była wykonywana. Gdy wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną w grudniu 2010 r., za prawidłowe należy uznać przyjęcie kwot wolnych od potrąceń obowiązujących w 2010 r. Nie ma przy tym znaczenia data wypłaty wynagrodzenia.

• art. 80, art. 871 § 1, art. 91 Kodeksu pracy,

• rozporządzenie Rady Ministrów z 5 października 2010 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (Dz.U. Nr 194, poz. 1288),

• art. 6 ust. 2 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. Nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• art. 22 ust. 2, art. 32 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Renata Majewska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA