REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać kwoty wolne od potrąceń w 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienia się wiele wskaźników niezbędnych do poprawnego sporządzania list płac w 2011 r. Ta podwyżka oznacza również konieczność ponownego ustalenia kwot wolnych od potrąceń, a więc maksymalnego limitu, jaki wiąże pracodawcę przy dokonywaniu potrąceń z wynagrodzenia pracownika.


 

REKLAMA

Zmiana kwoty minimalnego wynagrodzenia nakłada na pracodawców określone obowiązki. Dotyczą one m.in. ustalania kwot wolnych od potrąceń dla pełnoetatowców, niepełnoetatowców, pracowników w pierwszym roku pracy oraz w przypadku wynagrodzeń wypłacanych na przełomie roku.

Kwoty wolne od potrąceń dla pełnoetatowców

Podstawą do dokonywania potrąceń jest wartość brutto minimalnej płacy po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracownika, zaliczki na podatek dochodowy (art. 871 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy) oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (stanowisko Departamentu Prawa Pracy MPiPS z 16 października 2007 r.).

Natomiast podstawą wymiaru kwot wolnych od potrąceń jest zawsze wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę - tj. w 2011 r. kwota 1386 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość kwoty wolnej od potrąceń różni się w zależności od:

• rodzaju dokonywanego potrącenia - np. alimenty, należności niealimentacyjne,

• charakteru potrącenia - potrącenia dzielimy na obowiązkowe (ustawowe), których pracodawca dokonuje bez akceptacji pracownika, oraz dobrowolne - możliwe wyłącznie za pisemną zgodą pracownika,

• kosztów uzyskania przychodu stosowanych do pracownika - pracownikowi przysługują zwykłe koszty uzyskania przychodów (w 2010 r. i 2011 r. - 111,25 zł) lub podwyższone (w 2010 r. i 2011 r. - 139,06 zł), jeżeli jego miejsce zamieszkania znajduje się poza miejscowością, w której świadczy pracę,

• złożenia przez pracownika oświadczenia na formularzu PIT-2 - oświadczenie to pracownik składa pracodawcy przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Złożenie oświadczenia skutkuje comiesięcznym stosowaniem przez płatnika do celów obliczania zaliczki na podatek od wynagrodzenia pracownika kwoty zmniejszającej podatek, tzw. ulgi podatkowej (w 2010 r. i 2011 r. - 46,33 zł).

Pracownik składa pracodawcy PIT-2, jeżeli:

• nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,

• nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,

• nie osiąga dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych, z najmu lub dzierżawy,

• nie otrzymuje świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia albo z biura terenowego FGŚP,

• wskaże ten zakład pracy jako właściwy do stosowania tego zmniejszenia podatku, tzw. ulgi (art. 32 ust. 3 updof).

Złożenie oświadczenia PIT-2 jest czynnością jednorazową, jeśli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego przez pracownika w latach poprzednich nie uległ zmianie. Jeżeli natomiast pracownik powiadomi pracodawcę o zmianie tego stanu, pracodawca nie dokonuje zmniejszenia zaliczki.

Kwoty wolne od potrąceń w 2011 r. dla osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* KUP - koszty uzyskania przychodu.

Potrącenia ustawowe

Przy potrąceniach ustawowych pracodawca nie wymaga od pracownika zgody na ich dokonanie. Jednak powinien pamiętać o kwotach wolnych obowiązujących przy potrącaniu tych należności, określonych w art. 871 § 1 Kodeksu pracy, wynoszących przy potrącaniu:

• sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie innych należności niż świadczenia alimentacyjne - 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę,

• zaliczek pieniężnych - 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę,

• kar pieniężnych - 90% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Kwoty wolne od potrąceń obowiązkowych w 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

*KUP - koszty uzyskania przychodu,

**MWn - minimalne wynagrodzenie netto (do wypłaty).

 

Potrącenia dobrowolne

Oprócz zadłużeń ustawowych wymienionych w Kodeksie pracy, pracownik może mieć inne zobowiązania, na potrącanie których niezbędna jest jego zgoda wyrażona na piśmie. Również w takim przypadku pracodawca ma obowiązek stosować kwoty wolne od potrąceń:

• przy potrącaniu należności na rzecz pracodawcy - w wysokości 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę,

• przy potrącaniu innych należności - w wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 91 § 2 Kodeksu pracy).

Kwoty wolne od potrąceń dobrowolnych w 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* KUP - koszty uzyskania przychodów,

** MWn - minimalne wynagrodzenie za pracę netto (do wypłaty).

Kwoty wolne od potrąceń dla niepełnoetatowców

Dokonując potrąceń z wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, kwoty wolne od potrąceń należy ustalać proporcjonalnie do obowiązującego go wymiaru czasu pracy (art. 871 § 2 Kodeksu pracy).

Kwoty wolne od potrąceń obowiązkowych w 2011 r. dla osoby zatrudnionej na 2/3 etatu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 * KUP - koszty uzyskania przychodu,

** MWn - minimalne wynagrodzenie netto (do wypłaty).

Kwoty wolne od potrąceń dla pracowników w pierwszym roku pracy

Nadal wiele kontrowersji wzbudza ustalanie kwoty wolnej od potrąceń w przypadku pracowników, którym w pierwszym roku ich pracy przysługuje wynagrodzenie w wysokości 80% obowiązującego minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej i Państwowa Inspekcja Pracy przyjmują odmienne stanowiska w tym zakresie. Resort pracy twierdzi, że kwoty wolne od potrąceń dla pracowników w pierwszym roku pracy należy obliczać od pełnej kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, natomiast inspekcja pracy - że od 80% tej wysokości. Należy uznać, że bardziej zasadne wydaje się jednak stosowanie drugiej interpretacji, a tym samym dokonywanie możliwych potrąceń od 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ponieważ:

• kwotą wolną od potrąceń jest minimalne wynagrodzenie ustalane na podstawie odrębnych przepisów przysługujące pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne, składkę na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczkę na podatek dochodowy (art. 871 § 1 Kodeksu pracy); z kolei ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę pracownikom w pierwszym roku pracy przyznaje wynagrodzenie w wysokości co najmniej 80% pełnej minimalnej płacy,

• przyjęcie odmiennej konstrukcji ograniczyłoby dokonywanie jakichkolwiek potrąceń.

Kwoty wolne od potrąceń na przełomie roku

Wielu płatników ma problem z określeniem kwot wolnych od potrąceń w przypadku wynagrodzeń wypłacanych na przełomie roku, np. gdy wynagrodzenie za grudzień 2010 r. wypłacono w styczniu 2011 r. Jeśli pracownik otrzymuje wynagrodzenie za pracę 10. dnia następnego miesiąca, to potrącenie z jego wynagrodzenia za grudzień zostanie dokonane w styczniu.

Pracodawcy często nie wiedzą, jakie kwoty wolne od potrąceń powinni zastosować w tym przypadku - obliczone od minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu czy w styczniu następnego roku. Żadne przepisy nie regulują tej szczególnej sytuacji. W związku z tym należy odwołać się do art. 80 Kodeksu pracy, zgodnie z którym wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Zatem decydujące znaczenie ma czas, w którym praca była wykonywana. Gdy wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną w grudniu 2010 r., za prawidłowe należy uznać przyjęcie kwot wolnych od potrąceń obowiązujących w 2010 r. Nie ma przy tym znaczenia data wypłaty wynagrodzenia.

• art. 80, art. 871 § 1, art. 91 Kodeksu pracy,

• rozporządzenie Rady Ministrów z 5 października 2010 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (Dz.U. Nr 194, poz. 1288),

• art. 6 ust. 2 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. Nr 200, poz. 1679 ze zm.),

• art. 22 ust. 2, art. 32 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Renata Majewska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA