Aby wyjaśnić powyżej wskazaną definicję należy wskazać w pierwszej kolejności, że konsumentem może być tylko osoba fizyczna. Tym samym, konsumentem nie mogą być osoby prawne (np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz tzw. ułomne osoby prawne (np. spółki jawne).
Przy czym, warto pamiętać, że nie każda osoba fizyczna jest zawsze konsumentem. Musi być to osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej. Przez czynność prawną należy rozumieć stan faktyczny, zawierający co najmniej jedno oświadczenie woli, którego następstwem jest wywołanie skutków prawnych, w postaci nawiązania, zmiany lub ustania stosunku prawnego (np. zawarcie umowy sprzedaży).
reklama
reklama
Ponadto, aby osoba fizyczna była konsumentem, dokonywana przez nią czynność prawna nie może być związana bezpośrednio z prowadzoną przez tę osobę działalnością gospodarczą lub zawodową. Należy przy tym również zaznaczyć, że prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną nie przesądza jednoznacznie, że w każdej sytuacji jest ona przedsiębiorcą i nie może być uznana za konsumenta.
Kiedy osoba fizyczna - przedsiębiorca jest konsumentem? Dla wykazania kiedy osoba fizyczna (przedsiębiorca) występuje w roli konsumenta szczególne znaczenie ma zawarte w definicji konsumenta słowo „bezpośrednio”. Jeżeli nie można wykazać związku bezpośredniości pomiędzy dokonaną czynnością prawną, a prowadzoną przez osobę fizyczną działalnością gospodarczą, należy przyjąć, że osoba fizyczna - przedsiębiorca występuje w roli konsumenta. Przykładowo, jeżeli osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (jako dj) nabywa prywatnie płytę z muzyką klasyczną do słuchania, trudno uznać, że jest to czynność związana z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. W tej sytuacji, wskazany przedsiębiorca powinien zostać zakwalifikowany jako konsument.