Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacje non-profit - zeznanie CIT-8 za 2006 r.

Mirosław Dawidziuk
Organizacje non-profit, jako podatnicy podatku dochodowego (CIT), niezależnie od faktu prowadzenia działalności gospodarczej i osiągniętych wyników podatkowych, mają obowiązek złożenia rocznego zeznania CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do 31 marca roku następującego po roku podatkowym.

Organizacje non-profit - zeznanie CIT-8

Jako że w 2007 r. ostatni dzień marca przypada w sobotę, zeznanie należy złożyć do 2 kwietnia br.
Organizacje non-profit, w tym stowarzyszenia i fundacje oraz inne organizacje i instytucje pozarządowe, realizując społecznie użyteczne cele statutowe, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym przy podstawowym warunku, iż ich działalność nie jest skierowana na osiąganie zysków.
Zwolnienie obejmuje:
• podatników prowadzących działalność: naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów, kulturalną, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele statutowe (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop),
• organizacje pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej (art. 17 ust. 1 pkt 6c updop).
W związku z przeznaczeniem dochodów na określone cele statutowe ze zwolnienia mogą korzystać nie tylko organizacje pożytku publicznego, ale również stowarzyszenia i fundacje nieposiadające statusu organizacji pożytku publicznego oraz inne instytucje i jednostki, w tym sektora finansów publicznych, np. szkoły (w tym niepubliczne), szkoły wyższe (w tym niepaństwowe), zakłady opieki zdrowotnej (w tym szpitale), instytuty naukowe, placówki kulturalne i organizacje dobroczynne.
Ze zwolnienia nie mogą natomiast korzystać: przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie, spółki, przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną oraz zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
ZAKRES I REGUŁY ZWOLNIENIA ORGANIZACJI NON-PROFIT
Dochody mogą być zwolnione od podatku całkowicie lub częściowo również z innych rodzajów prowadzonej działalności, np. gospodarczej, a nie tylko statutowej. Jeżeli jednak dochody zostaną wydatkowane na inne cele, wówczas niezależnie, z jakiego okresu pochodziły te dochody, powstaje zobowiązanie podatkowe, nawet jeżeli w bieżącym okresie zostanie poniesiona strata lub wykazany zerowy dochód (np. w wyniku rozliczenia straty z lat ubiegłych). Jeżeli nie jest to wydatek uprawniający do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, czyli jest to dochód, który został zadeklarowany na cele statutowe, a został wydatkowany na inne cele, podlega opodatkowaniu. Zasada ta ma zastosowanie również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach. Do opodatkowania dochodów podatników korzystających ze zwolnienia w związku z ich przeznaczeniem na cele statutowe ma bowiem również zastosowanie art. 25 ust. 4 updop, zgodnie z którym obowiązek zapłaty podatku dochodowego powstanie, jeżeli podatnik zadeklarował przeznaczenie dochodu na określone cele statutowe, a mimo to dochód ten wydatkował na inne cele.
W przypadku gdy podatnik nie wykazuje za dany okres dochodów, wówczas ma możliwość wykazania podatku dochodowego w zeznaniu podatkowym w części „Inne zobowiązania podatkowe” (poz. 63 CIT-8).
Obecnie obowiązuje zamknięta lista papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych, których nabycie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia podatkowego (zob. w tym numerze RNP na s. 29 „Inwestycje giełdowe opp bez utraty zwolnień podatkowych”).

Zwolnieniu podatkowemu podlegają również dochody przeznaczone i wydatkowane na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych (art. 17 ust. 1b updop). Ustawodawca nie określa przy nabyciu tych składników majątku, na czym polega „bezpośrednia realizacja celów statutowych”, a zatem należy przyjąć, iż kwestia dotyczy tego rodzaju wydatków, które służą realizacji tych celów, w tym również wydatków mających na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, tj. wydatków związanych z funkcjonowaniem osoby prawnej. W takim przypadku np. wydatki na nabycie komputerów i oprogramowania dla celów obsługi księgowości, związane z funkcjonowaniem podatnika, służą tym celom. Zwolnieniu podlegają również dochody wydatkowane na zakup samochodów osobowych wykorzystywanych przy realizacji celów statutowych.

PRZYCHODY I KOSZTY PODATKOWE
Dochodem jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli koszty te przekraczają łączną kwotę przychodów, to powstaje strata, która w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach może obniżać dochód, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

NIEODPŁATNE ŚWIADCZENIA

Podatnicy mają obowiązek rozpoznania i uznania nie tylko kasowego, ale również niekasowego przychodu, którego nie można wydatkować, np. w związku z otrzymaniem nieodpłatnych lub częściowo nieodpłatnych świadczeń. Przychód z tego tytułu wpływa na dochód podatnika, ale równocześnie dochód ten może być wolny od podatku w związku z jego ewentualnym przeznaczeniem na cele statutowe, a ponieważ nie można go wydatkować na inne cele, to nie można go również opodatkować.
Ponadto przy ocenie tego rodzaju skutków podatkowych konieczne jest uwzględnienie stosowanych instrumentów rynkowych. Jeżeli na przykład podatnik nabywa w ramach sprzedaży premiowej usługi po obniżonej cenie lub uiszcza niższą kwotę z tego tylko względu, iż dokonuje nabycia dodatkowych usług, to nie powstaną u niego przychody podatkowe z tytułu częściowej odpłatności. W takich sytuacjach to, że ceny odbiegają od wartości rynkowych w warunkach gospodarki rynkowej jest całkowicie uzasadnione. Nie każdy zatem zakup po cenie niższej niż rynkowa będzie skutkował powstaniem przychodu podatkowego.
Jeżeli zapłata poniżej ceny rynkowej nie wynika ze stosowania instrumentów rynkowych, to może być określany przychód podatkowy. W takim przypadku w dacie odpłatnego zbycia częściowo odpłatnie nabytych usług (rzeczy), w związku z którymi określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia będzie wartość przychodu określonego przy częściowo odpłatnym nabyciu powiększona o poniesione przez podatnika wydatki na nabycie częściowo odpłatnych usług (rzeczy), a w przypadku środków trwałych pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, w tym nieuznanych za koszty podatkowe (art. 15 ust. 1i pkt 2 updop).

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie Z prowadzące działalność gospodarczą nabyło samochód osobowy o wartości rynkowej 80 000 zł (wartość początkowa dla celów amortyzacji), uiszczając 50% ceny rynkowej, tj. kwotę 40 000 zł (obniżka ceny bez uzasadnionej przyczyny). Stowarzyszenie określiło przychód podatkowy z tytułu częściowej odpłatności w kwocie 40 000 zł. Dodatkowo stowarzyszeniu zwrócono w formie dotacji 8000 zł.
W pierwszym roku użytkowania stowarzyszenie, amortyzując samochód według metody liniowej, przy stawce amortyzacyjnej 20%, naliczyło roczny odpis amortyzacyjny w wysokości 16 000 zł (80 000 zł × 20%), w tym kwota odpisów zaliczonych do kosztów podatkowych - 14 400 zł i nieuznanych za koszty uzyskania przychodów - 1600 zł (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
Po roku użytkowania stowarzyszenie zbyło samochód za kwotę 65 000 zł:
• przychód: 65 000 zł,
• koszt uzyskania przychodu (wartość przychodu określonego przy częściowo odpłatnym nabyciu powiększona o poniesione przez podatnika wydatki na nabycie i pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, w tym nieuznanych za koszty uzyskania przychodów): 40 000 zł + 40 000 zł - 16 000 zł = 64 000 zł,
• dochód na sprzedaży: 65 000 zł - 64 000 zł = 1000 zł.
 
W takim przypadku wykazany przychód z tytułu nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego nabycia świadczenia będzie wpływał na dochód stowarzyszenia, ale równocześnie dochód ten może być wolny od podatku w związku z jego przeznaczeniem na cele statutowe. W związku z przeznaczeniem środka trwałego, w tym samochodu osobowego, do realizacji celów statutowych, nie powstaną dochody do opodatkowania z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia.
PRZEDAWNIENIE WIERZYTELNOŚCI
W przypadku przedawnienia wierzytelności, niezwiązanych z realizacją celów statutowych, może powstać zobowiązanie podatkowe. Wynika to z tego, iż przed przedawnieniem wierzytelności powstały przychody należne, a wartość przedawnionej wierzytelności nie jest kosztem podatkowym. Z tytułu należności przedawnionej może również wystąpić przychód podatkowy, jeżeli odpisy aktualizujące należność zostały zaliczone do kosztów podatkowych (art. 12 ust. 1 pkt 4d updop), a z drugiej strony nie powstaną koszty uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 20 updop), w przeciwieństwie np. do umorzenia wierzytelności lub odpisania jej jako nieściągalnej. Przy przedawnieniu takiej wierzytelności powstaje dochód do opodatkowania, jeżeli nie można go przeznaczyć na realizację niegospodarczych celów statutowych.
UWAGA!
Jeżeli przedawniona wierzytelność wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, to nie powstaje dochód do opodatkowania, bo jest spełniony podstawowy warunek zwolnienia, tj. przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na realizację celów statutowych.
KOSZTY PODATKOWE
Niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty podatkowe. W przypadku gdy wydatki (koszty) te wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie wolna od podatku. Jeżeli natomiast poniesiony wydatek nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, a został wydatkowany na inne cele, dochód odpowiadający tym wydatkom będzie podlegał opodatkowaniu. Zwolnienie związane jest bowiem z realizacją określonych w ustawie celów. Jeżeli jednak dochody zostaną wydatkowane na inne cele, wówczas, niezależnie z jakiego okresu pochodziły te dochody, powstanie zobowiązanie podatkowe. Jeżeli nawet w bieżącym okresie nie zostanie osiągnięty dochód, to opodatkowaniu będzie podlegał dochód z wcześniejszego okresu.
Nie we wszystkich przypadkach związek między poniesieniem danego wydatku a osiąganymi przez podatnika przychodami jest bezpośredni. Uzasadnieniem dla poniesienia danego wydatku może być dążenie do realizacji celów statutowych. Taki wydatek, mimo iż bezpośrednio w związku z jego poniesieniem podatnik nie może oczekiwać zwiększenia przychodów, powinien być uznany za poniesiony w celu osiągnięcia przychodów (służący realizacji celów statutowych). Wydatki, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwiększają dochód, którego równowartość będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego, pod warunkiem iż wydatki te są związane z celami statutowymi. Natomiast dochód stanowiący równowartość wydatku, który nie jest związany z celami statutowymi i nie jest zaliczany do kosztów uzyskania przychodów, będzie podlegał opodatkowaniu.
 
WYDATKI NA PFRON
Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
UWAGA!
Wpłaty na PFRON nie są według Ministerstwa Finansów wydatkami poniesionymi na cele statutowe.
Tym samym dochody odpowiadające równowartości wpłat na PFRON nie są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Takie jest stanowisko Ministra Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (pismo z 16 lutego 2006 r.), w której ustosunkowując się do orzeczenia wynikającego z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 15 czerwca 2004 r. (sygn. III SA 388/2003), nie został podzielony pogląd, iż wpłaty na PFRON stanowią realizację celów statutowych podatnika.
Jeżeli podatnik uprzednio zadeklarował przeznaczenie dochodu na określone cele statutowe, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego, a dochód ten wydatkował na inne cele, to podatek od tego dochodu, bez wezwania, powinien wpłacić do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został dokonany wydatek.
Jeżeli podatnik w trakcie roku podatkowym ponosi stratę, ale w latach poprzedzających ten rok (w którymkolwiek roku podatkowym z tych lat) zadeklarował wolny od podatku dochód w związku z jego przeznaczeniem na cele statutowe - to poniesienie wydatku na cele niestatutowe spowoduje powstanie dochodu do opodatkowania.
Sytuacja ta dotyczy również wydatku na PFRON, wykluczonego z kosztów podatkowych, bez względu na źródło jego sfinansowania. W przypadku gdy podatnik nie wykazuje za dany okres dochodów, wówczas ma możliwość wykazania podatku dochodowego w zeznaniu CIT-8 w części I - Inne zobowiązania podatkowe.
PRZYKŁAD
Stowarzyszenie X korzystające ze zwolnienia przedmiotowego dokonało w 2006 r. wydatków na PFRON w kwocie 6000 zł (patrz formularz poniżej).
CZĘŚĆ CIT-8 SKŁADANEGO PRZEZ STOWARZYSZENIE X:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
DOPŁATY
Dopłaty są specyficzną instytucją prawa handlowego i w przeciwieństwie do wpłat na udziały nie są bezwzględnie bezzwrotne. Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie strat w sprawozdaniu finansowym (art. 179 § 1 k.s.h.). Dopłaty na pokrycie strat są zatem bezzwrotne. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 53 updop przekazane dopłaty nie są kosztem uzyskania przychodów i tym samym mogą powodować powstanie dochodu do opodatkowania. Jeżeli zatem organizacja non-profit przekazała bezzwrotną dopłatę na pokrycie straty spółki, to w takim przypadku wystąpi po stronie tej organizacji obowiązek podatkowy w CIT, bowiem w tej sytuacji dochód równoważny przekazanej dopłacie nie może być przeznaczony na cele statutowe.
PRZYKŁAD
W związku z posiadaniem przez stowarzyszenie X udziałów w spółce z o.o., w przypadku poniesienia w 2006 r. wydatku na dopłatę przekazaną na pokrycie straty w tej spółce, powstaje dla stowarzyszenia zobowiązanie w zakresie CIT, płatne do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym stowarzyszenie poniosło wydatek.
 
WYNAGRODZENIA
Przy zwolnieniach przedmiotowych nie ma natomiast podstawy do opodatkowania dochodów w związku z takim faktem, iż dla celów podatkowych, został przyjęty inny termin rozliczenia kosztów podatkowych, niż ma to miejsce w przepisach o rachunkowości. W dacie przeznaczenia dochodów na realizację preferowanych celów statutowych będzie również wolna od podatku ta część dochodu, która stanowi nadwyżkę nad zyskiem bilansowym, wynikającą z takiej okoliczności, iż podatnik nie może w danej chwili zaliczyć do kosztów podatkowych na przykład zarachowanych (niewypłaconych) wynagrodzeń, które są kosztem podatkowym dopiero w dacie wypłaty.
Różnica wynikająca z tego, iż dla celów rachunkowych przyjmuje się w tym przypadku koszty w ujęciu memoriałowym, a dla celów podatkowych kasowym, nie powoduje powstania dochodu do opodatkowania. Zwolnienie dotyczy bowiem dochodu podatkowego, ustalanego na podstawie przepisów ustawy podatkowej, a nie nadwyżki tego dochodu nad zyskiem bilansowym.
 
Z przepisów podatkowych wyraźnie wynika, że dochód do opodatkowania i należny podatek powstają nie przy deklaracji przeznaczenia dochodu na cele statutowe, lecz wówczas, gdy dochód będzie wydatkowany na inne cele niż cele statutowe, co tworzy tym samym preferencje do realizacji określonych w ustawie podatkowej celów statutowych.
PRZYKŁAD
Fundacja, korzystająca ze zwolnienia przedmiotowego, poniosła w styczniu 2006 r. koszty delegacji i ryczałtów samochodowych za jazdy lokalne dotyczące grudnia 2005 r.
Są one kosztem podatkowym stycznia 2006 r., ponieważ ryczałty te i zwrot kosztów delegacji są traktowane tak jak należności ze stosunku pracy. Nie zalicza się natomiast do kosztów podatkowych niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności, m.in. ze stosunku pracy (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop). A zatem, mimo iż zwrot kosztów delegacji i ryczałtów samochodowych dotyczył grudnia 2005 r., podatnik może je zaliczyć do kosztów podatkowych dopiero w dacie wypłaty, czyli w styczniu 2006 r.
Fundacja nie utraci prawa do zwolnienia przedmiotowego z tego powodu, iż koszty wykazała dopiero w 2006 r.
NAGRODY
W związku z wypłatą nagród z zysku po opodatkowaniu, które nie są zaliczane do kosztów podatkowych, dochód organizacji non-profit, z którego są wypłacane nagrody, może być uznany za wolny od podatku dochodowego, jako przeznaczony na realizację celów statutowych. Wypłata nagród, co do zasady, związana jest z realizacją przez pracowników celów statutowych. Wypłata tych nagród, niezaliczonych do kosztów podatkowych, nie spowoduje zatem obowiązku zapłaty podatku dochodowego przez podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c updop.
 
PRZYKŁAD
Zgodnie z art. 59 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej szpitale same decydują o podziale zysku, w tym o wypłacie nagród z zysku, które nie są kwalifikowane do kosztów podatkowych. Jeżeli jednak wydatek ten związany jest z realizacją celów statutowych, w tym przypadku ochrony zdrowia, to są podstawy do skorzystania przez szpital z przedmiotowego zwolnienia. Zadania statutowe w zakresie ochrony zdrowia wykonywane są bowiem za pośrednictwem m.in. nagradzanych pracowników.
KOSZTY ZARZĄDU
Większość kosztów ponoszonych przez podatników stanowi bezspornie koszty uzyskania przychodów, w tym przede wszystkim koszty związane z zarządzaniem. Zwrot kosztów dojazdu i noclegów w związku z posiedzeniami zarządu jest ekwiwalentem i rekompensatą w ramach wykonywania przez członków zarządu czynności zarządzania osobą prawną.
Nie uważa się natomiast za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji (art. 16 ust. 1 pkt 38a updop). Przepis ten nie dotyczy zatem wydatków na rzecz członków zarządu organizacji non-profit, bowiem zarząd nie jest organem stanowiącym, lecz przede wszystkim zarządzającym (wykonawczym).
Wydatki ponoszone na rzecz członków zarządu powinny być zatem zaliczone do kosztów podatkowych i w związku z tym z tego tytułu nie powstanie dla organizacji dochód do opodatkowania.
KOSZTY REPREZENTACJI
Do końca 2006 r. do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczano kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Jeżeli jednak koszty te wiążą się z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do przedmiotowego zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym kosztom jest wolna od podatku.
W 2007 r. została dokonana zmiana w przepisach podatkowych polegająca na tym, iż niezależnie od jakiegokolwiek limitu z kosztów podatkowych zostały wykluczone wszelkie koszty reprezentacji, a zaliczone do tych kosztów wszelkie koszty reklamy. Zob. RNP nr 2/2007, s. 34.
KOSZTY ZANIECHANYCH INWESTYCJI
Koszty te mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży tej inwestycji, gdyż wtedy byłby spełniony warunek mówiący o poniesieniu kosztów w celu osiągnięcia przychodu. Jeżeli jednak te inwestycyjne wydatki wiązały się z realizacją celów statutowych, to ich poniesienie nie powinno powodować powstania dochodu do opodatkowania. Zaniechana inwestycja nie jest też środkiem trwałym i nie musi być w tym przypadku spełniony warunek bezpośredniego powiązania z realizowanymi celami statutowymi.
 
NAKŁADY NA ŚRODEK TRWAŁY W BUDOWIE
Przepisy podatkowe wyraźnie odróżniają wydatki na nabycie od wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie (art. 16 ust. 1 pkt 1 updop). Przy korzystaniu ze zwolnienia przedmiotowego jest natomiast mowa o nabyciu środków trwałych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, a ponieważ w tym przypadku środek trwały jest wytwarzany przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, to wystarczające jest, aby służył on tym celom.
 
DAROWIZNY
Niektórych wydatków ponoszonych przez podatników, w tym darowizn, nie uważa się za koszty podatkowe, w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Jeżeli jednak wydatki (koszty) te wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c updop.
PRZYKŁAD
Fundacja posiadająca status organizacji pożytku publicznego, zajmująca się działalnością wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, udzielając darowizny związanej z realizacją tych celów, nie może zaliczyć jej do kosztów podatkowych i nie odlicza od dochodu do opodatkowania części tej darowizny (ze względu na limit 10% dochodu).
Ponieważ poniesiony wydatek z tytułu tej darowizny związany jest z realizacją celów statutowych fundacji, to nie ma podstaw do wykluczenia wydatkowanego dochodu ze zwolnienia przedmiotowego.
Formularz CIT-D dotyczący ewidencji podatkowej darowizn jest przeznaczony zarówno dla podatników otrzymujących darowiznę (część C), jak i dla podatników przekazujących darowiznę i równocześnie korzystających z odliczenia (część D). Jeżeli podatnik przekaże darowiznę i nie korzysta z odliczenia, to nie ma obowiązku jej podatkowego dokumentowania.
Organizacje non-profit w związku z otrzymywaniem darowizn są obowiązane w formularzu CIT-D wyodrębnić kwotę ogółem otrzymanych darowizn, ze wskazaniem ich przeznaczenia zgodnie ze sferą działalności pożytku publicznego, z wyszczególnieniem darowizn pochodzących od osób prawnych, z podaniem nazwy i adresu darczyńcy, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 000 zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł.
Organizacje non-profit przekazujące darowizny i równocześnie korzystające z ich odliczenia są obowiązane wykazać w tym samym formularzu CIT-D kwoty przekazanych darowizn oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanych (nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej). Kwotę dokonanego odliczenia podatnik wykazuje w odrębnym załączniku do zeznania CIT-8/O.
UWAGA!
Odliczenie darowizn nie jest korzystne w przypadku organizacji non-profit korzystających z całkowitego zwolnienia, ponieważ w takim przypadku byłyby one zmuszone do wykazania dochodu do opodatkowania. Dzieje się tak z tego powodu, że maksymalny limit odliczenia darowizny wynosi 10% dochodu przed odliczeniem strat podatkowych, chyba że kwestia dotyczyłaby darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą przy której odliczenie może wynosić 100% dochodu.
W formularzach podatkowych na 2006 r. zostały wyodrębnione darowizny wynikające z odrębnych ustaw. Konieczne zatem było wyszczególnienie tych darowizn we wzorach formularzy, m.in. CIT-8/O i CIT-D. Kwestia ta dotyczy 100% odliczenia darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą na podstawie tzw. ustaw „kościelnych”.
PRZYKŁAD
Fundacja X osiągnęła w 2006 r. dochód w kwocie 50 000 zł.
Fundacja otrzymała darowizny łącznie w kwocie 35 000 zł, w tym od spółki kapitałowej w kwocie 20 000 zł i od osoby fizycznej w kwocie 15 000 zł.
W ramach prowadzonej działalności statutowej fundacja przekazała limitowaną (10%) darowiznę w kwocie 5000 zł i na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą na rzecz Caritasu darowiznę nielimitowaną (100%) w kwocie 10 000 zł. Fundacja w rocznym zeznaniu nie korzysta z odliczenia darowizny w kwocie 5000 zł na działalność statutową (musiałaby wykazać dochód do opodatkowania), lecz cały dochód wykazuje jako wolny od podatku w formularzu CIT-8/O.
Do zeznania CIT-8 fundacja załącza formularze CIT-8/O i CIT-D.
CZĘŚCI FORMULARZA CIT-8/O, CZ. B
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-D, CZ. C
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-D, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
PROPORCJONALNE ROZLICZENIE KOSZTÓW
Proporcjonalne rozliczenie kosztów w oparciu o art. 15 ust. 2a updop nie ma zastosowania przy zwolnieniu przedmiotowym na podstawie art. 17 ust. 1 updop dochodów przeznaczonych na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, z zastrzeżeniem podatników prowadzących tzw. działalność akcyzową, z której dochody są bezwarunkowo opodatkowane. Przedmiotowe zwolnienie polega bowiem na tym, iż dochody są wolne od podatku w terminie deklaracji, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Dopiero jeżeli dochody zostaną wydatkowane na inne cele, powstaje zobowiązanie podatkowe.
ROZLICZENIE STRAT
Podatnicy korzystający z przedmiotowego zwolnienia nie powinni wykazywać straty z działalności statutowej jako straty ze źródła wolnego od podatku. Przepisy art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop nie mają zastosowania do tego zwolnienia przedmiotowego, ponieważ ma ono warunkowy charakter.
Strata na całokształcie działalności może obniżać dochód do opodatkowania w latach następnych.
Podatnicy korzystający z przedmiotowego zwolnienia mają prawo do wykazania strat i odliczenia ich od dochodu na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 updop. Mogą oni o wysokość straty poniesionej w roku podatkowym pomniejszyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
Zwolnienie przedmiotowe nie dotyczy natomiast dochodów z „działalności akcyzowej”. Poniesiona zatem strata na działalności statutowej nie może obniżać lub eliminować dochodów z tej opodatkowanej „działalności akcyzowej”.
W takiej sytuacji podatnicy powinni wykazać na działalności statutowej stratę (w poz. 35 CIT-8) i w ten sposób może być określony dochód na opodatkowanej „działalności akcyzowej”, wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 updop, w tym np. ze sprzedaży papierosów i piwa.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
ZASTOSOWANIE ZWOLNIEŃ W ŚWIETLE ZEZNANIA CIT-8
Organizacje non-profit mają bezwarunkowy obowiązek złożenia zeznania rocznego CIT-8. Wzory formularzy podatkowych CIT zostały dostosowane do ustawowych rozwiązań w zakresie zwolnień przedmiotowych. W informacji CIT-8/O stanowiącej załącznik do zeznania CIT-8 wyodrębnione zostały pozycje dla dochodów wolnych od podatku w związku z ich przeznaczeniem na realizację celów statutowych (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop) oraz dochodów organizacji pożytku publicznego (art. 17 ust. 1 pkt 6c updop).
W zeznaniu podatkowym CIT-8 podatnicy korzystający ze zwolnienia przedmiotowego obowiązani są do wykazania sumy kwot wszelkich przychodów i kosztów podatkowych oraz wolnych od podatku dochodów i odliczeń.
PRZYKŁAD
Stowarzyszenie Y jako organizacja pożytku publicznego w zeznaniu za 2006 r. wykazuje następujące wyniki podatkowe:
1. Przychody 3 100 000 zł
2. Koszty uzyskania przychodów 2 300 000 zł
3. Dochód przed odliczeniami 800 000 zł
4. Wydatki niestanowiące kosztów podatkowych (niestatutowe) 20 000 zł
5. Dochody wolne od podatku 780 000 zł
6. Przekazana darowizna na cele pożytku publicznego (10% limitu odliczenia) 2 000 zł
7. Dochód do opodatkowania 18 000 zł
CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. E
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
CIT-8/O - ZAŁĄCZNIK DO CIT-8 CZ. F
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
CIT-8/O - ZAŁĄCZNIK DO CIT-8
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
Mirosław Dawidziuk
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook za 98 zł
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek od spadków i darowizn
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
    spadku
    darowizny
    odpłatnego zniesienia współwłasności
    zasiedzenia
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ceny paliw na stacjach benzynowych w Polsce - wakacje 2022 (czerwiec-lipiec)
    Na początku wakacji można spodziewać się spadku cen paliw o 5-10 gr/l - oceniają analitycy BM Reflex. Ale i tak rachunki za tankowanie w trakcie wakacji będą od 46 do 53 proc. wyższe niż rok temu. Rekordowo wysokie ceny paliw mogą zniechęcać w tym roku do wakacyjnych podróży. Kierowcy muszą się liczyć z tym, że za zatankowanie 50-litrowego baku będą musieli zapłacić blisko 400 zł - informują analitycy e-petrol.pl
    Wynagrodzenia w Polskim Ładzie 2.0 – umowa o pracę, umowa zlecenia. Przykłady z kwotami brutto-netto
    Biorąc pod uwagę ilość zmian podatkowych, które zaszły w ustawie o PIT w ciągu ostatniego półrocza wielu podatników może mieć wątpliwości związane z wysokością wynagrodzenia. Poniższe zestawienia zawierają przykładowe porównania wysokości wynagrodzenia w stanie prawnym sprzed Polskiego Ładu (do końca 2020 r.), po wdrożeniu tej reformy (2021 r.) oraz w stanie prawnym po wejściu w życie Polskiego Ładu 2.0 (tj. 1 lipca 2022 r.). Porównując wysokość wynagrodzeń należy uwzględnić formę zatrudnienia, wysokość zarobków oraz specyfikę poszczególnych zmian, które weszły w życie w ramach nowelizacji, a więc przede wszystkim: podniesienie kwoty wolnej, wprowadzenie oraz likwidacja ulgi dla klasy średniej, brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej, obniżenie pierwszej stawki podatku PIT z 17% do 12%. Należy też zauważyć, że Polski Ład 2.0 zakłada likwidację od 1 lipca 2022 r. tzw. mechanizmu „rolowania” zaliczek (zgodnie z którym płatnicy muszą obliczać zaliczki na dwa sposoby – według zasad obowiązujących 1 stycznia 2022 r. oraz 31 grudnia 2021 r.).
    Obligacje skarbowe w lipcu 2022 r. - oprocentowanie i oferta
    Ministerstwo Finansów poinformowało, że podnosi oprocentowanie oszczędnościowych obligacji skarbowych oferowanych w lipcu 2022 r. W związku z podniesieniem stopy referencyjnej NBP o 0,75 pp., oprocentowanie 1-rocznych obligacji zmiennoprocentowych wyniesie 6,00%, a 2-letnich 6,25%.
    Składka zdrowotna w działalności gospodarczej - zmiany od 1 lipca 2022 r.
    Od 1 lipca 2022 r. zajdą zmiany w zasadach ustalania podstawy wymiaru oraz składki zdrowotnej miesięcznej i rocznej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zmienią się też miesięczne formularze rozliczeniowe ZUS - miesięczne raporty rozliczeniowe i deklaracje zostaną dostosowane do znowelizowanych przepisów w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego i rocznego rozliczania składki zdrowotnej. Zmiany wprowadza ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1265. Nowelizacja ta jest określana potocznie jako Polski Ład 2.0, a w publikacjach Ministerstwa Finansów jako "Niskie podatki".
    Wcześniejsza spłata kredytu a zwrot pozaodsetkowych kosztów kredytu - stanowisko Rzecznika Finansowego
    Rzecznik Finansowy poinformował 24 czerwca 2022 r., że liczba skarg związanych z wcześniejszą spłatą kredytu systematycznie spada ale nadal jest ich sporo. Szczególny spadek zauważony jest w sprawach dotyczących kredytu konsumenckiego, niemniej takich spraw w minionym roku było wciąż blisko tysiąc. Instytucje finansowe wciąż nie realizują ustawowego obowiązku proporcjonalnego zwrotu pozaodsetkowych kosztów kredytu przy wcześniejszej spłacie kredytów (także hipotecznych) przez kredytobiorców.
    30 groszy rabatu na 1 litr paliwa na stacjach Orlen z aplikacją VITAY - od 27 czerwca do końca wakacji
    Od poniedziałku 27 czerwca do końca wakacji 2022 r. PKN Orlen wprowadza rabat w wysokości 30 groszy za litr benzyny i oleju napędowego dla właścicieli aplikacji lojalnościowej Orlenu VITAY - poinformował 24 czerwca 2022 r. na twitterze prezes spółki Daniel Obajtek. Z rabatem można kupić maksymalnie 150 litrów paliwa miesięcznie.
    Wspólne rozliczenie samotnego rodzica z dzieckiem przywrócone od 1 lipca 2022 r.
    Od 1 lipca 2022 r. samotnym rodzicom zostanie przywrócona możliwość wspólnego rozliczenia się z dzieckiem. Przywrócenie tej preferencji oznacza, że będzie można się rozliczyć z dzieckiem w zakresie dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. Kto będzie mógł się rozliczyć razem z samotnie wychowywanym dzieckiem za 2022 rok? Jakie są warunki takiego rozliczenia? Jaki jest limit dochodów dziecka w 2022 roku? Wzór oświadczenia samotnego rodzica dla pracodawcy o wspólnym rozliczeniu PIT z dzieckiem.
    Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Którzy podatnicy mogą otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni? Jakie są warunki tego zwrotu? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"? Co trzeba zrobić aby otrzymać tak szybki zwrot VAT? Jakie warunki trzeba spełnić i co sprawdza urząd skarbowy? Wyjaśniają eksperci Ministerstwa Finansów.
    Upały w pracy a przepisy BHP i zalecenia PIP. Wysoka temperatura w miejscu pracy, napoje, organizacja pracy, pierwsza pomoc przy przegrzaniu organizmu
    Już kilka dni temu Główny Inspektor Pracy apelował do pracodawców o zorganizowanie pracy w upalne, gorące dni zgodnie z zasadami BHP. Jak zorganizować pracę w wysokich temperaturach? Kiedy trzeba zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje? Czy przepisy BHP określają maksymalną dopuszczalną temperaturę w pomieszczeniu? Jakie są inne wymogi BHP odnośnie pracy w wysokiej temperaturze otoczenia?
    Friendshoring - sposób na ograniczenie skutków zaburzeń łańcuchów dostaw
    Przestawienie się na friendshoring może w większym stopniu uchronić przed skutkami zaburzeń globalnych łańcuchów dostaw - podała 23 czerwca 2022 r. firma doradcza CEBRE. Czym jest friendshoring?
    Zaliczki na PIT w 2022 roku i obowiązki płatników - zmiany od 1 lipca (Polski Ład 2.0)
    Z dniem 1 lipca 2022 r. wchodzi w życie istotna nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), która m.in. zmienia zasady poboru zaliczek na podatek i obowiązki płatników. Co się zmienia w zaliczkach na PIT? Jakie zmiany dla płatników zajdą od 2023 roku? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
    Zmiana formy opodatkowania dochodów lub przychodów przedsiębiorców osiągniętych w 2022 roku - zmiany w PIT od 1 lipca
    Wchodząca w życie od 1 lipca 2022 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), pozwala m.in. na zmianę formy opodatkowania na zasady ogólne (tj. opodatkowanie skalą podatkową) w trakcie 2022 roku (ryczałtowcom) oraz po zakończeniu 2022 roku (podatnicy na podatku liniowym i ryczałtowcy) - w odniesieniu do dochodów lub przychodów uzyskanych od początku bieżącego roku. Jak dokonać tej zmiany formy opodatkowania? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
    Ulgi podatkowe w PIT - zmiany od 1 lipca 2022 r. (Polski Ład 2.0)
    Od 1 lipca 2022 r. wejdzie w życie nowelizacja wielu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), która m.in. zmienia zasady rozliczania niektórych ulg podatkowych. Likwidacji ulega w szczególności ulga dla klasy średniej. Niektórzy podatnicy będą mogli otrzymać dodatkowy zwrot podatku w związku z likwidacją ulgi dla klasy średniej. Są też zmiany w innych ulgach i zwolnieniach. Co się zmienia w ulgach podatkowych w PIT w porównaniu do stanu prawnego obowiązującego przed 1 lipca 2022 r.? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
    Skala podatkowa PIT - zmiany od 1 lipca 2022 r. (Polski Ład 2.0)
    Od 1 lipca 2022 r. wejdzie w życie obszerna nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która m.in. zmienia skalę podatkową PIT. Co się zmienia w porównaniu do skali podatkowej obowiązującej od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 r.? Co pozostaje bez zmian? Do jakich dochodów trzeba stosować nową skalę podatkową? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
    Co reguluje ustawa o rachunkowości?
    Ustawa o rachunkowości jest najważniejszą podstawą prawną określającą zasady formalnego odzwierciedlania działalności gospodarczej. Uzupełnieniem ustawy o rachunkowości są Krajowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej oraz ustawa o biegłych rewidentach.
    0% VAT na drewno opałowe - apel do Rządu
    Z apelem (petycją) o wprowadzenie zerowej stawki VAT na drewno opałowe wystąpiła do Rady Ministrów grupa ekspertów, którzy współpracują w ramach kampanii Drewno Pozytywna Energia. Aktualnie drewno opałowe jest objęte podstawową stawką VAT w wysokości 23%. Petycję tę popierają m.in. Polskie Forum Klimatyczne, Fundacja Zielone Ciepło, Krajowa Izba Kominiarzy, Międzywojewódzki Cech Kominiarzy, Korporacja Kominiarzy Polskich, Stowarzyszenie Polskich Producentów Urządzeń OZE, Stowarzyszenie Kominki i Piece, Cech Zdunów Polskich. Zdaniem osób i podmiotów popierających ten apel zerowa stawka VAT na drewno opałowe będzie dla wielu Polaków odczuwalną ulgą w czasach niepewności energetycznej i wysokich cen innych nośników energii. Pozwoli zabezpieczyć wiele gospodarstw domowych na wypadek dalszych wzrostów cen gazu, węgla i prądu. Będzie stanowić koło ratunkowe szczególnie dla najuboższych obywateli, dla których drewno opałowe jest jedyną osiągalną alternatywą.
    Wynagrodzenia urlopowe dla kierowców zawodowych w 2022 roku prawie 3 razy wyższe niż rok temu
    Sezon urlopowy powoli się rozpoczyna, a wraz z nim firmy transportowe czekają kolejne wydatki, których mogą nie być nawet do końca świadomi. Jakie? Chodzi o wynagrodzenia urlopowe kierowców zawodowych, które wylicza się na podstawie wynagrodzenia z umowy o pracę, najczęściej za okres ostatnich 3 miesięcy. Jeszcze rok wcześniej pracownicy otrzymywali pensję brutto w wysokości 3200 – 3300 zł i to właśnie z tej średniej wyliczane było wynagrodzenie urlopowe. Od 2 lutego 2022 r. to się zmienia, ponieważ wypłata polskiego kierowcy wzrosła do 10-12 tys. brutto. I właśnie ta kwota posłuży do wyliczenia średniej za urlop wypoczynkowy, co daje prawie trzykrotny wzrost względem wypłat za poprzedni sezon. – Może się okazać, że będzie to kolejna „cegiełka” do tych wyższych kosztów, których firmy transportowe, szczególnie te małe, mogły nie wziąć pod uwagę, planując budżet na 2022 rok. A ten koszt będą musieli dopiero ponieść, bo sezon urlopowy dopiero się rozpoczyna – tłumaczy Łukasz Włoch, ekspert OCRK, Grupa Inelo.
    Soboń: projekt dot. minimalnego CIT-u jest gotowy; we wrześniu w Sejmie
    Projekt dotyczący minimalnego CIT jest już gotowy; chcemy, by Sejm zajął się nim na początku września - poinformował wiceminister finansów Artur Soboń. Wiceszef resortu finansów na spotkaniu z dziennikarzami poinformował, że ministerstwo przygotowało projekt dotyczący tzw. minimalnego CIT-u.
    PIT-2 w 2022 roku (z uwzględnieniem zmian od 1 lipca) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów przygotowało przewodnik dla podatników dotyczący PIT-2 (oświadczenia pracownika dot. pomniejszenia miesięcznych zaliczek na podatek o kwotę zmniejszającą podatek) z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie od 1 lipca 2022 r. Ministerstwo wskazuje też, że od 1 stycznia 2023 roku będą obowiązywać nowe zasady składania oświadczeń PIT-2.
    Minimalne wynagrodzenie w 2022 roku (3010 x 12=36120 zł) wyższe od kwoty wolnej od podatku. Czy trzeba zapłacić PIT w rozliczeniu rocznym?
    W 2022 roku kwota wolna od podatku została podwyższona do 30 tys. zł. Nie zmieni się to także od 1 lipca 2022 r. Kwota wolna od podatku jest jednak w skali roku mniejsza od minimalnego wynagrodzenia, które od 1 stycznia 2022 r. wynosi 3010 zł. Licząc płacę minimalną razy 12 miesięcy wychodzi 36120, czyli o 6120 zł więcej od 30 tys. zł. Czy osoby otrzymujące przez cały rok płacę minimalną będą musiały zapłacić podatek dochodowy?
    Jednolita podstawa dla obliczania składki zdrowotnej i podatku PIT?
    Jeszcze w 2022 r. ma zostać przedstawiona propozycja dot. uspójnienia podstawy opodatkowania i wyliczania składek zdrowotnych dla firm - zapowiedział wiceminister finansów Artur Soboń. Dodał, że zaproponuje Rzecznikowi MŚP, by takie rozwiązanie zostało wypracowane pod jego egidą.
    Ministerstwo Finansów: po 1 lipca niektórzy zapłacą wyższe zaliczki na PIT ale w rozliczeniu rocznym nikt nie straci
    Niektórzy podatnicy zapłacą od 1 lipca wyższe zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) - jednak w rocznym rozliczeniu ci podatnicy nie stracą lub skorzystają na nowych rozwiązaniach podatkowych, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2022 r. - informuje wiceminister finansów Artur Soboń.
    PKO BP: niższe ryzyko narastania presji płacowej
    Majowe dane o wynagrodzeniach okazały się niższe od rynkowych oczekiwań po raz pierwszy od stycznia, można to interpretować jako obniżenie ryzyka narastania presji płacowej w gospodarce narodowej - ocenili analitycy PKO BP.
    Zmiany w tarczach finansowych PFR. Umożliwienie prefinansowania projektów KPO ze środków krajowych
    W dniu 21 czerwca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekty uchwał zmieniające uchwały w sprawie programów rządowych: „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”, „Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm” ,„Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm”. Zmiany te w szczególności pozwolą na prefinansowanie projektów zaplanowanych w KPO ze środków krajowych, z Polskiego Funduszu Rozwoju - poinformował minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
    Polacy chętniej sięgają po kredyty gotówkowe i firmowe. A co z hipotekami? Branża pośrednictwa finansowego w I kw. 2022 r.
    W I kw. 2022 r. z pomocą pośredników finansowych należących do Związku Firm Pośrednictwa Finansowego (ZFPF) udzielono kredytów gotówkowych na sumę blisko 650 mln zł. Stanowi to wzrost aż o 38% w stosunku do wyników odnotowanych rok wcześniej . Zainteresowanie konsumentów tą formą zewnętrznego finansowania, było szczególnie widoczne dla pożyczanych kwot poniżej 50 tys. zł. Również w przypadku kredytów firmowych sytuacja wygląda lepiej niż w poprzednio analizowanym okresie – dzięki ekspertom ZFPF udzielono ich na sumę wynoszącą blisko 590 mln zł, czyli ponad 15% wyższą niż w IV kw. 2021 r .