REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy następuje zaliczkowy zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Podmiotom dokonującym nabycia określonych towarów i usług przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. Niezbędny będzie jednak wniosek i łączne spełnienie szeregu szczegółowych warunków.

Neutralność VAT to jedna z podstawowych cech tego podatku. Wśród instytucji, które mają zagwarantować realizację tej zasady, znalazł się zaliczkowy zwrot podatku naliczonego. W piśmiennictwie podkreśla się, że polska konstrukcja może budzić pewne wątpliwości co do zgodności z prawem unijnym. Należy pamiętać, że zaliczkowy zwrot VAT nie jest przywilejem i w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości traktowany jest na równi ze zwrotem nadwyżki podatku po rozpoczęciu wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunki zwrotu

Zaliczkowy zwrot podatku naliczonego odnosi się do sytuacji nabycia określonych towarów i usług przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub wykonaniem czynności, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską. Wówczas podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego właśnie w formie zaliczki.

Zgodnie z ustawą zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego. Nie jest to jednak jedyny warunek, jaki należy spełnić. Żeby otrzymać zwrot podatku w formie zaliczki, trzeba spełnić jednocześnie wszystkie niżej wymienione warunki. Przede wszystkim podmiot musi zostać zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonać czynności opodatkowanych. Wyjątek stanowi w tym przypadku:

l import towarów,

l wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów,

l import usług,

l nabycia towarów, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Oprócz tego wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, ma wynosić nie mniej niż 250 tys. zł. Konieczne jest również uregulowanie przez podmiot uprawniony całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego. W przypadku importu towarów podmiot musi zapłacić podatek należny od tego importu. Ostatnia przesłanka, jaką musi spełnić podmiot, to złożenie oświadczenia. Należy oświadczyć, że nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług. W przypadku importu towarów termin liczy się od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego. Z oświadczenia ma wynikać też, że w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, do końca następnego roku, uprawniony do zwrotu nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dla drobnych przedsiębiorców nieprzekraczających limitu 10 tys. euro.

Dokumentacja podatkowa

Wniosek łącznie z oświadczeniem należy złożyć wraz z deklaracją podatkową, nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym spełnione zostały wszystkie warunki uprawniające do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

Podmiot występujący o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki obowiązany jest ponadto posiadać:

l oryginały faktur (faktur korygujących) potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż 250 tys. zł,

l w przypadku importu towarów dokumenty celne - potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż 250 tys. zł,

l dokumenty potwierdzające uregulowanie należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki,

l w przypadku importu towarów - potwierdzające zapłatę podatku należnego od tego importu,

l dokumenty bankowe potwierdzające dokonanie przelewu lub innego rodzaju płatności,

l oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zapłaty gotówką, zgodnie z odrębnymi przepisami, lub uregulowaniu należności w innej formie, jeżeli zapłata lub uregulowanie należności nie nastąpiło za pośrednictwem banku.

KIEDY ZWRÓCIĆ NIENALEŻNĄ ZALICZKĘ

Zwrotu zaliczki wraz z odsetkami należy dokonać w terminie 15 dni od końca miesiąca, w którym zaistniała przynajmniej jedna z okoliczności uzasadniających zwrot otrzymanej zaliczki.

JAK LICZYĆ ODSETKI OD ZALICZKI

Odsetki od zwracanej zaliczki należy naliczyć od dnia otrzymania poszczególnych rat zaliczki. W tym przypadku fiskusowi przysługują odsetki w wysokości odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.

Sposób zwrotu

Zwrot podatku naliczonego następuje w formie zaliczki w trzech równych ratach. Pierwsza rata jest wypłacana w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku, druga rata w ciągu 120 dni, a trzecia w ciągu 180 dni. Kwota podatku naliczonego, która nie może zostać wypłacona w formie zaliczki, podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych. Zaliczka wypłacana jest na rachunek bankowy wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym (aktualizacyjnym) NIP-1 lub NIP-2.

Przepisy określają też sytuacje, kiedy podatnik musi zwrócić zwróconą zaliczkę. Obowiązek zwrotu otrzymanej zaliczki wraz z odsetkami i jednocześnie powiadomieniem o tym naczelnika urzędu skarbowego dotyczy dwóch sytuacji. Przede wszystkim stanie się tak, jeżeli podmiot nie spełni warunków wynikających ze złożonego oświadczenia. Ponadto zwrot zaliczki będzie konieczny, jeżeli przed rozpoczęciem wykonywania czynności opodatkowanych nabyte towary lub usługi objęte zwrotem podatku naliczonego w formie zaliczki zostały wykorzystane do czynności lub były przedmiotem czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, otwarto likwidację, ogłoszono upadłość lub zakończono działalność czy dokonano zbycia przedsiębiorstwa.

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 93 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

l Par. 4-7 rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA