REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy następuje zaliczkowy zwrot VAT

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Podmiotom dokonującym nabycia określonych towarów i usług przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. Niezbędny będzie jednak wniosek i łączne spełnienie szeregu szczegółowych warunków.

Neutralność VAT to jedna z podstawowych cech tego podatku. Wśród instytucji, które mają zagwarantować realizację tej zasady, znalazł się zaliczkowy zwrot podatku naliczonego. W piśmiennictwie podkreśla się, że polska konstrukcja może budzić pewne wątpliwości co do zgodności z prawem unijnym. Należy pamiętać, że zaliczkowy zwrot VAT nie jest przywilejem i w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości traktowany jest na równi ze zwrotem nadwyżki podatku po rozpoczęciu wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunki zwrotu

Zaliczkowy zwrot podatku naliczonego odnosi się do sytuacji nabycia określonych towarów i usług przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub wykonaniem czynności, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską. Wówczas podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego właśnie w formie zaliczki.

Zgodnie z ustawą zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego. Nie jest to jednak jedyny warunek, jaki należy spełnić. Żeby otrzymać zwrot podatku w formie zaliczki, trzeba spełnić jednocześnie wszystkie niżej wymienione warunki. Przede wszystkim podmiot musi zostać zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonać czynności opodatkowanych. Wyjątek stanowi w tym przypadku:

l import towarów,

l wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów,

l import usług,

l nabycia towarów, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Oprócz tego wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, ma wynosić nie mniej niż 250 tys. zł. Konieczne jest również uregulowanie przez podmiot uprawniony całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego. W przypadku importu towarów podmiot musi zapłacić podatek należny od tego importu. Ostatnia przesłanka, jaką musi spełnić podmiot, to złożenie oświadczenia. Należy oświadczyć, że nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług. W przypadku importu towarów termin liczy się od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego. Z oświadczenia ma wynikać też, że w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, do końca następnego roku, uprawniony do zwrotu nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dla drobnych przedsiębiorców nieprzekraczających limitu 10 tys. euro.

Dokumentacja podatkowa

Wniosek łącznie z oświadczeniem należy złożyć wraz z deklaracją podatkową, nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym spełnione zostały wszystkie warunki uprawniające do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

Podmiot występujący o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki obowiązany jest ponadto posiadać:

l oryginały faktur (faktur korygujących) potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż 250 tys. zł,

l w przypadku importu towarów dokumenty celne - potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż 250 tys. zł,

l dokumenty potwierdzające uregulowanie należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki,

l w przypadku importu towarów - potwierdzające zapłatę podatku należnego od tego importu,

l dokumenty bankowe potwierdzające dokonanie przelewu lub innego rodzaju płatności,

l oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zapłaty gotówką, zgodnie z odrębnymi przepisami, lub uregulowaniu należności w innej formie, jeżeli zapłata lub uregulowanie należności nie nastąpiło za pośrednictwem banku.

KIEDY ZWRÓCIĆ NIENALEŻNĄ ZALICZKĘ

Zwrotu zaliczki wraz z odsetkami należy dokonać w terminie 15 dni od końca miesiąca, w którym zaistniała przynajmniej jedna z okoliczności uzasadniających zwrot otrzymanej zaliczki.

JAK LICZYĆ ODSETKI OD ZALICZKI

Odsetki od zwracanej zaliczki należy naliczyć od dnia otrzymania poszczególnych rat zaliczki. W tym przypadku fiskusowi przysługują odsetki w wysokości odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.

Sposób zwrotu

Zwrot podatku naliczonego następuje w formie zaliczki w trzech równych ratach. Pierwsza rata jest wypłacana w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku, druga rata w ciągu 120 dni, a trzecia w ciągu 180 dni. Kwota podatku naliczonego, która nie może zostać wypłacona w formie zaliczki, podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych. Zaliczka wypłacana jest na rachunek bankowy wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym (aktualizacyjnym) NIP-1 lub NIP-2.

Przepisy określają też sytuacje, kiedy podatnik musi zwrócić zwróconą zaliczkę. Obowiązek zwrotu otrzymanej zaliczki wraz z odsetkami i jednocześnie powiadomieniem o tym naczelnika urzędu skarbowego dotyczy dwóch sytuacji. Przede wszystkim stanie się tak, jeżeli podmiot nie spełni warunków wynikających ze złożonego oświadczenia. Ponadto zwrot zaliczki będzie konieczny, jeżeli przed rozpoczęciem wykonywania czynności opodatkowanych nabyte towary lub usługi objęte zwrotem podatku naliczonego w formie zaliczki zostały wykorzystane do czynności lub były przedmiotem czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, otwarto likwidację, ogłoszono upadłość lub zakończono działalność czy dokonano zbycia przedsiębiorstwa.

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 93 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

l Par. 4-7 rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA