REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy następuje zaliczkowy zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Podmiotom dokonującym nabycia określonych towarów i usług przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. Niezbędny będzie jednak wniosek i łączne spełnienie szeregu szczegółowych warunków.

Neutralność VAT to jedna z podstawowych cech tego podatku. Wśród instytucji, które mają zagwarantować realizację tej zasady, znalazł się zaliczkowy zwrot podatku naliczonego. W piśmiennictwie podkreśla się, że polska konstrukcja może budzić pewne wątpliwości co do zgodności z prawem unijnym. Należy pamiętać, że zaliczkowy zwrot VAT nie jest przywilejem i w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości traktowany jest na równi ze zwrotem nadwyżki podatku po rozpoczęciu wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunki zwrotu

Zaliczkowy zwrot podatku naliczonego odnosi się do sytuacji nabycia określonych towarów i usług przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub wykonaniem czynności, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską. Wówczas podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego właśnie w formie zaliczki.

Zgodnie z ustawą zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego. Nie jest to jednak jedyny warunek, jaki należy spełnić. Żeby otrzymać zwrot podatku w formie zaliczki, trzeba spełnić jednocześnie wszystkie niżej wymienione warunki. Przede wszystkim podmiot musi zostać zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonać czynności opodatkowanych. Wyjątek stanowi w tym przypadku:

l import towarów,

l wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów,

l import usług,

l nabycia towarów, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Oprócz tego wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, ma wynosić nie mniej niż 250 tys. zł. Konieczne jest również uregulowanie przez podmiot uprawniony całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego. W przypadku importu towarów podmiot musi zapłacić podatek należny od tego importu. Ostatnia przesłanka, jaką musi spełnić podmiot, to złożenie oświadczenia. Należy oświadczyć, że nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług. W przypadku importu towarów termin liczy się od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego. Z oświadczenia ma wynikać też, że w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, do końca następnego roku, uprawniony do zwrotu nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dla drobnych przedsiębiorców nieprzekraczających limitu 10 tys. euro.

Dokumentacja podatkowa

Wniosek łącznie z oświadczeniem należy złożyć wraz z deklaracją podatkową, nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym spełnione zostały wszystkie warunki uprawniające do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

Podmiot występujący o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki obowiązany jest ponadto posiadać:

l oryginały faktur (faktur korygujących) potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż 250 tys. zł,

l w przypadku importu towarów dokumenty celne - potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż 250 tys. zł,

l dokumenty potwierdzające uregulowanie należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki,

l w przypadku importu towarów - potwierdzające zapłatę podatku należnego od tego importu,

l dokumenty bankowe potwierdzające dokonanie przelewu lub innego rodzaju płatności,

l oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zapłaty gotówką, zgodnie z odrębnymi przepisami, lub uregulowaniu należności w innej formie, jeżeli zapłata lub uregulowanie należności nie nastąpiło za pośrednictwem banku.

KIEDY ZWRÓCIĆ NIENALEŻNĄ ZALICZKĘ

Zwrotu zaliczki wraz z odsetkami należy dokonać w terminie 15 dni od końca miesiąca, w którym zaistniała przynajmniej jedna z okoliczności uzasadniających zwrot otrzymanej zaliczki.

JAK LICZYĆ ODSETKI OD ZALICZKI

Odsetki od zwracanej zaliczki należy naliczyć od dnia otrzymania poszczególnych rat zaliczki. W tym przypadku fiskusowi przysługują odsetki w wysokości odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.

Sposób zwrotu

Zwrot podatku naliczonego następuje w formie zaliczki w trzech równych ratach. Pierwsza rata jest wypłacana w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku, druga rata w ciągu 120 dni, a trzecia w ciągu 180 dni. Kwota podatku naliczonego, która nie może zostać wypłacona w formie zaliczki, podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych. Zaliczka wypłacana jest na rachunek bankowy wskazany przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym (aktualizacyjnym) NIP-1 lub NIP-2.

Przepisy określają też sytuacje, kiedy podatnik musi zwrócić zwróconą zaliczkę. Obowiązek zwrotu otrzymanej zaliczki wraz z odsetkami i jednocześnie powiadomieniem o tym naczelnika urzędu skarbowego dotyczy dwóch sytuacji. Przede wszystkim stanie się tak, jeżeli podmiot nie spełni warunków wynikających ze złożonego oświadczenia. Ponadto zwrot zaliczki będzie konieczny, jeżeli przed rozpoczęciem wykonywania czynności opodatkowanych nabyte towary lub usługi objęte zwrotem podatku naliczonego w formie zaliczki zostały wykorzystane do czynności lub były przedmiotem czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, otwarto likwidację, ogłoszono upadłość lub zakończono działalność czy dokonano zbycia przedsiębiorstwa.

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 93 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

l Par. 4-7 rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA