REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy badania techniczne pojazdu wpływają na odliczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Ryms

REKLAMA

Artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej ustawa o VAT, określa jedno z podstawowych praw każdego podatnika podatku od towarów i usług, a mianowicie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje podatnikom w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ograniczenie dla paliw

Od zasady tej ustawodawca przewidział kilka bardzo ważnych wyjątków. Jeden z nich zamieszczony został w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, czyli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania do pojazdów, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, a więc np. pojazdów mających otwartą część do przewożenia ładunków czy pojazdów mających jeden rząd siedzeń, oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub stałą przegrodą.

Spełnienie przez konkretny pojazd warunków, o których mowa w tym przepisie, następuje na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Obowiązek przeprowadzenia tego badania został wprowadzony w związku z nowelizacją ustawy o VAT. Na mocy art. 86 ust. 5a ustawy o VAT, po uzyskaniu stosownego zaświadczenia podatnik ma obowiązek dostarczyć jego kopię właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni do dnia jego otrzymania. Dodatkowo, podatnik chcący korzystać z pełnego odliczenia VAT powinien posiadać stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

KIEDY PRZYSŁUGUJE ODLICZENIE

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Charakter zaświadczenia

Po analizie powyższych przepisów pojawić się może pytanie o charakter zaświadczenia wydawanego przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz o wpis w dowodzie rejestracyjnym - czy warunkują one prawo do odliczenia podatku naliczonego czy też jedynie potwierdzają spełnienie przez te pojazdy warunków przewidzianych przepisami prawa. Rozważyć należy tu dwie sytuacje, a mianowicie pojazdów zakupionych przed dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT oraz pojazdów spełniających warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT po nowelizacji, czyli nabytych po 22 sierpnia 2005 r.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy nowelizującej, w stosunku do pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, nabytych przed dniem wejścia w życie nowelizacji, dodatkowe badanie techniczne powinno zostać przeprowadzone w terminie najbliższego okresowego badania technicznego, nie później niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów.

Co jednak stanie się w sytuacji, gdy podatnicy nie zdążyli dokonać stosowanego badania technicznego i nie uzyskali w przewidzianym terminie odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym?

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o VAT pozwalają stwierdzić, iż brak jest regulacji związanych z niedotrzymaniem ustawowego terminu przeprowadzania badań technicznych pojazdu. Konsekwentnie należy stwierdzić, że uchybienie terminowi dotyczącemu dokonania powyższego badania nie będzie skutkowało brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliwa do takiego pojazdu. Prawo to bowiem wynika wprost z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który uprawnia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie do towarów i usług nabytych w związku z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych. Stanowisko takie potwierdzają także interpretacje organów podatkowych. Wskazać tu można między innymi na postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z 14 lipca 2006 r. (nr PO III 443-22/06) czy postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu z 25 września 2006 r. (nr PO IV-443/34/06).

Nowe auta

Z podobną sytuacją będziemy mieli do czynienia w przypadku nowo zakupionych samochodów, odpowiadających kryteriom, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. Nie będą należały do rzadkości sytuacje, w których pojazd nie zostanie poddany badaniu technicznemu bezpośrednio po jego nabyciu, ale np. dopiero po kilku tygodniach od momentu zakupu. Czy w takiej sytuacji podatnikowi przysługiwać będzie także prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup paliwa do takiego samochodu. Na tak postawione pytanie należy udzielić także odpowiedzi twierdzącej. Podobnie bowiem jak ma to miejsce w przypadku samochodów nabytych przed dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT, przeprowadzenie badania technicznego, uzyskanie stosownego wpisu w dowodzie rejestracyjnym, a następnie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego, jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego do danego samochodu paliwa. Uzyskanie takiego zaświadczenia potwierdza jedynie to prawo, a nie je konstytuuje. Podobne stanowisko zaprezentował także Naczelnik Urzędu Kujawsko-Pomorskiego w postanowieniu z 16 czerwca 2007 r. (nr ZD-2/443-88-24/07).

Wnioski końcowe

Reasumując, stwierdzić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup paliwa do pojazdów, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, przysługiwać będzie, jeżeli pojazdy te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika. Bez wpływu na to prawo będzie natomiast przeprowadzenie badania technicznego oraz uzyskanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym danego pojazdu. Stwierdzić należy, że potwierdzają one tylko fakt spełniania określonych warunków technicznych, nie przyznają zaś żadnego prawa na gruncie ustawy o VAT.

AGNIESZKA RYMS

ekspert podatkowy, Górski, Kowalski Doradztwo Prawno-Podatkowe

ksiegowosc@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 86 ust. 1-5c oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

l Art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA