REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy badania techniczne pojazdu wpływają na odliczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Ryms

REKLAMA

Artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej ustawa o VAT, określa jedno z podstawowych praw każdego podatnika podatku od towarów i usług, a mianowicie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje podatnikom w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ograniczenie dla paliw

Od zasady tej ustawodawca przewidział kilka bardzo ważnych wyjątków. Jeden z nich zamieszczony został w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, czyli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania do pojazdów, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, a więc np. pojazdów mających otwartą część do przewożenia ładunków czy pojazdów mających jeden rząd siedzeń, oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub stałą przegrodą.

Spełnienie przez konkretny pojazd warunków, o których mowa w tym przepisie, następuje na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Obowiązek przeprowadzenia tego badania został wprowadzony w związku z nowelizacją ustawy o VAT. Na mocy art. 86 ust. 5a ustawy o VAT, po uzyskaniu stosownego zaświadczenia podatnik ma obowiązek dostarczyć jego kopię właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni do dnia jego otrzymania. Dodatkowo, podatnik chcący korzystać z pełnego odliczenia VAT powinien posiadać stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

KIEDY PRZYSŁUGUJE ODLICZENIE

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Charakter zaświadczenia

Po analizie powyższych przepisów pojawić się może pytanie o charakter zaświadczenia wydawanego przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz o wpis w dowodzie rejestracyjnym - czy warunkują one prawo do odliczenia podatku naliczonego czy też jedynie potwierdzają spełnienie przez te pojazdy warunków przewidzianych przepisami prawa. Rozważyć należy tu dwie sytuacje, a mianowicie pojazdów zakupionych przed dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT oraz pojazdów spełniających warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT po nowelizacji, czyli nabytych po 22 sierpnia 2005 r.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy nowelizującej, w stosunku do pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, nabytych przed dniem wejścia w życie nowelizacji, dodatkowe badanie techniczne powinno zostać przeprowadzone w terminie najbliższego okresowego badania technicznego, nie później niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów.

Co jednak stanie się w sytuacji, gdy podatnicy nie zdążyli dokonać stosowanego badania technicznego i nie uzyskali w przewidzianym terminie odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym?

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o VAT pozwalają stwierdzić, iż brak jest regulacji związanych z niedotrzymaniem ustawowego terminu przeprowadzania badań technicznych pojazdu. Konsekwentnie należy stwierdzić, że uchybienie terminowi dotyczącemu dokonania powyższego badania nie będzie skutkowało brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliwa do takiego pojazdu. Prawo to bowiem wynika wprost z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który uprawnia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie do towarów i usług nabytych w związku z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych. Stanowisko takie potwierdzają także interpretacje organów podatkowych. Wskazać tu można między innymi na postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z 14 lipca 2006 r. (nr PO III 443-22/06) czy postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu z 25 września 2006 r. (nr PO IV-443/34/06).

Nowe auta

Z podobną sytuacją będziemy mieli do czynienia w przypadku nowo zakupionych samochodów, odpowiadających kryteriom, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. Nie będą należały do rzadkości sytuacje, w których pojazd nie zostanie poddany badaniu technicznemu bezpośrednio po jego nabyciu, ale np. dopiero po kilku tygodniach od momentu zakupu. Czy w takiej sytuacji podatnikowi przysługiwać będzie także prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup paliwa do takiego samochodu. Na tak postawione pytanie należy udzielić także odpowiedzi twierdzącej. Podobnie bowiem jak ma to miejsce w przypadku samochodów nabytych przed dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT, przeprowadzenie badania technicznego, uzyskanie stosownego wpisu w dowodzie rejestracyjnym, a następnie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego, jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego do danego samochodu paliwa. Uzyskanie takiego zaświadczenia potwierdza jedynie to prawo, a nie je konstytuuje. Podobne stanowisko zaprezentował także Naczelnik Urzędu Kujawsko-Pomorskiego w postanowieniu z 16 czerwca 2007 r. (nr ZD-2/443-88-24/07).

Wnioski końcowe

Reasumując, stwierdzić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup paliwa do pojazdów, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, przysługiwać będzie, jeżeli pojazdy te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika. Bez wpływu na to prawo będzie natomiast przeprowadzenie badania technicznego oraz uzyskanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym danego pojazdu. Stwierdzić należy, że potwierdzają one tylko fakt spełniania określonych warunków technicznych, nie przyznają zaś żadnego prawa na gruncie ustawy o VAT.

AGNIESZKA RYMS

ekspert podatkowy, Górski, Kowalski Doradztwo Prawno-Podatkowe

ksiegowosc@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 86 ust. 1-5c oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

l Art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA