REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o interpretację podatkową

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnik, który chce uzyskać interpretację podatkową w swojej sprawie, musi skierować do ministra finansów specjalny wniosek wypełniony na formularzu ORD-IN. Minister będzie miał trzy miesiące na odpowiedź.

 

 

Interpretacje podatkowe od 1 lipca 2007 r. wydaje minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: warszawskiej, bydgoskiej, katowickiej i poznańskiej. W celu uzyskania odpowiedzi należy wypełnić wniosek o wydanie interpretacji ORD-IN, wysłać go do właściwej miejscowo izby skarbowej oraz uiścić opłatę. Na odpowiedź trzeba poczekać trzy miesiące.

Właściwość organu

Formularz wniosku o wydanie interpretacji podatkowej jest nowością. Do 1 lipca 2007 r. podatnicy musieli pisać wnioski samodzielnie, zachowując jego stałe elementy, takie jak: dane osobowe, stan faktyczny, zapytanie oraz własne stanowisko w sprawie.

Od pół roku napisanie wniosku o interpretacje wydaje się prostsze. Wystarczy właściwe uzupełnienie formularza ORD-IN. Omówmy więc krok po kroku jego wypełnienie.

W pierwszej pozycji wniosku musimy wpisać numer identyfikacji podatkowej. Następnie przechodzimy do części A, w której należy jedynie zaznaczyć organ, do którego kierowany jest wniosek. W tej części wniosku znajdują się odpowiednio kwadraty dla:

- Izby Skarbowej w Bydgoszczy, właściwej dla województw: kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego;

- Izby Skarbowej w Katowicach, właściwej dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego;

- Izby Skarbowej w Poznaniu, właściwej dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego;

- Izby Skarbowej w Warszawie, właściwej dla województw: lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego oraz dla podatników mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą.

W części B wniosku o wydanie interpretacji podatkowej należy podać dane osobowe osoby wnioskującej. Na początek trzeba wskazać, czy osoba składająca wniosek jest osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, osobą fizyczną lub innym podmiotem. W tym celu na formularzu zakreślamy odpowiedni kwadrat. W zależności od rodzaju podatnika trzeba w dalszej części podać pełną nazwę firmy lub imię i nazwisko oraz datę urodzenia podatnika, numer identyfikacyjny REGON lub PESEL. W części B.2. trzeba zaznaczyć kwadrat z odpowiednim statusem wnioskodawcy. Do wyboru wnioskodawca ma: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia w rozumieniu art. 110-117a Ordynacji podatkowej lub inny.

W kolejnej części - B.3. należy podać adres siedziby lub adres zamieszkania. Formularz ORD-IN przewiduje także miejsce na wpisanie adresu do korespondencji. Jednak tę część uzupełnia się tylko wtedy, gdy adres do korespondencji jest inny niż adres siedziby lub adres zamieszkania.

Część C wniosku poświęcona jest na wpisanie organu podatkowego właściwego dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej. Jeżeli przykładowo podatnik rozlicza się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie to w tej części wniosku, kierowanym do warszawskiej izby skarbowej, wpisze Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego.

Zakres wniosku

W części D druku ORD-IN podatnik musi wskazać zakres wniosku. Na początek trzeba zaznaczyć, czy przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny, czy zdarzenie, które dopiero będzie miało miejsce. Konieczne jest też podanie liczby zaistniałych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych. Następnie konieczne będzie zaznaczenie właściwych kwadratów dotyczących rodzaju sprawy, a dokładnie podatków, których interpretacja ma dotyczyć. Wnioskodawca może zaznaczyć następujące zagadnienia: CIT, PIT, VAT, akcyza, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn, Ordynacja podatkowa, inne. Wybierając rodzaj sprawy, można wskazać jeden zakres, który ma być interpretowany, albo kilka z nich. Jednak trzeba pamiętać, że od tego, ile zdarzeń organ podatkowy będzie musiał rozpatrzeć, będzie zależała wysokość opłaty, którą trzeba uiścić od wniosku. Ale o tym za chwilę.

W rubryce D.3. trzeba podać przepisy prawa podatkowego, które mają być przedmiotem interpretacji. W tym miejscu należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego do każdego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, ale bez przytaczania ich treści.

Konieczna opłata

W części E wpisujemy wysokość oraz sposób uiszczenia opłaty za wniosek. Aby otrzymać odpowiedź od ministra konieczne jest uiszczenie 75-złotowej opłaty. Opłatę tę trzeba wpłacić w kasie organu lub na konto bankowe w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. Jeśli osoba wnosząca wniosek zapomni wpłacić pieniądze, jej wniosek będzie pozostawiony bez rozpatrzenia. Co istotne, w takiej sytuacji podatnik nie zostanie wezwany do uiszczenia opłaty. We wniosku trzeba też podać wartość wpłacanej kwoty. Jeśli bowiem interpretowanych ma być kilka zdarzeń, opłatę trzeba wpłacić od każdego zdarzenia przyszłego lub stanu faktycznego. Warto więc formułując wniosek zastanowić się, co tak naprawdę budzi nasze wątpliwości. Może bowiem się okazać, że zamiast 75 zł opłaty, trzeba będzie wpłacić znacznie więcej.

We wniosku ORD-IN trzeba też podać, czy kserokopia wpłaty jest dołączana do wniosku, czy zostanie przesłana do urzędu.

Własne zdanie

Od prawidłowego wypełnienia części F i G wniosku w dużej mierze zależy, jaką interpretację otrzymamy. Osoba składająca wniosek o wydanie interpretacji jest zobowiązana w tych częściach do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Konieczne jest także zadanie pytań. Jeżeli obszerność stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, albo pytania nie pozwala na ich opisanie na formularzu ORD-IN, należy je opisać w załączniku do wniosku ORD-IN/A. Gdy będziemy wypełniać załącznik, w części H wniosku trzeba podać liczbę tych załączników.

Następną, równie ważną częścią wypełniania wniosku o uzyskanie interpretacji, jest oświadczenie i podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

WAŻNE LICZBY

3 miesiące - od momentu złożenia wniosku minister finansów musi wydać interpretację

75 zł - wynosi minimalna opłata od wniosku o wydanie interpretacji podatkowej

WAŻNE ADRESY

Gdzie składać wnioski o interpretacje

- Izba Skarbowa w Bydgoszczy: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń;

- Izba Skarbowa w Katowicach: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała;

- Izba Skarbowa w Poznaniu: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno;

- Izba Skarbowa w Warszawie: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 14a-14p ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA