REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o interpretację podatkową

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnik, który chce uzyskać interpretację podatkową w swojej sprawie, musi skierować do ministra finansów specjalny wniosek wypełniony na formularzu ORD-IN. Minister będzie miał trzy miesiące na odpowiedź.

 

 

Interpretacje podatkowe od 1 lipca 2007 r. wydaje minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: warszawskiej, bydgoskiej, katowickiej i poznańskiej. W celu uzyskania odpowiedzi należy wypełnić wniosek o wydanie interpretacji ORD-IN, wysłać go do właściwej miejscowo izby skarbowej oraz uiścić opłatę. Na odpowiedź trzeba poczekać trzy miesiące.

Właściwość organu

Formularz wniosku o wydanie interpretacji podatkowej jest nowością. Do 1 lipca 2007 r. podatnicy musieli pisać wnioski samodzielnie, zachowując jego stałe elementy, takie jak: dane osobowe, stan faktyczny, zapytanie oraz własne stanowisko w sprawie.

Od pół roku napisanie wniosku o interpretacje wydaje się prostsze. Wystarczy właściwe uzupełnienie formularza ORD-IN. Omówmy więc krok po kroku jego wypełnienie.

W pierwszej pozycji wniosku musimy wpisać numer identyfikacji podatkowej. Następnie przechodzimy do części A, w której należy jedynie zaznaczyć organ, do którego kierowany jest wniosek. W tej części wniosku znajdują się odpowiednio kwadraty dla:

- Izby Skarbowej w Bydgoszczy, właściwej dla województw: kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego;

- Izby Skarbowej w Katowicach, właściwej dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego;

- Izby Skarbowej w Poznaniu, właściwej dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego;

- Izby Skarbowej w Warszawie, właściwej dla województw: lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego oraz dla podatników mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą.

W części B wniosku o wydanie interpretacji podatkowej należy podać dane osobowe osoby wnioskującej. Na początek trzeba wskazać, czy osoba składająca wniosek jest osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, osobą fizyczną lub innym podmiotem. W tym celu na formularzu zakreślamy odpowiedni kwadrat. W zależności od rodzaju podatnika trzeba w dalszej części podać pełną nazwę firmy lub imię i nazwisko oraz datę urodzenia podatnika, numer identyfikacyjny REGON lub PESEL. W części B.2. trzeba zaznaczyć kwadrat z odpowiednim statusem wnioskodawcy. Do wyboru wnioskodawca ma: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia w rozumieniu art. 110-117a Ordynacji podatkowej lub inny.

W kolejnej części - B.3. należy podać adres siedziby lub adres zamieszkania. Formularz ORD-IN przewiduje także miejsce na wpisanie adresu do korespondencji. Jednak tę część uzupełnia się tylko wtedy, gdy adres do korespondencji jest inny niż adres siedziby lub adres zamieszkania.

Część C wniosku poświęcona jest na wpisanie organu podatkowego właściwego dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej. Jeżeli przykładowo podatnik rozlicza się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie to w tej części wniosku, kierowanym do warszawskiej izby skarbowej, wpisze Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego.

Zakres wniosku

W części D druku ORD-IN podatnik musi wskazać zakres wniosku. Na początek trzeba zaznaczyć, czy przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny, czy zdarzenie, które dopiero będzie miało miejsce. Konieczne jest też podanie liczby zaistniałych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych. Następnie konieczne będzie zaznaczenie właściwych kwadratów dotyczących rodzaju sprawy, a dokładnie podatków, których interpretacja ma dotyczyć. Wnioskodawca może zaznaczyć następujące zagadnienia: CIT, PIT, VAT, akcyza, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn, Ordynacja podatkowa, inne. Wybierając rodzaj sprawy, można wskazać jeden zakres, który ma być interpretowany, albo kilka z nich. Jednak trzeba pamiętać, że od tego, ile zdarzeń organ podatkowy będzie musiał rozpatrzeć, będzie zależała wysokość opłaty, którą trzeba uiścić od wniosku. Ale o tym za chwilę.

W rubryce D.3. trzeba podać przepisy prawa podatkowego, które mają być przedmiotem interpretacji. W tym miejscu należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego do każdego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, ale bez przytaczania ich treści.

Konieczna opłata

W części E wpisujemy wysokość oraz sposób uiszczenia opłaty za wniosek. Aby otrzymać odpowiedź od ministra konieczne jest uiszczenie 75-złotowej opłaty. Opłatę tę trzeba wpłacić w kasie organu lub na konto bankowe w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. Jeśli osoba wnosząca wniosek zapomni wpłacić pieniądze, jej wniosek będzie pozostawiony bez rozpatrzenia. Co istotne, w takiej sytuacji podatnik nie zostanie wezwany do uiszczenia opłaty. We wniosku trzeba też podać wartość wpłacanej kwoty. Jeśli bowiem interpretowanych ma być kilka zdarzeń, opłatę trzeba wpłacić od każdego zdarzenia przyszłego lub stanu faktycznego. Warto więc formułując wniosek zastanowić się, co tak naprawdę budzi nasze wątpliwości. Może bowiem się okazać, że zamiast 75 zł opłaty, trzeba będzie wpłacić znacznie więcej.

We wniosku ORD-IN trzeba też podać, czy kserokopia wpłaty jest dołączana do wniosku, czy zostanie przesłana do urzędu.

Własne zdanie

Od prawidłowego wypełnienia części F i G wniosku w dużej mierze zależy, jaką interpretację otrzymamy. Osoba składająca wniosek o wydanie interpretacji jest zobowiązana w tych częściach do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Konieczne jest także zadanie pytań. Jeżeli obszerność stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, albo pytania nie pozwala na ich opisanie na formularzu ORD-IN, należy je opisać w załączniku do wniosku ORD-IN/A. Gdy będziemy wypełniać załącznik, w części H wniosku trzeba podać liczbę tych załączników.

Następną, równie ważną częścią wypełniania wniosku o uzyskanie interpretacji, jest oświadczenie i podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

WAŻNE LICZBY

3 miesiące - od momentu złożenia wniosku minister finansów musi wydać interpretację

75 zł - wynosi minimalna opłata od wniosku o wydanie interpretacji podatkowej

WAŻNE ADRESY

Gdzie składać wnioski o interpretacje

- Izba Skarbowa w Bydgoszczy: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń;

- Izba Skarbowa w Katowicach: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała;

- Izba Skarbowa w Poznaniu: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno;

- Izba Skarbowa w Warszawie: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 14a-14p ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA