REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o interpretację podatkową

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnik, który chce uzyskać interpretację podatkową w swojej sprawie, musi skierować do ministra finansów specjalny wniosek wypełniony na formularzu ORD-IN. Minister będzie miał trzy miesiące na odpowiedź.

 

 

Interpretacje podatkowe od 1 lipca 2007 r. wydaje minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: warszawskiej, bydgoskiej, katowickiej i poznańskiej. W celu uzyskania odpowiedzi należy wypełnić wniosek o wydanie interpretacji ORD-IN, wysłać go do właściwej miejscowo izby skarbowej oraz uiścić opłatę. Na odpowiedź trzeba poczekać trzy miesiące.

Właściwość organu

Formularz wniosku o wydanie interpretacji podatkowej jest nowością. Do 1 lipca 2007 r. podatnicy musieli pisać wnioski samodzielnie, zachowując jego stałe elementy, takie jak: dane osobowe, stan faktyczny, zapytanie oraz własne stanowisko w sprawie.

Od pół roku napisanie wniosku o interpretacje wydaje się prostsze. Wystarczy właściwe uzupełnienie formularza ORD-IN. Omówmy więc krok po kroku jego wypełnienie.

W pierwszej pozycji wniosku musimy wpisać numer identyfikacji podatkowej. Następnie przechodzimy do części A, w której należy jedynie zaznaczyć organ, do którego kierowany jest wniosek. W tej części wniosku znajdują się odpowiednio kwadraty dla:

- Izby Skarbowej w Bydgoszczy, właściwej dla województw: kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego;

- Izby Skarbowej w Katowicach, właściwej dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego;

- Izby Skarbowej w Poznaniu, właściwej dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego;

- Izby Skarbowej w Warszawie, właściwej dla województw: lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego oraz dla podatników mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą.

W części B wniosku o wydanie interpretacji podatkowej należy podać dane osobowe osoby wnioskującej. Na początek trzeba wskazać, czy osoba składająca wniosek jest osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, osobą fizyczną lub innym podmiotem. W tym celu na formularzu zakreślamy odpowiedni kwadrat. W zależności od rodzaju podatnika trzeba w dalszej części podać pełną nazwę firmy lub imię i nazwisko oraz datę urodzenia podatnika, numer identyfikacyjny REGON lub PESEL. W części B.2. trzeba zaznaczyć kwadrat z odpowiednim statusem wnioskodawcy. Do wyboru wnioskodawca ma: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia w rozumieniu art. 110-117a Ordynacji podatkowej lub inny.

W kolejnej części - B.3. należy podać adres siedziby lub adres zamieszkania. Formularz ORD-IN przewiduje także miejsce na wpisanie adresu do korespondencji. Jednak tę część uzupełnia się tylko wtedy, gdy adres do korespondencji jest inny niż adres siedziby lub adres zamieszkania.

Część C wniosku poświęcona jest na wpisanie organu podatkowego właściwego dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej. Jeżeli przykładowo podatnik rozlicza się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie to w tej części wniosku, kierowanym do warszawskiej izby skarbowej, wpisze Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego.

Zakres wniosku

W części D druku ORD-IN podatnik musi wskazać zakres wniosku. Na początek trzeba zaznaczyć, czy przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny, czy zdarzenie, które dopiero będzie miało miejsce. Konieczne jest też podanie liczby zaistniałych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych. Następnie konieczne będzie zaznaczenie właściwych kwadratów dotyczących rodzaju sprawy, a dokładnie podatków, których interpretacja ma dotyczyć. Wnioskodawca może zaznaczyć następujące zagadnienia: CIT, PIT, VAT, akcyza, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn, Ordynacja podatkowa, inne. Wybierając rodzaj sprawy, można wskazać jeden zakres, który ma być interpretowany, albo kilka z nich. Jednak trzeba pamiętać, że od tego, ile zdarzeń organ podatkowy będzie musiał rozpatrzeć, będzie zależała wysokość opłaty, którą trzeba uiścić od wniosku. Ale o tym za chwilę.

W rubryce D.3. trzeba podać przepisy prawa podatkowego, które mają być przedmiotem interpretacji. W tym miejscu należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego do każdego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, ale bez przytaczania ich treści.

Konieczna opłata

W części E wpisujemy wysokość oraz sposób uiszczenia opłaty za wniosek. Aby otrzymać odpowiedź od ministra konieczne jest uiszczenie 75-złotowej opłaty. Opłatę tę trzeba wpłacić w kasie organu lub na konto bankowe w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. Jeśli osoba wnosząca wniosek zapomni wpłacić pieniądze, jej wniosek będzie pozostawiony bez rozpatrzenia. Co istotne, w takiej sytuacji podatnik nie zostanie wezwany do uiszczenia opłaty. We wniosku trzeba też podać wartość wpłacanej kwoty. Jeśli bowiem interpretowanych ma być kilka zdarzeń, opłatę trzeba wpłacić od każdego zdarzenia przyszłego lub stanu faktycznego. Warto więc formułując wniosek zastanowić się, co tak naprawdę budzi nasze wątpliwości. Może bowiem się okazać, że zamiast 75 zł opłaty, trzeba będzie wpłacić znacznie więcej.

We wniosku ORD-IN trzeba też podać, czy kserokopia wpłaty jest dołączana do wniosku, czy zostanie przesłana do urzędu.

Własne zdanie

Od prawidłowego wypełnienia części F i G wniosku w dużej mierze zależy, jaką interpretację otrzymamy. Osoba składająca wniosek o wydanie interpretacji jest zobowiązana w tych częściach do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Konieczne jest także zadanie pytań. Jeżeli obszerność stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, albo pytania nie pozwala na ich opisanie na formularzu ORD-IN, należy je opisać w załączniku do wniosku ORD-IN/A. Gdy będziemy wypełniać załącznik, w części H wniosku trzeba podać liczbę tych załączników.

Następną, równie ważną częścią wypełniania wniosku o uzyskanie interpretacji, jest oświadczenie i podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

WAŻNE LICZBY

3 miesiące - od momentu złożenia wniosku minister finansów musi wydać interpretację

75 zł - wynosi minimalna opłata od wniosku o wydanie interpretacji podatkowej

WAŻNE ADRESY

Gdzie składać wnioski o interpretacje

- Izba Skarbowa w Bydgoszczy: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń;

- Izba Skarbowa w Katowicach: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała;

- Izba Skarbowa w Poznaniu: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno;

- Izba Skarbowa w Warszawie: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 14a-14p ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA