REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość majątku spółki przy połączeniu

AP

REKLAMA

Czy ustalenie wartości majątku spółki przejmowanej na potrzeby planu połączenia może być dokonane według wartości godziwej? Jeżeli tak, to czy taką wycenę można zastosować także do wyceny, którą przyjmiemy na dzień połączenia zgodnie z ustawą o rachunkowości?

 

Zgodnie z ustawą o rachunkowości spółki połączą się przy zastosowaniu metody nabycia. Metoda ta wymaga zastosowania wartości godziwej do wyceny majątku spółki przejmowanej. Wycena taka musi być dokonana na dzień połączenia, czyli na dzień wpisania połączenia do KRS-u spółki przejmującej. Zgodnie z kodeksem spółek handlowych (k.s.h.) do planu połączenia spółka musi dołączyć ustalenie wartości majątku spółki przejmowanej i to ustalenie musi być dokonane na określony dzień w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o ogłoszenie planu połączenia.

Zgodnie z k.s.h. łączące się spółki powinny przygotować plan połączenia. Jak stanowi art. 499 k.s.h., plan połączenia, między innymi, powinien zawierać informacje o ustaleniu wartości majątku spółki przejmowanej bądź spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, na określony dzień w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o ogłoszenie planu połączenia. Zgodnie z Komentarzem do kodeksu spółek handlowych Wydawnictwa C.H. Beck (S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, J. Szwaja, Kodeks spółek handlowych Tom IV Komentarz do artykułów 459-633, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004 rok, str. 331) wycenie podlega sama spółka i nie musi oznaczać to jednocześnie wyceny jej poszczególnych aktywów i zobowiązań. Wszystko zależy od przyjętej metodologii wyceny, czego k.s.h. nie precyzuje.

W przeciwieństwie do k.s.h., dość szczegółowe wytyczne dotyczące ustalania wartości godziwej przejętych aktywów netto zawiera art. 44b ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Można w nim znaleźć wytyczne, jak ustalić wartość godziwą poszczególnych składników majątku spółki. Jeśli zatem spółka przejmująca przeprowadzi wycenę majątku spółki przejmowanej dla celów ujęcia w planie połączenia w taki sposób, że ustalenie wartości nastąpi zgodnie z metodologią z ustawy o rachunkowości, takie wartości można byłoby przyjąć do rozliczenia nabycia w księgach rachunkowych spółki przejmującej.

Pozostaje jednakże kwestia rozbieżności czasowej wycen, a de facto potencjalnych zmian wartości aktywów i zobowiązań w okresie od dnia wyceny do dnia połączenia. Plan połączenia sporządza się na określony dzień w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o ogłoszenie planu połączenia, co wynika z faktu, że udziałowcy/akcjonariusze, podejmując uchwałę o połączeniu, powinni mieć aktualną wiedzę o sytuacji finansowej przejmowanego podmiotu. W praktyce oznacza to, że możemy mieć do czynienia z maksymalnie dwumiesięczną przerwą między dniem wyceny a dniem podjęcia uchwał przez organy nadzorcze. Ustawa o rachunkowości natomiast nakazuje rozliczyć i ująć połączenie na dzień połączenia, przyjmując wartości godziwe aktywów i zobowiązań ustalone na ten dzień. Należy zatem ocenić, czy w okresie pomiędzy dniem wyceny a dniem połączenia wystąpiły fakty i okoliczności, które istotnie wpłynęłyby na ustaloną wartość godziwą, bo zmianie uległy aktywa lub zobowiązania lub też ich wartość godziwa. Jeśli tak, należy dokonać ponownej wyceny na dzień połączenia.

Reasumując, gdyby dla celów przygotowania planu połączenia dokonano wyceny spełniającej wymogi art. 44b ust. 4 ustawy o rachunkowości, a od momentu dokonania wyceny do dnia połączenia nie miały miejsca zdarzenia, które istotnie zmieniłyby wartość godziwą aktywów i zobowiązań spółki przejmowanej, to wartości ustalone dla celów planu połączenia mogą stanowić podstawę rozliczenia połączenia w księgach rachunkowych przejmującego. W praktyce zwykle wymagane są pewne korekty w stosunku do ustaleń z planu połączenia.


ELŻBIETA WINNICKA

menedżer w dziale Audytu firmy Ernst & Young

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA