REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wartość majątku spółki przy połączeniu

AP

REKLAMA

Czy ustalenie wartości majątku spółki przejmowanej na potrzeby planu połączenia może być dokonane według wartości godziwej? Jeżeli tak, to czy taką wycenę można zastosować także do wyceny, którą przyjmiemy na dzień połączenia zgodnie z ustawą o rachunkowości?

 

Zgodnie z ustawą o rachunkowości spółki połączą się przy zastosowaniu metody nabycia. Metoda ta wymaga zastosowania wartości godziwej do wyceny majątku spółki przejmowanej. Wycena taka musi być dokonana na dzień połączenia, czyli na dzień wpisania połączenia do KRS-u spółki przejmującej. Zgodnie z kodeksem spółek handlowych (k.s.h.) do planu połączenia spółka musi dołączyć ustalenie wartości majątku spółki przejmowanej i to ustalenie musi być dokonane na określony dzień w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o ogłoszenie planu połączenia.

Zgodnie z k.s.h. łączące się spółki powinny przygotować plan połączenia. Jak stanowi art. 499 k.s.h., plan połączenia, między innymi, powinien zawierać informacje o ustaleniu wartości majątku spółki przejmowanej bądź spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, na określony dzień w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o ogłoszenie planu połączenia. Zgodnie z Komentarzem do kodeksu spółek handlowych Wydawnictwa C.H. Beck (S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, J. Szwaja, Kodeks spółek handlowych Tom IV Komentarz do artykułów 459-633, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004 rok, str. 331) wycenie podlega sama spółka i nie musi oznaczać to jednocześnie wyceny jej poszczególnych aktywów i zobowiązań. Wszystko zależy od przyjętej metodologii wyceny, czego k.s.h. nie precyzuje.

W przeciwieństwie do k.s.h., dość szczegółowe wytyczne dotyczące ustalania wartości godziwej przejętych aktywów netto zawiera art. 44b ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Można w nim znaleźć wytyczne, jak ustalić wartość godziwą poszczególnych składników majątku spółki. Jeśli zatem spółka przejmująca przeprowadzi wycenę majątku spółki przejmowanej dla celów ujęcia w planie połączenia w taki sposób, że ustalenie wartości nastąpi zgodnie z metodologią z ustawy o rachunkowości, takie wartości można byłoby przyjąć do rozliczenia nabycia w księgach rachunkowych spółki przejmującej.

Pozostaje jednakże kwestia rozbieżności czasowej wycen, a de facto potencjalnych zmian wartości aktywów i zobowiązań w okresie od dnia wyceny do dnia połączenia. Plan połączenia sporządza się na określony dzień w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o ogłoszenie planu połączenia, co wynika z faktu, że udziałowcy/akcjonariusze, podejmując uchwałę o połączeniu, powinni mieć aktualną wiedzę o sytuacji finansowej przejmowanego podmiotu. W praktyce oznacza to, że możemy mieć do czynienia z maksymalnie dwumiesięczną przerwą między dniem wyceny a dniem podjęcia uchwał przez organy nadzorcze. Ustawa o rachunkowości natomiast nakazuje rozliczyć i ująć połączenie na dzień połączenia, przyjmując wartości godziwe aktywów i zobowiązań ustalone na ten dzień. Należy zatem ocenić, czy w okresie pomiędzy dniem wyceny a dniem połączenia wystąpiły fakty i okoliczności, które istotnie wpłynęłyby na ustaloną wartość godziwą, bo zmianie uległy aktywa lub zobowiązania lub też ich wartość godziwa. Jeśli tak, należy dokonać ponownej wyceny na dzień połączenia.

Reasumując, gdyby dla celów przygotowania planu połączenia dokonano wyceny spełniającej wymogi art. 44b ust. 4 ustawy o rachunkowości, a od momentu dokonania wyceny do dnia połączenia nie miały miejsca zdarzenia, które istotnie zmieniłyby wartość godziwą aktywów i zobowiązań spółki przejmowanej, to wartości ustalone dla celów planu połączenia mogą stanowić podstawę rozliczenia połączenia w księgach rachunkowych przejmującego. W praktyce zwykle wymagane są pewne korekty w stosunku do ustaleń z planu połączenia.


ELŻBIETA WINNICKA

menedżer w dziale Audytu firmy Ernst & Young

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA