REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z duplikatu faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Co do zasady podstawą odliczenia podatku jest oryginał faktury VAT. Jednak w zakresie prawa do odliczenia również duplikat faktury stanowi taką samą równoprawną podstawę do odliczenia podatku, jaką daje pierwotna faktura.

 

 

Prawo do odliczenia VAT to jedno z podstawowych uprawnień podatnika. Zgodnie z przepisami, co do zasady podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi przede wszystkim suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu (z uwzględnieniem określonych rabatów). Zasadą jest też to, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. W praktyce zdarzają się jednak sytuacje, w których pierwotne faktury muszą być zastąpione duplikatami. Taka sytuacja nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia VAT. Duplikat faktury w zakresie prawa do odliczenia podatku ma moc równą fakturze pierwotnej.

Wystawianie duplikatów

Faktura to jeden z podstawowych dokumentów, które funkcjonują w obrocie prawnym. Podatnicy VAT co do zasady mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Przepisy dotyczące VAT przewidują jednak możliwość wystawiania innych dokumentów związanych z pierwotnie wystawioną fakturą, w tym zastąpienie jej duplikatem, jednak tryb i przypadki wystawiania duplikatów faktur są ściśle określone w przepisach. Duplikat może zostać wystawiony przez sprzedawcę, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie. Sprzedawca ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą na wniosek nabywcy. Dane zawarte w nowym dokumencie muszą być zgodne z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz DUPLIKAT oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Zasady wystawiania duplikatów faktur dotyczą też odpowiednio not korygujących.

Rozliczenie z duplikatu

Duplikat faktury VAT ma taką samą moc jak oryginał faktury. Nie wpływa na prawo do odliczenia podatku. Powstaje tylko pytanie, kiedy podatnik może z takiego duplikatu rozliczyć VAT. W praktyce będzie to uzależnione od sytuacji faktycznej, tj. jest od tego, czy pierwotna faktura dotarła do podatnika i zaginęła czy uległa zniszczeniu przed rozliczeniem czy też nie wpłynęła do podatnika, ponieważ zginęła po drodze. Co do zasady bowiem, jeżeli podatnik nie skorzystał z prawa do odliczenia VAT z faktury VAT, bo faktura ta zaginęła zanim została zaewidencjonowana w rejestrze zakupów, wówczas prawo to będzie przysługiwało nadal, pod warunkiem że będzie w posiadaniu duplikatu tej faktury.

W przypadku gdy faktura pierwotna trafiła do podatnika, tj. odnotowano jej wpływ w dzienniku korespondencyjnym i następnie została zagubiona, obniżenia tego należy dokonać po otrzymaniu duplikatu. W tym celu podatnik musi dokonać korektę rozliczenia za okres, w którym odnotowano wpływ faktury pierwotnej, lub za miesiąc następny. To bowiem faktura otrzymana wówczas uprawniała do zastosowania odliczenia. Jeżeli natomiast faktura pierwotna w ogóle nie dotarła do podatnika, obniżenie podatku będzie możliwe dopiero w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma duplikat faktury, lub w miesiącu następnym.

Duplikaty elektroniczne

Obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na posługiwanie się tzw. fakturami elektronicznymi. Zgodnie z przepisami faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Czasami jednak problemy techniczne mogą wywołać wątpliwości, jak ma postąpić podatnik w przypadku odrzucenia faktury elektronicznej.

Organy podatkowe przypominają w takiej sytuacji, że obowiązek podatkowy w VAT powstaje w momencie wydania towaru lub wykonania usługi. Gdy podatnik jest zobowiązany do udokumentowania transakcji fakturą, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia faktury, a jeśli to nie nastąpi w ciągu siedmiu dni od wydania towaru lub wykonania usług, obowiązek podatkowy powstaje w tym siódmym dniu. Jak wyjaśniono w jednym z postanowień faktura VAT (zarówno papierowa, jak i elektroniczna) dokumentuje zdarzenie gospodarcze podlegające VAT, natomiast obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy obowiązek udokumentowania został dopełniony. Dlatego obowiązek podatkowy powstały z chwilą wydania towaru, nie później niż w siódmym dniu licząc od dnia wydania towaru, należy rozpoznać bez względu na fakt braku otrzymania komunikatu zwrotnego dotyczącego otrzymania drogą elektroniczną faktury VAT. W ocenie organu podatkowego, jeżeli wyjaśnienie przyczyn odrzucenia faktury elektronicznej wykaże, że została ona utracona w procesie przesyłania lub po jego dokonaniu, podatnik powinien wystawić na wniosek nabywcy duplikat faktury. Zarówno duplikat faktury, jak i faktura korygująca winny być wystawione w formie elektronicznej. Jeżeli jednak zajdą okoliczności formalne lub techniczne uniemożliwiające wystawienie i przesłanie tych dokumentów w formie elektronicznej, wówczas podatnik może je wystawić w formie papierowej, zamieszczając na nich adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej (postanowienie Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 28 września 2007 r., nr ZP/443-152/3/07).

WAŻNE

Podatnicy są obowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur oraz faktur korygujących, a także duplikaty tych dokumentów do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dokumenty przechowuje się w oryginalnej postaci, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.

FAKTURY ELEKTRONICZNE RODZAJE ZABEZPIECZEŃ

Faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub

- poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Rozporządzenie ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798).

- Rozporządzenie ministra finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz.U. nr 133, poz. 1119).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA