REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wcześniejsze emerytury dla mężczyzn

Katarzyna Wojciechowska

REKLAMA

Mężczyźni urodzeni przed 1949 r., którzy ukończyli lub w tym roku ukończą 60 lat oraz posiadają 35-letni staż pracy, będą mogli skorzystać z prawa do przejścia na emeryturę.

Pod koniec marca br. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która daje możliwość skorzystania z przywileju przejścia na wcześniejszą emeryturę 60-letnim mężczyznom legitymującym się 35-letnim stażem pracy. Nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wynika z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r. (P 10/07), dotyczącego niezgodności art. 29 ust. 1 ww. ustawy z art. 32 i art. 33 Konstytucji RP.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z uchwalonymi zmianami mężczyźni urodzeni przed 1949 r., którzy ukończyli lub w tym roku ukończą 60 lat oraz posiadają 35-letni staż pracy (łącznie okresy składkowe i nieskładkowe), będą mogli skorzystać z prawa do przejścia na emeryturę.

Dodatkowe warunki

Należy zaznaczyć, że oprócz warunku dotyczącego wieku oraz stażu pracy przepis art. 29 ust. 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm. - zwana dalej ustawą emerytalną) wymaga, aby mężczyzna ubiegający się o to świadczenie ostatnio, przed złożeniem wniosku, był pracownikiem oraz w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub emerytalnemu i rentowym pozostawał w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy, chyba że w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę jest uprawniony do renty z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

W tym miejscu należy zauważyć, że termin „ostatnio” nie oznacza okresu przypadającego bezpośrednio przed spełnieniem warunków do emerytury czy też zgłoszeniem wniosku o to świadczenie. Warunek ten uważa się również za spełniony, jeżeli ubezpieczony pobierał np. zasiłek dla bezrobotnych lub też kontynuował dobrowolnie ubezpieczenie, jeśli w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub emerytalnemu i rentowym, przed uzyskaniem zasiłku lub podjęciem dobrowolnego ubezpieczenia, pozostawał w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność gospodarcza

Wątpliwości zachodzą w przypadku osób, które spełniają warunki stażowe oraz wiekowe, a prowadzą lub prowadziły działalność gospodarczą. Należy zauważyć, że w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy osoba prowadząca działalność gospodarczą nie jest pracownikiem. Tak więc w sytuacji, gdy 60-letni mężczyzna posiadający 35-letni staż pracy, prowadzący własną firmę przez 10 ostatnich lat, złoży wniosek o przyznanie emerytury - świadczenie to nie zostanie mu przyznane. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wyrejestrowanie działalności i zatrudnienie się na podstawie umowy o pracę na przynajmniej 6 miesięcy w dowolnym wymiarze czasu pracy, np. na pół etatu.

Kwestia prowadzenia przez ubezpieczonych działalności gospodarczej i związanych z tym uprawnień do świadczenia emerytalnego nabywanego w obniżonym wieku emerytalnym była przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego, który rozpatrywał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 29 i 46 ustawy emerytalnej, w części, w jakiej nie przewidują one prawa do wcześniejszej emerytury dla ubezpieczonych, którzy przed zgłoszeniem wniosku o świadczenie byli objęci ubezpieczeniem społecznym z innego tytułu niż stosunek pracy.

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 12 września 2000 r. (K 1/00, OTK 2000/6/185) nie podzielił wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, wyjaśniając, że pracowniczy charakter omawianego uprawnienia wynika z uregulowań prawnych uchwalonych jeszcze przed wejściem w życie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tj. z art. 27 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin. Tak więc nowy akt prawny, jakim wówczas była ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nie zmienia, a w szczególności nie pogarsza, sytuacji prawnej tych ubezpieczonych, którzy również przed 1 stycznia 1999 r. nie mogli skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury.

Warto wskazać, że spełnienia dodatkowych warunków wynikających z art. 29 ust. 2 ustawy emerytalnej nie wymaga się od mężczyzn, którzy przez cały wymagany okres, a więc 35 lat, pozostawali w stosunku pracy, czyli byli pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy.

Kiedy złożyć wniosek

Wcześniejsza emerytura przysługuje mężczyznom, którzy do końca 2008 r. ukończą 60 lat, pozostałe warunki dotyczące stażu emerytalnego oraz tytułu ubezpieczenia mogą zostać spełnione również po tej dacie. Wniosek o taką emeryturę nie musi być również złożony do końca bieżącego roku. Mężczyźni, którzy spełniają bądź spełnią określone ustawą warunki, mogą złożyć wniosek o to świadczenie również po 2008 r.

Procedury

Obecnie ustawa zmieniająca ww. przepis jest przedmiotem prac Senatu, który ma ustawowe 30 dni na zgłoszenie ewentualnych uwag do zaproponowanych regulacji. W przypadku braku uwag ustawa zostanie przekazana Prezydentowi RP, który ma 21 dni na jej podpisanie. Po podpisaniu następuje 14-dniowy okres vacatio legis, po którym przepis zacznie obowiązywać.

Przyjmując, że znowelizowany art. 29 ust. 1 ustawy emerytalnej wejdzie w życie w ciągu 2 miesięcy, powstaje pytanie, co mają zrobić mężczyźni, którzy ukończyli 60 lat i mają 35-letni okres składkowy i nieskładkowy, którzy po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r. złożyli wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o emeryturę i otrzymali decyzję odmowną.

Sytuacja w przypadku tej grupy mężczyzn jest złożona i dalsze postępowanie zależy od tego, na jakim etapie znajduje się konkretna sprawa.

W przypadku gdy ubezpieczony po otrzymaniu decyzji odmownej nie skorzystał z prawa do odwołania się od niej do sądu, powinien po wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy emerytalnej złożyć ponowny wniosek o to świadczenie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyzna mu wówczas świadczenie od miesiąca, w którym złożył powtórny wniosek (świadczenie obliczane będzie od nowo obowiązującej kwoty bazowej).

Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku osób, które odwołały się od decyzji ZUS. W sytuacji, w której sprawa jest przedmiotem postępowania przed sądem I instancji i nie zapadł jeszcze wyrok, ubezpieczony może wycofać swoje odwołanie z sądu i złożyć powtórny wniosek o przyznanie świadczenia. Emerytura wówczas zostanie mu przyznana od dnia złożenia wniosku, ale nie wcześniej niż od wejścia w życie nowych przepisów. Analogiczna sytuacja zachodzi w przypadku postępowania przed sądem II instancji. W obu przypadkach postępowanie sądowe zostaje umorzone.

W sytuacji, w której ubezpieczony nie wycofa wniosku, to sąd dokona ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy. Sąd może wydać wyrok zasądzający przyznanie świadczenia na podstawie nowego przepisu i przyznać emeryturę od dnia wejścia przepisu w życie lub postanowić o przyznaniu emerytury od dnia złożenia pierwotnego wniosku. Od takich ewentualnych wyroków Zakład Ubezpieczeń Społecznych zastrzega, że będzie wnosił apelację.

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA