REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wcześniejsze emerytury dla mężczyzn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska

REKLAMA

Mężczyźni urodzeni przed 1949 r., którzy ukończyli lub w tym roku ukończą 60 lat oraz posiadają 35-letni staż pracy, będą mogli skorzystać z prawa do przejścia na emeryturę.

Pod koniec marca br. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która daje możliwość skorzystania z przywileju przejścia na wcześniejszą emeryturę 60-letnim mężczyznom legitymującym się 35-letnim stażem pracy. Nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wynika z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r. (P 10/07), dotyczącego niezgodności art. 29 ust. 1 ww. ustawy z art. 32 i art. 33 Konstytucji RP.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z uchwalonymi zmianami mężczyźni urodzeni przed 1949 r., którzy ukończyli lub w tym roku ukończą 60 lat oraz posiadają 35-letni staż pracy (łącznie okresy składkowe i nieskładkowe), będą mogli skorzystać z prawa do przejścia na emeryturę.

Dodatkowe warunki

Należy zaznaczyć, że oprócz warunku dotyczącego wieku oraz stażu pracy przepis art. 29 ust. 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm. - zwana dalej ustawą emerytalną) wymaga, aby mężczyzna ubiegający się o to świadczenie ostatnio, przed złożeniem wniosku, był pracownikiem oraz w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub emerytalnemu i rentowym pozostawał w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy, chyba że w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę jest uprawniony do renty z tytułu niezdolności do pracy.

W tym miejscu należy zauważyć, że termin „ostatnio” nie oznacza okresu przypadającego bezpośrednio przed spełnieniem warunków do emerytury czy też zgłoszeniem wniosku o to świadczenie. Warunek ten uważa się również za spełniony, jeżeli ubezpieczony pobierał np. zasiłek dla bezrobotnych lub też kontynuował dobrowolnie ubezpieczenie, jeśli w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub emerytalnemu i rentowym, przed uzyskaniem zasiłku lub podjęciem dobrowolnego ubezpieczenia, pozostawał w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność gospodarcza

REKLAMA

Wątpliwości zachodzą w przypadku osób, które spełniają warunki stażowe oraz wiekowe, a prowadzą lub prowadziły działalność gospodarczą. Należy zauważyć, że w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy osoba prowadząca działalność gospodarczą nie jest pracownikiem. Tak więc w sytuacji, gdy 60-letni mężczyzna posiadający 35-letni staż pracy, prowadzący własną firmę przez 10 ostatnich lat, złoży wniosek o przyznanie emerytury - świadczenie to nie zostanie mu przyznane. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wyrejestrowanie działalności i zatrudnienie się na podstawie umowy o pracę na przynajmniej 6 miesięcy w dowolnym wymiarze czasu pracy, np. na pół etatu.

Kwestia prowadzenia przez ubezpieczonych działalności gospodarczej i związanych z tym uprawnień do świadczenia emerytalnego nabywanego w obniżonym wieku emerytalnym była przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego, który rozpatrywał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 29 i 46 ustawy emerytalnej, w części, w jakiej nie przewidują one prawa do wcześniejszej emerytury dla ubezpieczonych, którzy przed zgłoszeniem wniosku o świadczenie byli objęci ubezpieczeniem społecznym z innego tytułu niż stosunek pracy.

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 12 września 2000 r. (K 1/00, OTK 2000/6/185) nie podzielił wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, wyjaśniając, że pracowniczy charakter omawianego uprawnienia wynika z uregulowań prawnych uchwalonych jeszcze przed wejściem w życie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tj. z art. 27 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin. Tak więc nowy akt prawny, jakim wówczas była ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nie zmienia, a w szczególności nie pogarsza, sytuacji prawnej tych ubezpieczonych, którzy również przed 1 stycznia 1999 r. nie mogli skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury.

Warto wskazać, że spełnienia dodatkowych warunków wynikających z art. 29 ust. 2 ustawy emerytalnej nie wymaga się od mężczyzn, którzy przez cały wymagany okres, a więc 35 lat, pozostawali w stosunku pracy, czyli byli pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy.

Kiedy złożyć wniosek

Wcześniejsza emerytura przysługuje mężczyznom, którzy do końca 2008 r. ukończą 60 lat, pozostałe warunki dotyczące stażu emerytalnego oraz tytułu ubezpieczenia mogą zostać spełnione również po tej dacie. Wniosek o taką emeryturę nie musi być również złożony do końca bieżącego roku. Mężczyźni, którzy spełniają bądź spełnią określone ustawą warunki, mogą złożyć wniosek o to świadczenie również po 2008 r.

Procedury

Obecnie ustawa zmieniająca ww. przepis jest przedmiotem prac Senatu, który ma ustawowe 30 dni na zgłoszenie ewentualnych uwag do zaproponowanych regulacji. W przypadku braku uwag ustawa zostanie przekazana Prezydentowi RP, który ma 21 dni na jej podpisanie. Po podpisaniu następuje 14-dniowy okres vacatio legis, po którym przepis zacznie obowiązywać.

Przyjmując, że znowelizowany art. 29 ust. 1 ustawy emerytalnej wejdzie w życie w ciągu 2 miesięcy, powstaje pytanie, co mają zrobić mężczyźni, którzy ukończyli 60 lat i mają 35-letni okres składkowy i nieskładkowy, którzy po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r. złożyli wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o emeryturę i otrzymali decyzję odmowną.

Sytuacja w przypadku tej grupy mężczyzn jest złożona i dalsze postępowanie zależy od tego, na jakim etapie znajduje się konkretna sprawa.

W przypadku gdy ubezpieczony po otrzymaniu decyzji odmownej nie skorzystał z prawa do odwołania się od niej do sądu, powinien po wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy emerytalnej złożyć ponowny wniosek o to świadczenie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyzna mu wówczas świadczenie od miesiąca, w którym złożył powtórny wniosek (świadczenie obliczane będzie od nowo obowiązującej kwoty bazowej).

Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku osób, które odwołały się od decyzji ZUS. W sytuacji, w której sprawa jest przedmiotem postępowania przed sądem I instancji i nie zapadł jeszcze wyrok, ubezpieczony może wycofać swoje odwołanie z sądu i złożyć powtórny wniosek o przyznanie świadczenia. Emerytura wówczas zostanie mu przyznana od dnia złożenia wniosku, ale nie wcześniej niż od wejścia w życie nowych przepisów. Analogiczna sytuacja zachodzi w przypadku postępowania przed sądem II instancji. W obu przypadkach postępowanie sądowe zostaje umorzone.

W sytuacji, w której ubezpieczony nie wycofa wniosku, to sąd dokona ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy. Sąd może wydać wyrok zasądzający przyznanie świadczenia na podstawie nowego przepisu i przyznać emeryturę od dnia wejścia przepisu w życie lub postanowić o przyznaniu emerytury od dnia złożenia pierwotnego wniosku. Od takich ewentualnych wyroków Zakład Ubezpieczeń Społecznych zastrzega, że będzie wnosił apelację.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA