REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wcześniejsze emerytury dla mężczyzn

Katarzyna Wojciechowska

REKLAMA

Mężczyźni urodzeni przed 1949 r., którzy ukończyli lub w tym roku ukończą 60 lat oraz posiadają 35-letni staż pracy, będą mogli skorzystać z prawa do przejścia na emeryturę.

Pod koniec marca br. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która daje możliwość skorzystania z przywileju przejścia na wcześniejszą emeryturę 60-letnim mężczyznom legitymującym się 35-letnim stażem pracy. Nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wynika z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r. (P 10/07), dotyczącego niezgodności art. 29 ust. 1 ww. ustawy z art. 32 i art. 33 Konstytucji RP.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z uchwalonymi zmianami mężczyźni urodzeni przed 1949 r., którzy ukończyli lub w tym roku ukończą 60 lat oraz posiadają 35-letni staż pracy (łącznie okresy składkowe i nieskładkowe), będą mogli skorzystać z prawa do przejścia na emeryturę.

Dodatkowe warunki

Należy zaznaczyć, że oprócz warunku dotyczącego wieku oraz stażu pracy przepis art. 29 ust. 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm. - zwana dalej ustawą emerytalną) wymaga, aby mężczyzna ubiegający się o to świadczenie ostatnio, przed złożeniem wniosku, był pracownikiem oraz w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub emerytalnemu i rentowym pozostawał w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy, chyba że w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę jest uprawniony do renty z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

W tym miejscu należy zauważyć, że termin „ostatnio” nie oznacza okresu przypadającego bezpośrednio przed spełnieniem warunków do emerytury czy też zgłoszeniem wniosku o to świadczenie. Warunek ten uważa się również za spełniony, jeżeli ubezpieczony pobierał np. zasiłek dla bezrobotnych lub też kontynuował dobrowolnie ubezpieczenie, jeśli w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub emerytalnemu i rentowym, przed uzyskaniem zasiłku lub podjęciem dobrowolnego ubezpieczenia, pozostawał w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność gospodarcza

Wątpliwości zachodzą w przypadku osób, które spełniają warunki stażowe oraz wiekowe, a prowadzą lub prowadziły działalność gospodarczą. Należy zauważyć, że w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy osoba prowadząca działalność gospodarczą nie jest pracownikiem. Tak więc w sytuacji, gdy 60-letni mężczyzna posiadający 35-letni staż pracy, prowadzący własną firmę przez 10 ostatnich lat, złoży wniosek o przyznanie emerytury - świadczenie to nie zostanie mu przyznane. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wyrejestrowanie działalności i zatrudnienie się na podstawie umowy o pracę na przynajmniej 6 miesięcy w dowolnym wymiarze czasu pracy, np. na pół etatu.

Kwestia prowadzenia przez ubezpieczonych działalności gospodarczej i związanych z tym uprawnień do świadczenia emerytalnego nabywanego w obniżonym wieku emerytalnym była przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego, który rozpatrywał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 29 i 46 ustawy emerytalnej, w części, w jakiej nie przewidują one prawa do wcześniejszej emerytury dla ubezpieczonych, którzy przed zgłoszeniem wniosku o świadczenie byli objęci ubezpieczeniem społecznym z innego tytułu niż stosunek pracy.

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 12 września 2000 r. (K 1/00, OTK 2000/6/185) nie podzielił wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, wyjaśniając, że pracowniczy charakter omawianego uprawnienia wynika z uregulowań prawnych uchwalonych jeszcze przed wejściem w życie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, tj. z art. 27 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin. Tak więc nowy akt prawny, jakim wówczas była ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nie zmienia, a w szczególności nie pogarsza, sytuacji prawnej tych ubezpieczonych, którzy również przed 1 stycznia 1999 r. nie mogli skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury.

Warto wskazać, że spełnienia dodatkowych warunków wynikających z art. 29 ust. 2 ustawy emerytalnej nie wymaga się od mężczyzn, którzy przez cały wymagany okres, a więc 35 lat, pozostawali w stosunku pracy, czyli byli pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy.

Kiedy złożyć wniosek

Wcześniejsza emerytura przysługuje mężczyznom, którzy do końca 2008 r. ukończą 60 lat, pozostałe warunki dotyczące stażu emerytalnego oraz tytułu ubezpieczenia mogą zostać spełnione również po tej dacie. Wniosek o taką emeryturę nie musi być również złożony do końca bieżącego roku. Mężczyźni, którzy spełniają bądź spełnią określone ustawą warunki, mogą złożyć wniosek o to świadczenie również po 2008 r.

Procedury

Obecnie ustawa zmieniająca ww. przepis jest przedmiotem prac Senatu, który ma ustawowe 30 dni na zgłoszenie ewentualnych uwag do zaproponowanych regulacji. W przypadku braku uwag ustawa zostanie przekazana Prezydentowi RP, który ma 21 dni na jej podpisanie. Po podpisaniu następuje 14-dniowy okres vacatio legis, po którym przepis zacznie obowiązywać.

Przyjmując, że znowelizowany art. 29 ust. 1 ustawy emerytalnej wejdzie w życie w ciągu 2 miesięcy, powstaje pytanie, co mają zrobić mężczyźni, którzy ukończyli 60 lat i mają 35-letni okres składkowy i nieskładkowy, którzy po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 23 października 2007 r. złożyli wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o emeryturę i otrzymali decyzję odmowną.

Sytuacja w przypadku tej grupy mężczyzn jest złożona i dalsze postępowanie zależy od tego, na jakim etapie znajduje się konkretna sprawa.

W przypadku gdy ubezpieczony po otrzymaniu decyzji odmownej nie skorzystał z prawa do odwołania się od niej do sądu, powinien po wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy emerytalnej złożyć ponowny wniosek o to świadczenie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyzna mu wówczas świadczenie od miesiąca, w którym złożył powtórny wniosek (świadczenie obliczane będzie od nowo obowiązującej kwoty bazowej).

Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku osób, które odwołały się od decyzji ZUS. W sytuacji, w której sprawa jest przedmiotem postępowania przed sądem I instancji i nie zapadł jeszcze wyrok, ubezpieczony może wycofać swoje odwołanie z sądu i złożyć powtórny wniosek o przyznanie świadczenia. Emerytura wówczas zostanie mu przyznana od dnia złożenia wniosku, ale nie wcześniej niż od wejścia w życie nowych przepisów. Analogiczna sytuacja zachodzi w przypadku postępowania przed sądem II instancji. W obu przypadkach postępowanie sądowe zostaje umorzone.

W sytuacji, w której ubezpieczony nie wycofa wniosku, to sąd dokona ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy. Sąd może wydać wyrok zasądzający przyznanie świadczenia na podstawie nowego przepisu i przyznać emeryturę od dnia wejścia przepisu w życie lub postanowić o przyznaniu emerytury od dnia złożenia pierwotnego wniosku. Od takich ewentualnych wyroków Zakład Ubezpieczeń Społecznych zastrzega, że będzie wnosił apelację.

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

REKLAMA

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

REKLAMA

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA