REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)

Subskrybuj nas na Youtube
Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)
Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).

Wdrożenie NCTS2 PLUS a przeładunki w tranzycie

Po wdrożeniu systemu NCTS2 PLUS, co aktualnie planowane jest na 8 czerwca 2023 r.,  możliwość dokonywania przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń lub zgód generalnych zostanie utrzymana, niemniej:

REKLAMA

  1. Przed wdrożeniem systemu NCTS2 PLUS organ, który wydał decyzję dokona przeglądu oraz weryfikacji decyzji i w przypadku wątpliwości co do prawidłowości stosowania przeładunków lub stwierdzenia podwyższonego ryzyka wystąpienia nieprawidłowości będzie mógł uchylić wydane decyzje w całości lub ograniczyć zakres stosowania decyzji (np. wyłączyć określone kategorie towarów albo kierunki operacji tranzytowych).
  2. W utrzymanych decyzjach lub w nowo wydawanych decyzjach zostanie określone, że z dniem wdrożenia systemu NCTS2 PLUS posiadacz decyzji, lub inna osoba przez niego upoważniona (np. przewoźnik, osoba korzystająca z procedury tranzytu, nadawca towaru, odbiorca towaru), będzie miał obowiązek każdorazowego przekazywania informacji o fakcie przeładunku do oddziału celnego właściwego dla miejsca tego przeładunku. Informacja taka powinna być przekazywana wiadomością e-mail na adres oddziału celnego i zawierać dane:
  • osoby przekazującej informację, w tym jej dane kontaktowe,
  • numer pozwolenia na uproszczenia w tranzycie lub numer decyzji w sprawie zgody generalnej na przeładunki w tranzycie,
  • numer MRN operacji tranzytowej, jakiej przeładunek dotyczy,
  • opis zdarzenia, w tym przyczynę przeładunku,
  • adres lokalizacji miejsca przeładunku (ulica i numer, miasto, kod pocztowy), w tym przypadku miejsce określone w pozwoleniu/decyzji,
  • czy występują kontenery (numery kontenerów),
  • czy występują zamknięcia (numery zamknięć),
  • rodzaje środka transportu podlegającego przeładunkowi (ciągnik, naczepa, przyczepa),
  • znaki i przynależność państwowa nowego środka transportu (numery rejestracyjne ciągnika, naczepy, przyczepy).

Oddział celny, który otrzyma wiadomość e-mail nt. przeładunku, wprowadzi dane do systemu NCTS2 PLUS w nowej roli w systemie „urząd zdarzenia”. Jeżeli dane od podmiotu będą wystarczające oddział nie będzie przesyłał informacji zwrotnej o udzielonej zgodzie na przeładunek, gdyż uznaje się, że wydane pozwolenia lub zgody generalne uprawniają posiadaczy decyzji do takich czynności. Jeżeli dane w wiadomości od podmiotu nie będą wystarczające oddział celny poprosi podmiot o uzupełnienie danych. Wprowadzone dane w roli „urzędu zdarzenia” będą automatycznie udostępniane w systemie w urzędzie wyjścia (urząd, który otworzył operację tranzytową) i zgłaszającemu (korzystający z procedury tranzytu).

 

Konieczność wysłania przez podmiot informacji o przeładunku nie wstrzyma możliwości kontynuacji transportu po przeładunku, ale stwierdzony brak informacji lub nagminne wysyłanie informacji wymagających uzupełnienia może stanowić podstawę do uchylenia decyzji.

Ważne

Uwaga – powyższe zasady dotyczą tylko przeładunków w tranzycie dokonywanych w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych. W każdej innej sytuacji wymagane będzie informowanie o przeładunku oddziału celnego właściwego dla miejsca przeładunku w celu uzyskania zgody na przeładunek, z ewentualną obecnością funkcjonariusza i nałożeniem przez niego zamknięć.

Inne warunki wyrażania zgody na przeładunki w tranzycie w ramach pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych pozostają bez zmian, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. w trakcie trwania operacji tranzytowych zachodzi konieczność dokonywania przeładunków (specyficzna sytuacja logistyczna), a jednocześnie nie ma wątpliwości odnośnie zapewnienia przez przedsiębiorcę tożsamości towarów. W miejscu przeładunków dokonywana jest konsolidacja przesyłek dedykowanych do różnych klientów - odbiorców: w ramach konsolidacji towar może być przeładowywany na inny środek transportu lub środek transportu pozostaje ten sam tylko następuje doładunek towarów,
  2. przeładunki mogą dotyczyć tylko operacji w tranzycie w systemie NCTS w transporcie drogowym, niezależnie od tego, czy operacja była otwarta w Polsce lub poza Polską, ale kończących się w Polsce,
  3. z przeładunków wyłączone są przewozy towarów podlegających kontroli weterynaryjnej z założoną plombą weterynaryjną oraz towarów podlegających kontroli fitosanitarnej z założoną plombą fitosanitarną,
  4. dodatkowo w ramach pozwoleń - upoważniony odbiorca lub upoważniony nadawca musi posiadać status AEO i mieć uprawnienie do zdejmowania/nakładania zamknięć; ułatwienie może być również stosowane, gdy w operacji tranzytowej pierwotnie nie było nałożonych zamknięć i zamknięcia będą nałożone w miejscu przeładunku,
  5. dodatkowo w ramach zgód generalnych – możliwe tylko operacjach tranzytowych, w jakich nie zastosowano zamknięć. Wniosek o ułatwienie może złożyć osoba faktycznie zaangażowana w operacje tranzytowe (przewoźnik, spedytor, przeładowca, odbiorca, osoba korzystająca z procedury tranzytu). Wniosek powinien zawierać: opis sytuacji dokonywania przeładunków oraz oświadczenie, że wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za to, aby po dokonanym przeładunku środki przewozowe z ładunkiem nie przekraczały dopuszczalnych norm wagowych. Organem wydającym decyzję w pierwszej instancji jest naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy dla miejsca, gdzie przeładunki miałyby być dokonywane. Decyzja ma charakter bezterminowy, z zastrzeżeniem możliwości jej uchylenia albo cofnięcia, i zastosowanie ma standardowy tryb odwoławczy, gdzie organem drugiej instancji jest dyrektor izby administracji celno-skarbowej.

 Źródło: Departament Ceł Ministerstwa Finansów, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (puesc.gov.pl)

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA