REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)

Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)
Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).

Wdrożenie NCTS2 PLUS a przeładunki w tranzycie

Po wdrożeniu systemu NCTS2 PLUS, co aktualnie planowane jest na 8 czerwca 2023 r.,  możliwość dokonywania przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń lub zgód generalnych zostanie utrzymana, niemniej:

Autopromocja
  1. Przed wdrożeniem systemu NCTS2 PLUS organ, który wydał decyzję dokona przeglądu oraz weryfikacji decyzji i w przypadku wątpliwości co do prawidłowości stosowania przeładunków lub stwierdzenia podwyższonego ryzyka wystąpienia nieprawidłowości będzie mógł uchylić wydane decyzje w całości lub ograniczyć zakres stosowania decyzji (np. wyłączyć określone kategorie towarów albo kierunki operacji tranzytowych).
  2. W utrzymanych decyzjach lub w nowo wydawanych decyzjach zostanie określone, że z dniem wdrożenia systemu NCTS2 PLUS posiadacz decyzji, lub inna osoba przez niego upoważniona (np. przewoźnik, osoba korzystająca z procedury tranzytu, nadawca towaru, odbiorca towaru), będzie miał obowiązek każdorazowego przekazywania informacji o fakcie przeładunku do oddziału celnego właściwego dla miejsca tego przeładunku. Informacja taka powinna być przekazywana wiadomością e-mail na adres oddziału celnego i zawierać dane:
  • osoby przekazującej informację, w tym jej dane kontaktowe,
  • numer pozwolenia na uproszczenia w tranzycie lub numer decyzji w sprawie zgody generalnej na przeładunki w tranzycie,
  • numer MRN operacji tranzytowej, jakiej przeładunek dotyczy,
  • opis zdarzenia, w tym przyczynę przeładunku,
  • adres lokalizacji miejsca przeładunku (ulica i numer, miasto, kod pocztowy), w tym przypadku miejsce określone w pozwoleniu/decyzji,
  • czy występują kontenery (numery kontenerów),
  • czy występują zamknięcia (numery zamknięć),
  • rodzaje środka transportu podlegającego przeładunkowi (ciągnik, naczepa, przyczepa),
  • znaki i przynależność państwowa nowego środka transportu (numery rejestracyjne ciągnika, naczepy, przyczepy).

Oddział celny, który otrzyma wiadomość e-mail nt. przeładunku, wprowadzi dane do systemu NCTS2 PLUS w nowej roli w systemie „urząd zdarzenia”. Jeżeli dane od podmiotu będą wystarczające oddział nie będzie przesyłał informacji zwrotnej o udzielonej zgodzie na przeładunek, gdyż uznaje się, że wydane pozwolenia lub zgody generalne uprawniają posiadaczy decyzji do takich czynności. Jeżeli dane w wiadomości od podmiotu nie będą wystarczające oddział celny poprosi podmiot o uzupełnienie danych. Wprowadzone dane w roli „urzędu zdarzenia” będą automatycznie udostępniane w systemie w urzędzie wyjścia (urząd, który otworzył operację tranzytową) i zgłaszającemu (korzystający z procedury tranzytu).

 

Konieczność wysłania przez podmiot informacji o przeładunku nie wstrzyma możliwości kontynuacji transportu po przeładunku, ale stwierdzony brak informacji lub nagminne wysyłanie informacji wymagających uzupełnienia może stanowić podstawę do uchylenia decyzji.

Ważne

Uwaga – powyższe zasady dotyczą tylko przeładunków w tranzycie dokonywanych w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych. W każdej innej sytuacji wymagane będzie informowanie o przeładunku oddziału celnego właściwego dla miejsca przeładunku w celu uzyskania zgody na przeładunek, z ewentualną obecnością funkcjonariusza i nałożeniem przez niego zamknięć.

Inne warunki wyrażania zgody na przeładunki w tranzycie w ramach pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych pozostają bez zmian, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. w trakcie trwania operacji tranzytowych zachodzi konieczność dokonywania przeładunków (specyficzna sytuacja logistyczna), a jednocześnie nie ma wątpliwości odnośnie zapewnienia przez przedsiębiorcę tożsamości towarów. W miejscu przeładunków dokonywana jest konsolidacja przesyłek dedykowanych do różnych klientów - odbiorców: w ramach konsolidacji towar może być przeładowywany na inny środek transportu lub środek transportu pozostaje ten sam tylko następuje doładunek towarów,
  2. przeładunki mogą dotyczyć tylko operacji w tranzycie w systemie NCTS w transporcie drogowym, niezależnie od tego, czy operacja była otwarta w Polsce lub poza Polską, ale kończących się w Polsce,
  3. z przeładunków wyłączone są przewozy towarów podlegających kontroli weterynaryjnej z założoną plombą weterynaryjną oraz towarów podlegających kontroli fitosanitarnej z założoną plombą fitosanitarną,
  4. dodatkowo w ramach pozwoleń - upoważniony odbiorca lub upoważniony nadawca musi posiadać status AEO i mieć uprawnienie do zdejmowania/nakładania zamknięć; ułatwienie może być również stosowane, gdy w operacji tranzytowej pierwotnie nie było nałożonych zamknięć i zamknięcia będą nałożone w miejscu przeładunku,
  5. dodatkowo w ramach zgód generalnych – możliwe tylko operacjach tranzytowych, w jakich nie zastosowano zamknięć. Wniosek o ułatwienie może złożyć osoba faktycznie zaangażowana w operacje tranzytowe (przewoźnik, spedytor, przeładowca, odbiorca, osoba korzystająca z procedury tranzytu). Wniosek powinien zawierać: opis sytuacji dokonywania przeładunków oraz oświadczenie, że wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za to, aby po dokonanym przeładunku środki przewozowe z ładunkiem nie przekraczały dopuszczalnych norm wagowych. Organem wydającym decyzję w pierwszej instancji jest naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy dla miejsca, gdzie przeładunki miałyby być dokonywane. Decyzja ma charakter bezterminowy, z zastrzeżeniem możliwości jej uchylenia albo cofnięcia, i zastosowanie ma standardowy tryb odwoławczy, gdzie organem drugiej instancji jest dyrektor izby administracji celno-skarbowej.

 Źródło: Departament Ceł Ministerstwa Finansów, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (puesc.gov.pl)

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA