REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)

Subskrybuj nas na Youtube
Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)
Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).

Wdrożenie NCTS2 PLUS a przeładunki w tranzycie

Po wdrożeniu systemu NCTS2 PLUS, co aktualnie planowane jest na 8 czerwca 2023 r.,  możliwość dokonywania przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń lub zgód generalnych zostanie utrzymana, niemniej:

REKLAMA

Autopromocja
  1. Przed wdrożeniem systemu NCTS2 PLUS organ, który wydał decyzję dokona przeglądu oraz weryfikacji decyzji i w przypadku wątpliwości co do prawidłowości stosowania przeładunków lub stwierdzenia podwyższonego ryzyka wystąpienia nieprawidłowości będzie mógł uchylić wydane decyzje w całości lub ograniczyć zakres stosowania decyzji (np. wyłączyć określone kategorie towarów albo kierunki operacji tranzytowych).
  2. W utrzymanych decyzjach lub w nowo wydawanych decyzjach zostanie określone, że z dniem wdrożenia systemu NCTS2 PLUS posiadacz decyzji, lub inna osoba przez niego upoważniona (np. przewoźnik, osoba korzystająca z procedury tranzytu, nadawca towaru, odbiorca towaru), będzie miał obowiązek każdorazowego przekazywania informacji o fakcie przeładunku do oddziału celnego właściwego dla miejsca tego przeładunku. Informacja taka powinna być przekazywana wiadomością e-mail na adres oddziału celnego i zawierać dane:
  • osoby przekazującej informację, w tym jej dane kontaktowe,
  • numer pozwolenia na uproszczenia w tranzycie lub numer decyzji w sprawie zgody generalnej na przeładunki w tranzycie,
  • numer MRN operacji tranzytowej, jakiej przeładunek dotyczy,
  • opis zdarzenia, w tym przyczynę przeładunku,
  • adres lokalizacji miejsca przeładunku (ulica i numer, miasto, kod pocztowy), w tym przypadku miejsce określone w pozwoleniu/decyzji,
  • czy występują kontenery (numery kontenerów),
  • czy występują zamknięcia (numery zamknięć),
  • rodzaje środka transportu podlegającego przeładunkowi (ciągnik, naczepa, przyczepa),
  • znaki i przynależność państwowa nowego środka transportu (numery rejestracyjne ciągnika, naczepy, przyczepy).

Oddział celny, który otrzyma wiadomość e-mail nt. przeładunku, wprowadzi dane do systemu NCTS2 PLUS w nowej roli w systemie „urząd zdarzenia”. Jeżeli dane od podmiotu będą wystarczające oddział nie będzie przesyłał informacji zwrotnej o udzielonej zgodzie na przeładunek, gdyż uznaje się, że wydane pozwolenia lub zgody generalne uprawniają posiadaczy decyzji do takich czynności. Jeżeli dane w wiadomości od podmiotu nie będą wystarczające oddział celny poprosi podmiot o uzupełnienie danych. Wprowadzone dane w roli „urzędu zdarzenia” będą automatycznie udostępniane w systemie w urzędzie wyjścia (urząd, który otworzył operację tranzytową) i zgłaszającemu (korzystający z procedury tranzytu).

 

Konieczność wysłania przez podmiot informacji o przeładunku nie wstrzyma możliwości kontynuacji transportu po przeładunku, ale stwierdzony brak informacji lub nagminne wysyłanie informacji wymagających uzupełnienia może stanowić podstawę do uchylenia decyzji.

Ważne

Uwaga – powyższe zasady dotyczą tylko przeładunków w tranzycie dokonywanych w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych. W każdej innej sytuacji wymagane będzie informowanie o przeładunku oddziału celnego właściwego dla miejsca przeładunku w celu uzyskania zgody na przeładunek, z ewentualną obecnością funkcjonariusza i nałożeniem przez niego zamknięć.

Inne warunki wyrażania zgody na przeładunki w tranzycie w ramach pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych pozostają bez zmian, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. w trakcie trwania operacji tranzytowych zachodzi konieczność dokonywania przeładunków (specyficzna sytuacja logistyczna), a jednocześnie nie ma wątpliwości odnośnie zapewnienia przez przedsiębiorcę tożsamości towarów. W miejscu przeładunków dokonywana jest konsolidacja przesyłek dedykowanych do różnych klientów - odbiorców: w ramach konsolidacji towar może być przeładowywany na inny środek transportu lub środek transportu pozostaje ten sam tylko następuje doładunek towarów,
  2. przeładunki mogą dotyczyć tylko operacji w tranzycie w systemie NCTS w transporcie drogowym, niezależnie od tego, czy operacja była otwarta w Polsce lub poza Polską, ale kończących się w Polsce,
  3. z przeładunków wyłączone są przewozy towarów podlegających kontroli weterynaryjnej z założoną plombą weterynaryjną oraz towarów podlegających kontroli fitosanitarnej z założoną plombą fitosanitarną,
  4. dodatkowo w ramach pozwoleń - upoważniony odbiorca lub upoważniony nadawca musi posiadać status AEO i mieć uprawnienie do zdejmowania/nakładania zamknięć; ułatwienie może być również stosowane, gdy w operacji tranzytowej pierwotnie nie było nałożonych zamknięć i zamknięcia będą nałożone w miejscu przeładunku,
  5. dodatkowo w ramach zgód generalnych – możliwe tylko operacjach tranzytowych, w jakich nie zastosowano zamknięć. Wniosek o ułatwienie może złożyć osoba faktycznie zaangażowana w operacje tranzytowe (przewoźnik, spedytor, przeładowca, odbiorca, osoba korzystająca z procedury tranzytu). Wniosek powinien zawierać: opis sytuacji dokonywania przeładunków oraz oświadczenie, że wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za to, aby po dokonanym przeładunku środki przewozowe z ładunkiem nie przekraczały dopuszczalnych norm wagowych. Organem wydającym decyzję w pierwszej instancji jest naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy dla miejsca, gdzie przeładunki miałyby być dokonywane. Decyzja ma charakter bezterminowy, z zastrzeżeniem możliwości jej uchylenia albo cofnięcia, i zastosowanie ma standardowy tryb odwoławczy, gdzie organem drugiej instancji jest dyrektor izby administracji celno-skarbowej.

 Źródło: Departament Ceł Ministerstwa Finansów, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (puesc.gov.pl)

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

REKLAMA