REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)

Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)
Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).

Wdrożenie NCTS2 PLUS a przeładunki w tranzycie

Po wdrożeniu systemu NCTS2 PLUS, co aktualnie planowane jest na 8 czerwca 2023 r.,  możliwość dokonywania przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń lub zgód generalnych zostanie utrzymana, niemniej:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. Przed wdrożeniem systemu NCTS2 PLUS organ, który wydał decyzję dokona przeglądu oraz weryfikacji decyzji i w przypadku wątpliwości co do prawidłowości stosowania przeładunków lub stwierdzenia podwyższonego ryzyka wystąpienia nieprawidłowości będzie mógł uchylić wydane decyzje w całości lub ograniczyć zakres stosowania decyzji (np. wyłączyć określone kategorie towarów albo kierunki operacji tranzytowych).
  2. W utrzymanych decyzjach lub w nowo wydawanych decyzjach zostanie określone, że z dniem wdrożenia systemu NCTS2 PLUS posiadacz decyzji, lub inna osoba przez niego upoważniona (np. przewoźnik, osoba korzystająca z procedury tranzytu, nadawca towaru, odbiorca towaru), będzie miał obowiązek każdorazowego przekazywania informacji o fakcie przeładunku do oddziału celnego właściwego dla miejsca tego przeładunku. Informacja taka powinna być przekazywana wiadomością e-mail na adres oddziału celnego i zawierać dane:
  • osoby przekazującej informację, w tym jej dane kontaktowe,
  • numer pozwolenia na uproszczenia w tranzycie lub numer decyzji w sprawie zgody generalnej na przeładunki w tranzycie,
  • numer MRN operacji tranzytowej, jakiej przeładunek dotyczy,
  • opis zdarzenia, w tym przyczynę przeładunku,
  • adres lokalizacji miejsca przeładunku (ulica i numer, miasto, kod pocztowy), w tym przypadku miejsce określone w pozwoleniu/decyzji,
  • czy występują kontenery (numery kontenerów),
  • czy występują zamknięcia (numery zamknięć),
  • rodzaje środka transportu podlegającego przeładunkowi (ciągnik, naczepa, przyczepa),
  • znaki i przynależność państwowa nowego środka transportu (numery rejestracyjne ciągnika, naczepy, przyczepy).

Oddział celny, który otrzyma wiadomość e-mail nt. przeładunku, wprowadzi dane do systemu NCTS2 PLUS w nowej roli w systemie „urząd zdarzenia”. Jeżeli dane od podmiotu będą wystarczające oddział nie będzie przesyłał informacji zwrotnej o udzielonej zgodzie na przeładunek, gdyż uznaje się, że wydane pozwolenia lub zgody generalne uprawniają posiadaczy decyzji do takich czynności. Jeżeli dane w wiadomości od podmiotu nie będą wystarczające oddział celny poprosi podmiot o uzupełnienie danych. Wprowadzone dane w roli „urzędu zdarzenia” będą automatycznie udostępniane w systemie w urzędzie wyjścia (urząd, który otworzył operację tranzytową) i zgłaszającemu (korzystający z procedury tranzytu).

 

Konieczność wysłania przez podmiot informacji o przeładunku nie wstrzyma możliwości kontynuacji transportu po przeładunku, ale stwierdzony brak informacji lub nagminne wysyłanie informacji wymagających uzupełnienia może stanowić podstawę do uchylenia decyzji.

REKLAMA

Ważne

Uwaga – powyższe zasady dotyczą tylko przeładunków w tranzycie dokonywanych w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych. W każdej innej sytuacji wymagane będzie informowanie o przeładunku oddziału celnego właściwego dla miejsca przeładunku w celu uzyskania zgody na przeładunek, z ewentualną obecnością funkcjonariusza i nałożeniem przez niego zamknięć.

Inne warunki wyrażania zgody na przeładunki w tranzycie w ramach pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych pozostają bez zmian, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. w trakcie trwania operacji tranzytowych zachodzi konieczność dokonywania przeładunków (specyficzna sytuacja logistyczna), a jednocześnie nie ma wątpliwości odnośnie zapewnienia przez przedsiębiorcę tożsamości towarów. W miejscu przeładunków dokonywana jest konsolidacja przesyłek dedykowanych do różnych klientów - odbiorców: w ramach konsolidacji towar może być przeładowywany na inny środek transportu lub środek transportu pozostaje ten sam tylko następuje doładunek towarów,
  2. przeładunki mogą dotyczyć tylko operacji w tranzycie w systemie NCTS w transporcie drogowym, niezależnie od tego, czy operacja była otwarta w Polsce lub poza Polską, ale kończących się w Polsce,
  3. z przeładunków wyłączone są przewozy towarów podlegających kontroli weterynaryjnej z założoną plombą weterynaryjną oraz towarów podlegających kontroli fitosanitarnej z założoną plombą fitosanitarną,
  4. dodatkowo w ramach pozwoleń - upoważniony odbiorca lub upoważniony nadawca musi posiadać status AEO i mieć uprawnienie do zdejmowania/nakładania zamknięć; ułatwienie może być również stosowane, gdy w operacji tranzytowej pierwotnie nie było nałożonych zamknięć i zamknięcia będą nałożone w miejscu przeładunku,
  5. dodatkowo w ramach zgód generalnych – możliwe tylko operacjach tranzytowych, w jakich nie zastosowano zamknięć. Wniosek o ułatwienie może złożyć osoba faktycznie zaangażowana w operacje tranzytowe (przewoźnik, spedytor, przeładowca, odbiorca, osoba korzystająca z procedury tranzytu). Wniosek powinien zawierać: opis sytuacji dokonywania przeładunków oraz oświadczenie, że wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za to, aby po dokonanym przeładunku środki przewozowe z ładunkiem nie przekraczały dopuszczalnych norm wagowych. Organem wydającym decyzję w pierwszej instancji jest naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy dla miejsca, gdzie przeładunki miałyby być dokonywane. Decyzja ma charakter bezterminowy, z zastrzeżeniem możliwości jej uchylenia albo cofnięcia, i zastosowanie ma standardowy tryb odwoławczy, gdzie organem drugiej instancji jest dyrektor izby administracji celno-skarbowej.

 Źródło: Departament Ceł Ministerstwa Finansów, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (puesc.gov.pl)

 
Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA