REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import zboża do Polski i tranzyt przez Polskę – procedury celne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AC Porath
Agencja celna
Import zboża do Polski i tranzyt przez Polskę – procedury celne
Import zboża do Polski i tranzyt przez Polskę – procedury celne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na mocy ostatniego rozporządzenia ministra rozwoju i technologii zakazano przywozu z Ukrainy do Polski większości ukraińskich artykułów rolno-spożywczych, w tym również zboża. Wiadomo jednak, że Ukraina negocjuje zniesienie tych ograniczeń. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jak wygląda procedura importu i tranzytu ukraińskiego zboża w naszym kraju. 

Odprawa celna zboża – procedury. Co dalej z importem i tranzytem ukraińskiego zboża w Polsce?

Na mocy ostatniego rozporządzenia ministra rozwoju i technologii zakazano przywozu z Ukrainy do Polski większości ukraińskich artykułów rolno-spożywczych, w tym również zboża. Wiadomo jednak, że Ukraina negocjuje zniesienie tych ograniczeń. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jak wygląda procedura importu i tranzytu ukraińskiego zboża w naszym kraju. 

Zboże do Polski importowane jest trzema drogami: morską (transport całymi statkami masowymi), kolejową (całe składy po kilkadziesiąt kontenerów per skład) i drogową (w ten sposób realizowane są zwykle mniejsze zamówienia).

Zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie zamknięty został korytarz morski, a zboże transportowane było głównie koleją. Obecnie korytarz morski jest już częściowo udrożniony, ale zdarza się, że dochodzi do blokad eksportu ukraińskich artykułów rolnych przez stronę rosyjską. Dlatego kolej jest nadal główną gałęzią transportu tego rodzaju towaru masowego – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Procedura dopuszczenia zboża do obrotu

Zboże importuje się głównie na cele spożywcze i paszowe, ostatnio dużą popularnością cieszyło się sprowadzanie go na cele tzw. techniczne, np. na opał, nie jest to jednak termin formalny. Jak dokładnie wygląda procedura jego dopuszczenia do obrotu? Jako towar importowy, zboże transportowane jest w postaci jednorodnej i masowej, tzn. pełen skład kolejowy zawiera jeden rodzaj towaru o jednym kodzie taryfy celnej. 

To, czy każdy wagon należy zgłaszać jako osobną przesyłkę do instytucji kontrolnych zależy od wielu czynników, m.in. sposobu przygotowania dokumentów przewozowych, jak i przedstawionych deklaracji celnych na granicy Unii Europejskiej. Granica Polski, stanowiąca jednocześnie punkt kontrolny związany z bezpieczeństwem i ochroną dla obywateli i rynku Unii Europejskiej, jest punktem, w którym należy zgłosić przywozową deklarację skróconą PDS. Dopełnienie tych formalności umożliwia przekazanie danych o towarach i podmiotach do służb celnych i pozwala na uruchomienie procesu przygotowania przesyłki do procedury dopuszczenia do obrotu. Drugim etapem może być wprowadzenie towaru do magazynu czasowego składowania, na podstawie deklaracji DSK. Operacja ta jest możliwa wyłącznie w określonych i specjalnie do tego przeznaczonych obszarach – mówi Joanna Porath.

System zamknięć celnych

Od marca 2023 roku na każdym wagonie przewożącym zboże z Ukrainy przez Polskę muszą być nakładane oficjalne zamknięcia celne, czyli tzw. plomby celne. Są one sprawdzane na polsko-ukraińskich granicach przez funkcjonariuszy KAS (Krajowej Administracji Skarbowej) i zostają usunięte przez nich dopiero po dotarciu ładunku do polskich portów w Gdańsku, Gdyni lub Świnoujściu lub gdy ładunek dotrze do urzędu celnego przeznaczenia. 

Konsekwencją wdrożenia systemu zamknięć celnych przy imporcie zbóż z Ukrainy jest zgłaszanie wszystkich przesyłek kolejowych per wagon, bądź kontener, a nie jako towar znajdujący się na całym składzie pociągu. Wszystkie pozostałe zgłoszenia w systemach inspekcyjnych lub celno-skarbowych, w tym do Granicznego Inspektoratu Weterynarii, odbywają się w tym samym szablonie – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath 

Jakie najważniejsze dokumenty są wymagane do odprawy celnej zboża?

Zboże podlega zgłoszeniu CHED (per kontener/wagon). Dokument CHED to wspólnotowy, zdrowotny dokument wejścia, wymagany w przypadku roślin, produktów pochodzących od roślin i innych obiektów pochodzenia roślinnego.

W przypadku dokumentu CHED istnieje obowiązek prenotyfikacji przesyłek, czyli wcześniejszego powiadomienia o przybyciu przesyłek zwierząt i towarów wprowadzanych z krajów trzecich do UE. Należy wypełnić i przedłożyć pierwszą część dokumentu CHED-P do systemu Traces NT w celu przekazania go personelowi w punkcie kontroli granicznej co najmniej jeden dzień roboczy przed faktycznym przybyciem przesyłki do Unii. Obowiązek wcześniejszego powiadamiania (prenotyfikacja) o przybyciu przesyłek produktów wprowadzanych z krajów trzecich na terytorium Unii Europejskiej wynika z rozporządzeń UE.

Dokument CHED wypełnia się wyłącznie elektronicznie, jednak organy kontrolne często wymagają dostarczenia oryginałów dokumentów.

Ewentualne koszty kontroli/badań Granicznego Inspektoratu Weterynaryjnego, Granicznej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, WIORiN odbywają się zgodnie z ich taryfikacją.

 Tranzyt zboża przez Polskę

Nie zapominajmy, że Polska jest krajem tranzytowym dla transportów zboża z Ukrainy do zachodniej części Europy oraz reszty świata. Część towaru z portów trafia do silosów, które są Magazynami Czasowego Składowania lub Składami Celnymi, a stamtąd powinny być wysyłane do krajów docelowych.

W zależności od zastosowanego kodu CN i od przeznaczenia zboże podlega różnym kontrolom:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • do celów spożywczych - kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
  • jako pasze - kontroli WETGiW (Graniczny Inspektorat Weterynarii).

Tranzyt wystawiany jest na granicy ukraińsko-europejskiej, w tym przypadku polskiej, z urzędu celnego wyjścia do konkretnego Urzędu Celnego przeznaczenia na terenie Unii Europejskiej. W praktyce zwolniony do procedury tranzytu unijnego towar znajdujący się na składzie kolejowym posiada zagwarantowaną sumę należności celno-podatkowych na cały czas realizacji procedury tranzytu poprzez przedłożoną gwarancję celną

Zamknięcie tranzytu, a w efekcie rozliczenie gwarancji celnej, następuje we współpracy urzędu celnego wyjścia i przeznaczenia poprzez przesyłane między nimi komunikaty w systemach teleinformatycznych – dodaje Joanna Porath.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA