REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W obecnych warunkach rynkowych metody zarządzania oparte na bilansie, rachunku zysków i strat oraz na tradycyjnych systemach kalkulacji kosztów okazują się być niewystarczające.

W tradycyjnych metodach kalkulacji kosztów, koszty pośrednie przyporządkowywane są do produktów, które wymagają więcej pracy maszyn (maszynogodziny), pracy ludzkiej (roboczogodziny) lub tym, które są bardziej materiałochłonne. W kalkulacjach tych nie uwzględnia się zwiększonej liczby kontroli jakości, specjalnego nadzoru jak również produkcji niskoseryjnej, która wymaga częstego przestawiania maszyn.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W sytuacji gdy udział kosztów pośrednich w ogólnej sumie kosztów nie jest istotny,  zniekształcenia powstające w wyniku zastosowania np. rachunku kosztów pełnych będą niewielkie.

W warunkach spadku udziału kosztów bezpośrednich (np.: materiałów, płac bezpośrednich), rosnącej automatyzacji procesów produkcyjnych niosącej zapotrzebowanie na coraz bardziej wykwalifikowanych pracowników oraz wzroście kosztów pośrednich (np.: badania i  rozwój produktów, rozwój działań przed i okołoprodukcyjnych, nadzór, kontrola), kosztów ogólnych (administracja, księgowość, zarządzanie, marketing) a także kosztów sprzedaży, tradycyjne metody rozliczania kosztów przestały być jednak miarodajne z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem.

Główne ograniczenia tradycyjnych systemów kalkulacji kosztów to:

REKLAMA

- jako podstawę rozliczenia kosztów ogólnych biorą pod uwagę nośniki powiązane z kosztami bezpośrednimi - maszynogodziny, roboczogodziny, płace bezpośrednie, wielkość produkcji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nie rozpoznają rzeczywistego zużycia zasobów przez produkty,

- przeszacowują koszty produktów wytwarzanych masowo,

- niedoszacowują kosztów w przypadku produktów jednostkowych, specjalnych, krótkoseryjnych.

 

 

Tradycyjne systemy kalkulacji kosztów są zatem miarodajne w przypadku niskiego udziału kosztów pośrednich w kosztach całkowitych. W przypadku jednak produkcji wieloasortymentowej, złożonej udział kosztów pośrednich znacznie wzrasta a tradycyjny model kalkulacji nie pozwala na w pełni efektywne ich rozliczanie co w konsekwencji może prowadzić do nieprawidłowości w zarządzaniu kosztami.

Alternatywą dla tradycyjnych systemów rozliczania kosztów stał się opracowany przez Robina Coopera i Roberta Kaplana - Activity-Based Costing (ABC) - Rachunek kosztów działań.

Metoda ABC zakłada, że źródłem kosztów są, nie jak w tradycyjnych metodach MPK czy centra kosztowe, działania prowadzące do stworzenia produktu lub usługi. W modelu tym zasadniczym obiektem rachunku kosztów staje się działanie, nie produkt. Opiera się on na założeniu, że przedsiębiorstwo jest systemem działań mających na celu wytworzenie produktu bądź usługi i dostarczenie go klientowi. Działania te są związane ze zużyciem zasobów przedsiębiorstwa a zatem generują koszty. Ostatecznie przynoszą efekt w postaci produktu bądź usługi, które absorbują koszty.

 

Rachunek kosztów działań może być stosowany do:

- ustalania kosztów jednostkowych produktów,

- pomiaru rentowności produktów,

- sterowania procesem produkcyjnym,

- reorganizacji i kontroli procesu produkcyjnego (Activity - Based Management)

 

Etapy wprowadzenia rachunku kosztów działań:

 

 

1 Etap - identyfikacja istotnych działań w przedsiębiorstwie

 

W tym etapie następuje ustalenie listy najważniejszych działań wykonywanych w przedsiębiorstwie. To co niezwykle istotne to ustalenie odpowiedniej,  miarodajnej liczby działań zachodzących w przedsiębiorstwie. Nadmierna ich liczba może spowodować, że model będzie zbyt skomplikowany i kosztowny, zbyt ogólnikowe zaś ich określenie - poniżej 25, rodzi ryzyko niedokładności modelu.

 

2 Etap - Identyfikacja nośników kosztów - cost driver

 

Nośniki kosztów stanowią podstawę przyporządkowania kosztów działań do poszczególnych produktów i usług. W procesie wdrożenia metody ABC można wykorzystać wcześniej wyodrębnione, specyficzne dla rodzaju prowadzonej działalności nośniki kosztów.  Niektórym działaniom można przyporządkować wiele nośników kosztów, jak również te same nośniki kosztów mogą być wykorzystywane dla różnych działań. Nośnikami kosztów mogą być - liczba cykli produkcyjnych, liczba produktów, liczba serii, liczba operacji kontroli jakości, liczba roboczo czy maszynogodzin.

 

3 Etap - Ustalenie kosztów poszczególnych działań

 

Nośniki kosztów gromadzą koszty wynikające z tradycyjnego systemu kosztów i przypisują je do działań wykonywanych w przedsiębiorstwie. Koszty zasobów są przyporządkowywane do działań w oparciu o nośniki kosztów wykorzystanych zasobów.

 

Justyna Lewandowska

Outsourcing Rachunkowości

 

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA