REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niełatwy wybór między leasingiem a kredytem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Ceregra

REKLAMA

Niższa suma łącznych obciążeń, bardziej elastyczny okres spłaty, większa oferta, łatwość podróżowania za granicę – to podstawowe korzyści z finansowania zakupu auta kredytem bankowym. Za leasingiem przemawiają z kolei korzyści podatkowe, zarówno na polu VAT, jak i podatku dochodowego, dodatkowe rabaty przy zakupie samochodu i możliwość zadłużenia się na większą kwotę – wynika z analizy Idea Expert (dawniej Powszechny Dom Kredytowy).


O wyborze jednej z form finansowania powinien decydować przede wszystkim jego łączny koszt. W przypadku osób nieprowadzących działalności gospodarczej jest nim suma obciążeń poniesionych na rzecz banku lub firmy leasingowej z uwzględnieniem zmiany wartości pieniądza w czasie. Gdyby wziąć pod uwagę tylko sumę obciążeń (prowizję, wkład własny i sumę rat przy kredycie, opłaty wstępne, czynsz inicjalny, czynsze leasingowe i wartość wykupu przy leasingu), to z reguły oferta banku okaże się tańsza. Dodatkową korzyścią z wyboru leasingu może być natomiast rabat na auto. Jego nabywcą jest bowiem firma leasingowa, które jako stały klient może mieć wynegocjowanie zniżki u producenta lub u wybranego dealera. Jeśli ten rabat jest wysoki, koszty obu form finansowania mogą być do siebie zbliżone.

REKLAMA

REKLAMA


Odliczenie VAT w podwójnej wysokości


Inaczej jest w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, gdzie dodatkowo należy uwzględnić korzyści  podatkowe związane z wyborem jednej z tych form finansowania. W przypadku kredytu kosztem podatkowym są kwoty wynikające z amortyzacji oraz zapłacone bankowi odsetki. Natomiast w przypadku leasingu operacyjnego korzystająca z niego firma ma prawo zaliczyć w koszty całość rat leasingowych, czynsz inicjalny oraz opłaty manipulacyjne. Inne są też zasady odliczania podatku VAT. W przypadku pojazdów osobowych odliczenie przysługuje do wartości 60% podatku wykazanego na fakturze, jednak nie więcej, niż 6 tys. zł. Kupujący auto na kredyt, przedsiębiorcy rozliczą ten podatek jednorazowo, natomiast podpisujący umowę leasingu operacyjnego - co miesiąc, przy kolejnych fakturach za czynsz leasingowy. Co ważne, przy takiej umowie wykup samochodu jest traktowany już nie jako świadczenie usług, tylko jako odpłatna dostawa, opodatkowana VAT. To zaś oznacza, że przedsiębiorca może po raz kolejny skorzystać z odliczenia VAT (60% podatku wykazanego na fakturze zakupu, nie więcej niż 6 tys. zł). W zdecydowanej większości przypadków leasing będzie więc korzystniejszy.


Konsumenci wolą kupować

REKLAMA


Z punktu widzenia konsumenta przewagą oferty bankowej jest jej większa dostępność. Leasing konsumencki to usługa, której nie udało się w Polsce spopularyzować. Oferty dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej ma zaledwie kilka firm, a nawet tam jest to produkt niszowy. Inaczej rzecz wygląda w bankach. Nawet te, które zrezygnowały z udzielania celowych kredytów samochodowych, pozwalają sfinansować taką inwestycję kredytem gotówkowym na dowolny cel. Zdarza się też, że jego cena jest obniżana, gdy klient ustanowi zabezpieczenie na aucie kupowanym za pożyczone pieniądze lub choćby okaże umowę kupna pojazdu. Takiego problemu nie mają przedsiębiorcy, którzy również są mile widziani w bankach, ale dodatkowo mogą przebierać w ofertach leasingowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Łatwo pogodzić kilka zobowiązań


Z kolei argumentem na rzecz leasingu konsumenckiego jest to, że nie jest on bezpośrednio powiązany z wyliczaną przez banki zdolnością kredytową. Wobec restrykcyjnych wymagań, jakie Komisja Nadzoru Finansowego narzuciła tym instytucjom (łączna kwota obciążeń kredytowych gospodarstwa domowego nie może przekraczać 50 proc. lub 65 proc. jego dochodów), sięgnięcie po umowę leasingową może być jedynym sposobem, by cieszyć się nowym autem jeszcze przed spłaceniem zaciągniętego wcześniej kredytu, przeznaczonego np. na wakacje lub na remont mieszkania. Gdyby taki konsument chciał sfinansować zakup auta kredytem, musiałby najpierw spłacić poprzednie zobowiązanie, by w ten sposób „uwolnić” swoją zdolność kredytową. Z podobnego powodu leasing okaże się łatwiej dostępny od kredytu dla osób osiągających nieregularne, a zwłaszcza trudne do udokumentowania dochody. Taka sytuacja w praktyce uniemożliwia zaciągnięcie wysokiego kredytu bankowego, jednak nie przeszkadza w zawarciu umowy leasingowej.

 


Leasing prostszy, kredyt bardziej elastyczny


Leasing zazwyczaj wiąże się z prostszymi procedurami niż kredyt bankowy. Ponieważ pojazd przez cały czas obowiązywania umowy pozostaje wyłączną własnością firmy leasingowej, może ona sobie pozwolić na stosowanie mniej restrykcyjnych zabezpieczeń. Stosowany jest więc uproszczony sposób dokumentowania dochodów (np. oświadczenie o osiąganych dochodach zamiast zaświadczenia - jeśli nie dla wszystkich klientów, to przynajmniej tych dysponujących podwyższonym wkładem własnym). Natomiast w przypadku firm uproszczone procedury oznaczają łatwiejszy dostęp do finansowania dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej i przez to mogą mieć kłopot z uzyskaniem finansowania w banku. 

Za kredytem bankowym przemawia z kolei większa elastyczność. Minimalny okres umowy leasingu operacyjnego związanego z użytkowaniem auta osobowego to 24 miesiące, zaś maksymalny zazwyczaj nie przekracza 60 miesięcy. Umowy praktycznie nie można zakończyć przed czasem, na jaki została zawarta. Od takiego ograniczenia wolne jest finansowanie w banku. Klient zawsze ma prawo dokonać przedterminowej spłaty kredytu - choć musi pamiętać, że bank może go za to obciążyć prowizją. 

Kredyt wydaje się też korzystniejszym rozwiązaniem dla podmiotów zainteresowanych sfinansowaniem nabycia auta używanego. Dla konsumenta sięgnięcie po taki pojazd oznacza niższy koszt zakupu, natomiast firmie zapewnia dodatkową korzyść podatkową w postaci możliwości zastosowania wyższych stawek amortyzacji. Ta grupa klientów powinna w pierwszej kolejności zainteresować się ofertą bankową. Firmy leasingowe patrzą na takie umowy niezbyt chętnie, natomiast dla banków pojazd używany jest równie dobrym celem kredytu, jak auto prosto z salonu.


Pomoc, ale i ograniczenia


Decydując się na leasing należy pamiętać, że przez cały okres trwania umowy pojazd będzie wyłączną własnością firmy leasingowej. Dlatego to ona jako właściciel będzie współuczestniczyła w likwidacji ewentualnej szkody i to do niej trafi odszkodowanie wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Użytkownik ma też obowiązek uzyskana formalnej zgody właściciela (czyli firmy leasingowej) na wyjazd samochodu za granicę. Jednak w praktyce jest to martwy zapis, a zaniedbanie tego obowiązku nie powinno mieć żadnych konsekwencji.

 


 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA