REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niełatwy wybór między leasingiem a kredytem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Ceregra

REKLAMA

Niższa suma łącznych obciążeń, bardziej elastyczny okres spłaty, większa oferta, łatwość podróżowania za granicę – to podstawowe korzyści z finansowania zakupu auta kredytem bankowym. Za leasingiem przemawiają z kolei korzyści podatkowe, zarówno na polu VAT, jak i podatku dochodowego, dodatkowe rabaty przy zakupie samochodu i możliwość zadłużenia się na większą kwotę – wynika z analizy Idea Expert (dawniej Powszechny Dom Kredytowy).


O wyborze jednej z form finansowania powinien decydować przede wszystkim jego łączny koszt. W przypadku osób nieprowadzących działalności gospodarczej jest nim suma obciążeń poniesionych na rzecz banku lub firmy leasingowej z uwzględnieniem zmiany wartości pieniądza w czasie. Gdyby wziąć pod uwagę tylko sumę obciążeń (prowizję, wkład własny i sumę rat przy kredycie, opłaty wstępne, czynsz inicjalny, czynsze leasingowe i wartość wykupu przy leasingu), to z reguły oferta banku okaże się tańsza. Dodatkową korzyścią z wyboru leasingu może być natomiast rabat na auto. Jego nabywcą jest bowiem firma leasingowa, które jako stały klient może mieć wynegocjowanie zniżki u producenta lub u wybranego dealera. Jeśli ten rabat jest wysoki, koszty obu form finansowania mogą być do siebie zbliżone.

REKLAMA


Odliczenie VAT w podwójnej wysokości


Inaczej jest w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, gdzie dodatkowo należy uwzględnić korzyści  podatkowe związane z wyborem jednej z tych form finansowania. W przypadku kredytu kosztem podatkowym są kwoty wynikające z amortyzacji oraz zapłacone bankowi odsetki. Natomiast w przypadku leasingu operacyjnego korzystająca z niego firma ma prawo zaliczyć w koszty całość rat leasingowych, czynsz inicjalny oraz opłaty manipulacyjne. Inne są też zasady odliczania podatku VAT. W przypadku pojazdów osobowych odliczenie przysługuje do wartości 60% podatku wykazanego na fakturze, jednak nie więcej, niż 6 tys. zł. Kupujący auto na kredyt, przedsiębiorcy rozliczą ten podatek jednorazowo, natomiast podpisujący umowę leasingu operacyjnego - co miesiąc, przy kolejnych fakturach za czynsz leasingowy. Co ważne, przy takiej umowie wykup samochodu jest traktowany już nie jako świadczenie usług, tylko jako odpłatna dostawa, opodatkowana VAT. To zaś oznacza, że przedsiębiorca może po raz kolejny skorzystać z odliczenia VAT (60% podatku wykazanego na fakturze zakupu, nie więcej niż 6 tys. zł). W zdecydowanej większości przypadków leasing będzie więc korzystniejszy.


Konsumenci wolą kupować


Z punktu widzenia konsumenta przewagą oferty bankowej jest jej większa dostępność. Leasing konsumencki to usługa, której nie udało się w Polsce spopularyzować. Oferty dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej ma zaledwie kilka firm, a nawet tam jest to produkt niszowy. Inaczej rzecz wygląda w bankach. Nawet te, które zrezygnowały z udzielania celowych kredytów samochodowych, pozwalają sfinansować taką inwestycję kredytem gotówkowym na dowolny cel. Zdarza się też, że jego cena jest obniżana, gdy klient ustanowi zabezpieczenie na aucie kupowanym za pożyczone pieniądze lub choćby okaże umowę kupna pojazdu. Takiego problemu nie mają przedsiębiorcy, którzy również są mile widziani w bankach, ale dodatkowo mogą przebierać w ofertach leasingowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Łatwo pogodzić kilka zobowiązań


Z kolei argumentem na rzecz leasingu konsumenckiego jest to, że nie jest on bezpośrednio powiązany z wyliczaną przez banki zdolnością kredytową. Wobec restrykcyjnych wymagań, jakie Komisja Nadzoru Finansowego narzuciła tym instytucjom (łączna kwota obciążeń kredytowych gospodarstwa domowego nie może przekraczać 50 proc. lub 65 proc. jego dochodów), sięgnięcie po umowę leasingową może być jedynym sposobem, by cieszyć się nowym autem jeszcze przed spłaceniem zaciągniętego wcześniej kredytu, przeznaczonego np. na wakacje lub na remont mieszkania. Gdyby taki konsument chciał sfinansować zakup auta kredytem, musiałby najpierw spłacić poprzednie zobowiązanie, by w ten sposób „uwolnić” swoją zdolność kredytową. Z podobnego powodu leasing okaże się łatwiej dostępny od kredytu dla osób osiągających nieregularne, a zwłaszcza trudne do udokumentowania dochody. Taka sytuacja w praktyce uniemożliwia zaciągnięcie wysokiego kredytu bankowego, jednak nie przeszkadza w zawarciu umowy leasingowej.

 


Leasing prostszy, kredyt bardziej elastyczny

REKLAMA


Leasing zazwyczaj wiąże się z prostszymi procedurami niż kredyt bankowy. Ponieważ pojazd przez cały czas obowiązywania umowy pozostaje wyłączną własnością firmy leasingowej, może ona sobie pozwolić na stosowanie mniej restrykcyjnych zabezpieczeń. Stosowany jest więc uproszczony sposób dokumentowania dochodów (np. oświadczenie o osiąganych dochodach zamiast zaświadczenia - jeśli nie dla wszystkich klientów, to przynajmniej tych dysponujących podwyższonym wkładem własnym). Natomiast w przypadku firm uproszczone procedury oznaczają łatwiejszy dostęp do finansowania dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej i przez to mogą mieć kłopot z uzyskaniem finansowania w banku. 

Za kredytem bankowym przemawia z kolei większa elastyczność. Minimalny okres umowy leasingu operacyjnego związanego z użytkowaniem auta osobowego to 24 miesiące, zaś maksymalny zazwyczaj nie przekracza 60 miesięcy. Umowy praktycznie nie można zakończyć przed czasem, na jaki została zawarta. Od takiego ograniczenia wolne jest finansowanie w banku. Klient zawsze ma prawo dokonać przedterminowej spłaty kredytu - choć musi pamiętać, że bank może go za to obciążyć prowizją. 

Kredyt wydaje się też korzystniejszym rozwiązaniem dla podmiotów zainteresowanych sfinansowaniem nabycia auta używanego. Dla konsumenta sięgnięcie po taki pojazd oznacza niższy koszt zakupu, natomiast firmie zapewnia dodatkową korzyść podatkową w postaci możliwości zastosowania wyższych stawek amortyzacji. Ta grupa klientów powinna w pierwszej kolejności zainteresować się ofertą bankową. Firmy leasingowe patrzą na takie umowy niezbyt chętnie, natomiast dla banków pojazd używany jest równie dobrym celem kredytu, jak auto prosto z salonu.


Pomoc, ale i ograniczenia


Decydując się na leasing należy pamiętać, że przez cały okres trwania umowy pojazd będzie wyłączną własnością firmy leasingowej. Dlatego to ona jako właściciel będzie współuczestniczyła w likwidacji ewentualnej szkody i to do niej trafi odszkodowanie wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Użytkownik ma też obowiązek uzyskana formalnej zgody właściciela (czyli firmy leasingowej) na wyjazd samochodu za granicę. Jednak w praktyce jest to martwy zapis, a zaniedbanie tego obowiązku nie powinno mieć żadnych konsekwencji.

 


 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA