REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nierzetelni kontrahenci to duży problem dla przedsiębiorców, ponieważ brak zapłaty od klienta stanowi podwójny problem – oprócz braku należności za sprzedany towar lub usługę, przedsiębiorca dodatkowo traci z uwagi na konieczność zapłaty podatków. Dlatego warto poświęcić czas na sprawdzenie wiarygodności kontrahenta przed nawiązaniem współpracy. W jaki sposób można to zrobić?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dokładne prześwietlenie kontrahenta nie zawsze się opłaca


Do dyspozycji przedsiębiorców jest wiele środków, które pozwalają zweryfikować wiarygodność kontrahenta. Niektóre wymagają tylko zaangażowania przedsiębiorcy w znalezienie i przejrzenie informacji, zaś inne wymagają poniesienia pewnych kosztów, np. wniesienia opłaty sądowej bądź wynajęcia zewnętrznej firmy. To, jakie środki wybrać i jak daleko posuniętą ostrożność zachować, powinno zależeć od wartości zawieranej współpracy. Gdy w grę wchodzą niewielkie kwoty, można poprzestać na sprawdzeniu czy dana firma faktycznie istnieje, nie jest w stanie upadłości i nie ma żadnych nieściągalnych zobowiązań. Sytuacja zmienia się w przypadku kontraktów o dużej wartości - wówczas dokładne prześwietlenie kontrahenta można potraktować jako inwestycję mającą na celu zminimalizowanie ryzyka.


Podstawowe sprawdzenie kontrahenta nic nie kosztuje


Każdy przedsiębiorca może dokonać prostego i szybkiego sprawdzenia kontrahenta bez ponoszenia żadnych opłat. Do tego można wykorzystać następujące środki:

- sprawdzenie informacji zawartych w CEIDG (sposób opisany został poniżej);

- sprawdzenie informacji zawartych w pełnym odpisie z Krajowej Rejestru Sądowego (w przypadku spółek prawa handlowego np. spółek z o.o.);

- przejrzenie opinii o kontrahencie w Internecie;

- zweryfikowanie faktycznego działania firmy (np. telefonicznie);

- sprawdzenie posiadanych certyfikatów wiarygodności (np. czy firma posiada certyfikat „Rzetelna firma”);

- zażądanie od kontrahenta przedstawienia zaświadczenia o nadaniu numer NIP, REGON lub innych dokumentów rejestrowych.

Jeśli potencjalny kontrahent to jednoosobowa firma, dane wpisane do CEIDG można wyświetlić korzystając ze strony firma.gov.pl. Prosta wyszukiwarka dostępna w zakładce „Baza przedsiębiorców”, pozwala z łatwością odnaleźć każdą jednoosobową działalność wyszukując według jednego lub kilku kryteriów, np. numer NIP, PKD, nazwisko czy adres. W ten sposób można upewnić się czy dana firma:

- jest zarejestrowana,

- nie została zawieszona,

- nie została wykreślona z rejestru,

- posługuje się danymi, które zgadzają się z informacjami zapisanymi w CEIDG.

W przypadku gdy kontrahentem ma być spółka prawa handlowego (np. spółka z o.o.), przedsiębiorca ma znacznie szersze możliwości samodzielnego sprawdzenia kontrahenta. Przede wszystkim, przedsiębiorca może za darmo zapoznać się z pełnym odpisem KRS kontrahenta, który można znaleźć na stronie internetowej ems.ms.gov.pl. Odpis składa się z kilku działów, np. Dział IV zawiera stwierdzone zaległości wobec urzędu skarbowego i ZUS-u, a także prowadzone egzekucje komornicze, zaś Dział VI to m.in. informacje o ogłoszeniu upadłości lub postępowaniu likwidacyjnym. Warto sprawdzić, czy kontrahent podaje identyczne dane z tymi, które figurują w rejestrach. Należy też upewnić się, czy przedstawiciel kontrahenta ma umocowanie do zawierania umów, np. posiada stosowne pełnomocnictwa lub jest wg KRS uprawniony do reprezentowania przedsiębiorstwa na zewnątrz.

Przedsiębiorca może też zajrzeć do Internetu w poszukiwaniu opinii o kontrahencie. Należy mieć jednak na uwadze, że negatywne komentarze mogą być działaniem nieuczciwej konkurencji. Dużo o wiarygodności może powiedzieć strona internetowa kontrahenta - warto przyjrzeć się, czy zawiera pełne dane wraz z adresem, NIP-em i REGON-em.


Dodatkowe środki sprawdzenia wiarygodności kosztują, ale na dłuższą metę mogą się opłacić


Przedsiębiorcy mają do dyspozycji również środki, które pozwalają o wiele lepiej poznać obecną sytuację kontrahenta, w tym jego sytuację finansową i powiązania biznesowe. Niestety, wymagają one uiszczenia dodatkowych opłat. Im większa wartość współpracy handlowej, tym większe środki zweryfikowania wiarygodności warto rozważyć. Przedsiębiorcy mają do dyspozycji m.in.:

- sprawdzenie, czy firma nie figuruje w krajowym Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych;

- zbadanie historii firmy i sprawozdań finansowych w KRS (dla spółek prawa handlowego);

- sprawdzenie, czy firma nie jest dłużnikiem zgłoszonym do jednego z Biur Informacji Gospodarczej (np. Krajowego Rejestru Długów);

- złożenie wniosku do urzędu skarbowego i ZUS-u o sprawdzenie, czy firma nie zalega z należnościami publicznoprawnymi;

- złożenie wniosku do urzędu skarbowego o stwierdzenie, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT.

 

KRS daje nie tylko możliwość zapoznania się z pełnym odpisem z rejestru przedsiębiorców, ale także pozwala zapoznać się z aktami przedsiębiorcy, w których zgromadzone są m.in. sprawozdania finansowe. Wprawdzie wgląd do akt również jest jawny i bezpłatny, ale nie ma do nich dostępu przez Internet. Aby zapoznać się z aktami należy odwiedzić sąd rejonowy właściwy ze względu na siedzibę kontrahenta. Jeśli kontrahent pochodzi z innego miasta lub województwa, można skorzystać z usług specjalistycznej firmy, która skopiuje dokumenty z akt.

KRS prowadzi również Rejestr Dłużników Niewypłacalnych. Trafiają do niego nie tylko spółki, ale również wszystkie firmy osób fizycznych i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które z różnych powodów są niewypłacalne, np. z uwagi na ogłoszoną upadłość lub gdy stwierdzono wobec nich bezskuteczną egzekucję należności. Aby sprawdzić czy dany podmiot figuruje w RDN, należy złożyć odpowiedni wniosek. Uzyskanie takiej informacji wymaga złożenia formularza oraz wniesienia opłaty (np. koszt zaświadczenia wynosi 15 zł).

Zagrożeniem dla współpracy jest nie tylko niewypłacalny kontrahent, ale także taki, który notorycznie zalega z należnościami. Kontrahenci, którzy długo zwlekają z zapłatą na kwoty powyżej pewnej wartości, mogą zostać zgłoszeni do Biura Informacji Gospodarczej. Najpopularniejszym BIG-iem jest Krajowy Rejestr Długów. Niestety, nie każdy wierzyciel zgłasza swoich dłużników, a ponadto sprawdzenie kontrahenta każdorazowo wiąże się z opłatą.

Najdroższą opcją prześwietlenia wiarygodności kontrahenta jest skorzystanie z wyspecjalizowanej wywiadowni gospodarczej. Takie instytucje zajmują się dokładnym badaniem działalności przedsiębiorstw. W swojej pracy korzystają z jawnie dostępnych danych, docierają do byłych współpracowników firm, a także mają własne sieci  informatorów.


O sytuacji kontrahenta wie też urząd skarbowy


Przedsiębiorca może też złożyć podanie do urzędu skarbowego, aby sprawdzić, czy kontrahent nie zalega z VAT-em lub podatkiem dochodowym. Przy okazji, urząd skarbowy można także zapytać, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT. W tym kontekście warto pamiętać, że klient musi być VAT-owcem, aby przedsiębiorca mógł skorzystać z tzw. ulgi na złe długi, pozwalającej odzyskać VAT od faktury niezapłaconej przez tego klienta. Sprawdzenie, czy przedsiębiorca jest VAT-owcem nie wymaga zgody kontrahenta. Warto jednak wiedzieć, że  wniosek do urzędu skarbowego dotyczący sprawdzenia zaległości podatkowych wymaga jednak wyrażenia na to zgody przez drugą stronę. Złożenie podania wiąże się z wniesieniem niewielkiej opłaty skarbowej.

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA