REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®
Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®

REKLAMA

REKLAMA

Jak rząd powinien wspierać biznes. Association of International Certified Professional Accountants, reprezentujące AICPA & CIMA, wzywa polski rząd do podjęcia dalszych kroków w zakresie wspierania odbudowy gospodarczej w Polsce poprzez wdrażanie programów dla sektora MŚP w obszarze cyfryzacji i nowych technologii, wzmacnianie kluczowych zasobów Polski, takich jak wysoko wykwalifikowana pula talentów oraz wspieranie przedsiębiorstw w ich dążeniach do zrównoważonego rozwoju. Sugestie oraz rekomendacje dotyczące dalszego wsparcia przez polski rząd biznesu i rozwoju przemysłu zostały opracowane czerpiąc z szerokiego doświad¬czenia i dogłębnej, specjalistycznej wiedzy członków Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA w Polsce.

Wparcie dla sektora MŚP w zakresie cyfryzacji i wdrażania nowych technologii

Z badania „Smart Industry in Poland 2020” wynika, że wśród polskich przedsiębiorców z sektora MŚP wzrosła świadomość korzyści wynikających z cyfryzacji, szczególnie w świetle pandemii. Co więcej, raport Europejskiego Funduszu Leasingowego (European Leasing Fund) wskazuje, że wy­ko­rzystanie technologii przez polskich przedsiębiorców z sektora MŚP wzrosło o 65%, przy czym 69% spośród nich planuje utrzymać ten kierunek rozwoju technologicznego w przyszłości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Andrew Harding FCMA, CGMA, Chief Executive – Management Accounting, Association of International Certified Professional Accountants (AICPA & CIMA) komentuje: – Według relacji wielu naszych członków, podczas pandemii najlepiej poradziły sobie te podmioty, które wykorzystywały lub były w stanie w krótkim czasie wdrożyć platformy wykorzystujące nowe technologie.
– Wobec rosnącej liczby konsumentów i podmiotów gospodarczych wykorzystujących nowe technologie, dla zachowania konkurencyjności sektora MŚP niezbędne jest ich wdrażanie. Wierzymy, że polski rząd może podjąć dodatkowe działania wspierające sektor MŚP w procesach cyfryzacji, co wywarłoby pozytywny wpływ na ogólną poprawę sytuacji gospo­darczej w Polsce.

Wsparcie w podnoszeniu oraz zdobywaniu nowych kwalifikacji

Według raportu przygotowanego na zlecenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, połowa firm, które wzięły udział w badaniu Work Service w trzecim kwartale 2018 r. wskazywała na trudności w obsadzaniu stanowisk pracy. Także badanie przeprowadzone przez Manpower Group w trzecim kwartale 2021 r. wskazuje, iż 81% polskich pracodawców doświadcza trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk z po­wo­du niedoboru odpowiednich kwalifikacji. Tymczasem jak wynika z raportu Niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych (German Economic Institute) dotyczącym Polski, zaledwie 21.2% osób zatrudnionych w wie­ku 55-64 lat uczestniczyło w szkoleniach w miejscu pracy.

Jakub Bejnarowicz, Dyrektor Regionalny na Europę, Association of International Certified Professional Accountants (AICPA & CIMA) komentuje: – W Polsce potrzebne jest wsparcie zarówno dla osób dopiero wcho­dzą­cych na rynek pracy, jak i pracowników o dłuższym stażu. – Wierzymy, iż istnieją dwa rozwiązania, które polski rząd mógłby wykorzystać, aby wesprzeć podnoszenie kwalifikacji zarówno obecnych, jak i przyszłych pracowników – program stażowy, który stanowiłby atrakcyjną propozycję i dla nowych pracowników, i dla pracodawców oraz  programu dla pracowników o dłuższym stażu pracy, umożliwiającego im zdobywanie nowych kwalifikacji, które zwiększą ich znaczenie dla orga­nizacji i gospodarki.

REKLAMA

Wspieranie przedsiębiorstw w dążeniu do zrównoważonego rozwoju

Wprowadzenie unijnej dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej (NFRD) oraz jej transpozycja do polskiego prawa w 2017 r. spowodowała zwiększenie świadomości przed­siębiorców. Wraz z upowszechnieniem inicjatyw ESG (częściowo na skutek zmieniających się oczekiwań udziałowców, zmiany podejścia wśród podmiotów zapewniających finansowanie, nowych regulacji, debat społecznych i ryzyk reputacyjnych, ale również na skutek nowych szans biznesowych), zapotrzebowanie na informacje dotyczące ESG oraz weryfikację tych informacji będzie rosło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Andrew Harding FCMA, CGMA komentuje: – W Polsce, która znajduje się nadal na początku zmian w zakresie ESG, stwarza to istotne szanse dla podmiotów gospodarczych.
– Association of International Certified Professional Accountants wzięło udział w konsultacjach publicznych dotyczących projektu nowej unijnej dyrektywy w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). Zasugerowaliśmy, że zasadnicze znaczenie ma współpraca wszystkich uczestników rynku w ce­lu wypracowania kompleksowego globalnego podejścia do sprawozdawczości, zapew­niającego przejrzystość w kwestii sposobów wykorzystywania przez przedsiębiorstwa dostępnych zasobów do budowania długotrwałej wartości. Podkreśliliśmy również zasadniczą rolę, jaką odgrywają posiadacze tytułu CGMA.

– Wyrażamy gotowość do zaangażowania się i aktywnego udziału w dyskusji na temat tego niezwykle ważnego zagadnienia na poziomie krajowym.

Sugestie i rekomendacje AICPA & CIMA dotyczą:

  • Propozycji wdrożenia programu wsparcia, w którym MŚP mogłyby skorzystać z nieodpłatnego, niezależnego doradztwa w zakresie wpływu technologii na pop­rawę ich wyników i w przypadku spełnienia określonych wymów mogłyby uzyskać voucher na pokrycie części kosztów nowego oprogra­mowania.
  • Propozycji wdrożenia Programu Akceleracji Wzrostu, w ramach którego eksperci z dziedziny finansów i biznesu współpracowaliby z podmiotami gospodarczymi w celu identyfikacji barier wzrostu oraz wypracowania sposobów ich pokonywania, i który obejmowałby finansowanie dostępu do tego specjalistycznego wsparcia.
  • Zaadresowania problemu niedoboru wykwalifikowanego zasobu talentów poprzez wyko­rzystanie doświadczeń programów stażowych realizowanych w takich krajach jak Wielka Brytania, Szwaj­caria i USA, jako nowej drogi wejścia pracowników na rynek pracy zarówno w przypadku tradycyjnych zawodów, jak i w zawodach specjalistycznych.
  • Propozycji wdrożenia programu dla pracowników powyżej 40. roku życia, by pomóc im w nabywaniu nowych kwalifikacji w szczególności w obszarach, na które popyt jest wyższy niż podaż: technologii, zarządzania i finansów.
  • Wspierania przedsiębiorstw w dążeniu do zrównoważonego rozwoju poprzez zachęcenie ich do przyjęcia sprawozdawczości zintegrowanej, zintegrowanego podejścia w biznesie i najlepszych prak­tyk z tym związanych oraz do uznania kluczowej roli specjalistów ds. rachunkowości zarządczej we wspieraniu ujawniania szerszego zakresu informacji dot. zmian klimatycznych i zrównowa­żonego rozwoju.
  • Umożliwienia pełnienia ról nadzorczych w spółkach z udziałem Skarbu Państwa przez posiadaczy tytułu CGMA, co miałoby pozytywny wpływ na finanse pub­liczne oraz wyniki przedsiębiorstw państwowych w Polsce.

Pełna treść dokumentu dostępna jest tutaj.

***

Association of International Certified Professional Accountants®, reprezentujące AICPA® & CIMA®, działa na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 696 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 192 krajów i terytoriów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarząd­czej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecz­nemu i zrównoważonemu rozwojowi.

American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej.

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA