REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®

Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®
Jak rząd powinien wspierać biznes - rekomendacje AICPA® i CIMA®

REKLAMA

REKLAMA

Jak rząd powinien wspierać biznes. Association of International Certified Professional Accountants, reprezentujące AICPA & CIMA, wzywa polski rząd do podjęcia dalszych kroków w zakresie wspierania odbudowy gospodarczej w Polsce poprzez wdrażanie programów dla sektora MŚP w obszarze cyfryzacji i nowych technologii, wzmacnianie kluczowych zasobów Polski, takich jak wysoko wykwalifikowana pula talentów oraz wspieranie przedsiębiorstw w ich dążeniach do zrównoważonego rozwoju. Sugestie oraz rekomendacje dotyczące dalszego wsparcia przez polski rząd biznesu i rozwoju przemysłu zostały opracowane czerpiąc z szerokiego doświad¬czenia i dogłębnej, specjalistycznej wiedzy członków Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA w Polsce.

Wparcie dla sektora MŚP w zakresie cyfryzacji i wdrażania nowych technologii

Z badania „Smart Industry in Poland 2020” wynika, że wśród polskich przedsiębiorców z sektora MŚP wzrosła świadomość korzyści wynikających z cyfryzacji, szczególnie w świetle pandemii. Co więcej, raport Europejskiego Funduszu Leasingowego (European Leasing Fund) wskazuje, że wy­ko­rzystanie technologii przez polskich przedsiębiorców z sektora MŚP wzrosło o 65%, przy czym 69% spośród nich planuje utrzymać ten kierunek rozwoju technologicznego w przyszłości.

REKLAMA

REKLAMA

Andrew Harding FCMA, CGMA, Chief Executive – Management Accounting, Association of International Certified Professional Accountants (AICPA & CIMA) komentuje: – Według relacji wielu naszych członków, podczas pandemii najlepiej poradziły sobie te podmioty, które wykorzystywały lub były w stanie w krótkim czasie wdrożyć platformy wykorzystujące nowe technologie.
– Wobec rosnącej liczby konsumentów i podmiotów gospodarczych wykorzystujących nowe technologie, dla zachowania konkurencyjności sektora MŚP niezbędne jest ich wdrażanie. Wierzymy, że polski rząd może podjąć dodatkowe działania wspierające sektor MŚP w procesach cyfryzacji, co wywarłoby pozytywny wpływ na ogólną poprawę sytuacji gospo­darczej w Polsce.

Wsparcie w podnoszeniu oraz zdobywaniu nowych kwalifikacji

Według raportu przygotowanego na zlecenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, połowa firm, które wzięły udział w badaniu Work Service w trzecim kwartale 2018 r. wskazywała na trudności w obsadzaniu stanowisk pracy. Także badanie przeprowadzone przez Manpower Group w trzecim kwartale 2021 r. wskazuje, iż 81% polskich pracodawców doświadcza trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk z po­wo­du niedoboru odpowiednich kwalifikacji. Tymczasem jak wynika z raportu Niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych (German Economic Institute) dotyczącym Polski, zaledwie 21.2% osób zatrudnionych w wie­ku 55-64 lat uczestniczyło w szkoleniach w miejscu pracy.

Jakub Bejnarowicz, Dyrektor Regionalny na Europę, Association of International Certified Professional Accountants (AICPA & CIMA) komentuje: – W Polsce potrzebne jest wsparcie zarówno dla osób dopiero wcho­dzą­cych na rynek pracy, jak i pracowników o dłuższym stażu. – Wierzymy, iż istnieją dwa rozwiązania, które polski rząd mógłby wykorzystać, aby wesprzeć podnoszenie kwalifikacji zarówno obecnych, jak i przyszłych pracowników – program stażowy, który stanowiłby atrakcyjną propozycję i dla nowych pracowników, i dla pracodawców oraz  programu dla pracowników o dłuższym stażu pracy, umożliwiającego im zdobywanie nowych kwalifikacji, które zwiększą ich znaczenie dla orga­nizacji i gospodarki.

REKLAMA

Wspieranie przedsiębiorstw w dążeniu do zrównoważonego rozwoju

Wprowadzenie unijnej dyrektywy w sprawie sprawozdawczości niefinansowej (NFRD) oraz jej transpozycja do polskiego prawa w 2017 r. spowodowała zwiększenie świadomości przed­siębiorców. Wraz z upowszechnieniem inicjatyw ESG (częściowo na skutek zmieniających się oczekiwań udziałowców, zmiany podejścia wśród podmiotów zapewniających finansowanie, nowych regulacji, debat społecznych i ryzyk reputacyjnych, ale również na skutek nowych szans biznesowych), zapotrzebowanie na informacje dotyczące ESG oraz weryfikację tych informacji będzie rosło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Andrew Harding FCMA, CGMA komentuje: – W Polsce, która znajduje się nadal na początku zmian w zakresie ESG, stwarza to istotne szanse dla podmiotów gospodarczych.
– Association of International Certified Professional Accountants wzięło udział w konsultacjach publicznych dotyczących projektu nowej unijnej dyrektywy w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). Zasugerowaliśmy, że zasadnicze znaczenie ma współpraca wszystkich uczestników rynku w ce­lu wypracowania kompleksowego globalnego podejścia do sprawozdawczości, zapew­niającego przejrzystość w kwestii sposobów wykorzystywania przez przedsiębiorstwa dostępnych zasobów do budowania długotrwałej wartości. Podkreśliliśmy również zasadniczą rolę, jaką odgrywają posiadacze tytułu CGMA.

– Wyrażamy gotowość do zaangażowania się i aktywnego udziału w dyskusji na temat tego niezwykle ważnego zagadnienia na poziomie krajowym.

Sugestie i rekomendacje AICPA & CIMA dotyczą:

  • Propozycji wdrożenia programu wsparcia, w którym MŚP mogłyby skorzystać z nieodpłatnego, niezależnego doradztwa w zakresie wpływu technologii na pop­rawę ich wyników i w przypadku spełnienia określonych wymów mogłyby uzyskać voucher na pokrycie części kosztów nowego oprogra­mowania.
  • Propozycji wdrożenia Programu Akceleracji Wzrostu, w ramach którego eksperci z dziedziny finansów i biznesu współpracowaliby z podmiotami gospodarczymi w celu identyfikacji barier wzrostu oraz wypracowania sposobów ich pokonywania, i który obejmowałby finansowanie dostępu do tego specjalistycznego wsparcia.
  • Zaadresowania problemu niedoboru wykwalifikowanego zasobu talentów poprzez wyko­rzystanie doświadczeń programów stażowych realizowanych w takich krajach jak Wielka Brytania, Szwaj­caria i USA, jako nowej drogi wejścia pracowników na rynek pracy zarówno w przypadku tradycyjnych zawodów, jak i w zawodach specjalistycznych.
  • Propozycji wdrożenia programu dla pracowników powyżej 40. roku życia, by pomóc im w nabywaniu nowych kwalifikacji w szczególności w obszarach, na które popyt jest wyższy niż podaż: technologii, zarządzania i finansów.
  • Wspierania przedsiębiorstw w dążeniu do zrównoważonego rozwoju poprzez zachęcenie ich do przyjęcia sprawozdawczości zintegrowanej, zintegrowanego podejścia w biznesie i najlepszych prak­tyk z tym związanych oraz do uznania kluczowej roli specjalistów ds. rachunkowości zarządczej we wspieraniu ujawniania szerszego zakresu informacji dot. zmian klimatycznych i zrównowa­żonego rozwoju.
  • Umożliwienia pełnienia ról nadzorczych w spółkach z udziałem Skarbu Państwa przez posiadaczy tytułu CGMA, co miałoby pozytywny wpływ na finanse pub­liczne oraz wyniki przedsiębiorstw państwowych w Polsce.

Pełna treść dokumentu dostępna jest tutaj.

***

Association of International Certified Professional Accountants®, reprezentujące AICPA® & CIMA®, działa na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 696 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 192 krajów i terytoriów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarząd­czej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecz­nemu i zrównoważonemu rozwojowi.

American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej.

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA