REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm. Podatki 2022
Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm. Podatki 2022

REKLAMA

REKLAMA

Od 2022 roku obowiązują przepisy wprowadzające dodatkowe zachęty (preferencje podatkowe) dla przedsiębiorców w celu zobowiązania ich do przyjmowania zapłaty w formie płatności elektronicznych np. kartą płatniczą bądź przelewem. Obowiązek instalacji terminali płatniczych został zrekompensowany poprzez ulgę w podatku dochodowym.

Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki przedsiębiorców od 2022 roku. Czym jest instrument płatniczy?

Przewidziana w Polskim Ładzie poprzez dodanie art. 19a zmiana ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców zakłada, że przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1907 ze zm.). Podczas interpretacji tego przepisu należy zwrócić szczególną uwagę na pojęcie instrumentu płatniczego, bowiem przedsiębiorcy w znacznej części utożsamiają to pojęcie właśnie z terminalem płatniczym, podczas gdy jest on jedynie jednym z wielu takich instrumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Instrumentem płatniczym jest zatem „zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywanych przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego”. Nie ma zatem wątpliwości, że instrumentem płatniczym może być karta kredytowa/debetowa czy BLIK. Transakcje bezgotówkowe mogą być zrealizowane za pomocą np. smartfona poprzez skorzystanie przez klienta z aplikacji bankowej. Obowiązkiem przedsiębiorcy w takiej sytuacji będzie wyrażenie zgody na dokonanie zapłaty w formie bezgotówkowej np. przelewem bankowym.

Do obowiązków przedsiębiorców będących użytkownikami kasy fiskalnej w wersji online oraz terminala płatniczego od 1 stycznia 2022 roku należy również integracja terminala z kasą rejestrującą. Jak czytamy w art. 19a ust. 3 dodanym do ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.

Sankcje za brak integracji kasy fiskalnej online z terminalem płatniczym

W przypadku gdy przedsiębiorca nie dopełni obowiązku integracji kasy fiskalnej działającej w trybie online z terminalem płatniczym znajdą zastosowanie sankcje przewidziane przez ustawodawcę i będzie to nawet 5 000 zł kary, co wynika z art. 111 ust. 6kb ustawy o VAT w przypadku stwierdzenia, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, wbrew art. 19a ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, nie zapewnia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym, przy użyciu którego zapewnia możliwość przyjmowania płatności, zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, naczelnik urzędu skarbowego, w drodze decyzji, nakłada na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 5000 zł.

REKLAMA

Dodatkowo przedsiębiorcy mogą zostać pozbawieni na pewien określony czas prawa do otrzymania zwrotu VAT w terminie oraz do rozliczania kwartalnego VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga na terminal w PIT

Wraz z nadejściem roku 2022 została wprowadzona ulga w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która przysługuje przedsiębiorcom opodatkowanym według zasad ogólnych, skali podatkowej czy podatkiem liniowym. Ulga ta związana jest z poniesieniem wydatków na nabycie terminala płatniczego oraz wydatków związanych z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu tego terminala. Przedsiębiorcy posiadający już terminal płatniczy nie mogą skorzystać z ulgi. Dodatkowo ulga nie jest także przewidziana dla przedsiębiorców, którzy ponownie rozpoczynają przyjmowanie płatności za pośrednictwem terminala płatniczego, ale w ciągu ostatnich 12 miesięcy już to robili. Pozostałym przedsiębiorcom ulga przysługuje w wymiarze:

  • Ulga kwotowa do 2500 PLN dla zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
  • Maksymalnie do 1000 PLN w roku podatkowym- w przypadku innych podatników

Wydatki można odliczyć od podstawy obliczenia podatku (opodatkowanie na zasadach ogólnych oraz stawki 19%). Ulga przysługiwać będzie przez dwa lata, w roku, w którym podatnik rozpoczął korzystanie z terminala płatniczego oraz w roku następnym. Kwota w każdym roku nie może przekroczyć dochodu podatnika z działalności gospodarczej.

Preferencje podatkowe dla małego podatnika w PIT i VAT

Kolejną istotną kwestią, którą należy poruszyć jest kwestia preferencji przewidzianych dla tzw. małego podatnika. Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych takim podatnikiem jest przedsiębiorca, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Przedsiębiorca będący małym podatnikiem będzie mógł otrzymać ulgę na zakup i obsługę terminala płatniczego pod warunkiem, że najpierw  uzyska prawo do zwrotu VAT w ciągu 15 dni. Ulga jaka przysługiwać będzie w takim przypadku to możliwość odliczenia 200% wydatków związanych z nabyciem i utrzymaniem terminala lecz nie więcej niż 2000 złotych rocznie. 

Dodatkowym udogodnieniem jest brak terminu czasowego w przypadku tej ulgi ponieważ można ją otrzymać w każdym roku podatkowym, w którym ponosimy wydatki związane z płatnościami bezgotówkowymi. Przedsiębiorcy będącego małym podatnikiem nie dotyczy także ograniczenie związane z niemożliwością skorzystania z ulgi w związku z przerwą w przyjmowaniu płatności bezgotówkowych trwająca maksymalnie 12 miesięcy.

Warunki jakie musi spełnić przedsiębiorca będący małym podatnikiem aby skorzystać z ulgi:

  • Sprzedaż zarejestrowana na kasach fiskalnych wynosi co najmniej 80% całości sprzedaży brutto;
  • płatności zrealizowane za pomocą terminali oraz przelewami stanowią co najmniej 80% wartości sprzedaży zarejestrowanej na kasach fiskalnych
  • na paragonach występuje oznaczenie rodzaju płatności odpowiednie do rodzaju zapłaty

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że przez 12 poprzednich miesięcy łączna miesięczna sprzedaż zarejestrowana na kasach fiskalnych ma wynosić co najmniej 50. 000 brutto.

  • Kwota zwrotu podatku VAT nie może przekraczać dwukrotności podatku wynikającego ze sprzedaży ewidencjonowanej na kasie fiskalnej w danym okresie rozliczeniowym
  • Podatek naliczony lub do przeniesienia na kolejny miesiąc nie jest większy niż 3000 zł.
  • Przedsiębiorca złożył deklarację VAT w terminie.

Należy także pamiętać o tym, że aby uzyskać ulgę na zakup i obsługę terminala płatniczego przedsiębiorca w ciągu poprzednich 12 miesięcy musi być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, musi także prowadzić ewidencję sprzedaży przy użyciu wyłącznie kas rejestrujących, które mają możliwość podłączenia i przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas oraz przesłał za każdy miesiąc deklarację VAT. Przedsiębiorca musi także przez ostatnie 3 miesiące dysponować rachunkiem bankowym wpisanym na „białą listę”.

Wszystkie te powyższe warunki muszą obligatoryjnie być spełnione łącznie przez 3 kolejne okresy rozliczeniowe zatem jeżeli rozliczamy się miesięcznie to przez 3 miesiące, a jeżeli rozliczamy się kwartalnie to przez 3 kwartały.

Advicero Nexia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA