REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm w 2022 roku

Advicero Nexia
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm. Podatki 2022
Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm. Podatki 2022

REKLAMA

REKLAMA

Od 2022 roku obowiązują przepisy wprowadzające dodatkowe zachęty (preferencje podatkowe) dla przedsiębiorców w celu zobowiązania ich do przyjmowania zapłaty w formie płatności elektronicznych np. kartą płatniczą bądź przelewem. Obowiązek instalacji terminali płatniczych został zrekompensowany poprzez ulgę w podatku dochodowym.

Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki przedsiębiorców od 2022 roku. Czym jest instrument płatniczy?

Przewidziana w Polskim Ładzie poprzez dodanie art. 19a zmiana ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców zakłada, że przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1907 ze zm.). Podczas interpretacji tego przepisu należy zwrócić szczególną uwagę na pojęcie instrumentu płatniczego, bowiem przedsiębiorcy w znacznej części utożsamiają to pojęcie właśnie z terminalem płatniczym, podczas gdy jest on jedynie jednym z wielu takich instrumentów.

Autopromocja

Instrumentem płatniczym jest zatem „zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywanych przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego”. Nie ma zatem wątpliwości, że instrumentem płatniczym może być karta kredytowa/debetowa czy BLIK. Transakcje bezgotówkowe mogą być zrealizowane za pomocą np. smartfona poprzez skorzystanie przez klienta z aplikacji bankowej. Obowiązkiem przedsiębiorcy w takiej sytuacji będzie wyrażenie zgody na dokonanie zapłaty w formie bezgotówkowej np. przelewem bankowym.

Do obowiązków przedsiębiorców będących użytkownikami kasy fiskalnej w wersji online oraz terminala płatniczego od 1 stycznia 2022 roku należy również integracja terminala z kasą rejestrującą. Jak czytamy w art. 19a ust. 3 dodanym do ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.

Sankcje za brak integracji kasy fiskalnej online z terminalem płatniczym

W przypadku gdy przedsiębiorca nie dopełni obowiązku integracji kasy fiskalnej działającej w trybie online z terminalem płatniczym znajdą zastosowanie sankcje przewidziane przez ustawodawcę i będzie to nawet 5 000 zł kary, co wynika z art. 111 ust. 6kb ustawy o VAT w przypadku stwierdzenia, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, wbrew art. 19a ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, nie zapewnia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym, przy użyciu którego zapewnia możliwość przyjmowania płatności, zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, naczelnik urzędu skarbowego, w drodze decyzji, nakłada na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 5000 zł.

Dodatkowo przedsiębiorcy mogą zostać pozbawieni na pewien określony czas prawa do otrzymania zwrotu VAT w terminie oraz do rozliczania kwartalnego VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga na terminal w PIT

Wraz z nadejściem roku 2022 została wprowadzona ulga w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która przysługuje przedsiębiorcom opodatkowanym według zasad ogólnych, skali podatkowej czy podatkiem liniowym. Ulga ta związana jest z poniesieniem wydatków na nabycie terminala płatniczego oraz wydatków związanych z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu tego terminala. Przedsiębiorcy posiadający już terminal płatniczy nie mogą skorzystać z ulgi. Dodatkowo ulga nie jest także przewidziana dla przedsiębiorców, którzy ponownie rozpoczynają przyjmowanie płatności za pośrednictwem terminala płatniczego, ale w ciągu ostatnich 12 miesięcy już to robili. Pozostałym przedsiębiorcom ulga przysługuje w wymiarze:

  • Ulga kwotowa do 2500 PLN dla zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
  • Maksymalnie do 1000 PLN w roku podatkowym- w przypadku innych podatników

Wydatki można odliczyć od podstawy obliczenia podatku (opodatkowanie na zasadach ogólnych oraz stawki 19%). Ulga przysługiwać będzie przez dwa lata, w roku, w którym podatnik rozpoczął korzystanie z terminala płatniczego oraz w roku następnym. Kwota w każdym roku nie może przekroczyć dochodu podatnika z działalności gospodarczej.

Preferencje podatkowe dla małego podatnika w PIT i VAT

Kolejną istotną kwestią, którą należy poruszyć jest kwestia preferencji przewidzianych dla tzw. małego podatnika. Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych takim podatnikiem jest przedsiębiorca, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Przedsiębiorca będący małym podatnikiem będzie mógł otrzymać ulgę na zakup i obsługę terminala płatniczego pod warunkiem, że najpierw  uzyska prawo do zwrotu VAT w ciągu 15 dni. Ulga jaka przysługiwać będzie w takim przypadku to możliwość odliczenia 200% wydatków związanych z nabyciem i utrzymaniem terminala lecz nie więcej niż 2000 złotych rocznie. 

Dodatkowym udogodnieniem jest brak terminu czasowego w przypadku tej ulgi ponieważ można ją otrzymać w każdym roku podatkowym, w którym ponosimy wydatki związane z płatnościami bezgotówkowymi. Przedsiębiorcy będącego małym podatnikiem nie dotyczy także ograniczenie związane z niemożliwością skorzystania z ulgi w związku z przerwą w przyjmowaniu płatności bezgotówkowych trwająca maksymalnie 12 miesięcy.

Warunki jakie musi spełnić przedsiębiorca będący małym podatnikiem aby skorzystać z ulgi:

  • Sprzedaż zarejestrowana na kasach fiskalnych wynosi co najmniej 80% całości sprzedaży brutto;
  • płatności zrealizowane za pomocą terminali oraz przelewami stanowią co najmniej 80% wartości sprzedaży zarejestrowanej na kasach fiskalnych
  • na paragonach występuje oznaczenie rodzaju płatności odpowiednie do rodzaju zapłaty

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że przez 12 poprzednich miesięcy łączna miesięczna sprzedaż zarejestrowana na kasach fiskalnych ma wynosić co najmniej 50. 000 brutto.

  • Kwota zwrotu podatku VAT nie może przekraczać dwukrotności podatku wynikającego ze sprzedaży ewidencjonowanej na kasie fiskalnej w danym okresie rozliczeniowym
  • Podatek naliczony lub do przeniesienia na kolejny miesiąc nie jest większy niż 3000 zł.
  • Przedsiębiorca złożył deklarację VAT w terminie.

Należy także pamiętać o tym, że aby uzyskać ulgę na zakup i obsługę terminala płatniczego przedsiębiorca w ciągu poprzednich 12 miesięcy musi być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, musi także prowadzić ewidencję sprzedaży przy użyciu wyłącznie kas rejestrujących, które mają możliwość podłączenia i przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas oraz przesłał za każdy miesiąc deklarację VAT. Przedsiębiorca musi także przez ostatnie 3 miesiące dysponować rachunkiem bankowym wpisanym na „białą listę”.

Wszystkie te powyższe warunki muszą obligatoryjnie być spełnione łącznie przez 3 kolejne okresy rozliczeniowe zatem jeżeli rozliczamy się miesięcznie to przez 3 miesiące, a jeżeli rozliczamy się kwartalnie to przez 3 kwartały.

Advicero Nexia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA