REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm. Podatki 2022
Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm. Podatki 2022

REKLAMA

REKLAMA

Od 2022 roku obowiązują przepisy wprowadzające dodatkowe zachęty (preferencje podatkowe) dla przedsiębiorców w celu zobowiązania ich do przyjmowania zapłaty w formie płatności elektronicznych np. kartą płatniczą bądź przelewem. Obowiązek instalacji terminali płatniczych został zrekompensowany poprzez ulgę w podatku dochodowym.

Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki przedsiębiorców od 2022 roku. Czym jest instrument płatniczy?

Przewidziana w Polskim Ładzie poprzez dodanie art. 19a zmiana ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców zakłada, że przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1907 ze zm.). Podczas interpretacji tego przepisu należy zwrócić szczególną uwagę na pojęcie instrumentu płatniczego, bowiem przedsiębiorcy w znacznej części utożsamiają to pojęcie właśnie z terminalem płatniczym, podczas gdy jest on jedynie jednym z wielu takich instrumentów.

REKLAMA

Instrumentem płatniczym jest zatem „zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywanych przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego”. Nie ma zatem wątpliwości, że instrumentem płatniczym może być karta kredytowa/debetowa czy BLIK. Transakcje bezgotówkowe mogą być zrealizowane za pomocą np. smartfona poprzez skorzystanie przez klienta z aplikacji bankowej. Obowiązkiem przedsiębiorcy w takiej sytuacji będzie wyrażenie zgody na dokonanie zapłaty w formie bezgotówkowej np. przelewem bankowym.

Do obowiązków przedsiębiorców będących użytkownikami kasy fiskalnej w wersji online oraz terminala płatniczego od 1 stycznia 2022 roku należy również integracja terminala z kasą rejestrującą. Jak czytamy w art. 19a ust. 3 dodanym do ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.

Sankcje za brak integracji kasy fiskalnej online z terminalem płatniczym

W przypadku gdy przedsiębiorca nie dopełni obowiązku integracji kasy fiskalnej działającej w trybie online z terminalem płatniczym znajdą zastosowanie sankcje przewidziane przez ustawodawcę i będzie to nawet 5 000 zł kary, co wynika z art. 111 ust. 6kb ustawy o VAT w przypadku stwierdzenia, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, wbrew art. 19a ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, nie zapewnia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym, przy użyciu którego zapewnia możliwość przyjmowania płatności, zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, naczelnik urzędu skarbowego, w drodze decyzji, nakłada na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 5000 zł.

Dodatkowo przedsiębiorcy mogą zostać pozbawieni na pewien określony czas prawa do otrzymania zwrotu VAT w terminie oraz do rozliczania kwartalnego VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga na terminal w PIT

Wraz z nadejściem roku 2022 została wprowadzona ulga w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która przysługuje przedsiębiorcom opodatkowanym według zasad ogólnych, skali podatkowej czy podatkiem liniowym. Ulga ta związana jest z poniesieniem wydatków na nabycie terminala płatniczego oraz wydatków związanych z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu tego terminala. Przedsiębiorcy posiadający już terminal płatniczy nie mogą skorzystać z ulgi. Dodatkowo ulga nie jest także przewidziana dla przedsiębiorców, którzy ponownie rozpoczynają przyjmowanie płatności za pośrednictwem terminala płatniczego, ale w ciągu ostatnich 12 miesięcy już to robili. Pozostałym przedsiębiorcom ulga przysługuje w wymiarze:

  • Ulga kwotowa do 2500 PLN dla zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
  • Maksymalnie do 1000 PLN w roku podatkowym- w przypadku innych podatników

Wydatki można odliczyć od podstawy obliczenia podatku (opodatkowanie na zasadach ogólnych oraz stawki 19%). Ulga przysługiwać będzie przez dwa lata, w roku, w którym podatnik rozpoczął korzystanie z terminala płatniczego oraz w roku następnym. Kwota w każdym roku nie może przekroczyć dochodu podatnika z działalności gospodarczej.

Preferencje podatkowe dla małego podatnika w PIT i VAT

Kolejną istotną kwestią, którą należy poruszyć jest kwestia preferencji przewidzianych dla tzw. małego podatnika. Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych takim podatnikiem jest przedsiębiorca, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Przedsiębiorca będący małym podatnikiem będzie mógł otrzymać ulgę na zakup i obsługę terminala płatniczego pod warunkiem, że najpierw  uzyska prawo do zwrotu VAT w ciągu 15 dni. Ulga jaka przysługiwać będzie w takim przypadku to możliwość odliczenia 200% wydatków związanych z nabyciem i utrzymaniem terminala lecz nie więcej niż 2000 złotych rocznie. 

Dodatkowym udogodnieniem jest brak terminu czasowego w przypadku tej ulgi ponieważ można ją otrzymać w każdym roku podatkowym, w którym ponosimy wydatki związane z płatnościami bezgotówkowymi. Przedsiębiorcy będącego małym podatnikiem nie dotyczy także ograniczenie związane z niemożliwością skorzystania z ulgi w związku z przerwą w przyjmowaniu płatności bezgotówkowych trwająca maksymalnie 12 miesięcy.

Warunki jakie musi spełnić przedsiębiorca będący małym podatnikiem aby skorzystać z ulgi:

  • Sprzedaż zarejestrowana na kasach fiskalnych wynosi co najmniej 80% całości sprzedaży brutto;
  • płatności zrealizowane za pomocą terminali oraz przelewami stanowią co najmniej 80% wartości sprzedaży zarejestrowanej na kasach fiskalnych
  • na paragonach występuje oznaczenie rodzaju płatności odpowiednie do rodzaju zapłaty

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że przez 12 poprzednich miesięcy łączna miesięczna sprzedaż zarejestrowana na kasach fiskalnych ma wynosić co najmniej 50. 000 brutto.

  • Kwota zwrotu podatku VAT nie może przekraczać dwukrotności podatku wynikającego ze sprzedaży ewidencjonowanej na kasie fiskalnej w danym okresie rozliczeniowym
  • Podatek naliczony lub do przeniesienia na kolejny miesiąc nie jest większy niż 3000 zł.
  • Przedsiębiorca złożył deklarację VAT w terminie.

Należy także pamiętać o tym, że aby uzyskać ulgę na zakup i obsługę terminala płatniczego przedsiębiorca w ciągu poprzednich 12 miesięcy musi być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, musi także prowadzić ewidencję sprzedaży przy użyciu wyłącznie kas rejestrujących, które mają możliwość podłączenia i przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas oraz przesłał za każdy miesiąc deklarację VAT. Przedsiębiorca musi także przez ostatnie 3 miesiące dysponować rachunkiem bankowym wpisanym na „białą listę”.

Wszystkie te powyższe warunki muszą obligatoryjnie być spełnione łącznie przez 3 kolejne okresy rozliczeniowe zatem jeżeli rozliczamy się miesięcznie to przez 3 miesiące, a jeżeli rozliczamy się kwartalnie to przez 3 kwartały.

Advicero Nexia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA