REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm w 2022 roku

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm. Podatki 2022
Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki i preferencje podatkowe dla firm. Podatki 2022

REKLAMA

REKLAMA

Od 2022 roku obowiązują przepisy wprowadzające dodatkowe zachęty (preferencje podatkowe) dla przedsiębiorców w celu zobowiązania ich do przyjmowania zapłaty w formie płatności elektronicznych np. kartą płatniczą bądź przelewem. Obowiązek instalacji terminali płatniczych został zrekompensowany poprzez ulgę w podatku dochodowym.

Płatności bezgotówkowe – nowe obowiązki przedsiębiorców od 2022 roku. Czym jest instrument płatniczy?

Przewidziana w Polskim Ładzie poprzez dodanie art. 19a zmiana ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców zakłada, że przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1907 ze zm.). Podczas interpretacji tego przepisu należy zwrócić szczególną uwagę na pojęcie instrumentu płatniczego, bowiem przedsiębiorcy w znacznej części utożsamiają to pojęcie właśnie z terminalem płatniczym, podczas gdy jest on jedynie jednym z wielu takich instrumentów.

REKLAMA

Autopromocja

Instrumentem płatniczym jest zatem „zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywanych przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego”. Nie ma zatem wątpliwości, że instrumentem płatniczym może być karta kredytowa/debetowa czy BLIK. Transakcje bezgotówkowe mogą być zrealizowane za pomocą np. smartfona poprzez skorzystanie przez klienta z aplikacji bankowej. Obowiązkiem przedsiębiorcy w takiej sytuacji będzie wyrażenie zgody na dokonanie zapłaty w formie bezgotówkowej np. przelewem bankowym.

Do obowiązków przedsiębiorców będących użytkownikami kasy fiskalnej w wersji online oraz terminala płatniczego od 1 stycznia 2022 roku należy również integracja terminala z kasą rejestrującą. Jak czytamy w art. 19a ust. 3 dodanym do ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.

Sankcje za brak integracji kasy fiskalnej online z terminalem płatniczym

W przypadku gdy przedsiębiorca nie dopełni obowiązku integracji kasy fiskalnej działającej w trybie online z terminalem płatniczym znajdą zastosowanie sankcje przewidziane przez ustawodawcę i będzie to nawet 5 000 zł kary, co wynika z art. 111 ust. 6kb ustawy o VAT w przypadku stwierdzenia, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, wbrew art. 19a ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, nie zapewnia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym, przy użyciu którego zapewnia możliwość przyjmowania płatności, zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, naczelnik urzędu skarbowego, w drodze decyzji, nakłada na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 5000 zł.

Dodatkowo przedsiębiorcy mogą zostać pozbawieni na pewien określony czas prawa do otrzymania zwrotu VAT w terminie oraz do rozliczania kwartalnego VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga na terminal w PIT

Wraz z nadejściem roku 2022 została wprowadzona ulga w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która przysługuje przedsiębiorcom opodatkowanym według zasad ogólnych, skali podatkowej czy podatkiem liniowym. Ulga ta związana jest z poniesieniem wydatków na nabycie terminala płatniczego oraz wydatków związanych z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu tego terminala. Przedsiębiorcy posiadający już terminal płatniczy nie mogą skorzystać z ulgi. Dodatkowo ulga nie jest także przewidziana dla przedsiębiorców, którzy ponownie rozpoczynają przyjmowanie płatności za pośrednictwem terminala płatniczego, ale w ciągu ostatnich 12 miesięcy już to robili. Pozostałym przedsiębiorcom ulga przysługuje w wymiarze:

  • Ulga kwotowa do 2500 PLN dla zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
  • Maksymalnie do 1000 PLN w roku podatkowym- w przypadku innych podatników

Wydatki można odliczyć od podstawy obliczenia podatku (opodatkowanie na zasadach ogólnych oraz stawki 19%). Ulga przysługiwać będzie przez dwa lata, w roku, w którym podatnik rozpoczął korzystanie z terminala płatniczego oraz w roku następnym. Kwota w każdym roku nie może przekroczyć dochodu podatnika z działalności gospodarczej.

Preferencje podatkowe dla małego podatnika w PIT i VAT

REKLAMA

Kolejną istotną kwestią, którą należy poruszyć jest kwestia preferencji przewidzianych dla tzw. małego podatnika. Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych takim podatnikiem jest przedsiębiorca, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Przedsiębiorca będący małym podatnikiem będzie mógł otrzymać ulgę na zakup i obsługę terminala płatniczego pod warunkiem, że najpierw  uzyska prawo do zwrotu VAT w ciągu 15 dni. Ulga jaka przysługiwać będzie w takim przypadku to możliwość odliczenia 200% wydatków związanych z nabyciem i utrzymaniem terminala lecz nie więcej niż 2000 złotych rocznie. 

Dodatkowym udogodnieniem jest brak terminu czasowego w przypadku tej ulgi ponieważ można ją otrzymać w każdym roku podatkowym, w którym ponosimy wydatki związane z płatnościami bezgotówkowymi. Przedsiębiorcy będącego małym podatnikiem nie dotyczy także ograniczenie związane z niemożliwością skorzystania z ulgi w związku z przerwą w przyjmowaniu płatności bezgotówkowych trwająca maksymalnie 12 miesięcy.

Warunki jakie musi spełnić przedsiębiorca będący małym podatnikiem aby skorzystać z ulgi:

  • Sprzedaż zarejestrowana na kasach fiskalnych wynosi co najmniej 80% całości sprzedaży brutto;
  • płatności zrealizowane za pomocą terminali oraz przelewami stanowią co najmniej 80% wartości sprzedaży zarejestrowanej na kasach fiskalnych
  • na paragonach występuje oznaczenie rodzaju płatności odpowiednie do rodzaju zapłaty

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że przez 12 poprzednich miesięcy łączna miesięczna sprzedaż zarejestrowana na kasach fiskalnych ma wynosić co najmniej 50. 000 brutto.

  • Kwota zwrotu podatku VAT nie może przekraczać dwukrotności podatku wynikającego ze sprzedaży ewidencjonowanej na kasie fiskalnej w danym okresie rozliczeniowym
  • Podatek naliczony lub do przeniesienia na kolejny miesiąc nie jest większy niż 3000 zł.
  • Przedsiębiorca złożył deklarację VAT w terminie.

Należy także pamiętać o tym, że aby uzyskać ulgę na zakup i obsługę terminala płatniczego przedsiębiorca w ciągu poprzednich 12 miesięcy musi być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, musi także prowadzić ewidencję sprzedaży przy użyciu wyłącznie kas rejestrujących, które mają możliwość podłączenia i przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas oraz przesłał za każdy miesiąc deklarację VAT. Przedsiębiorca musi także przez ostatnie 3 miesiące dysponować rachunkiem bankowym wpisanym na „białą listę”.

Wszystkie te powyższe warunki muszą obligatoryjnie być spełnione łącznie przez 3 kolejne okresy rozliczeniowe zatem jeżeli rozliczamy się miesięcznie to przez 3 miesiące, a jeżeli rozliczamy się kwartalnie to przez 3 kwartały.

Advicero Nexia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA